online lessen te veel schermtijd

10-05-2020 20:26 114 berichten
De school van mijn kind van 12 (VWO 1e klas) geeft iedere dag van de week per dag 6 of 7 volle uren online lessen. Daarnaast heeft zij nog steeds leerhuiswerk en maakhuiswerk te maken. Ze heeft veel hoofdpijn en ziet maar witjes (normaal nooit en was ook over in meivakantie). Natuurlijk willen we ervoor zorgen dat ze genoeg beweging/buitenlucht krijgt maar dat is zo wel moeilijk.
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)

Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.

Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.

Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.

Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!
Wees blij. Mijn VO scholier krijgt vrijwel geen online les en moet het meeste maar zelf uitzoeken, leren en maken. Dat vergt best wel wat discipline voor een brugklasser.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-05-2020 22:07
Joh, je kunt de mentor best een mailtje sturen en je zorgen uiten. Wij hebben ook dit soort zorg-mailtjes gekregen. Je kunt zoiets ook als niet-zeurouder bespreken.

Natuurlijk kan dat! Maar TO heeft het over "ongenoegen kenbaar maken" en voor mij is dat wel even iets anders en in deze tijd ook onnodig.
Pergamon schreef:
10-05-2020 22:09
Natuurlijk kan dat! Maar TO heeft het over "ongenoegen kenbaar maken" en voor mij is dat wel even iets anders en in deze tijd ook onnodig.
Dat moet je ook niet doen, maar soms weet je ook niet zo goed hoe je je emoties moet noemen of zelfs voelen. Dan helpt dit topic hopelijk om het als zorgen ipv ongenoegen te uiten.
Wat gebeurt er in die online lessen dan? Staat de leraar al die tijd uit te leggen? Moeten ze opdrachten maken?

Ik ben docent en vind het nl best veel. Het gaat niet om schermtijd an sich. Achter je scherm zitten als kantoorwerker is niet te vergelijken met online lessen, voor degenen die zo hard van leer trekken.

Ten eerste bestaan lessen deels uit nieuwe informatie. Kantoorwerk kzit wel wat denkwerk bij, maar je past veel toe van wat je al weet. Nieuwe informatie verwerken is vermoeiend.
En ten tweede kun je bij je werk je eigen denktempo en denkrichtingen bepalen. Bij lessen moet je steeds meegaan in de volgorde en werkwijze van een ander. Dus ik vind het niet gek dat ze daar moe van wordt. En dat gaat via een scherm wat moeizamer dan irl.

En je hoeft niet gelijk in de aanval te gaan, je kunt ook gewoon eens aan de mentor voorleggen dat je je zorgen maakt over je kind en dat het allemaal wat veel is voor haar.
Rosalind schreef:
10-05-2020 22:08
Nou, zo zie je maar. Ik ben helemaal geen fan van de hele dag schermen maar slechts twee online lesuren voor 4 VWO zou ik bar weinig vinden.
O pardon, het zijn er twee per dag 🙂
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
10-05-2020 20:52
Zodra ze een job heeft, is dat gewoon standaard: 8 uur schermtijd in hooguit 9 uur doorlooptijd. Kortom, je zeurt.

Wat een onzin. Heb je zelf wel een kantoorbaan? Ik wel, ik zit nooit 8 uur achter de computer, zelfs mijn man in de ICT niet. Ken geen enkele baan waarbij dit standaard wel zo is.

We doen het nu met thuiswerken maar dan ben je echt gaar naeen paar weken, en dat is niet vol te houden.

Bovendien is het kind 12! Ik zou hier wel degelijk over in gesprek gaan met school of een paar vakken facultatief maken.
Fluithaas schreef:
10-05-2020 22:13
Wat gebeurt er in die online lessen dan? Staat de leraar al die tijd uit te leggen? Moeten ze opdrachten maken?

Ik ben docent en vind het nl best veel. Het gaat niet om schermtijd an sich. Achter je scherm zitten als kantoorwerker is niet te vergelijken met online lessen, voor degenen die zo hard van leer trekken.

Ten eerste bestaan lessen deels uit nieuwe informatie. Kantoorwerk kzit wel wat denkwerk bij, maar je past veel toe van wat je al weet. Nieuwe informatie verwerken is vermoeiend.
En ten tweede kun je bij je werk je eigen denktempo en denkrichtingen bepalen. Bij lessen moet je steeds meegaan in de volgorde en werkwijze van een ander. Dus ik vind het niet gek dat ze daar moe van wordt. En dat gaat via een scherm wat moeizamer dan irl.

En je hoeft niet gelijk in de aanval te gaan, je kunt ook gewoon eens aan de mentor voorleggen dat je je zorgen maakt over je kind en dat het allemaal wat veel is voor haar.
Inderdaad.

En bij de meeste kantoorbanen is er ook tijd voor overleg en zelfs papier, dus niet iedereen zit de hele dag achter een scherm.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Solomio schreef:
10-05-2020 22:09
En hoe denk je dat dat anders is als die kinderen 7 lesuren achter elkaar hebben?
Weliswaar niet achter een beeldscherm, maar wel zittend op hun luie reet.

Wat een gezanik zeg.
Jij hebt wel veel respect voor andermans mening hè?
Verrassingswolkje schreef:
10-05-2020 22:19
Jij hebt wel veel respect voor andermans mening hè?
Enorm.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik sluit me bij Fluithaas aan. Online les is echt anders dan op kantoor op een computer werken. Met alle respect voor leraren die hun stinkende best doen. Ik kan me goed voorstellen dat het zwaar is voor kinderen om op deze manier les te krijgen, al hangt het ook af van hoe die les er precies uitziet.
Volgens mij heeft mijn dochter (3 mavo) twee keer per week een minuut of 20 online les. Verder heeft ze een weektaak die ze zelf moet maken. Sommige opdrachten worden wel door de docent nagekeken. Zeer magertjes dus allemaal, en een schril contrast met de situatie van het kind van TO (wat ik wel het andere uiterste vind).
Ik vindt dit ook wel echt heel veel. Natuurlijk doen de docenten hard hun best (misschien wel een beetje te in dit geval), maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar voor zoete koek moet slikken. Je kunt altijd je zorgen bespreken met school lijkt me.
In deze tijd lijkt het wel of je niet eens meer je mening mag uiten. Ik snap TO heel goed. Les krijgen is heel wat anders dan kantoorwerk. Zowel voor de docenten als voor de leerlingen.
Alles is al snel gezeur. Dus het is normaal dat een puber zoveel dagen per week constant schermt EN huiswerk maakt? Dus langere dagen maakt dan de kantoormensen die roepen dat puber gewoon moet schermen en niet zeuren.
Het lijkt wel of je als puber al als volwassene moet gedragen.
Ikkuz schreef:
10-05-2020 23:03
In deze tijd lijkt het wel of je niet eens meer je mening mag uiten. Ik snap TO heel goed. Les krijgen is heel wat anders dan kantoorwerk. Zowel voor de docenten als voor de leerlingen.
Alles is al snel gezeur. Dus het is normaal dat een puber zoveel dagen per week constant schermt EN huiswerk maakt? Dus langere dagen maakt dan de kantoormensen die roepen dat puber gewoon moet schermen en niet zeuren.
Nee. Maar de situatie waarin we ons bevinden is dan ook niet normaal.
Ikkuz schreef:
10-05-2020 23:03
Mening uiten is toch iets anders dan een toontje dat Het Belachelijk is en Anders Móét.
Ik heb ook moeite met dit hele gebeuren maar ik persoonlijk heb het gevoel dat de TO alleen maar Heul Boos is en alles onrechtvaardig vindt. Misschien niet hoor. Maar ze vraagt niet om tips.
Een zebra is geen paard met strepen
Yavanna schreef:
10-05-2020 21:04
Ik heb ooit gezond-pc-gebruik-les gehad. Voor elke 2 uur naar de pc kijken moest ik dan zeker 5 minuten veraf kijken, bijv. naar de horizon. Dus je ogen rust geven aan een andere afstand. Goede, rechte houding en de schouders en nek ontspannen. De arm en pols ondersteund door goed muismatje. Genoeg licht in de kamer zodat het scherm niet de enige lichtbron is. Elk uur even opstaan om de benen te strekken. Een bureau waar je achter staat i.p.v. zitten werkt ook goed of afwisselen.

Dat is wat ik me herinner.
Het advies voor kinderen is na elke 20 minuten 40 seconden in de verte kijken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Waar denk je dat ze op school naar kijken dan?
Nemain• schreef:
10-05-2020 23:10
Waar denk je dat ze op school naar kijken dan?
Hun telefoon. ;-)
Mevrouw75 schreef:
10-05-2020 23:16
Hun telefoon. ;-)
Of het smartboard ;)
Nemain• schreef:
10-05-2020 23:18
Of het smartboard ;)
Oh ja, die hebben wij niet.
Docent hier:
Ik vind het ook veel hoor.
Beetje een stelregel in het onderwijs is 20 a 25% van de les instructie en de rest van de les is verwerking.

Moet ze daadwerkelijk het hele lesuur naar het scherm staren? Moeten ze de opdrachten in de digitale methode-omgeving maken? Dan snap ik wel dat ze erg veel achter de computer moet werken. Hier zijn veel docenten die niet meer met de fysieke boeken werken en dus alles in de digitale methode doen.

De pauze vind ik erg kort. Zo heeft een leerling geen tijd om even te verwerken. De school houdt de arbo-regels aan (elk uur 5 minuten pauze) maar voor kinderen werkt dat niet.

Daarnaast vind ik ook dat ze weinig rekening houden met de impact van deze manier van onderwijs.

Heeft ze de mogelijkheid om te wisselen tussen laptop/pc en een iPad/tablet?

Zelf krijg ik van alle laptops en PC’s veel erger hoofdpijn (ik heb altijd hoofdpijn door een aandoening) en kan langer werken op een iPad en wanneer ik niet de hele tijd rechtop hoef te zitten.

Op school hebben ze tussen de lessen nog lokaalwissels en zit je veel minder stil op een stoel dan wanneer je achter een computer zit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mevrouw75 schreef:
10-05-2020 23:21
Oh ja, die hebben wij niet.
Nee?! Wel een beamer?
Ik vond de combinatie beamer met whiteboards de fijnste.
Rosalind schreef:
10-05-2020 23:07
Nee. Maar de situatie waarin we ons bevinden is dan ook niet normaal.
En daarom denk ik dat de school dus juist wel rekening moet houden met het uitzonderlijke karakter van de situatie.

TO kan best een mailtje sturen waarin ze uit dat ze zich zorgen maakt om haar dochter. Ik lees als docent iig niet dat ze ontzettend verbolgen en boos is. Ik lees een bezorgde ouder.
Als ik mails van ouders krijg waarin ouders zich zorgen maken dan neem ik dat serieus en zoeken we naar een oplossing. Dit is geen normale situatie zoals je zegt dus het welbevinden van een leerlingen krijgen we nu te weinig mee, als een ouder zich zorgen maakt dan is dat als mentor gewoon goed om te weten. Ook als je er op dat moment nog niets mee kan.
suzyqfive schreef:
10-05-2020 23:26
Nee?! Wel een beamer?
Ik vond de combinatie beamer met whiteboards de fijnste.
Ja die combi hebben we. Vorig jaar is het laatste krijtbord dat met hand en tand werd verdedigd verdwenen :-D
Rosalind schreef:
10-05-2020 22:08
Nou, zo zie je maar. Ik ben helemaal geen fan van de hele dag schermen maar slechts twee online lesuren voor 4 VWO zou ik bar weinig vinden.
Hmm ik had blokuren 5 vakken op een dag. Uitleg/bespreken duurde 10-30 minuten per vak. Rest zelfstandig werken met docent in de buurt. Dan is 2 uur lestijd niet zo gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven