Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

woensdag 2 oktober 2019 om 18:02
Ongeveer dit.Kopjetheeophetterras schreef: ↑02-10-2019 17:55Mag ik even binnendringen met een peuterpuber vraag? Hoe krijgen jullie je kindje mee uit de speeltuin of andere plek waar het veel te leuk is om weg te gaan? Voorbereiden dat we weggaan en na een poosje maar gewoon weglopen doe ik al. Alleen gaat mijn kindje dan alsnog niet mee. Het eindigt meestal met oppakken en stevig vasthouden, want dan is het met veel loswurmen en schreeuwen.
Hebben jullie nog tips? Bedankt alvast!
Het gaat vanzelf beter, maar dat kan ook zijn omdat hij tegenwoordig precies de goede lengte heeft om hem lekker over mijn schouder te kunnen gooien, en dus minder weerstand bij het wegdragen heb.
Maar zonder dollen, ze worden vanzelf redelijker en meegaander, en als het toch lastig gaat dan staan ze beter open voor argumenten. Hier werken "mama moet plassen" of "zusje moet slapen" dus we moeten naar huis, het beste.
woensdag 2 oktober 2019 om 18:42
Uitleggen dat we over tien minuten gaan en als het nodig is een wekker zetten op mijn telefoon. Vaak vraag ik het aan haar: "Zal ik een wekker zetten of is dat niet nodig?" Uitleggen wil ook nog wel eens helpen. "We gaan over tien minuutjes want dan komt papa thuis / moeten we in bad / moet baby de fles".
Maar hier moet ik haar 9 van de 10 keer ook gewoon over mijn schouder gooien hoor. Het gaat nu al zover dat ik niet meer alleen met haar en de baby naar de speeltuin ga, omdat ik dan dat hele eind moet lopen met de kinderwagen in 1 hand en de peuter over mijn schouder. Teveel gedoe, zo sterk ben ik niet.
Maar hier moet ik haar 9 van de 10 keer ook gewoon over mijn schouder gooien hoor. Het gaat nu al zover dat ik niet meer alleen met haar en de baby naar de speeltuin ga, omdat ik dan dat hele eind moet lopen met de kinderwagen in 1 hand en de peuter over mijn schouder. Teveel gedoe, zo sterk ben ik niet.

woensdag 2 oktober 2019 om 19:20
Zoon reageert over het algemeen wel goed op weggaan. Voorbereiden en uitleggen en melden wat we erna (voor leuks) gaan doen.
En als hij echt niet wil zeg ik, oke dan gaat mama alleen weg. Doei schat.
En das vaak dan ook wel genoeg, dan roept hij *naam* ook mee mama! En komt eraan.
Zo niet, dan heb ik taferelen zoals vanmorgen in mijn post van vanmiddag haha. Al zit daar vaak wel een reden achter zoals moeheid/honger.
En als hij echt niet wil zeg ik, oke dan gaat mama alleen weg. Doei schat.
En das vaak dan ook wel genoeg, dan roept hij *naam* ook mee mama! En komt eraan.
Zo niet, dan heb ik taferelen zoals vanmorgen in mijn post van vanmiddag haha. Al zit daar vaak wel een reden achter zoals moeheid/honger.

woensdag 2 oktober 2019 om 20:16
Teckel ik vond het echt ff k u t voor je! Stoom zou ook echt uit men oren komen!
Sneeuwbal poeh jij hebt ook echt een shittie dag achter de rug zo te lezen! Hoop dat zoon op bed ligt en je nu met je voetjes omhoog ligt!
Maartje ik ben bijna jaloers zeg 3 dagen in een hotel en je eigen ding doen wat een heerlijkheid! Ik denk dat je de tijd wel doorkomt met vanalles, ik zou echt heerlijk ontspannen en beetje de stad in lekker eten en dan weer terug naar men kamer in bad gaan zitten en dan in men badjas in bed liggen haha
Hier geen drama’s met speeltuin verlaten ik leg het uit van te voren en als ik zeg we gaan dan gaan we! Sorry geen tips!
De Brocoli vloog vandaag weer door de kamer en het toetje hangt tegen de lamp, wat een drama zeg, krijsen krijsen ik heb het 2 keer aangeboden en daarna genegeerd, hij bleef krijsen in zen stoel heb hem eruit getild en op de grond gezet en heb men eigen bord leeg gegeten, na 2 min huilend aan men been hangen! Wat een ruk fase is dit zeg! Het zijn dus geen tanden of zat dan ook hij is dus nu in de fase ik eet geen prak meer ik wil alleen macaroni :
Glitter ik vind het mooi hoentje erin staat met verbouwen! Het is echt pittig maar als het dan af is dan ben je toch zo blij en trots! Helemaal naar je eigen zin en gelukkig in je huis!
Sneeuwbal poeh jij hebt ook echt een shittie dag achter de rug zo te lezen! Hoop dat zoon op bed ligt en je nu met je voetjes omhoog ligt!
Maartje ik ben bijna jaloers zeg 3 dagen in een hotel en je eigen ding doen wat een heerlijkheid! Ik denk dat je de tijd wel doorkomt met vanalles, ik zou echt heerlijk ontspannen en beetje de stad in lekker eten en dan weer terug naar men kamer in bad gaan zitten en dan in men badjas in bed liggen haha
Hier geen drama’s met speeltuin verlaten ik leg het uit van te voren en als ik zeg we gaan dan gaan we! Sorry geen tips!
De Brocoli vloog vandaag weer door de kamer en het toetje hangt tegen de lamp, wat een drama zeg, krijsen krijsen ik heb het 2 keer aangeboden en daarna genegeerd, hij bleef krijsen in zen stoel heb hem eruit getild en op de grond gezet en heb men eigen bord leeg gegeten, na 2 min huilend aan men been hangen! Wat een ruk fase is dit zeg! Het zijn dus geen tanden of zat dan ook hij is dus nu in de fase ik eet geen prak meer ik wil alleen macaroni :
Glitter ik vind het mooi hoentje erin staat met verbouwen! Het is echt pittig maar als het dan af is dan ben je toch zo blij en trots! Helemaal naar je eigen zin en gelukkig in je huis!
woensdag 2 oktober 2019 om 20:23
Dan zou ik het negeren, niet forceren en 2 keer per week macaroni op het menu zodat hij in elk geval 2 keer per week iets fatsoenlijks binnenkrijgt.Quest schreef: ↑02-10-2019 20:16Teckel ik vond het echt ff k u t voor je! Stoom zou ook echt uit men oren komen!

woensdag 2 oktober 2019 om 20:30
Kopjetheeophetterras schreef: ↑02-10-2019 17:55Mag ik even binnendringen met een peuterpuber vraag? Hoe krijgen jullie je kindje mee uit de speeltuin of andere plek waar het veel te leuk is om weg te gaan? Voorbereiden dat we weggaan en na een poosje maar gewoon weglopen doe ik al. Alleen gaat mijn kindje dan alsnog niet mee. Het eindigt meestal met oppakken en stevig vasthouden, want dan is het met veel loswurmen en schreeuwen.
Hebben jullie nog tips? Bedankt alvast!
Sowieso 1 vast ding doen en daar aan vasthouden. Zo weet je peuter dat het écht tijd is om te gaan.
Ik vraag standaard of peuter nog 1 of 5 keer van de glijbaan wil. Das altijd 5. En dan gaan we. De eerste keren onder protest maar ik geef niet toe en dan weet peuter na 10x protesteren dat het toch geen nut heeft en loopt dan mee.
En ik leg uit waarom we gaan. Dan weet ie ook dat we na de speeltuin niet in een zwart gat vallen maar lekker gaan koken of thuis op de bank kruipen.
woensdag 2 oktober 2019 om 21:10
Due-scimmie schreef: ↑02-10-2019 20:58Geweldig. Gisteravond gekeken, vandaag bij daglicht. Terplekke vraagprijs geboden en half uur later belde makelaar dat het rond was.

Gefeliciteerd!!

woensdag 2 oktober 2019 om 21:14
Je mag ook op de koffie komen hahaMaartje2016 schreef: ↑02-10-2019 16:01Haha, dat kaartje voor die tentoonstelling heb ik al binnenDat was de doorslaggevende factor waarom het Den Bosch geworden is
![]()
Voor de rest ga ik even kijken, dank je!

woensdag 2 oktober 2019 om 21:14
Jaaaaaa eindelijkDue-scimmie schreef: ↑02-10-2019 20:58Geweldig. Gisteravond gekeken, vandaag bij daglicht. Terplekke vraagprijs geboden en half uur later belde makelaar dat het rond was.
woensdag 2 oktober 2019 om 21:22
woensdag 2 oktober 2019 om 21:22
Heel goed dat je even voor jezelf kiest Maartje, ik ken Den Bosch niet heel goed maar heb er wel een aantal afspraken met bedrijven voor mijn eigen bedrijf (ik organiseer verrassingsuitjes op maat en na een hele periode van afspraken maken met leuke locaties gaan straks de boekingen eindelijk weer open wat ik heel erg spannend maar superleuk vind!).
Ik was positief verrast door het Thais wellness centre, als je zin hebt in een Thaise massage/behandeling zou ik daar naartoe gaan, het zit echter niet in het centrum centrum dus ik weet niet of het relaxt is vanaf je hotel. Mocht je willen mag je me een bericht sturen, ik heb prijsafspraken met hun gemaakt en wil best voor je boeken voor dat bedrag.
Ik was positief verrast door het Thais wellness centre, als je zin hebt in een Thaise massage/behandeling zou ik daar naartoe gaan, het zit echter niet in het centrum centrum dus ik weet niet of het relaxt is vanaf je hotel. Mocht je willen mag je me een bericht sturen, ik heb prijsafspraken met hun gemaakt en wil best voor je boeken voor dat bedrag.
envelop wijzigde dit bericht op 02-10-2019 21:33
0.92% gewijzigd
woensdag 2 oktober 2019 om 21:31
@mannen, ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen met mijn man, thuis ben ik degene die avonds gewoon naar bed gaat terwijl hij altijd de laatste dingen in de vaatwasser zet, nog even wat opruimt, brood uit de vriezer haalt voor morgens etc. etc. Als één van de kinderen ziek is kijken we samen wie er het beste vrij kan nemen en op een dag alleen met de kinderen redt hij zich net zo goed (of slecht....) als mij.
We hebben wel onze eigen dingen, zo doet hij veel meer in huis qua klussen, vaatwasser, stofzuigen e.d. en ben ik van de kleding op orde houden, financiën, boodschappen etc. Enige wat man echt niet kan is koken, hij moet van mij één dag in de week voor het eten zorgen en dat betekent dus dat we dan altijd lasage of patat eten.
We hebben wel onze eigen dingen, zo doet hij veel meer in huis qua klussen, vaatwasser, stofzuigen e.d. en ben ik van de kleding op orde houden, financiën, boodschappen etc. Enige wat man echt niet kan is koken, hij moet van mij één dag in de week voor het eten zorgen en dat betekent dus dat we dan altijd lasage of patat eten.
woensdag 2 oktober 2019 om 21:45
Bedankt voor de antwoorden! Lastig maar ook wel prettig dat ik niet de enige ben.
Ik zeg wel vaak laatste keer dit of dat, maar wel een goed idee om dat iets langer te doen, dus nog 5x. Kan ze zich beter voorbereiden. De rest doe ik eigenlijk al. Denk dat ik me er ook gewoon bij neer moet leggen dat ze gewoon heel eigenwijs is nu wat dit betreft.
Gefeliciteerd met het huis Due!
Maartje, een paar dagen rust zal je vast goed doen. Ik heb het ook wel eens gedaan, eerste dag was heerlijk. Ik ben gewoon met een boek in een cafeetje gaan zitten. Daarna miste ik ze en heb ik meer afleiding gezocht. Het was ook weer heel fijn was om thuis te zijn daarna.
Ik zeg wel vaak laatste keer dit of dat, maar wel een goed idee om dat iets langer te doen, dus nog 5x. Kan ze zich beter voorbereiden. De rest doe ik eigenlijk al. Denk dat ik me er ook gewoon bij neer moet leggen dat ze gewoon heel eigenwijs is nu wat dit betreft.
Gefeliciteerd met het huis Due!
Maartje, een paar dagen rust zal je vast goed doen. Ik heb het ook wel eens gedaan, eerste dag was heerlijk. Ik ben gewoon met een boek in een cafeetje gaan zitten. Daarna miste ik ze en heb ik meer afleiding gezocht. Het was ook weer heel fijn was om thuis te zijn daarna.
woensdag 2 oktober 2019 om 21:48
Dat doet die van mij ook allemaal, maar ik denk dat het grote verschil is dat ik degene ben die fulltime bij de kinderen zit, dus ook fulltime alles mee maak. (Op de momenten na dat ze met man weg zijn, maar die momenten wegen niet op tegen de tijd dat hij lekker op zijn werk zit te werken).Envelop schreef: ↑02-10-2019 21:31@mannen, ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen met mijn man, thuis ben ik degene die avonds gewoon naar bed gaat terwijl hij altijd de laatste dingen in de vaatwasser zet, nog even wat opruimt, brood uit de vriezer haalt voor morgens etc. etc. Als één van de kinderen ziek is kijken we samen wie er het beste vrij kan nemen en op een dag alleen met de kinderen redt hij zich net zo goed (of slecht....) als mij.
Qua wellness: bedankt voor het aanbod, denk je dat je er met ov kan komen? Ik ga even denken of het in het schema past, ik zit ook aan een bezoek aan de kapper te denken, waar ik dan eens heerlijk zonder tijdslimiet kan zitten.
Ik krijg er steeds meer zin in

woensdag 2 oktober 2019 om 21:57
Due, gefeliciteerd!
@quest,ik zou net als maartje negeren en vaker iets van macaroni/pasta op menu. Ik laat peuter (en toen hij dreumes was) wel vaak in z'n kinderstoel (Stokke inmiddels zonder baby inzet maar vaak met tuigje ivm er af vallen) zitten,maar als hij gaat lopen janken aan tafel (omdat hij niet goede bakje heeft of omdat de sperzie gehalveerd zijn of omdat de schil wel of niet van de appel is op zijn verzoek) zeg ik altijd al vanaf dat hij 1 jaar en paar maanden is: je kunt nu stoppen met huilen en gewoon eten of ik draai je stoel om en gaan papa en mama en inmiddels *naam baby* eten zonder jou. Negen vd tien keer stopt hij dan met z'n gedram en gaat gewoon eten.
Soms draaien we om en moet het er even uit. Daarna is het vaak gezellig aan tafel.
@kopjethee weggaan uit de speeltuin gaat hier eigenlijk zoals bij quest en glitter. Ik zeg dat we zo gaan en dat hij nog een mag.... (vul in). En inderdaad uitleggen dat we naar huis gaan voor een boterham, flesje voor de baby of thuis samen een film gaan kijken. Soms is het een beetje morren maar heb hem nog nooit krijsend onder de arm mee hoeven nemen. Maar misschien is hij daar nog niet peuter genoeg voor.
Sinds enkele maanden is hij doodsbang als we bij mensen op bezoek gaan die we niet goed kennen/waar we niet vaak komen. Janken, aan m'n been hangen. Ik ken m'n kind dan gewoon niet terug. Die altijd vrolijk is en de oren van je kop kletst. Is dat ook een fase weer? Op straat mogen mensen ook niet meer naar hem kijken, lachen of in de buurt komen. Staat dan heel belerend te wijzen en zeggen dat die meneer niet naar hem mag lachen. En mama het schaamrood op de kaken.
Heb uiteindelijk toch net nog maar wat gewerkt. Heb het net gered en systeem lag er weer uit. Morgenochtend maar snel de laatste dingen er uit en dan gaan we feest vieren in de stad.
@quest,ik zou net als maartje negeren en vaker iets van macaroni/pasta op menu. Ik laat peuter (en toen hij dreumes was) wel vaak in z'n kinderstoel (Stokke inmiddels zonder baby inzet maar vaak met tuigje ivm er af vallen) zitten,maar als hij gaat lopen janken aan tafel (omdat hij niet goede bakje heeft of omdat de sperzie gehalveerd zijn of omdat de schil wel of niet van de appel is op zijn verzoek) zeg ik altijd al vanaf dat hij 1 jaar en paar maanden is: je kunt nu stoppen met huilen en gewoon eten of ik draai je stoel om en gaan papa en mama en inmiddels *naam baby* eten zonder jou. Negen vd tien keer stopt hij dan met z'n gedram en gaat gewoon eten.
Soms draaien we om en moet het er even uit. Daarna is het vaak gezellig aan tafel.
@kopjethee weggaan uit de speeltuin gaat hier eigenlijk zoals bij quest en glitter. Ik zeg dat we zo gaan en dat hij nog een mag.... (vul in). En inderdaad uitleggen dat we naar huis gaan voor een boterham, flesje voor de baby of thuis samen een film gaan kijken. Soms is het een beetje morren maar heb hem nog nooit krijsend onder de arm mee hoeven nemen. Maar misschien is hij daar nog niet peuter genoeg voor.
Sinds enkele maanden is hij doodsbang als we bij mensen op bezoek gaan die we niet goed kennen/waar we niet vaak komen. Janken, aan m'n been hangen. Ik ken m'n kind dan gewoon niet terug. Die altijd vrolijk is en de oren van je kop kletst. Is dat ook een fase weer? Op straat mogen mensen ook niet meer naar hem kijken, lachen of in de buurt komen. Staat dan heel belerend te wijzen en zeggen dat die meneer niet naar hem mag lachen. En mama het schaamrood op de kaken.
Heb uiteindelijk toch net nog maar wat gewerkt. Heb het net gered en systeem lag er weer uit. Morgenochtend maar snel de laatste dingen er uit en dan gaan we feest vieren in de stad.

woensdag 2 oktober 2019 om 22:11
Lasagne misschien een idee?
Of dit maar dan met macaroni?
https://www.leukerecepten.nl/recepten/t ... oentesaus/

woensdag 2 oktober 2019 om 22:12
Ik breek even kort in, ik lees nog mee, maar nog steeds ellende bij ons. Forummen leidt wel lekker af om even te niksneuzen en vanalles te lezen en wat te reageren hier en daar.
Due, gefeliciteerd!
Maartje, groot gelijk! Have fun!
Glitter, dit herinnert me zo aan onze verbouwing 3 jaar geleden... was een geweldige tijd... achteraf
Kopjethee, inderdaad naartoe werken ("we gaan zo weer naar huis" / "nog 1x van de glijbaan en dan gaan we"), dan aankondigen dat je gaat ("kom we gaan naar huis, eten koken") en wat dan ook helpt is de speeltuin of whatever attractie even gedag zeggen ("dag speeltuin, tot de volgende keer") want dat impliceert dat je zeker nog een keer terugkomt en dan is afscheid nemen minder moeilijk.
Due, gefeliciteerd!
Maartje, groot gelijk! Have fun!
Glitter, dit herinnert me zo aan onze verbouwing 3 jaar geleden... was een geweldige tijd... achteraf

Kopjethee, inderdaad naartoe werken ("we gaan zo weer naar huis" / "nog 1x van de glijbaan en dan gaan we"), dan aankondigen dat je gaat ("kom we gaan naar huis, eten koken") en wat dan ook helpt is de speeltuin of whatever attractie even gedag zeggen ("dag speeltuin, tot de volgende keer") want dat impliceert dat je zeker nog een keer terugkomt en dan is afscheid nemen minder moeilijk.