Omgangsregeling baby

31-10-2017 22:50 339 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alleen al het neerzetten van deze vraag maakt me zo verdrietig. Nooit gedacht in deze situatie terecht te komen.
4 maanden oud is onze zoon nu, maar mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Zijn in therapie geweest maar dat heeft niet geholpen. Nu moeten we ons huis verkopen, opzoek naar nieuwe woon ruimte en natuurlijk een regeling vinden voor onze zoon. Wat is nu normaal bij een baby en dan in de komende jaren? Nu zorg ik eigenlijk de gehele week voor hem, papa doet door de week 1x hem in bad/bed als ik het vraag en in het weekeind heeft ie hem weleens op schoot. Helaas wil onze zoon alleen op dit moment weinig van hem weten, gaat elke x huilen als hij bij zijn vader zit of ziet, en dan raakt het geduld van vader op, dus dit is een lastig punt. Nu ga ik staks weer werken, 2 dagen door de weeks en zoon gaat dan naar mijn moeder, en om de week 2 ochtendjes in het weekeind. Dan zal papa thuis met hem zijn dus hoop dat de band dan hechter wordt. Maar ja, hoe gaan we het nu doen als we niet meer bij elkaar wonen? Zie het zelf niet zitten om hem bij papa te laten slapen direct, omdat hij nog nooit in de nacht of ochtend is opgestaan voor hem, naar eigen zeggen omdat hij hem niet hoort. Dit zou mij dan nu nog geen rust geven als hij daar zou slapen. Daarnaast zou ik graag nu hij zo klein is hem een vaste ' woning ' geven en dat straks dan opbouwen ( betreft hey logeren ). Ook hebben we al enkele weken gescheiden geleefd, toen kwam papa 2x in de week om hem in bad te doen .. maar hij zegt als we uit elkaar gaan dan is hij voor de helft ook van mij .. is ook zo, maar hij werkt fulltime, heeft geen eigen woning slaapt dus bij familie waar zoon ook nauwelijks geweest is de laatste maanden, en zodra hij te lang huilt dan wordt hij geïrriteerd en legt hem weg. Zou graag zien dat het opgebouwd wordt, zodat zoon vader leert kennen en vertrouwen en ik er ook een beter gevoel bij heb. Wat is een normale regeling waarbij er rust is voor onze zoon? Vind rust en vertrouwen voor de kleine namelijk wel heel belangrijk, hij is nog zo klein .. :cry: heeft iemand ervaring??
nina1966 schreef:
31-10-2017 23:09
Nee jij hebt rancune.
Nee in deze situatie heeft hij gelijk. Ik lees alleen maar negativiteit van TO over haar partner met wie ze een jaar geleden nog besloot om zich samen mee voor te planten.

De baby is nog zo ontzettend jong , juist nu direct starten met de omgangsregeling.

Ik zie TO allerlei eigenschappen ( negatief) opnoemen om zo haar begrijpelijke gevoelens te valideren.

Ik ben het heel vaak oneens met Amand, maar nu dus niet. Ik lees juist rancune bij TO en daar moet ze voor waken. Belang van t kind staat voorop en de band tussen kind en papa is enorm belangrijk, hoe moeilijk to het ook vindt.
De moeite met het verzorgen van zo’n jonge baby heeft mijn vriend ook. Baby is heel erg op mij gericht, huilde bij papa, ik kreeg haar stil.
Pas toen er echte interactie kwam, vanaf nog een maand of 6, werd het veel makkelijker voor hem.
Ik begrijp jouw ex wel hierin. Het is ook echt moeilijk en frustrerend dat baby nu aan jou hangt, want hij voelt zich afgewezen door zijn eigen kind.
Het niet wakker worden is ook verklaarbaar. Jij zit nog bomvol hormonen en merkt elke kik op. Hij ‘weet’ onderbewust dat jij wel wakker wordt, dus hij is minder alert.

Even deze info om voor jou te relativeren.

Ik zou vanaf nu vaste dagdelen inplannen wanneer jij de zorg doet en wanneer hij. Bijv maandagavond, woensdagmiddag, en elke zaterdag. Dan komt hij naar jouw huis en kan daar dan in baby’s vertrouwde omgeving voor hem zorgen, terwijl jij weggaat.

Sterkte!
Stella1 schreef:
31-10-2017 23:43
hij heeft geen kamer voor zoontje, zou in kampeer bedje moeten slapen .. bij eigen woning met kamer voor zoontje zou het voor mij al anders zijn.
Dit vind ik zo'n vreemd argument altijd. Ja hij heeft geen eigen huis. Ja he he, natuurlijk niet: jullie zijn net uit elkaar.
Een bedje is zo geleend of gekocht en een eigen kamer is nu helemaal nog niet nodig. Veel ouders die nog bijelkaar zijn slapen ook gewoon nog met de baby op hun eigen kamer.

Dat gezegd hebbende, vind ik het gedrag van ex wel zorgwekkend voor als hij alleen met de baby zou zijn. Veilige hechting is ontzettend belangrijk en als hij niks met een huilende baby kan en wil, is dat wel een lastig verhaal. Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

Ik denk dat het beste is om vader-kind contact zoveel mogelijk actief te stimuleren, al heb je daar geen zin. Blijf hem actief uitnodigen. Leg hem uit wat jij doet als de baby huilt, doe dat desnoods eerst samen. Geef de baby ook veel te knuffelen e.d.

Hopelijk gaat dat goed en leert je ex beter op de behoeften van het kind inspelen.
Hij lijkt wel interesse te hebben, aangezien hij het over de helft van de tijd heeft dat de baby "van hem" is, maar dat moet hij wel waarmaken.

Ik las hier ergens 1x per week langskomen. Dat vind ik belachelijk weinig. Juist nu investeren in een goede band. Voor zowel jou als hem.
Ik zeg het toch. Waarom in godsnaam een kind krijgen als je relatie niet goed zit, als het kennelijk zo instabiel is dat je de eerste verjaardag niet eens samen haalt? waarom een kind als de man kennelijk niks van kinderen weet / wil weten en volgens jou geen vader-materiaal is? Of vond je het prima en maak je hem nu zwart nu het jou uitkomt? Hoe kan dit nu toch dagelijks op het forum terugkomen? Is het echt zo erg dat jullie niet samen eraan kunnen werken?

Nu is er een baby'tje van 4(!) maanden de dupe die nu al problemen met hechting kan ontwikkelen. Er wordt nu al beknibbeld op hechting met vader. Hoe bizar. Mijn god wat een armoedige verhalen zijn dit toch elke keer weer.

Imo hebben jullie de bal allebei laten vallen. Jullie moeten het belang van de baby nu op 1 zetten.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 01-11-2017 06:34
6.87% gewijzigd
Het lijkt me afschuwelijk om met een baby een omgangsregeling te moeten treffen. Ik was een enorme moederkloek, die overal bovenop zat, barstte van de hormonen en vond dat mijn manier altijd de beste was (ja i know.. ben even eerlijk nu he). Toch heb ik geleerd dat als ik in de buurt ben, idd veel dingen nog op mijn manier gaan en man minder initiatief neemt, maar als ik echt weg ben gaat het eigenlijk ook prima: dan wordt hij wel wakker, dan geeft ie ze meer fruit dan ik, dan ondernemen ze vanalles en ze slapen vaak nog beter ook.. dus ja, ik snap je gevoelens helemaal, maar ik denk ook dat die niet helemaal rationeel zijn. Hoe moeilijk ook, ik zou toch proberen die band zoveel mogelijk laten onstaan en je geregeld terugtrekken om ze ruimte te geven. Kinderen hebben ook echt hun vader nodig en vaders kunnen echt net zo goed zorgen.

Heb het er met man ook wel eens over gehad "als we uit elkaar zouden gaan", hij zegt dan ook gelijk co-ouderschap en zou zijn werkweek ook herzien. Het is niet gezegd dat jouw man 5 dgn wil blijven werken gezien de omstandigheden, het is ook niet gezegd dat jij zo weinig kunt blijven werken.. dat verdeeld de taken automatisch ook al meer en maakt je minder afhankelijk van hem.
TO ik zou eerst proberen meer te gaan werken.
Twee dagen werken kan je niet rond komen dat is 16 uur.
Ik zou vriend vragen 1 of 2 dagen voor jullie kind te zorgen in plaats van je moeder.
Ik krijg de indruk dat je je moeder wel vertrouwd met jullie kind maar je vriend niet.
Geef hem vertrouwen dat hij een goede vader Is, help hem daar mee.
Het Is in belang van jullie kind.
flexibel schreef:
01-11-2017 06:41
TO ik zou eerst proberen meer te gaan werken.
Twee dagen werken kan je niet rond komen dat is 16 uur.
Ik zou vriend vragen 1 of 2 dagen voor jullie kind te zorgen in plaats van je moeder.
Ik krijg de indruk dat je je moeder wel vertrouwd met jullie kind maar je vriend niet.
Geef hem vertrouwen dat hij een goede vader Is, help hem daar mee.
Het Is in belang van jullie kind.

Hoe weet jij dat? Misschien heeft TO wel een heel goed betaalde baan.
Andersom schreef:
01-11-2017 07:07

Er zijn maar heel weinig mensen die van 16 uur rond kunnen komen in hun eentje, dus het advies om meer te gaan werken is logisch.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
01-11-2017 07:18
Er zijn maar heel weinig mensen die van 16 uur rond kunnen komen in hun eentje, dus het advies om meer te gaan werken is logisch.

Dit topic gaat over de omgangsregeling, niet over de financiën. TO heeft ook nergens daar iets over genoemd. Dus zo logisch vind ik dat advies niet.
Ik heb ruim een half jaar (tot ze 1 was) mijn kind bij mijn verse ex thuis verzorgd. Zo vaak als ik kon. Ook was altijd welkom. M'n ex stond niet toe dat ik haar meenam naar huis. Achteraf vraag ik me nog steeds af waarom ik me daarin geschikt heb. Zou het kunnen omdat ik haar als nieuwe moeder niet hetzelfde verdriet wilde aandoen als zij mij? Je moest eens weten hoeveel ik gejankt heb, elke keer dat ik mijn kind weer achter moest laten.
Jimbob schreef:
01-11-2017 05:11
Nee in deze situatie heeft hij gelijk. Ik lees alleen maar negativiteit van TO over haar partner met wie ze een jaar geleden nog besloot om zich samen mee voor te planten.

De baby is nog zo ontzettend jong , juist nu direct starten met de omgangsregeling.

Ik zie TO allerlei eigenschappen ( negatief) opnoemen om zo haar begrijpelijke gevoelens te valideren.

Ik ben het heel vaak oneens met Amand, maar nu dus niet. Ik lees juist rancune bij TO en daar moet ze voor waken. Belang van t kind staat voorop en de band tussen kind en papa is enorm belangrijk, hoe moeilijk to het ook vindt.
Maar wat denk jij er dan van dat de proffesionels (psychologen, dokters, pedagogen) het echt afraden om daar zo jong mee te beginnen? Een rechter zal niet beslissen dat dit moet hoor. Of bedoel jij dat niet? Als TO gelijk heeft over hoe hij de baby laat huilen, niet hoort, niet troost dan is het toch gewoon de normaalste zaak te wereld je daar zorgen over te maken? Ze geeft aan dat hij vaak mag langskomen en ze hun band probeert te stimuleren. Dat blijven slapen, voor zoveel uur bij mama weggerukt worden op zo'n jonge leeftijd, dat is schadelijk in het hechtingsproces. Lees maar eens, het is echt een ding. En geen wet die bedacht is om vaders van hun kind weg te houden.
Wat ik maar wil zeggen is dat al die adviezen over 'opbouwen' van de omgang en het 'wennen' van het kind aan het huis van de vader gewauwel is dat uitsluitend ten dienste staat van moeders gevoelens. Met het kind heeft het niks te maken.
_Amand schreef:
01-11-2017 07:31
Ik heb ruim een half jaar (tot ze 1 was) mijn kind bij mijn verse ex thuis verzorgd. Zo vaak als ik kon. Ook was altijd welkom. M'n ex stond niet toe dat ik haar meenam naar huis. Achteraf vraag ik me nog steeds af waarom ik me daarin geschikt heb. Zou het kunnen omdat ik haar als nieuwe moeder niet hetzelfde verdriet wilde aandoen als zij mij? Je moest eens weten hoeveel ik gejankt heb, elke keer dat ik mijn kind weer achter moest laten.
Mocht je haar ook niet meenemen voor een middag, of een paar uurtjes dan? Want ik denk dat het juist belangrijk is dat de kleine ook begint te wennen aan een ander huis, omdat het na een jaar wel een weekend regeling krijgt. Co ouderschap wordt afgeraden tot een jaar of 6 las ik.
_Amand schreef:
01-11-2017 07:36
Wat ik maar wil zeggen is dat al die adviezen over 'opbouwen' van de omgang en het 'wennen' van het kind aan het huis van de vader gewauwel is dat uitsluitend ten dienste staat van moeders gevoelens. Met het kind heeft het niks te maken.
Nee dat is niet waar, hij troost zijn eigen baby niet eens en hoort het niet als hij huilt. Maar los daarvan: Hoe kun je nou niet snappen dat een baby stress krijgt als hij op zo'n jonge leeftijd van moeder gescheiden wordt? Dat is echt wel zielig hoor. Het is niet zomaar dat het ook niet aangeraden wordt en niet verplicht is. To staat in haar recht dit nog te weigeren, en daarmee bedoel ik dus het hele weekend en blijven slapen.
Sereia schreef:
01-11-2017 07:37
Co ouderschap wordt afgeraden tot een jaar of 6 las ik.

Dat lijkt me bizar lang. Dan zou de ene ouder dus alleen maar contact kunnen hebben in de paar uurtjes dat hij/zij het kind mag zien of ergens mee naar toe kan nemen. Kind mag dan nooit bij die andere ouder slapen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
01-11-2017 07:42
Dat lijkt me bizar lang. Dan zou de ene ouder dus alleen maar contact kunnen hebben in de paar uurtjes dat hij/zij het kind mag zien of ergens mee naar toe kan nemen. Kind mag dan nooit bij die andere ouder slapen?
Co-ouderschap is wat anders dan omgangsregeling he. Bij een omgangsregeling mag de ene ouder kind ook twee dagen hebben of meer per week. Co-ouderschap betekent dat alles 50/50 gaat
himalaya schreef:
01-11-2017 07:42
Nee co ouderschap is een om de week regeling. Dus: 1 week kindje bij mij, volgende week kindje bij vader. Dat zou anders erg sneu zijn ja haha.
Andersom schreef:
01-11-2017 07:07

Het zou kunnen komen dat ik flexibel denk en jij waarschijnlijk andersom denkt?
Maar TO, laat baby veel alleen met hem.. Even naar de supermarkt bijv. Hoe moeilijk dat nu ook is. Die band moet namelijk ook komen en het lijkt alsof hij nog niet echt de vadergevoelens heeft. Denk je dat hij de baby ook zou laten huilen als er niemand in in de buurt is om het over te nemen? Het kan heel zwaar zijn om een baby te verzorgen en de motivatie is liefde, maar die moet dus ook groeien. Zorg voor veel papa-zoon momentjes. Zodat ze hun eigen grapjes krijgen en hun eigen lol. Hun eigen band, los van jou. Als jullie zoontje dan een leeftijd heeft bereikt waarop de weekendregeling in gaat zal het jou ook meer rust geven, en dan kan jij die weekenden voor jezelf nemen.
Jezus wat wordt TO weer afgebrand. Als ze een topic had geopend dat haar vriend bij t leven vreemd ging en alles aan elkaar loog dan zou heel feministisch Viva natuurlijk roepen dat ze die lul buiten moet zetten.

En nu heeft ze dat gedaan en is ze een waardeloze moeder want ja, ze moet maar samen blijven als ze een jaar geleden nog in de veronderstelling was een betrouwbare partner te hebben.

Ontopic; wat een rot situatie meid. Ik ben helemaal voor gelijkwaardig ouderschap, ook na een scheiding. Maar als iemand zijn kind overstuur en huilend weglegd of daar niet mee om
kan gaan dan no way dat ik mijn baby daar aan mee zou geven. Idd gewoon bij jou thuis laten verzorgen, en straks als t huilen minder wordt een x met de wandelwagen een uitje ofzo. Als kind een stuk ouder is en ook duidelijk gek op papa is kan hij daar gaan slapen. Maar in deze situatie en de manier hoe jouw ex daar mee omgaat lijkt mij dat alleen maar schadelijk voor baby.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
_Amand schreef:
01-11-2017 07:36
Tja. Uit elkaar gaan is sowieso al niet in het belang van het kind meestal hè, maar om dan het hele hechtingsproces maar af te doen als onzin?? Baby’s en moeders is gewoon een andere band dan baby’s en vaders. Of je het nu leuk vindt of niet, moeder IS gewoon belangrijker die eerste periode. En dat is toch niet zo gek? Moeder is 9 maanden lang het huis, de hele wereld van de baby geweest, heeft de hormonen om voor de baby te zorgen, heeft eten voor de baby. Moeder IS thuis op die leeftijd. Daar moet je niet aan gaan tornen, dat is hoe het is. Dat trekt vanzelf bij en het lijkt me ook echt afschuwelijk om als vader zo aan de zijlijn te moeten staan omdat je uit elkaar gaat, zeker als jij niet degene bent die een einde wil maken aan de relatie.

Maar baby’s en moeders horen gewoon bij elkaar. En waarschijnlijk heb je dáárom ook geen probleem gemaakt toen. Omdat jij heus ook wel aanvoelde dat dit het beste was op dat moment voor je dochter. Hoe moeilijk ook voor jou.

Ik vind Nina’s idee wel ideaal: waarom niet samenwonen met aparte slaapkamers? Als je er maar 2 hebt doe je je kind bij jou op de kamer. Die van mij is 6 maanden en slaapt tussen ons in in bed, vindt hij alleen maar heerlijk. Dus dat vindt je baby vast niet erg; meer papa in huis en minder eigen ruimte. Ik zeg win-win.
Mijn man deed zoon eerder in bad dan ik, daar zijn kraamhulpen voor uitgevonden. Flesjes geven kon hij ook vanaf dag 3, mét moedermelk er in. Bevel van de kraamhulp, zodat ik kon slapen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Sereia schreef:
01-11-2017 07:41
Nee dat is niet waar, hij troost zijn eigen baby niet eens en hoort het niet als hij huilt. Maar los daarvan: Hoe kun je nou niet snappen dat een baby stress krijgt als hij op zo'n jonge leeftijd van moeder gescheiden wordt? Dat is echt wel zielig hoor. Het is niet zomaar dat het ook niet aangeraden wordt en niet verplicht is. To staat in haar recht dit nog te weigeren, en daarmee bedoel ik dus het hele weekend en blijven slapen.
Maar ze kunnen wel 4 dagen per week van 8:00 tot 18:00 uur naar het kinderdagveblijf? Lijkt me dat ze bij hun eigen vader dan toch beter zitten hoor.

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie blijven overleggen. Vader lijkt het kind ook niet full time te willen hebben als ik het zo lees. Bouw het gewoon rustig op, en kijk hoe het loopt. Dingen lopen zelden als gepland, dus je kunt je nu heel druk maken over de komende jaren, maar daar heb je niks aan. Wel echt een klote situatie voor je. Sterkte!
Hertjehertje schreef:
01-11-2017 05:38
De moeite met het verzorgen van zo’n jonge baby heeft mijn vriend ook. Baby is heel erg op mij gericht, huilde bij papa, ik kreeg haar stil.
Pas toen er echte interactie kwam, vanaf nog een maand of 6, werd het veel makkelijker voor hem.
Ik begrijp jouw ex wel hierin. Het is ook echt moeilijk en frustrerend dat baby nu aan jou hangt, want hij voelt zich afgewezen door zijn eigen kind.
Het niet wakker worden is ook verklaarbaar. Jij zit nog bomvol hormonen en merkt elke kik op. Hij ‘weet’ onderbewust dat jij wel wakker wordt, dus hij is minder alert.
Hier ook. Vaak genoeg een gefrustreerde man met huilende baby aangetroffen als ik even was gaan sporten. Dat is ook zo als je dus wel samen blijft. Dat is nu bij 8,5 maand echt al een stuk beter. Voor mannen is die eerste fase gewoon anders dan voor vrouwen.
*Beeldig* schreef:
31-10-2017 23:06
Jullie wonen nu nog in één huis dus?

Dan NU meteen starten met de zorg over te laten aan je vriend, zodat hij de ruimte krijgt om een band op te bouwen met zijn kind. Ga ergens logeren, ga een hele dag op stap en laat hem het gewoon doen, op zijn manier.

Heb je hem die ruimte überhaupt al gegeven, in de afgelopen maanden?
Dit ja. Nu is je kans om hem wat geleidelijker meer te laten wennen. En vader moet natuurlijk 's nachts opstaan als hij wil dat zijn kindje bij hem slaapt.

Misschien kan vader wel wat hulp gebruiken bij het leren (alleenstaande) ouder te zijn voor zo'n kleintje. En dan niet van jou. Kan me voorstellen dat dat niet goed overkomt nu. Hij zal ook wel 'eerste keer ouder' frustraties hebben zoals ik lees over 'je hebt me achtergelaten met een huilend kind' die boosheid kan voortkomen uit onmacht, dan helpt het wellicht als iemand hem een beetje bij kan staan, kan helpen met wat normaal is voor baby's, wat je kan als je baby onrustig is enz. enz.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 01-11-2017 08:43
30.61% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven