Omgangsregeling baby
dinsdag 31 oktober 2017 om 22:50
Alleen al het neerzetten van deze vraag maakt me zo verdrietig. Nooit gedacht in deze situatie terecht te komen.
4 maanden oud is onze zoon nu, maar mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Zijn in therapie geweest maar dat heeft niet geholpen. Nu moeten we ons huis verkopen, opzoek naar nieuwe woon ruimte en natuurlijk een regeling vinden voor onze zoon. Wat is nu normaal bij een baby en dan in de komende jaren? Nu zorg ik eigenlijk de gehele week voor hem, papa doet door de week 1x hem in bad/bed als ik het vraag en in het weekeind heeft ie hem weleens op schoot. Helaas wil onze zoon alleen op dit moment weinig van hem weten, gaat elke x huilen als hij bij zijn vader zit of ziet, en dan raakt het geduld van vader op, dus dit is een lastig punt. Nu ga ik staks weer werken, 2 dagen door de weeks en zoon gaat dan naar mijn moeder, en om de week 2 ochtendjes in het weekeind. Dan zal papa thuis met hem zijn dus hoop dat de band dan hechter wordt. Maar ja, hoe gaan we het nu doen als we niet meer bij elkaar wonen? Zie het zelf niet zitten om hem bij papa te laten slapen direct, omdat hij nog nooit in de nacht of ochtend is opgestaan voor hem, naar eigen zeggen omdat hij hem niet hoort. Dit zou mij dan nu nog geen rust geven als hij daar zou slapen. Daarnaast zou ik graag nu hij zo klein is hem een vaste ' woning ' geven en dat straks dan opbouwen ( betreft hey logeren ). Ook hebben we al enkele weken gescheiden geleefd, toen kwam papa 2x in de week om hem in bad te doen .. maar hij zegt als we uit elkaar gaan dan is hij voor de helft ook van mij .. is ook zo, maar hij werkt fulltime, heeft geen eigen woning slaapt dus bij familie waar zoon ook nauwelijks geweest is de laatste maanden, en zodra hij te lang huilt dan wordt hij geïrriteerd en legt hem weg. Zou graag zien dat het opgebouwd wordt, zodat zoon vader leert kennen en vertrouwen en ik er ook een beter gevoel bij heb. Wat is een normale regeling waarbij er rust is voor onze zoon? Vind rust en vertrouwen voor de kleine namelijk wel heel belangrijk, hij is nog zo klein ..
heeft iemand ervaring??
4 maanden oud is onze zoon nu, maar mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Zijn in therapie geweest maar dat heeft niet geholpen. Nu moeten we ons huis verkopen, opzoek naar nieuwe woon ruimte en natuurlijk een regeling vinden voor onze zoon. Wat is nu normaal bij een baby en dan in de komende jaren? Nu zorg ik eigenlijk de gehele week voor hem, papa doet door de week 1x hem in bad/bed als ik het vraag en in het weekeind heeft ie hem weleens op schoot. Helaas wil onze zoon alleen op dit moment weinig van hem weten, gaat elke x huilen als hij bij zijn vader zit of ziet, en dan raakt het geduld van vader op, dus dit is een lastig punt. Nu ga ik staks weer werken, 2 dagen door de weeks en zoon gaat dan naar mijn moeder, en om de week 2 ochtendjes in het weekeind. Dan zal papa thuis met hem zijn dus hoop dat de band dan hechter wordt. Maar ja, hoe gaan we het nu doen als we niet meer bij elkaar wonen? Zie het zelf niet zitten om hem bij papa te laten slapen direct, omdat hij nog nooit in de nacht of ochtend is opgestaan voor hem, naar eigen zeggen omdat hij hem niet hoort. Dit zou mij dan nu nog geen rust geven als hij daar zou slapen. Daarnaast zou ik graag nu hij zo klein is hem een vaste ' woning ' geven en dat straks dan opbouwen ( betreft hey logeren ). Ook hebben we al enkele weken gescheiden geleefd, toen kwam papa 2x in de week om hem in bad te doen .. maar hij zegt als we uit elkaar gaan dan is hij voor de helft ook van mij .. is ook zo, maar hij werkt fulltime, heeft geen eigen woning slaapt dus bij familie waar zoon ook nauwelijks geweest is de laatste maanden, en zodra hij te lang huilt dan wordt hij geïrriteerd en legt hem weg. Zou graag zien dat het opgebouwd wordt, zodat zoon vader leert kennen en vertrouwen en ik er ook een beter gevoel bij heb. Wat is een normale regeling waarbij er rust is voor onze zoon? Vind rust en vertrouwen voor de kleine namelijk wel heel belangrijk, hij is nog zo klein ..

zaterdag 4 november 2017 om 10:58
Ik vind dit een bizarre richtlijn en begrijp steeds meer waar iemand als Amand mee te stellen heeft, als er in Nederland blijkbaar vaak nog zo tegenaan gekeken wordt. Stel, de vader zou gastouder worden, zou dan de baby opeens wel 10 uur per dag bij hem kunnen zijn? Waarom zou een baby wel prima 30 uur per week op een kdv (met meerdere en soms wisselende leidsters bij vakantie e.d.) kunnen zijn en maar een paar keer per week een paar uurtjes bij de bloedeigen vader? En dan beginnen ze hun tekst met dat baby's de kans moeten krijgen om zich te hechten. Maar blijkbaar alleen aan de moeder?swifty schreef: ↑04-11-2017 10:31Dit zijn de richtlijnen voor een omgangsregeling baby tot adolescentie
http://richtlijnenjeugdhulp.nl/scheidin ... jeugdigen/
"Baby’s (van 0 tot 2 jaar) moeten vooral de kans krijgen om zich te hechten. Langdurig weg zijn bij de inwonende ouder – meestal de moeder – is niet aan te raden. Enkele keren per week een paar uur naar de uitwonende ouder is beter. Als de verstandhouding tussen de exen het toelaat, kan vader bij de baby zijn in het huis van moeder. Overnachten op een andere plaats zonder moeder is niet altijd aan te bevelen Als de baby huilt wanneer vader hem meeneemt, heeft dat soms meer te maken met angst voor de scheiding van moeder dan met weerstand tegen vader. Duidelijke communicatie tussen de ouders is belangrijk."

zaterdag 4 november 2017 om 10:59
Ik ben eigenlijk wel vaak verbaasd hoeveel ouders voor co-ouderschap zijn. Mijn man heeft ook een dochter met zijn ex en omgangsregeling. Zij heeft duidelijk een thuis en wordr niet zo vaak heen en weer gesleept als met co-ouderschap. Daarbij wil ik niet zeggen dat thuis persee bij de moeder moet zijn, kan ook bij de vader met omgangsregeling voor moeder.
Ik heb zelf ook gescheiden ouders trouwens dus ben het vanuit thuis gewend om 1 dag en om het weekend bij mijn vader te zijn. We waren wel ouder.
Ik heb zelf ook gescheiden ouders trouwens dus ben het vanuit thuis gewend om 1 dag en om het weekend bij mijn vader te zijn. We waren wel ouder.

zaterdag 4 november 2017 om 11:06
Natuurlijk is hechting belangrijk voor een baby, maar een baby kan zich hechten aan een paar personen en waarom zou de vader niet één van die personen mogen zijn en bijvoorbeeld wel oma, een gastouder of het kdv? Daar gaan ze ook vaak een paar keer per dag slapen en soms overnachten. Daar hebben ze ook een bedje
Ik vind dat er echt een enorme argwaan van dit advies uitgaat. Alsof ervan wordt uitgegaan dat een vader niet zo goed voor het eigen kind kan zorgen, zeker niet als het nog een baby is. Maar waarom niet? Omdat hij een man is? Omdat hij meer werkt? Ik snap het gewoon écht écht niet. Maar misschien komt dat omdat ik werkelijk wordt omringd door liefdevolle en betrokken vaders die alles minstens zo goed kunnen dan de vrouwfiguren in het leven van de kinderen.
Ik vind dat er echt een enorme argwaan van dit advies uitgaat. Alsof ervan wordt uitgegaan dat een vader niet zo goed voor het eigen kind kan zorgen, zeker niet als het nog een baby is. Maar waarom niet? Omdat hij een man is? Omdat hij meer werkt? Ik snap het gewoon écht écht niet. Maar misschien komt dat omdat ik werkelijk wordt omringd door liefdevolle en betrokken vaders die alles minstens zo goed kunnen dan de vrouwfiguren in het leven van de kinderen.
zaterdag 4 november 2017 om 11:09
Inderdaad. Alleen die zin al over dat als het kind huilt het dan niet betekent dat het kind bang is voor de vader. Dat die gedachte al in je hoofd opkomt, dat vaders iets kunnen zijn om bang voor te zijn.SweetChili schreef: ↑04-11-2017 11:06Natuurlijk is hechting belangrijk voor een baby, maar een baby kan zich hechten aan een paar personen en waarom zou de vader niet één van die personen mogen zijn en bijvoorbeeld wel oma, een gastouder of het kdv? Daar gaan ze ook vaak een paar keer per dag slapen en soms overnachten. Daar hebben ze ook een bedje

zaterdag 4 november 2017 om 11:32
Mijn kind heeft duidelijk 2 thuizen.1Aapje schreef: ↑04-11-2017 10:59Ik ben eigenlijk wel vaak verbaasd hoeveel ouders voor co-ouderschap zijn. Mijn man heeft ook een dochter met zijn ex en omgangsregeling. Zij heeft duidelijk een thuis en wordr niet zo vaak heen en weer gesleept als met co-ouderschap. Daarbij wil ik niet zeggen dat thuis persee bij de moeder moet zijn, kan ook bij de vader met omgangsregeling voor moeder.

zaterdag 4 november 2017 om 14:30
Ik ken een gezin waarvan de kinderen 45 uur per week op het kdv zitten. Daar trok ik in eerste instantie mijn wenkbrauw bij op en zo ongeveer iedereen die ik ken. Maar ik ken het gezin goed en gezien mijn beroep acht ik mezelf aardig in staat om dit in te schatten en die kinderen doen het echt heel goed. De band tussen ouders en kinderen is goed. Hoewel de ouders de kinderen 5 dagen in de week naar het kdv brengen voel je aan alles dat zij het echt belangrijk vinden om er te zijn voor de kinderen en quality time met ze door te brengen. De kwaliteit van het contact als ze samen zijn vind ik echt heel goed. Dit zijn ouders die beiden uit een land komen waar we niet zo'n parttime cultuur hebben als in Nederland. Soms heb ik het idee dat juist doordat deze (specifieke) ouders zo veel moeten werken ze nog bewuster met hun kinderen omgaan dan sommige andere ouders die ik ken. Uiteraard is dit slechts één voorbeeld en geen regel.nicole123 schreef: ↑04-11-2017 10:58Ik vind dit een bizarre richtlijn en begrijp steeds meer waar iemand als Amand mee te stellen heeft, als er in Nederland blijkbaar vaak nog zo tegenaan gekeken wordt. Stel, de vader zou gastouder worden, zou dan de baby opeens wel 10 uur per dag bij hem kunnen zijn? Waarom zou een baby wel prima 30 uur per week op een kdv (met meerdere en soms wisselende leidsters bij vakantie e.d.) kunnen zijn en maar een paar keer per week een paar uurtjes bij de bloedeigen vader? En dan beginnen ze hun tekst met dat baby's de kans moeten krijgen om zich te hechten. Maar blijkbaar alleen aan de moeder?![]()

zaterdag 4 november 2017 om 20:47
Ja ik weet ook niet hoe ze hier bij komen, dan zou ook Kinderopvang er bij moeten staan en alle kinderen thuis laten dus.nicole123 schreef: ↑04-11-2017 10:58Ik vind dit een bizarre richtlijn en begrijp steeds meer waar iemand als Amand mee te stellen heeft, als er in Nederland blijkbaar vaak nog zo tegenaan gekeken wordt. Stel, de vader zou gastouder worden, zou dan de baby opeens wel 10 uur per dag bij hem kunnen zijn? Waarom zou een baby wel prima 30 uur per week op een kdv (met meerdere en soms wisselende leidsters bij vakantie e.d.) kunnen zijn en maar een paar keer per week een paar uurtjes bij de bloedeigen vader? En dan beginnen ze hun tekst met dat baby's de kans moeten krijgen om zich te hechten. Maar blijkbaar alleen aan de moeder?![]()
maar dit advies is al enkele jaren zo voorzover ik weet, en wordt gehanteert bij omgangsregeling ouders. Zal wel gebaseerd zijn op exen die elkaars bloed drinken?
donderdag 25 oktober 2018 om 19:46
donderdag 25 oktober 2018 om 22:57
Absurd een co ouderschap met een baby! Of om de week je baby afgeven...
Een kind dat zo klein is hoort bij de moeder. En in het geval van TO heeft de vader weinig met zijn kind, doet er niet veel mee en weet niet hoe te handelen. Daarnaast heeft hij niet eens een eigen huis..
Geen rechter zal een kleine baby toewijzen aan beiden als beiden daar niet achter staan.
Een kind dat zo klein is hoort bij de moeder. En in het geval van TO heeft de vader weinig met zijn kind, doet er niet veel mee en weet niet hoe te handelen. Daarnaast heeft hij niet eens een eigen huis..
Geen rechter zal een kleine baby toewijzen aan beiden als beiden daar niet achter staan.

donderdag 25 oktober 2018 om 23:04
Nee, dat is kolder en wordt ook door elke pedagoog afgeraden. Zorg dat jullie je goed voor laten lichten.
donderdag 25 oktober 2018 om 23:24
Ik las je topic en heb verdere reacties niet allemaal gelezen dus spaar me als ik mosterd ben..
Ik las van een anoniem en die kon ik niet quoten : babies tot 18 maanden geen weekendjes doen en opbouwen aan een omgangsregeling.
Alsjeblieft doe dit!
Ik spreek ook uit ervaring.
Onze baby was 8 weken, dat wij uit elkaar gingen. Hij was maanden bij mij, vader kwam hem zo nu en dan , ongeveer 1a2 x in de maand een dagje halen.
Toen hij 1 jaar werd kreeg hij een eigen woning en eiste dat de regeling direct in zou gaan zoals afgesproken.
Ik zei hem toen dat kan niet, dat kun je niet maken. Maar het moest en zou. Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd.
Onze zoon die vlot was met van alles , goed at, snel liep ( 9 mnd ) vrolijk en guitig kereltje.
Veranderde direct , huilde veel, werd snachts wel zes keer huilend wakker wanhopig zoekend. Hij stagneerde in zijn ontwikkeling, praten bleef achter.
Consultatiebureau vertelde me dat dit niet goed is, als je als baby veel met je moeder bent die op dat moment de verzorgende taken doet veelal is het zeer onverstandig een baby tot 18 maanden uit zijn vertrouwde omgeving te trekken.
Ook daarna opbouwen, eerst middagjes, dan dagjes, dan een keertje slapen.
Oftwel, je ex moet als de sodemieter nu al de helft van de zorgtaken op zich gaan nemen voor een langere periode en dan is er misschien aan mouw aan te passen wanneer hij een eigen plek heeft. Zo niet dan bij mama laten. Bespreek dit eventueel met het consultatiebureau. Zij kunnen je hierin advies geven.
Ik kreeg het advies op papier en ben naar een advocaat gegaan. De rechter gaf me gelijk, vader had vanaf begin meer tijd en verzorging erin moeten steken en besloot dat weekendjes voorlopig niet aan de orde zijn. Verplichte wel tot dagjes ophalen , band opbouwen en vandaaruit de regeling hervatten wanneer hij ouder is en het aankan.
Lang verhaal. Hoop dat je hier wat aan heb.
Ik las van een anoniem en die kon ik niet quoten : babies tot 18 maanden geen weekendjes doen en opbouwen aan een omgangsregeling.
Alsjeblieft doe dit!
Ik spreek ook uit ervaring.
Onze baby was 8 weken, dat wij uit elkaar gingen. Hij was maanden bij mij, vader kwam hem zo nu en dan , ongeveer 1a2 x in de maand een dagje halen.
Toen hij 1 jaar werd kreeg hij een eigen woning en eiste dat de regeling direct in zou gaan zoals afgesproken.
Ik zei hem toen dat kan niet, dat kun je niet maken. Maar het moest en zou. Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd.
Onze zoon die vlot was met van alles , goed at, snel liep ( 9 mnd ) vrolijk en guitig kereltje.
Veranderde direct , huilde veel, werd snachts wel zes keer huilend wakker wanhopig zoekend. Hij stagneerde in zijn ontwikkeling, praten bleef achter.
Consultatiebureau vertelde me dat dit niet goed is, als je als baby veel met je moeder bent die op dat moment de verzorgende taken doet veelal is het zeer onverstandig een baby tot 18 maanden uit zijn vertrouwde omgeving te trekken.
Ook daarna opbouwen, eerst middagjes, dan dagjes, dan een keertje slapen.
Oftwel, je ex moet als de sodemieter nu al de helft van de zorgtaken op zich gaan nemen voor een langere periode en dan is er misschien aan mouw aan te passen wanneer hij een eigen plek heeft. Zo niet dan bij mama laten. Bespreek dit eventueel met het consultatiebureau. Zij kunnen je hierin advies geven.
Ik kreeg het advies op papier en ben naar een advocaat gegaan. De rechter gaf me gelijk, vader had vanaf begin meer tijd en verzorging erin moeten steken en besloot dat weekendjes voorlopig niet aan de orde zijn. Verplichte wel tot dagjes ophalen , band opbouwen en vandaaruit de regeling hervatten wanneer hij ouder is en het aankan.
Lang verhaal. Hoop dat je hier wat aan heb.