Oh help, hoe ga ik dit invullen?!
maandag 19 oktober 2020 om 09:26
Hoi hoi, we gaan richting de feestdagen. Laat mijn zoontje nu vorig jaar op 5 december geboren zijn. Een speciale datum, maar of ik er ook zo blij mee ben.. ik wil natuurlijk dat zijn verjaardag een bijzondere dag word. Ik ben dan ook op zoek naar tips en ideeën om zijn verjaardag een leuke invulling te geven. Ik heb ook een dochter van 3,5, die ik natuurlijk ook niet wil vergeten en een leuke sinterklaas wil laten beleven. Maar hoe ga ik dat allemaal doen? Aandacht geven aan de verjaardag van mijn zoontje, aandacht schenken aan pakjes avond en dan is er natuurlijk de visite. Nu mogen er vanwege corona niet teveel mensen tegelijk komen (wat ik nu helemaal niet erg vind) maar die nemen ook cadeautjes mee.. volgende dilemma, het moet wel leuk blijven met al die cadeaus.. cadeautje voor de verjaardag, cadeautje van de sint en dan de cadeaus van de visite.. leer mij de oma's kennen, die overladen de kinderen met een stapel cadeaus hahaha.
Ik had zelf het volgende bedacht; op 5 december 's ochtends het cadeau voor de verjaardag. Overdag komt er wat visite, en dan 's avonds de buurman vragen of hij de zak van sint voor onze deur wil zetten. Maar wellicht word dit allemaal wat te hectisch. Dan zou ik de visite ook tot 6 december kunnen laten wachten, maar ik denk dat de opa's en oma's het leuker vinden om op de grote dag zelf te komen.
Zijn er meer mama's met kindjes die op zo'n bijzondere dag jarig zijn? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik las ook al verhalen van ouders die de verjaardag een half jaar opschuiven maar ikzelf zie dat niet zo zitten nog..
Ik had zelf het volgende bedacht; op 5 december 's ochtends het cadeau voor de verjaardag. Overdag komt er wat visite, en dan 's avonds de buurman vragen of hij de zak van sint voor onze deur wil zetten. Maar wellicht word dit allemaal wat te hectisch. Dan zou ik de visite ook tot 6 december kunnen laten wachten, maar ik denk dat de opa's en oma's het leuker vinden om op de grote dag zelf te komen.
Zijn er meer mama's met kindjes die op zo'n bijzondere dag jarig zijn? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik las ook al verhalen van ouders die de verjaardag een half jaar opschuiven maar ikzelf zie dat niet zo zitten nog..
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain

maandag 19 oktober 2020 om 10:01
Je bent bang voor drukte en spanning en gaat dan een piet regelen voor zulke jonge kinderen?redrum schreef: ↑19-10-2020 09:55Bedankt voor de reactiesik kan me hier inderdaad nu al druk om maken, en dat is vooral omdat ik nog geen plan heb rondom de invulling. Het is niet alleen sint en de verjaardag, het is sowieso een hele drukke periode met de feestdagen en nog meer verjaardagen. Ik wil niet dat de boel onder sneeuwt zeg maar. Het klinkt best goed om sinterklaas te verschuiven, wellicht eerder in de week. Wie weet kan ik een piet regelen. Verdeelt de spanning ook wat meer voor de oudste die dit jaar wat meer mee krijgt rondom het sinterklaas verhaal
Voor de jarige zelf maakt het inderdaad nog niet zoveel uit, maar zou het fijn vinden als ik hierin een draai weet te vinden, anders heb ik volgend jaar hetzelfde gestress weer als december eraan komt Hahaha. Ik ben nu eenmaal een stresskip als het op dit soort dingen aankomt, ik houd van al deze dagen en wil er dan ook graag wat aandacht aan besteden
maandag 19 oktober 2020 om 10:05
Zou ik niet doen. Waarom nou weer die verjaardag lekker klein houden? Kinderen zijn niet van suiker. Gewoon zijn verjaardag vieren en pakjesavond een weekend/avond eerder of later.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 19 oktober 2020 om 10:21
Een piet staat niet vast, maar leek me gewoon zo leuk. Ik moet natuurlijk ook even met mijn partner brain stormen over wat hem het handigst lijkt. Als mijn zoontje wat ouder was zou het allemaal al niet meer zo puzzelen zijn.. dan vervalt sinterklaas en vieren we enkel zijn verjaardag. Maar goed, dat duurt nog wel even, voor nu zal ik hier een invulling aan moeten geven.
dat ik beter een van de twee dingen op kan schuiven is me wel duidelijk, ik wil teveel in 1 dag proppen en dat lijkt me nou ook niet geweldig.

It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
maandag 19 oktober 2020 om 10:22
Ik zou ook pakjesavond eerder vieren en de verjaardag op 5 december, zeker dit jaar.
Als de komende jaren 5 december op een doordeweekse dag valt en je dan toch geen verjaardag kan vieren i.v.m. werk, dan zou ik het omdraaien.
En het gaat maar om een paar jaar, de eerste jaren hebben ze weinig besef van hun verjaardag, dan is beide een paar jaar belangrijk en dan geloven ze niet meer in Sinterklaas.
(maar ik ben zelf wel blij dat mijn op 7 december uitgerekende dochter op 30 november geboren werd. Zij vindt al die cadeautjes in 1 week geweldig trouwens.)
Als de komende jaren 5 december op een doordeweekse dag valt en je dan toch geen verjaardag kan vieren i.v.m. werk, dan zou ik het omdraaien.
En het gaat maar om een paar jaar, de eerste jaren hebben ze weinig besef van hun verjaardag, dan is beide een paar jaar belangrijk en dan geloven ze niet meer in Sinterklaas.
(maar ik ben zelf wel blij dat mijn op 7 december uitgerekende dochter op 30 november geboren werd. Zij vindt al die cadeautjes in 1 week geweldig trouwens.)

maandag 19 oktober 2020 om 10:30
Ik ben bang dat het sowieso anders wordt dan andere verjaardagen. Je kunt natuurlijk niet echt veel visite uitnodigen.... max 3 per dag is natuurlijk niet zo veel.
Hier in de straat hadden ze dat wel leuk opgelost. Ze hadden een drive in gemaakt. Visite rijdt langs met de auto en geven het cadeautje buiten vanuit de auto af. Kind staat buiten met koffie en taart. Ik zou pakjesavond op 4 dec doen en zijn verjaardag op de dag vieren.
Hier in de straat hadden ze dat wel leuk opgelost. Ze hadden een drive in gemaakt. Visite rijdt langs met de auto en geven het cadeautje buiten vanuit de auto af. Kind staat buiten met koffie en taart. Ik zou pakjesavond op 4 dec doen en zijn verjaardag op de dag vieren.
anoniem_6437dd2ddda43 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 10:38
56.83% gewijzigd
maandag 19 oktober 2020 om 10:31
Bij ons komt Sint meestal het weekend vóór pakjesavond, vaak ivm co-ouderschap neef/nicht.
Maar nooit na pakjesavond. Het is al een spannende tijd en op 5 dec is het klaar. Uitzwaaien die beste man en rust in de tent. Dan ook geen spanning meer van Sinterklaas.
Dus in jullie geval: paar dagen eerder pakjesavond en op 5 dec alle aandacht voor jarig zijn.
Maar nooit na pakjesavond. Het is al een spannende tijd en op 5 dec is het klaar. Uitzwaaien die beste man en rust in de tent. Dan ook geen spanning meer van Sinterklaas.
Dus in jullie geval: paar dagen eerder pakjesavond en op 5 dec alle aandacht voor jarig zijn.
maandag 19 oktober 2020 om 10:38
Wij vieren de verjaardagen altijd in het weekend. Ivm co-ouderschap kan het dus voorkomen dat een verjaardag 10 dagen eerder gevierd wordt. Vinden de kinderen helemaal geen probleem
Ik zou de verjaardag van je jongste in het weekend van 21/22 november vieren. Dan is er daarna even 'rust'. Voor je oudste wordt het waarschijnlijk veel te veel als je sinterklaas en en de verjaardag van jongste binnen een paar dagen viert. Vergeet niet dat oudste de sinterklaasperiode super spannend vindt!

maandag 19 oktober 2020 om 10:49
Doreia* schreef: ↑19-10-2020 09:58Weet je: het mag ook allemaal gewoon wat minder he? Er hoeft geen Piet te komen bijvoorbeeld. Er hoeft geen 16 zakken aan cadeaus aangesleept te worden.
Je hóeft niet mee te gaan in de hysterie. Wat je kinderen vooral zullen onthouden is het gevoel van samenzijn en gezelligheid. Niet hoeveel cadeaus ze hadden.
Onze zoon is van vlak na 5 december (godzijdank overigens). Sint slaan we dit jaar over, op een schoencadeautje na. Maar dat is meer voor mezelf, omdat ik Sinterklaas altijd zo'n leuk feest vindt. Kerst wil de schoonfamilie pertinent vieren, met grote cadeaus. Grootouders hebben we daarom nu alvast ingeseind dan we 1 groot ding (een loopfietje) willen en dat daar een bijdrage voor mag komen. Verder 1 kleinigheidje van mensen die dat willen en verder geen gezeik.
De grootouders zullen, afhankelijk van de dag geldende maatregelen, hopelijk even op bezoek kunnen komen. Maar als dat niet kan dan gaan we met iedereen beeldbellen.
Ik kan er nu ook al over na denken. Ons eerste kind wordt 1 en dat is toch een bijzondere dag. Ik vind het soms best jammer dat ik die miet met iedereen kan vieren zoals eerder.

maandag 19 oktober 2020 om 10:54
Ik zou helemaal geen pakjesavond vieren voor zulke jonge kinderen. Die van 3.5 jaar laat je een keer of 2-3 haar schoen zetten (uiteraard samen met haar broertje) en dat lijkt mij al spanning en sensatie genoeg.
De verjaardag met 1 en 2 jaar heb ik altijd heel klein gehouden. Slingers en een stuk taart en een klein cadeautje uitpakken waren op die leeftijd al voldoende. Voor de rest hebben ze er toch geen weet van en kun je je de moeite en stress besparen, totdat ze zich er goed van bewust zijn (dat was hier vanaf een jaar of 3).
Opa's en oma's zou ik hier inderdaad apart vragen met een week er tussen.
Maar haal jezelf vooral niet te veel op de hals. Nergens voor nodig.
De verjaardag met 1 en 2 jaar heb ik altijd heel klein gehouden. Slingers en een stuk taart en een klein cadeautje uitpakken waren op die leeftijd al voldoende. Voor de rest hebben ze er toch geen weet van en kun je je de moeite en stress besparen, totdat ze zich er goed van bewust zijn (dat was hier vanaf een jaar of 3).
Opa's en oma's zou ik hier inderdaad apart vragen met een week er tussen.
Maar haal jezelf vooral niet te veel op de hals. Nergens voor nodig.

maandag 19 oktober 2020 om 10:58
ja, je weet niet hoeveel mensen er komen. Zullen wellicht 3 personen, alleen in de ochtend zijn. En verder niks. Maar ik zou zelf inderdaad ook voor een andere oplossing kiezen dan visite vragen.
maandag 19 oktober 2020 om 11:03
Waarom is Sint alleen leuk als de kinderen klein zijn? Wij zijn het altijd blijven vieren en ik vind het nog steeds een leuk feest. Alleen hoeft het niet perse precies op 5 december.Still-i-Rise schreef: ↑19-10-2020 10:57Besef dat de Sint alleen leuk is als de kinderen klein zijn, dus leg het belang op 5 december op de verjaardag. Sint is bijzaak, hoe leuk het ook is om als gezin bepaalde tradities te creëren, de verjaardag blijft denk ik toch altijd de leukste dag!!

maandag 19 oktober 2020 om 11:09
Begrijp me niet verkeerd, het is ook leuk als je volwassen bent.Gatinmijnsok schreef: ↑19-10-2020 11:03Waarom is Sint alleen leuk als de kinderen klein zijn? Wij zijn het altijd blijven vieren en ik vind het nog steeds een leuk feest. Alleen hoeft het niet perse precies op 5 december.
Alleen (is mijn mening) verschuift het "belang" van Sint vieren naar de achtergrond naarmate je ouder wordt. Dan gaat het puur om de cadeaus en de gezelligheid, en niet meer om de spanning van Sint en Piet omdat je weet dat dit niet bestaande figuren zijn.
maandag 19 oktober 2020 om 11:11
O, ja, dat wel. Vandaar dat ik dan zeg het hoeft niet perse op 5 december.Still-i-Rise schreef: ↑19-10-2020 11:09Begrijp me niet verkeerd, het is ook leuk als je volwassen bent.
Alleen (is mijn mening) verschuift het "belang" van Sint vieren naar de achtergrond naarmate je ouder wordt. Dan gaat het puur om de cadeaus en de gezelligheid, en niet meer om de spanning van Sint en Piet omdat je weet dat dit niet bestaande figuren zijn.
maandag 19 oktober 2020 om 11:14
Dit is een mooi antwoord.roze-roos schreef: ↑19-10-2020 09:34Wij vierden thuis sinterklaas nooit op pakjesavond. Mijn ouders regelde een Sint en pieten en die waren zo druk o0 5 december dat die in het weekend Er voor kwamen.
We aten altijd hutspot als de Sint kwam en hingen sint vlaggetjes op. Maak leuke tradities die bij pakjesavond horen (op welke dag dan ook) en leuke verjaardag tradities. Zodat het echt twee verschillende feest dagen zijn.
maandag 19 oktober 2020 om 11:37
Je zegt t goed. Het lijkt jouw leuk. Het merendeel van de kinderen vind pieten (vreemde in het algemeen) tot een jaar of zes gewoon doodeng. Daar gaan je 50 euro voor een kwartiertje. Zo zonde van het geld.redrum schreef: ↑19-10-2020 10:21Een piet staat niet vast, maar leek me gewoon zo leuk. Ik moet natuurlijk ook even met mijn partner brain stormen over wat hem het handigst lijkt. Als mijn zoontje wat ouder was zou het allemaal al niet meer zo puzzelen zijn.. dan vervalt sinterklaas en vieren we enkel zijn verjaardag. Maar goed, dat duurt nog wel even, voor nu zal ik hier een invulling aan moeten geven.dat ik beter een van de twee dingen op kan schuiven is me wel duidelijk, ik wil teveel in 1 dag proppen en dat lijkt me nou ook niet geweldig.
maandag 19 oktober 2020 om 11:39
Hier ook. Meestal zaterdag of zondagochtend konden we nog de hele dag spelen