Oh help, hoe ga ik dit invullen?!
maandag 19 oktober 2020 om 09:26
Hoi hoi, we gaan richting de feestdagen. Laat mijn zoontje nu vorig jaar op 5 december geboren zijn. Een speciale datum, maar of ik er ook zo blij mee ben.. ik wil natuurlijk dat zijn verjaardag een bijzondere dag word. Ik ben dan ook op zoek naar tips en ideeën om zijn verjaardag een leuke invulling te geven. Ik heb ook een dochter van 3,5, die ik natuurlijk ook niet wil vergeten en een leuke sinterklaas wil laten beleven. Maar hoe ga ik dat allemaal doen? Aandacht geven aan de verjaardag van mijn zoontje, aandacht schenken aan pakjes avond en dan is er natuurlijk de visite. Nu mogen er vanwege corona niet teveel mensen tegelijk komen (wat ik nu helemaal niet erg vind) maar die nemen ook cadeautjes mee.. volgende dilemma, het moet wel leuk blijven met al die cadeaus.. cadeautje voor de verjaardag, cadeautje van de sint en dan de cadeaus van de visite.. leer mij de oma's kennen, die overladen de kinderen met een stapel cadeaus hahaha.
Ik had zelf het volgende bedacht; op 5 december 's ochtends het cadeau voor de verjaardag. Overdag komt er wat visite, en dan 's avonds de buurman vragen of hij de zak van sint voor onze deur wil zetten. Maar wellicht word dit allemaal wat te hectisch. Dan zou ik de visite ook tot 6 december kunnen laten wachten, maar ik denk dat de opa's en oma's het leuker vinden om op de grote dag zelf te komen.
Zijn er meer mama's met kindjes die op zo'n bijzondere dag jarig zijn? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik las ook al verhalen van ouders die de verjaardag een half jaar opschuiven maar ikzelf zie dat niet zo zitten nog..
Ik had zelf het volgende bedacht; op 5 december 's ochtends het cadeau voor de verjaardag. Overdag komt er wat visite, en dan 's avonds de buurman vragen of hij de zak van sint voor onze deur wil zetten. Maar wellicht word dit allemaal wat te hectisch. Dan zou ik de visite ook tot 6 december kunnen laten wachten, maar ik denk dat de opa's en oma's het leuker vinden om op de grote dag zelf te komen.
Zijn er meer mama's met kindjes die op zo'n bijzondere dag jarig zijn? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik las ook al verhalen van ouders die de verjaardag een half jaar opschuiven maar ikzelf zie dat niet zo zitten nog..
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain

maandag 19 oktober 2020 om 09:31
Opa's en oma's zijn volwassen mensen dus die kunnen ook op een andere dag komen. Hier geen 'bijzondere' dag en dan zijn ze op een werkdag ook niet welkom op kindverjaardag
wordt het niet minder leuk/speciaal van.
Laat ze een weekje eerder/later komen, dan is het allemaal niet zo overweldigend in 1 keer en ook leuker voor kind, daar gaat het toch uiteindelijk om?

Laat ze een weekje eerder/later komen, dan is het allemaal niet zo overweldigend in 1 keer en ook leuker voor kind, daar gaat het toch uiteindelijk om?
maandag 19 oktober 2020 om 09:33
Ik zou echt tot je kind een jaar of 3 is de verjaardag een of twee weken verschuiven. Hij krijgt hier nu toch nog niet echt iets van mee. Dan is er de rust voor zijn verjaardag ipv een overkill aan aandacht en cadeaus (mijn ervaring is dat ze tot 3 maar bar weinig aandacht hebben voor de cadeaus die ze steeds door visite in de hand gedrukt krijgen).
Opa’s en oma’s suggereert dat er meer dan 3 personen komen. Dat wordt ook nog eens sterk afgeraden. Waarom niet het weekend ervoor de ene opa en oma, het weekend erna de volgende opa en oma?
Nogmaals: hij is nu nog zo klein, maak er niet teveel drukte omheen!
Opa’s en oma’s suggereert dat er meer dan 3 personen komen. Dat wordt ook nog eens sterk afgeraden. Waarom niet het weekend ervoor de ene opa en oma, het weekend erna de volgende opa en oma?
Nogmaals: hij is nu nog zo klein, maak er niet teveel drukte omheen!
maandag 19 oktober 2020 om 09:34
Wij vierden thuis sinterklaas nooit op pakjesavond. Mijn ouders regelde een Sint en pieten en die waren zo druk o0 5 december dat die in het weekend Er voor kwamen.
We aten altijd hutspot als de Sint kwam en hingen sint vlaggetjes op. Maak leuke tradities die bij pakjesavond horen (op welke dag dan ook) en leuke verjaardag tradities. Zodat het echt twee verschillende feest dagen zijn.
We aten altijd hutspot als de Sint kwam en hingen sint vlaggetjes op. Maak leuke tradities die bij pakjesavond horen (op welke dag dan ook) en leuke verjaardag tradities. Zodat het echt twee verschillende feest dagen zijn.

maandag 19 oktober 2020 om 09:35
Jeetje je bent hier bijna 7 weken van tevoren al mee bezig? Je kind wordt 1, hij merkt er niks van dat hij jarig is. Je maakt jezelf vooral erg druk.
Ik ken iemand die op oudjaarsdag jarig is, iemand op Koningsdag. Iemand de dag voor kerst. Zo bijzonder is dat niet hoor. Je kind weet straks niet beter.
Ik ken iemand die op oudjaarsdag jarig is, iemand op Koningsdag. Iemand de dag voor kerst. Zo bijzonder is dat niet hoor. Je kind weet straks niet beter.

maandag 19 oktober 2020 om 09:36
Persoonlijk denk ik dat jouw bijna 1-jarige zich totaal niet bewust is van alles waar je je nu druk om maakt. Behalve misschien van het feit dat je je druk maakt
Echt, het maakt die hele kleine kindjes niet uit of ze 1 of meerdere cadeaus krijgen. Denk dat de oudste het wel heel spannend vindt als Sint (buurman dus) aan de deur klopt, maar verder gewoon doen wat voor jou en je partner het meest ontspannen is. En ik spreek uit ervaring, want kan me ook onnodig druk maken om zulke dingen.

Echt, het maakt die hele kleine kindjes niet uit of ze 1 of meerdere cadeaus krijgen. Denk dat de oudste het wel heel spannend vindt als Sint (buurman dus) aan de deur klopt, maar verder gewoon doen wat voor jou en je partner het meest ontspannen is. En ik spreek uit ervaring, want kan me ook onnodig druk maken om zulke dingen.
maandag 19 oktober 2020 om 09:37
Dit.Patatje15 schreef: ↑19-10-2020 09:31Opa's en oma's zijn volwassen mensen dus die kunnen ook op een andere dag komen. Hier geen 'bijzondere' dag en dan zijn ze op een werkdag ook niet welkom op kindverjaardagwordt het niet minder leuk/speciaal van.
Ik zou Sinterklaas pas de 6e doen en op 5 December de focus op zijn verjaardag leggen. Een vriend van mij is de 6e jarig en als kind vond hij dat niet leuk, want de dag ervoor was het dan druk geweest met Sinterklaas en de dag erna was hij dan wat afgedraaid en heeft al teveel cadeau's gekregen om nog enthousiast te zijn over een verjaardagscadeau. Genoeg kinderen die op meerdere/andere dagen Sinterklaas vieren ivm gescheiden ouders ed.
En mbt tot de hoeveelheid cadeau's kun je gewoon een afspraak maken met opa/oma. Mijn grootouders gave geen cadeau's met Sinterklaas, maar een paar pakjes met kerst. Waarvan we wisten dat deze van de grootouders waren.
Maar vooral de verjaardag als de belangrijkste dag/moment maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 19 oktober 2020 om 09:50
Mijn jongste zou ook op 5 december worden geboren, maar gelukkig kreeg ik een geplande KS en is hij wat eerder gekomen.
Dat wilde ik graag.
Ik zou de dag niet te druk maken en zeker nu hij zo jong is niet alles op één dag doen. Dus Sint komt een dag of 2 eerder of zijn verjaardag een week later.
Feest is feest, toch?

Ik zou de dag niet te druk maken en zeker nu hij zo jong is niet alles op één dag doen. Dus Sint komt een dag of 2 eerder of zijn verjaardag een week later.
Feest is feest, toch?

maandag 19 oktober 2020 om 09:50
Ik zou pakjesavond ook verzetten maar niet naar 6 december maar echt een week of twee eerder. Als de kinderen daar vragen over stellen zou ik zeggen dat je dit met de sint hebt afgesproken omdat je kind op 5 december jarig is.
Omdat hij nu pas 1 wordt en het corona is zou ik me er dit jaar niet druk om maken.
Nu bedenk ik me opeens dat er niet veel mensen blij zullen zijn met een verjaardag op 5 decemer. Opa en oma misschien wel maar andere niet.
Omdat hij nu pas 1 wordt en het corona is zou ik me er dit jaar niet druk om maken.
Nu bedenk ik me opeens dat er niet veel mensen blij zullen zijn met een verjaardag op 5 decemer. Opa en oma misschien wel maar andere niet.

maandag 19 oktober 2020 om 09:55
Bedankt voor de reacties
ik kan me hier inderdaad nu al druk om maken, en dat is vooral omdat ik nog geen plan heb rondom de invulling. Het is niet alleen sint en de verjaardag, het is sowieso een hele drukke periode met de feestdagen en nog meer verjaardagen. Ik wil niet dat de boel onder sneeuwt zeg maar. Het klinkt best goed om sinterklaas te verschuiven, wellicht eerder in de week. Wie weet kan ik een piet regelen. Verdeelt de spanning ook wat meer voor de oudste die dit jaar wat meer mee krijgt rondom het sinterklaas verhaal
Voor de jarige zelf maakt het inderdaad nog niet zoveel uit, maar zou het fijn vinden als ik hierin een draai weet te vinden, anders heb ik volgend jaar hetzelfde gestress weer als december eraan komt Hahaha. Ik ben nu eenmaal een stresskip als het op dit soort dingen aankomt, ik houd van al deze dagen en wil er dan ook graag wat aandacht aan besteden

It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain

maandag 19 oktober 2020 om 09:56
Eerst de verjaardag 2 weken naar voren schuiven.
En als je kind vier is, pakjesavond 2 avonden naar voren schuiven.
En als je kind 8 is, kerst vieren.
Hier hebben we 2 kinderen in november jarig en 2 nabije familieleden met wie we ook verjaardagen bij ons thuis vieren in de eerste helft december.
Vanaf november gaat hier dus het feestseizoen in en het is allemaal veel te veel en veel te veel cadeaus.
Eigenlijk wil ik sinterklaas gewoon verzetten naar het begin van de zomervakantie.
De kinderen zijn inmiddels al vrij groot en ze geven heel weinig om cadeaus.
En als je kind vier is, pakjesavond 2 avonden naar voren schuiven.
En als je kind 8 is, kerst vieren.
Hier hebben we 2 kinderen in november jarig en 2 nabije familieleden met wie we ook verjaardagen bij ons thuis vieren in de eerste helft december.
Vanaf november gaat hier dus het feestseizoen in en het is allemaal veel te veel en veel te veel cadeaus.
Eigenlijk wil ik sinterklaas gewoon verzetten naar het begin van de zomervakantie.
De kinderen zijn inmiddels al vrij groot en ze geven heel weinig om cadeaus.

maandag 19 oktober 2020 om 09:57
Zoon´s verjaardag de komende jaren een week eerder of later vieren, hij heeft er zelf toch geen besef van.
Want je dochter hoort vast in haar omgeving over pakjesavond dus dat (veel) eerder vieren lijkt me niet zo leuk.
En dan kijk je over een paar jaar weer verder.
En een tip: vraag (of koop zelf) qua cadeau´s wat dingen die nuttig zijn in de zomer. Hij krijgt vast toch genoeg maar zo hoef je zelf niet over een half jaar dingen speciaal voor de zomer te kopen.
Want je dochter hoort vast in haar omgeving over pakjesavond dus dat (veel) eerder vieren lijkt me niet zo leuk.
En dan kijk je over een paar jaar weer verder.
En een tip: vraag (of koop zelf) qua cadeau´s wat dingen die nuttig zijn in de zomer. Hij krijgt vast toch genoeg maar zo hoef je zelf niet over een half jaar dingen speciaal voor de zomer te kopen.
maandag 19 oktober 2020 om 09:57
Dochter is op 1e kerstdag jarig. Geeft geen problemen, want we hebben twee kerstdagen gelukkig. Met sinterklaas hoor je zo vaak dat het het weekend ervoor gevierd wordt dat kinderen dat niet gek vinden. Dat zou ik dus doen, en dan verjaardag op 5 december. En ik begrijp dat je daar nu al over nadenkt hoor! Ik plan ook graag vooruit, plus dat de opa’s en oma’s e.d. alvast kunnen wennen aan dat Sint op een andere dag is.

maandag 19 oktober 2020 om 09:58
Weet je: het mag ook allemaal gewoon wat minder he? Er hoeft geen Piet te komen bijvoorbeeld. Er hoeft geen 16 zakken aan cadeaus aangesleept te worden.
Je hóeft niet mee te gaan in de hysterie. Wat je kinderen vooral zullen onthouden is het gevoel van samenzijn en gezelligheid. Niet hoeveel cadeaus ze hadden.
Je hóeft niet mee te gaan in de hysterie. Wat je kinderen vooral zullen onthouden is het gevoel van samenzijn en gezelligheid. Niet hoeveel cadeaus ze hadden.

maandag 19 oktober 2020 om 09:59
Zoiets inderdaad.
Sinterklaas nu verschuiven begrijp ik niet zo, zeker nu pakjesavond mooi in het weekend valt. Je dochter begrijpt meer van sinterklaas dan haar broertje van zijn verjaardag.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 10:00
5.94% gewijzigd
maandag 19 oktober 2020 om 09:59
Mijn kinderen zijn zeker tot hun kleutertijd altijd in het weekend jarig geweest. Was heel fijn omdat we dan tijd voor ze hadden en niet hoefden te rennen.
Ik ben zelf nog wel eens expres in het weekend jarig. Uitgebreid ontbijten, rustig cadeaus uitpakken. Terwijl De Dag Zelf wel in de week valt.
Sinterklaas viert iedereen als het uitkomt toch, maar wel voor hij vertrekt.
Over zeven jaar kunnen jullie ervoor kiezen cadeaus met kerst te doen en surprises onderling.
Het duurt allemaal maar even.
Ik heb geleerd van anderen. Mijn schoonzussen hadden hyper kinderen na Sinterklaas op zijn werk, haar werk, zijn moeder met man, zijn vader met man, op school, haar ouders. Die konden niet eens meer denken die kinderen.
Het is een kinderfeest. Het enige dat moet is dat de kinderen het leuk vinden.
We hebben bedankt voor bij familie en dat gaf wel wat gedoe maar ook heel veel rust. En ze krijgen echt genoeg.
Ook leuk voor de oudste: dagje weg krijgen. Of naar het theater. Zelf alleen met opa en oma. Scheelt ook weer plastic in huis
Ik ben zelf nog wel eens expres in het weekend jarig. Uitgebreid ontbijten, rustig cadeaus uitpakken. Terwijl De Dag Zelf wel in de week valt.
Sinterklaas viert iedereen als het uitkomt toch, maar wel voor hij vertrekt.
Over zeven jaar kunnen jullie ervoor kiezen cadeaus met kerst te doen en surprises onderling.
Het duurt allemaal maar even.
Ik heb geleerd van anderen. Mijn schoonzussen hadden hyper kinderen na Sinterklaas op zijn werk, haar werk, zijn moeder met man, zijn vader met man, op school, haar ouders. Die konden niet eens meer denken die kinderen.
Het is een kinderfeest. Het enige dat moet is dat de kinderen het leuk vinden.
We hebben bedankt voor bij familie en dat gaf wel wat gedoe maar ook heel veel rust. En ze krijgen echt genoeg.
Ook leuk voor de oudste: dagje weg krijgen. Of naar het theater. Zelf alleen met opa en oma. Scheelt ook weer plastic in huis