online lessen te veel schermtijd

zondag 10 mei 2020 om 20:26
De school van mijn kind van 12 (VWO 1e klas) geeft iedere dag van de week per dag 6 of 7 volle uren online lessen. Daarnaast heeft zij nog steeds leerhuiswerk en maakhuiswerk te maken. Ze heeft veel hoofdpijn en ziet maar witjes (normaal nooit en was ook over in meivakantie). Natuurlijk willen we ervoor zorgen dat ze genoeg beweging/buitenlucht krijgt maar dat is zo wel moeilijk.
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)
Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.
Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.
Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.
Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!
(Ze zit overigens op ons kantoortje in huis met de ramen open en in alle rust.)
Ik dacht eerst dat het online lesgeven inhield dat er ook weleens even geen contact tussen leerlingen en leraar is en dat ze dan even wat anders zouden doen dan naar het scherm kijken. Echter ben ik een dag mee gaan kijken en ze staat dus constant in contact met de leerkrachten. Ze heeft na 2 uur een pauze van 10 minuten en dan na 2 uur een pauze van een half uur en daarna dus weer 2 uur les. Zelfs met gym moeten ze oefeningen voor het beeldscherm doen.
Ik zou dit zelf ook niet kunnen trekken zo'n intensief beeldschermgebruik zoveel uren achter elkaar.
Aangezien dit nog zeker een maand zo doorgaat zit ik te twijfelen ofdat ik mijn ongenoegen hierover met school moet bespreken ofdat ik dan een zeurouder ben.
Ben heel benieuwd naar meningen van anderen!
maandag 11 mei 2020 om 16:16
Zeker, maar die denken er wel meer over na omdat ze er zelf ook een visie op hebben.
Daar wordt je niet als zeik-ouder gezien als je zorgen over de schermtijd hebt. Net zoals je op een hele prestatiegerichte school geen zeik-ouder bent als je bovenop de Cito-toetsen zit.
Daar kies je dus een school op uit, dat is mijn punt.

maandag 11 mei 2020 om 16:18
Hier op de vrije school sinds kort wel een online platform voor alle oudercommunicatie en daar zetten ze ook wel filmpjes op voor de kinderen, maar verder hebben we heel oldschool gewoon een pak werkbladen, schriften, stencils e.d. opgehaald aan het begin van het coronagebeuren.

maandag 11 mei 2020 om 16:25
Ja, ik vind dat ook raar. Bij ons komt dit wel voor, ja. Je pikt de ouders die weinig van de achtergrond van de VS weten er zo uit. Waarom die dan voor zo'n school kiezen begrijp ik ook niet goed. Al moet ik zeggen dat de meeste mensen om ons heen een school grotendeels op afstand uitkiezen en het verder wel best vinden. (Tot ze dus tegen dingen aan gaan lopenDubbeljus schreef: ↑11-05-2020 15:33Maar je zou denken dat ouders die een sterke mening hebben over dat soort zaken, bewust kiezen voor een school die bij hun denkbeelden past. Ik ben zelf meer anti beeldschermen en erg voor emotionele ontwikkeling in het primair onderwijs, ik heb daarom ook voor de vrije school gekozen.
Het zou gek zijn om daar totaal niet op te letten bij de schoolkeuze en dan wel te gaan klagen. Blijkbaar komt het voor.

maandag 11 mei 2020 om 16:31
Het huiswerk ‘over de schutting gegooid’ zoals ik heel liefdevol heb begrepenDeKenau schreef: ↑11-05-2020 16:18Hier op de vrije school sinds kort wel een online platform voor alle oudercommunicatie en daar zetten ze ook wel filmpjes op voor de kinderen, maar verder hebben we heel oldschool gewoon een pak werkbladen, schriften, stencils e.d. opgehaald aan het begin van het coronagebeuren.

maandag 11 mei 2020 om 16:53
DeKenau schreef: ↑11-05-2020 16:25Ja, ik vind dat ook raar. Bij ons komt dit wel voor, ja. Je pikt de ouders die weinig van de achtergrond van de VS weten er zo uit. Waarom die dan voor zo'n school kiezen begrijp ik ook niet goed. Al moet ik zeggen dat de meeste mensen om ons heen een school grotendeels op afstand uitkiezen en het verder wel best vinden. (Tot ze dus tegen dingen aan gaan lopen![]()
Vanuit persoonlijke interesse, hoe pik je hen er uit? Wij kiezen heel bewust niet voor een vrije school maar voor een ander type onderwijs zoals het er nu uit ziet. Zeker de vrije school moet je echt bewust kiezen, dat is zo'n specifieke vorm van onderwijs!

maandag 11 mei 2020 om 16:54
Even off topic maar dit lijkt me echt verschrikkelijk.Jamaarhoe schreef: ↑10-05-2020 20:34Mijn werk is al 7 jaar lang om 8:30 achter de computer zitten en om 17:30 de computer uit. Gelukkig heb ik 21 vakantiedagen!
Ik zou haar aan willen raden om zo veel mogelijk pauzes buiten door te brengen. Misschien de gymles op haar mobiel volgen en dan in de tuin?
Succes!
Het is, hopen we, maar tijdelijk en structuur is in dit geval nog belangrijker dan ooit.
maandag 11 mei 2020 om 17:32
Ik zou de school al lang gebeld hebben. Wat is dit nou voor een onzin. Een meisje van 12 dat heel de dag zelf lessen moet volgen en daarnaast nog 'huiswerk' krijgt. Hier in 3 Havo max. 2 uur live les, zodra velen en langer mee bezig zijn als een normale schooldag word dat aangegeven bij school.
Ik hoop dat het bij jullie goed gaat, maar wat als een familielid erg ziek zou zijn, moet ze dan ook gewoon volle bak door gaan?
Ik zeg, bel direct de school. Liever een zeurouder dan een ongelukkig kind.
Die hoofdpijn kan komen door het gestaar op het scherm, ga zo snel mogelijk langs bij de opticien. Het is een symptoom van slechte ogen.
Succes er mee!
Ik hoop dat het bij jullie goed gaat, maar wat als een familielid erg ziek zou zijn, moet ze dan ook gewoon volle bak door gaan?
Die hoofdpijn kan komen door het gestaar op het scherm, ga zo snel mogelijk langs bij de opticien. Het is een symptoom van slechte ogen.
Succes er mee!

maandag 11 mei 2020 om 17:46
Ja, eens. Er zijn ouders die de school kiezen omdat het er gezellig uitziet en ze veel doen met creativiteit. Soms blijken die ouders hardstikke goed te passen hoor, zo werkt het soms ook, dat ze ook heel enthousiast worden van alle andere dingen, eenmaal op school. Maar soms ook niet (en dat mag ook, natuurlijk)
Ik pik ze er vooral uit doordat ze weinig afweten van de pedagogische visie. Dus de ouders die nogal toetsgericht en angstig zijn kan ik niet goed plaatsen, maar ook de ouders van wie het kind van onder tot boven in Disney kleding naar school komt met een lichtgevend zwaard-met-alarm niet. Niets weten van de jaarfeesten en de achtergronden daarvan. Maar..het maakt niet veel uit natuurlijk, want iedereen is welkom. Het is alleen voor de school/leerkracht soms zoeken, denk ik.
Welk type onderwijs hebben jullie op het oog?
maandag 11 mei 2020 om 18:32
Ben ik met je eens hoor. Ik was één van die mensen die dat zei "in een normale situatie ga je met je zorgen ook naar de mentor, dus dat kun je nu ook doen". Maar dan bespreek je inderdaad je zorgen over je kind. Dan ga je niet gelijk lopen klagen, maar in overleg.
Later is nu

maandag 11 mei 2020 om 18:52
Vergeet niet dat scholen hier ook niet om hebben gevraagd he. Het is natuurlijk ook zoeken en hopen dat de juiste keuzes worden gemaakt.DianaCéline schreef: ↑11-05-2020 17:32Ik zou de school al lang gebeld hebben. Wat is dit nou voor een onzin. Een meisje van 12 dat heel de dag zelf lessen moet volgen en daarnaast nog 'huiswerk' krijgt. Hier in 3 Havo max. 2 uur live les, zodra velen en langer mee bezig zijn als een normale schooldag word dat aangegeven bij school.
Succes er mee!
Maar aankaarten dat het te veel is een goed idee, dan kan de leiding dat natuurlijk meenemen in de evt aanpassingen
maandag 11 mei 2020 om 18:55
DeKenau schreef: ↑11-05-2020 17:46Ja, eens. Er zijn ouders die de school kiezen omdat het er gezellig uitziet en ze veel doen met creativiteit. Soms blijken die ouders hardstikke goed te passen hoor, zo werkt het soms ook, dat ze ook heel enthousiast worden van alle andere dingen, eenmaal op school. Maar soms ook niet (en dat mag ook, natuurlijk)
Ik pik ze er vooral uit doordat ze weinig afweten van de pedagogische visie. Dus de ouders die nogal toetsgericht en angstig zijn kan ik niet goed plaatsen, maar ook de ouders van wie het kind van onder tot boven in Disney kleding naar school komt met een lichtgevend zwaard-met-alarm niet. Niets weten van de jaarfeesten en de achtergronden daarvan. Maar..het maakt niet veel uit natuurlijk, want iedereen is welkom. Het is alleen voor de school/leerkracht soms zoeken, denk ik.
Welk type onderwijs hebben jullie op het oog?

Dan heb je je inderdaad niet verdiept in de schoolvorm!!
Ik PB je even

maandag 11 mei 2020 om 19:04
Nee, dat is zeker niet gezond. En mensen die claimen dat ze dat ook doen voor hun werk kletsen onzin. Ik heb ook beeldscherm werk en als ik niet genoeg pauzes neem dan ga ik daar ook aan onder door. En niemand in zijn werk doet dat zo onafgebroken zoals hier wordt geschetst. Je hebt meerdere pauzes, afleiding van collega's, toilet, etc...
Ik gok ook dat ze dit met een laptop doet? Volgens mij schrijft de arbo nog steeds voor dat de maximale periode achter een laptopscherm maar 6 uur is.
Ik snap en vindt het fijn dat er lesmogelijkheid is maar dit is een beetje overdreven.
Ik gok ook dat ze dit met een laptop doet? Volgens mij schrijft de arbo nog steeds voor dat de maximale periode achter een laptopscherm maar 6 uur is.
Ik snap en vindt het fijn dat er lesmogelijkheid is maar dit is een beetje overdreven.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.

maandag 11 mei 2020 om 19:50
Dat gezeik over schermtijd.. Maar TO, het is dat je gaat "sluiten" maar hoofdpijn lijkt me een teken dat je eens naar de opticien moet.
Goede stoel, goede hoogte beeldscherm en waarschijnlijk een bril.
EN je kijkt niet continu strak naar het scherm hé. Ze zal ook dingen moeten lezen uit een boek, dingen opschrijven etc. Ook in de klas staar je niet de hele tijd naar de leerkracht.
Goede stoel, goede hoogte beeldscherm en waarschijnlijk een bril.
EN je kijkt niet continu strak naar het scherm hé. Ze zal ook dingen moeten lezen uit een boek, dingen opschrijven etc. Ook in de klas staar je niet de hele tijd naar de leerkracht.

maandag 11 mei 2020 om 20:09
Er zijn veel dagen op mijn werk dat ik de hele dag achter mijn computer te werken, maar in mijn eigen tempo en denkwerk waarbij ik regelmatig even wegkijk om na te denken hoe het verder moet. Nu neem ik mondelinge tentamens af de hele dag, mensenlief wat intensief, vragen stellen, goed luisteren naar het antwoord, begrijpen we elkaar goed, nadenken waar er een denkfout zit, enz enz ik ben afgepeigerd na zo'n dag. Dat is veel vermoeiender dan mijn andere beeldschermwerk. Dus het is niet alleen de schermtijd maar ook het leerproces dat op deze manier erg vermoeiend is.