Overlappende slaapjes

23-12-2008 16:06 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dolgelukkig ben ik met mijn twee jongens, die beiden (nu ook onze baby!) overdag heerlijk kunnen slapen. De oudste is 2 jaar en 8 maanden en slaapt soms maarliefst van 13:00 tot 16:30. De jongste is bijna 8 maanden en slaapt van 10:00 tot 12:30 en van 15:00 tot 16:30. In het half uurtje dat ze allebei wakker zijn, lunchen we.

Mijn vraag is nu: wanneer gaan wij buiten spelen? Wij wonen klein en hebben geen tuin of noemenswaardig balkon. Om lekker te kunnen bewegen en genieten van frisse lucht moeten we de straat op.

De baby kan wel slapen in de kinderwagen, maar dan duurt het uren voor het zover is. Als we bijvoorbeeld om 10 uur buiten zijn, valt hij rond 12 uur in slaap en dan gaan we helaas alweer naar huis. Bovendien raakt zijn (met moeite verkregen) slaapritme op die manier in de war en wil hij 's middags niet meer slapen.

Ik weet dat dit een luxeprobleem is. Het niet slapen van de kinderen was voor mij een veel groter probleem. Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze situatie. Wat vinden jullie belangrijker? Slaap of frisse lucht? Tips zijn welkom!
Als je zo veel waarde hecht aan het slapen, zou ik de frisse lucht laten voor wat het was tot het slapen minder wordt. Maar heeft je oudste zoon werkelijk waar zoveel slaap nodig 's middags? Ik vind van 13.00 tot 16.30 wel erg lang hoor. Mijn kinderen zou ik pas om 10 uur 's avonds in bed krijgen als ze zo'n lang middagslaapje deden.

Als je ook per se een frisse neus wilt halen zou ik oudste zoon minder lang laten slapen en voor het tweede slaapje van jongste zoon een half uurtje gaan buiten spelen.
quote:luna1 schreef op 23 december 2008 @ 16:30:

Ik vind van 13.00 tot 16.30 wel erg lang hoor. Mijn kinderen zou ik pas om 10 uur 's avonds in bed krijgen als ze zo'n lang middagslaapje deden.

Mijn zoon gaat na zo'n lange middagdut gewoon weer naar bed tussen 19:00 en 19:30. Daaruit maak ik op dat hij blijkbaar veel slaap nodig heeft.

Wel bedankt voor je tip trouwens! Een half uurtje buitenspelen is beter dan helemaal niet, vind ik.
quote:Utah schreef op 23 december 2008 @ 16:42:

[...]

Mijn zoon gaat na zo'n lange middagdut gewoon weer naar bed tussen 19:00 en 19:30. Daaruit maak ik op dat hij blijkbaar veel slaap nodig heeft.

Wel bedankt voor je tip trouwens! Een half uurtje buitenspelen is beter dan helemaal niet, vind ik.

Wat lekker! . Mijn kinderen sliepen vanaf anderhalf jaar ongeveer een uurtje tussen de middag, maar dat is weer vrij kort.

je kunt eens proberen of het gaat om hem wat eerder uit bed te halen en dan een half uurtje buiten te laten spelen.
Wat heerlijk dat je oudste nog slaapt (al vind ik het ook wel lang). mijn jongste is een maand ouder en slaapt helemaal niet meer overdag. Ik mis dat wel, eventjes een moment van rust.

Wat je ook kan doen is je jongste 's ochtends na anderhalf uur wakker maken, dan even naar buiten gaan. Daarna boterhammen eten en oudste in bed stoppen. De jongste na een uurtje of zo ook en met een beetje geluk heb jij dan ook nog even rust.

Ik kan me die tijd nog goed herinneren. Hier wisselden ze elkaar mooi af. Maar voor ons was het geen probleem. Boodschappen deed ik voor 10.00 uur en als jongste in bed lag ging ik met oudste in de tuin of op het plein spelen. Huis in het zicht en de babyfoon was ook mee.
Kun je je zoon s'ochtends niet eerder naar bed doen of gaat hij dan niet slapen? Ik had precies hetzelfde probleem, doe nu dochter (nu bijna 1 jaar) om 9 uur al naar bed, dan is ze wel moe maar nog niet zo erg. Ze slaapt dan een uurtje en dan gaan ze samen weer rond half 1 naar bed (en slapen ze beide tot 15.30).

En soms gaat ze om 17.00 nog even naar bed tot we gaan eten.
Bedankt voor jullie tips!

Roze wolk, dat eerder naar bed brengen van de jongste is zeker het proberen waard. Ik weet niet of hij dan goed zal slapen, maar dat merken we gauw genoeg.

Bertje, je tip over het eerder wakker maken is ook een idee, hoewel ik weerstand voel tegen het wakkermaken van een slapend kind. Dat heeft te maken met de ellende die we hebben doorstaan voordat dit kind uberhaupt ging slapen. Helaas hebben wij niet zo'n fijn plein in de buurt.

Luna, laat in de middag buitenspelen kunnen we zeker proberen. Vooral als straks de dagen weer wat langer worden.
En de oudste wat later naar bed doen? Dus na de boterham even nog lekker buiten spelen en dan rond half 2 - 2 uur oudste naar bed? Dan heb je nog een uurtje met de jongste alleen en dan zo'n 1,5 uur voor jezelf .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven