Peuter met eetprobleem

23-07-2011 21:15 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal

Mijn dochtertje van net 3 jaar is een hele moeilijke eter en ik denk dat ik echt hulp nodig ga hebben bij het oplossen hiervan. Het gaat voornamelijk om het avondeten maar ook in de andere maaltijden is ze kieskeurig. Als baby/dreumes at ze al geen warme hap. Toen we begonnen met bijvoeden ging de groente meteen al moeizaam en met een maand of 10 begon ze het te helemaal te weigeren. Dat hebben we tot op de dag van vandaag niet kunnen veranderen..

Dit eet ze ongeveer op een dag:

Ontbijt: 2 volkoren crackers met pindakaas en appelstroop of bakje droge honinghoepels en beker drinkyoghurt (gewone melk lust ze sinds een tijdje niet meer)

Tussendoor: volkoren ontbijtkoek of ander (volkoren) koekje of rozijntjes, appelsap of water

Lunch: 1 a 1,5 boterham met appelstroop/pindakaas/vegetarische smeerworst (iets anders lust ze niet) met drinken (appelsap, water of drinkyogurt)

Tussendoor: beetje fruit: druiven, banaan of appel

Avondeten: tja, weinig. Ze zou met de pot mee moeten eten maar doet dat niet, ze lust bijna niets en weigert ook te proeven. Ze lust wel: vissticks, knakworsten, pasta met pesto, pannekoeken, frietjes maar ook daarvan eet ze zelden meer dan 5 happen. Als ze redelijk eet (>3 happen ) krijgt ze een toetje. Groente: geen. Ik moet hemel en aarde bewegen voor een schijfje komkommer.

Het gebrek aan groente probeer ik op te vangen door dagelijks een groente/fruit shot te geven, dat vindt ze gelukkig wel lekker. Ik weet het, het is niet the real thing, maar iig iets,

Zoals jullie lezen hongert ze zichzelf nog niet uit, maar het houdt niet over. Ze is mager aan het worden, nog geen 13 kilo bij ongeveer 96 cm. Ze is het afgelopen jaar nog geen kilo aangekomen en wel 10 cm gegroeid. Ook lijkt ze "bang" te zijn voor het avondeten. Ze begint vaak te piepen/jengelen als we aan tafel moeten. Ik probeer de sfeer aan tafel positief te houden en prijs haar uitgebreid bij elke hap maar het is moeilijk...Ik denk dat we ergens iets verkeerd hebben gedaan, maar wat? Haar broertje van 14 maanden is een echte veelvraat, dus daar geen eetproblemen en hij krijgt dezelfde "behandeling".

Binnenkort moeten we weer naar het CB en daar wil ik om hulp gaan vragen maar misschien hebben jullie hier ook nog tips of herkenning?

Alvast bedankt!
Ik vind dat ze best aardig eet voor een 3 jarige hoor.
Hier precies hetzelfde. Lees mee, van het cb word ik nl ook niet wijzer. Huisarts en cb zeggen allebei; het is een vrolijk en actief kind, ze doet het goed, jullie zijn ook niet groot, etc. Allemaal leuk en aardig, maar ik wil gewoon dat ze eet.
Mijn zoon van 2,5 beschouw ik als een goede eter maar die eet maar iets gevarieerder dan je dochter. Qua hoeveelheden ongeveer hetzelfde....
Als ze wel van toetjes houdt en jij bent bang dat ze te mager wordt waarom geef je dan niet altijd een toetje niet als beloning, maar als een regulier onderdeel van de avondmaaltijd. Het dreigen met geen toetje heeft schijnbaar tot nu toe nog niet veel succes gehad.
Ik gooi het er nog maar eens in "eten en slapen zijn twee dingen waarbij je als ouder hemel en aarde kunt bewegen, maar je kind bepaald zelf of en zo ja in welke mate hij/zij daar aan toe geeft". Geen aandacht aan besteden. Ze eet best aardig hoor. En als drinken, de drinkyoghurt schrappen, vult namelijk heel erg en in de meeste zit ook behoorlijk wat suiker. Als ik zelf een beker drinkyoghurt neem, heb ik ook best wel een zwaar gevoel hoor, laat staan zo'n kleintje.
Zo slecht vind ik het niet klinken hoor. Heb je al eens geprobeerd om het helemaal los te laten? Eet ze ook geen gewoon fruit?
Ik heb er is een keer een programma op tv over gezien. Een tweeling die ook niet wilde eten. Volgens mij werden ze aan tafel gezet met een bord en verder geen aandacht geven. Het oudere kind dat wel goed at werd wel geprezen dat ze zo goed haar bord leeg at. Misschien een idee om er even helemaal geen aandacht aan te geven? (waardoor er helemaal geen druk meer op ligt) Deze tweeling ging toen "stiekem" een hapje nemen. En als ze dat eenmaal doet natuurlijk wel prijzen.
Ik denk dat we tegenwoordig ook erg gewend zijn aan enorme hoeveelheden eten en dat door willen geven aan onze kinderen. Ontbijten met tig boterhammen een tussendoortje zus, tussendoortje zo, met lunch tig boterhammen, weer een tussendoortje etc. Kinderen hebben echt niet heel veel nodig. Kijk vooral of ze groeit(ja) en of ze gezond en vrolijk is.
quote:patricia1987 schreef op 23 juli 2011 @ 21:23:

Hier precies hetzelfde. Lees mee, van het cb word ik nl ook niet wijzer. Huisarts en cb zeggen allebei; het is een vrolijk en actief kind, ze doet het goed, jullie zijn ook niet groot, etc. Allemaal leuk en aardig, maar ik wil gewoon dat ze eet.

Ik heb iemand weleens horen zeggen "een klein kind is niet zo klein omdat het zo weinig eet, maar het eet zo weinig omdat het zo klein is".

Als ze vrolijk en actief is en jullie ook niet zo groot zijn, waarom stop je die energie dan niet in iets anders?
Vind je dit weinig voor een 3 jarige??? Ik wou dat mijn 6 jarige het at! Ik denk niet dat jou dochter een eetprobleem heeft maar dat jij het los moet laten. Sommige kindjes eten nou eenmaal minder.

Ik heb ook een zoontje en die eet heel goed mee ;s avond smaar die eet overdag zijn brood slecht.

Loslaten is het toverwoord
Mijn dochter proeft meestal wel alles, vooral als ze zelf meegekookt heeft. Misschien is dat iets wat ook bij jullie werkt, mee laten breken van groentes, roeren, aangeven en vasthouden van spullen?
Gewoon eens een poosje niet focussen op eten, gewoon voorschotelen en eet ze, dan eet ze, zo niet dan niet.

Kind komt zo te lezen niet om van de honger, eet goed brood en fruit enz. dus de focus er even afhalen lijkt mij geen overbodige luxe.
Hmm.. jullie zien het toch wat luchtiger!

@Borderwalk: ik probeer niet te dreigen met geen toetje maar juist te belonen met wel een toetje. Toegeveven: het werkt voor geen meter.

@Gizz: we kopen bewust biologische drinkyogurt zonder toegvoegde suiker. Verder eet/drinkt ze nauwelijks zuivel dus dat schrap ik liever niet.

@Krokusje: loslaten helpt ook niet (al geprobeerd), dan eet ze geen spat meer. Ze eet wel fruit: ongeveer een halve banaan, appel of handje druiven per dag. Soms iets minder, zelden meer.

Heeft iemand ervaring met "zo'n kind" dat op een gegeven moment wel normaal ging eten?
Bedankt voor je zin, Krokusje!

Ja het is gewoon dat ze zo'n mager is! Soms eet ze drie dagen amper avondeten, 2 happen brood per dag en haar fruit in vloeibare vorm. (Extreme dagen dan;) )

Dan denk ik; je bent zo enorm druk! Waar doe je het op? Gewoon bezorgdheid dus.
Klinkt niet als afwijkend eetgedrag hoor. Je kind is goed in de lengte gegroeid, dus heeft het laatste jaar in ieder geval genoeg binnen gekregen. 13 kg bij 96 cm is ook niet echt mager of te klein voor een 3 jarige, kijk maar in je groeiboekje.

Niet te druk over maken en veel belonen, het wordt echt wel beter.
Mijn zus heeft hetzelfde probleem met haar zoon (zelfde leeftijd) Bij Het CB zeiden ze: zolang hij groeit gaat het goed. Geen drama maken aan tafel, sfeer positief houden (maar dat probeer je al) en overdag compenseren voor 's avonds.

Gaat ze naar de opvang en hoe eet ze daar? Neefje eet thuis namelijk nog minder dan jou dochter maar propt zich op de creche vol.
quote:rebecca78 schreef op 23 juli 2011 @ 21:29:

@Borderwalk: ik probeer niet te dreigen met geen toetje maar juist te belonen met wel een toetje. Toegeveven: het werkt voor geen meter.

@Gizz: we kopen bewust biologische drinkyogurt zonder toegvoegde suiker. Verder eet/drinkt ze nauwelijks zuivel dus dat schrap ik liever niet.

@Krokusje: loslaten helpt ook niet (al geprobeerd), dan eet ze geen spat meer. Ze eet wel fruit: ongeveer een halve banaan, appel of handje druiven per dag. Soms iets minder, zelden meer.

Heeft iemand ervaring met "zo'n kind" dat op een gegeven moment wel normaal ging eten?Maar als ze geen spat meer eet wanneer je het laat gaan, waarom bespaar je jezelf dan niet de energie die het je kost door er de focus op te leggen? Dat heeft nl ook geen effect zoals je zegt, maar het kost je wel een boel frustratie.
Ik had zo een kind, die is nu zelfs iets te zwaar omdat hij zo veel eet.... hij is 11 en moet nog een heel end groeien dus hoop dat het goed komt, maar hij moet nu dus opletten.

Heeft iemand ervaring met "zo'n kind" dat op een gegeven moment wel normaal ging eten?Als ze 18 is, eet ze vast wel meer dan dat ze nu eet.
Ja, Krokusje, je hebt een punt. Niets doen levert hetzelfde op. Maar wat moet ik doen? Apart voor haar blijven koken of haar gewoon een bordje eten van de pot voorschotelen? Want dat is dan elke avond drama.. ze is inmiddels wel gewend dat we iets van haar "lijstje" voor haar maken... ja, dat is niet best, maar het is de enige manier waarop er iets gegeten wordt.

Haar mee laten helpen met koken doen we vaak. Ze vindt het heel leuk maar eet het niet op
Jesje, op de opvang eet ze ook weinig. Ze grappen daar vaak dat ze op dieet is...
quote:borderwalk schreef op 23 juli 2011 @ 21:24:

Als ze wel van toetjes houdt en jij bent bang dat ze te mager wordt waarom geef je dan niet altijd een toetje niet als beloning, maar als een regulier onderdeel van de avondmaaltijd. Het dreigen met geen toetje heeft schijnbaar tot nu toe nog niet veel succes gehad.

eens. Dat was ook het eerste wat mij opviel; dat je haar het toetje onthoudt. Niet doen, eten moet altijd gezellig zijn, zeker bij slechte eters en 'straffen' (door dus geen toetjes te geven) hoort daar niet bij.

En leg je er bij neer, op deze leeftijd kun je het nog niet winnen met eten van een driejarige peuter. Vanaf dat ze een jaar of vijf zijn kun je met ze onderhandelen.

Overigens vind ik je dochter echt bepaald geen slechte eter, eerder een doornormale (want peuter) eter. Zo lang ze goed alert en vrolijk is én in de lengte blijft groeien, is er weinig aan de hand. Wist je dat de lengtegroei pas als laatste stagneert? Pas als ze niet meer in de lengte groeit kun je je zorgen gaan maken. Jouw dochter is in een jaar tijd 10cm! gegroeid en dus echt nog lang niet ondervoed.

Maar evengoed veel sterkte, want ik weet als geen ander dat het op zijn zachtst gezegd niet leuk is als je kind slecht (of niet) eet.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven

Heeft iemand ervaring met "zo'n kind" dat op een gegeven moment wel normaal ging eten?

Mijn dochter is nu 6, en qua brood eet ze nu redelijk. 1 boterham per maaltijd, soms 1 extra als er kaas met mayo op mag maar dat is natuurlijk uitzondering. Qua avondeten lust ze heel graag vlees en dat gebruiken we dus als 'chantagemiddel'. Ze krijgt een paar stukjes, wil ze meer zal ze ook de rest op moeten eten. Werkt meestal wel.

Ik heb ook geprobeerd haar zelf het eten te laten opscheppen, mag heel weinig zijn van mij, maar dan moet ze het ook opeten!

Werkt meestal ook.

Ze heeft blijkbaar niet meer honger. Ik herken je bezorgdheid wel hoor, ze is best aan de dunne kant, als ze een keer ziek is schrik ik altijd hoe snel ze dan tekent, maar aan de andere kant is het een energieke vrolijke meid.

Nogmaals ik vind dat jouw dochtertje best redelijk eet hoor!
quote:krokusje schreef op 23 juli 2011 @ 21:33:

[...]

Als ze 18 is, eet ze vast wel meer dan dat ze nu eet.

Aangezien 50-75% van de ouders vinden dat hun kind slecht eet en de meeste kinderen wel gewoon uitgroeien tot een gezonde, etende volwassene, zou ik me inderdaad niet te druk maken of het wel goed gaat komen.

Wel veel verschillende smaken laten proberen, maar ga er niet over stressen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven