online lessen te veel schermtijd

zondag 10 mei 2020 om 20:26
De school van mijn kind van 12 (VWO 1e klas) geeft iedere dag van de week per dag 6 of 7 volle uren online lessen. Daarnaast heeft zij nog steeds leerhuiswerk en maakhuiswerk te maken. Ze heeft veel hoofdpijn en ziet maar witjes (normaal nooit en was ook over in meivakantie). Natuurlijk willen we ervoor zorgen dat ze genoeg beweging/buitenlucht krijgt maar dat is zo wel moeilijk.
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)
Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.
Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.
Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.
Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)
Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.
Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.
Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.
Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!
zondag 10 mei 2020 om 20:34
Mijn werk is al 7 jaar lang om 8:30 achter de computer zitten en om 17:30 de computer uit. Gelukkig heb ik 21 vakantiedagen!
Ik zou haar aan willen raden om zo veel mogelijk pauzes buiten door te brengen. Misschien de gymles op haar mobiel volgen en dan in de tuin?
Succes!
Ik zou haar aan willen raden om zo veel mogelijk pauzes buiten door te brengen. Misschien de gymles op haar mobiel volgen en dan in de tuin?
Succes!
Een zebra is geen paard met strepen

zondag 10 mei 2020 om 20:43
Je hebt serieus een dag meegekeken? En in plaats dat je de school complimenten geeft over hoe ze in crisistijd in rap tempo home schooling hebben opgezet, ga je klagen over schermtijd? Er zijn genoeg banen waar men 8 uur achter een scherm zit. Team ‘zeurouder’.
Laat haar ‘s avonds of in het weekend een rondje lopen in de buitenlucht.
Laat haar ‘s avonds of in het weekend een rondje lopen in de buitenlucht.

zondag 10 mei 2020 om 20:44
zondag 10 mei 2020 om 20:46
Ze werken zich de tyfus in het onderwijs om iedereen voldoende te begeleiden, die docenten zitten al die lesuren + enkele uren daarvoor / daarna voor dat scherm om de lessen voor te bereiden, en dan wil je gaan klagen?? Kom nou zeg. Onderwijzend personeel verdiend een bos bloemen en een groot dank je wel. Geen zeikende ouders. Ze hebben echt al meeeeeer dan genoeg op hun bordje liggen.
Ga lekker met haar wandelen voor de lessen en na het avondeten.
Ga lekker met haar wandelen voor de lessen en na het avondeten.
pergamon wijzigde dit bericht op 10-05-2020 20:47
7.73% gewijzigd

zondag 10 mei 2020 om 20:46
Ik vind dat ook wel veel hoor. De dagen dat ik werk en les volg ben ik eind van de sag helemaal tureluurs. Mijn collega's klagen ook.
Dus voor zo'n meisje is het ook wennen.
Mijn kinderen hebben drie keer per week contact met de klas, vaste vragenuurtje en de rest vrij werken. Max 3 of 4 uur online, rest andere zaken op de planning.
Dus voor zo'n meisje is het ook wennen.
Mijn kinderen hebben drie keer per week contact met de klas, vaste vragenuurtje en de rest vrij werken. Max 3 of 4 uur online, rest andere zaken op de planning.
zondag 10 mei 2020 om 20:48
Het is een puber, dus het lijkt me logischer dat ze in pauzes op social media zit om bij te blijvenBloemenzee schreef: ↑10-05-2020 20:44Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik zit ook ineens de hele dag achter zo’n scherm (normaal is er veel afwisseling tussen wel en niet achter de laptop) en heb ook echt vierkante ogen na zo’n dag. Een oplossing heb ik ook nog niet gevonden, behalve in de pauzes lekker naar buiten.

zondag 10 mei 2020 om 20:49
Moet ze écht continue op dat scherm kijken? Of is er ook afwisseling met zelf opdrachten maken in een schrift (waarbij ze virtueel wel bij de les moet zijn)?
Ik zou trouwens niet bij school aankloppen (behalve dat ik de pauzes wel erg kort vind, zijn ze op school ook zo kort?), maar zelf naar oplossingen zoeken. Over de totale schermtijd zou ik me overigens geen zorgen maken. De school doet echt z’n best en heeft hier ook nog nooit mee te maken gehad om hier beleid oid over te hebben. En de periode is echt te kort om dat (al en nog) te verwachten, vind ik.
Ik zou trouwens niet bij school aankloppen (behalve dat ik de pauzes wel erg kort vind, zijn ze op school ook zo kort?), maar zelf naar oplossingen zoeken. Over de totale schermtijd zou ik me overigens geen zorgen maken. De school doet echt z’n best en heeft hier ook nog nooit mee te maken gehad om hier beleid oid over te hebben. En de periode is echt te kort om dat (al en nog) te verwachten, vind ik.

zondag 10 mei 2020 om 20:54
Ach welnee. Zou helemaal gek worden. Er zijn gelukkig vele andere opties om je geld mee te verdienen.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑10-05-2020 20:52Zodra ze een job heeft, is dat gewoon standaard: 8 uur schermtijd in hooguit 9 uur doorlooptijd. Kortom, je zeurt.

zondag 10 mei 2020 om 20:57
Het hele punt, TO, is dat er geen lessen op school mogen plaatsvinden. En helaas is het geen optie dat elke docent zijn/haar lesuren voor een schoolbord in jullie voortuin gaat geven. Dus je kunt best tegen de school zeggen dat het veel schermtijd is, maar wat denk je dat hun geweldige oplossing gaat zijn? Of liever gezegd, wat zou jij willen dat de school gaat doen en is dat reëel?

zondag 10 mei 2020 om 20:59
Is dat echt zo? Had je nooit overleg? Of even andere werkzaamheden? Of een praatje bij het koffiezetapparaat of de printer? Ik heb pauze software op mijn pc die mij waarschuwt na 6 uur beeldschermwerk op een dag ( gebruik van toetsenbord of muis)en meestal krijg ik die waardering niet of pas een kwartier voor einde werktijd.Jamaarhoe schreef: ↑10-05-2020 20:34Mijn werk is al 7 jaar lang om 8:30 achter de computer zitten en om 17:30 de computer uit. Gelukkig heb ik 21 vakantiedagen!
Succes!
Nu in Corona tijd haal ik die beeldschermtijd wel omdat ook overleg via een scherm gaat.
Maar dat is nu even niet anders en ik vind ook dat TO zeurt. Iedereen moet roeien met de riemen die ze hebben en ik zou blij zijn dat je dochter les heeft Zoe goed en zo kwaad als het gaat. Niet ideaal misschien, maar tijdelijk. En zo krijgt ze tenminste geen grote leerachterstand.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 10-05-2020 21:01
2.82% gewijzigd

zondag 10 mei 2020 om 21:04
Ik heb ooit gezond-pc-gebruik-les gehad. Voor elke 2 uur naar de pc kijken moest ik dan zeker 5 minuten veraf kijken, bijv. naar de horizon. Dus je ogen rust geven aan een andere afstand. Goede, rechte houding en de schouders en nek ontspannen. De arm en pols ondersteund door goed muismatje. Genoeg licht in de kamer zodat het scherm niet de enige lichtbron is. Elk uur even opstaan om de benen te strekken. Een bureau waar je achter staat i.p.v. zitten werkt ook goed of afwisselen.
Dat is wat ik me herinner.
Dat is wat ik me herinner.
zondag 10 mei 2020 om 21:06
Ik heb inderdaad wel eens een overleg. En ik wandel dus in de pauze. Maar printen doen we niet. We hebben ook geen koffieautomaat... ik mag wel meer pauzeren maar dan mag ik ook langer werkenforumfossiel schreef: ↑10-05-2020 20:59Is dat echt zo? Had je nooit overleg? Of even andere werkzaamheden? Of een praatje bij het koffiezetapparaat of de printer? Ik heb pauze software op mijn pc die mij waarschuwt na 6 uur beeldschermwerk op een dag ( gebruik van toetsenbord of muis)en meestal krijg ik die waardering niet of pas een kwartier voor einde werktijd.
Nu in Corona tijd haal ik die beeldschermtijd wel omdat ook overleg via een scherm gaat.
Maar dat is nu even niet anders en ik vind ook dat TO zeurt. Iedereen moet roeien met de riemen die ze hebben en ik zou blij zijn dat je dochter les heeft Zoe goed en zo kwaad als het gaat. Niet ideaal misschien, maar tijdelijk. En zo krijgt ze tenminste geen grote leerachterstand.

Een zebra is geen paard met strepen