Nu nog last van wintertijd?

20-11-2014 18:52 7 berichten
Hoi,



mijn dochter is ruim 19 maanden en een hele goede slaper, altijd geweest ook. Sinds de klok terug is wordt ze echter heel vroeg wakker. Waar het voorheen altijd 6.30-7.00 was, is dit nu 5.30-5.45 uur. Echt te vroeg dus, ze is klaarwakker. Voelt lekker warm aan, honger ook niet, dus ze is gewoon wakker. Nou vinden wij vroeg opstaan niet erg, maar 5.30 gaat wel erg ver. Het valt ook gewoon op dat het gebeurd sinds de klok terug is.

Ik geloof echter niet meer dat het nu nog steeds met die klok te maken heeft. 's middags kan ze zo 2,5-3 uur slapen, ze is dan ook echt moet en slaapt meteen. Ik had bedacht dat ze 's middags wellicht teveel slaapt waardoor ze 's nachts minder nodig heeft (klinkt logisch). Afgelopen maandag getest, opvang gezegd dat ze maar 1,5 mocht slapen. En de volgende ochtend, 7.00 wakker. We dachten het 'probleem' dus gevonden te hebben. Maar gister en vandaag gewoon weer erg vroeg wakker, terwijl ze 's middags zelfs nog minder sliep (3 kwartier, werd uit zichzelf wakker)



Ik snap er dus niets meer van. Hoort dit bij de leeftijd? Ze is ziek geweest paar weken geleden, maar is nu weer beter op een beetje verkouden na. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ze zo vroeg wakker wordt. En dus weet ik niet wat eraan te doen.

Fase zal vast weer overgaan, maar ik was benieuwd of dit herkenbaar is?



En oh ja, ik kan haar niet in bed nemen en verder slapen. Ze is gewoon wakker, breekt de tent af en wil vooral actief doen Ook in haar eigen bedje blijft ze roepen, en gaat gillen om er maar uit te kunnen. Kortom, ze is wakker en klaar voor actie haha.

Feit dat ze tegen 12.00 echt klaar is en meteen slaapt is een teken dat ze haar slaap echt wel nodig heeft. Het middagslaapje eraf is dus geen optie.



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel suf zijn maar wij staan altijd om 5:45 op en dochter van 4 dus ook. En zij doet geen middagslaapje en gaat rond 19.00 naar bed. Maar het is pas 3 weken wintertijd misschien dat ze door de donkere dagen en de kou hopelijk snel een uur langer slaapt....
Mijn dochter heeft haar slaap wel nodig, zeker nu ze een paar dagen maar 45 min overdag slaapt is ze 's avonds tegen 18.30-18.45 echt gesloopt. Ze jengelt dan enorm, wordt tegendraads en eigenlijk is het een hoop drama. Tot ze in bed ligt, ze slaapt dan meteen.

Ik vind 5.45 echt veel te vroeg, en ook als ze later naar bed gaat (dat hebben we geprobeerd) dan is ze nog vroeg wakker, maar later naar bed resulteert helemaal in drama 's avonds.

Ik begrijp dus ook niet waarom ze zo vroeg wakker wordt, want 's avonds heeft ze er wel last van. En het feit dat ze thuis meestal 2,5 uur slaapt overdag zegt volgens mij dat ze de slaap hard nodig heeft
Mijn dochter heeft een keer peer jaar zo'n fase, ook rond de tijd dat de klok teruggaat. Iedere dag wordt ze steeds iets vroeger wakker, tot het 5.30 is ipv 7.30 uur. En dan ineens, na een week of drie, vier, is het weer klaar. Dan slaapt ze ineens een paar dagen tot 9.30 (als ze de kans krijgt) en dan is het klaar, en weer rond 7.30 uur. Waarom? Geen idee. Maar het is vier jaar op rij gebeurd, dus inmiddels weten we hoe het gaat en vooral: dat het weer over gaat!
Ah dat geeft hoop ;)

Maar dat duurde dan ook altijd een paar weken? Hier speelt het nu dus al 4 weken, daarom dacht ik ook dat het niet meer met de wintertijd te maken zou hebben.



Overdag haar bewust korter laten slapen werkt dus ook niet?
Hoe beter ze overdag sliep, des te beter ging het ook 's nachts, gek genoeg.

De laatste twee wintertijden sliep ze overdag niet meer, het werd toen op zijn vroegst zes uur tijdens die fase. Het is echt heel maf eigenlijk, maar zo werkt ze blijkbaar

Drie a vier weken was het inderdaad, maar ik moet zeggen dat wij eigenlijk niet echt geprobeerd hebben er iets aan te doen. De eerste paar jaar was het een vreselijk slechte slaper, dus we waren wel wat gewend helaas.



Als ze om 18 uur omvalt van de slaap, leg je haar dan ook in bed? Of rek je het tot bedtijd?
Ze gaat tussen18.30 en 18.45 naar bed. Ze valt niet om van de slaap om 18.00 maar ze gaapt, en is dan zo dwars...vermoeidheid uit zich bij haar voornamelijk in dwarsheid, heel druk doen, niets willen en veel zeuren. Ze redt het wel tot bedtijd hoor, maar langer ophouden tot na 19.00 dat gaat niet.



Zij heeft ook altijd gehad dat meer slapen overdag resulteerde in beter slapen 's nachts. Wij zijn daarentegen heel erg verwend met haar want ze is een hele goede slaper, en dan vallen dit soort periodes juist op en zijn we een beetje bang dat het niet meer overgaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven