Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Rozetje gaat echt heel hard huilen als je iets afpakt :) En als ze het kan voorkomen door iets HEEL stevig vast te pakken :)
Alle reacties Link kopieren
Heftig obelix, hopelijk krijgen jullie snel heel veel goede nachten ipv sporadisch een oke nacht.
We hebben gister een hele leuke dag gehad met vrienden en andere kinderen en dochter was daarom nog erg hyper bij bedtijd. Ze stond dus om 22.00 alweer op de overloop, gelukkig was de rest van de nacht redelijk rustig.

Toen mijn man vanochtend van zijn nachtdienst thuiskwam stond dochter in haar blote billen enthousiast boven bij het traphekje "Papa! Papa! Papa! Heb je gewerkt papa? Op de fiets papa?" Ja, in haar blote billen, we zijn nu in de fase dat ze blijkbaar zelf haar onderbroek en luier uittrekt om te gaan plassen op het potje (alleen lukt dat nog steeds niet) In elk geval is de interesse er :)

Wat zijn jullie plannen voor vandaag? Ik ben de dag maar begonnen met een grote kop koffie :yawnee:
Oh Obelix :hug:

Afpakken: onze peuter heeft nog nooit fysiek wat terug gedaan. Hij kijkt de afpakker aan met “weet je wat, STIK DR IN” en gaat wat anders doen. Maar met de afpakker zal hij die dag niet meer gaan spelen. Op het kdv brulde hij laatst “Nou dat is ook niet aardig! Leidster?! Zag je dat? Hij pakte dat af! Zal ik hem in de hoek zetten? Heel snel?!”

Bruiloften: gelukkig knapte peuter goed op dus kon de oppas gister oppassen en ik met mijn man vaatdoek naar het bruiloftsfeest. Vandaag hebben we bruiloft nummer twee en kinderen zijn ook uitgenodigd. Ik laat mijn hakken dus thuis want dikke kans dat ik peuter achterna moet rennen. Het is hier echt het bruiloft seizoen. Elke twee weken is het feest B-)
Succes en veel plezier straks Glitter!

Er zijn van die momenten waarop je jezelf hoort in je kind.. Onze kat speelde net met dochter haar Duplo-bouwwerk:

"Nee poes, niet doen! Kappen nu!" :-$
Haha, momenten dat je jezelf hoort in je kind:

Zoon (tijdens kietelen): Mama, stoppen nu. Ik tel tot 3! 1, 2, goed zo... :biggrin:
Haha wat een mooie verhalen weer zeg! Mama baas :rofl: :worship: .

@glitter: fijn dat peuter is opgeknapt, beterschap voor man en veel plezier op bruiloft #2!

Leuk he dat ze zo spiegelen. Ik was laatst met zoon boven, hij speelde wat en ik vouwde de was op. Ik gooide een paar sokken richting de kast, zoon: 'mama! niet gooien! mama stout!". Oh ja :-$ :-D .

@monsters: hier monsterpyjama's van Wibra en / of Zeeman. Dus daar kun je ook nog even kijken. Overigens vindt zoon z'n monsters wel cool maar hij snapt het concept 'monster' denk ik (nog) niet.
happiness = reality - expectations
Ik ga zo naar P!nk, mijn eerste echte uitje sinds zoon is geboren (en zoon is de oudste van bijna 3)!

Man dacht dat ik pas na de spits om half 8 naar Den Haag zou gaan, haha, niet dus, uren eerder :puh:

Ik krijg nu al appjes dat hij snapt waar mijn grijze haren vandaan komen, en dan moeten ze nog beginnen met koken, eten en naar bed. Volgens mij is het ook serieus de eerste keer dat ik niet tijdens het eten bij ze aan tafel zit.

Maar alles is vandaag lekker niet mijn probleem :jump: :jump: :jump:
Veel plezier Maartje!

Iemand tips voor een peuter die momenteel alleen maar gedragen wil worden? Hij kan prima lopen zit vanaf 1,5 nog maar zelden in de buggy maar wil momenteel niet in draagzak, amper lopen en niet in de buggy :-(. Oorzaak zit denk ik deels indat baby natuurlijk ook gedragen wordt/niet loopt.
Dank je! Hebben jullie een plankje? Soms bied ik het aan om hem te dragen, en als ik dan op andere momenten weiger dan weet hij ook dat ik serieus ben én het me niet kan schelen dat hij 10 minuten over de vloer dweilt, maar dat hij het plankje als alternatief kan nemen.
Hebben we wel, maar wil hij vaak ook niet.
Ik probeer een beetje bij te lezen, van de week is onze zoon geboren. Dochter vind het fantastisch.

Wat een feest van herkenning jullie verhalen. Ik geniet zo ontzettend van deze leeftijd!

Hoe was pink Maartje?
En de bruiloft glitter?
Gefeliciteerd Naniene!! Hoe is de bevalling gegaan? Hoe voel je je? Maakt de kleine het goed?

@maartje geniet!!!!

@GC bruiloft #2 overleefd?

Wij hebben een super dag gehad met zoon zijn verjaardag. In het pannenkoekenhuis toen niemand keek pinkte ik even een traantje weg om mijn kleine jongen die zo groot wordt.
Ik meld me hier ook maar vanuit het dreumestopic. Dochter wordt volgende maand alweer 2 en is een absolute peuterpuber.
Al zal dat ook komen door het feit dat we sinds 2 weken een dochter rijker zijn.

Jeetje, wat probeert ze ons uit.
Hopelijk is dat snel voorbij, want ze is echt superlief voor haar zusje verder.

Iemand trouwens ervaring met drama's rondom het slapen, zowel overdag als 's avonds? Ze praat behoorlijk goed en geeft aan dat ze wakker is, niet moe en niet naar bed. Hele drama's bij in bed leggen, krijsen etc. Uiteindelijk valt ze dan wel in slaap, na een uur lang kletsen ( het is een halve minuut krijsen als we de kamer uitlopen, daarna gaat het over in kletsen of zingen), maar is dan de volgende dag niet uitgeslapen op de KDV dagen..
Vandaag ook de middagslaap overgeslagen, ze heeft alleen maar gekletst in bed. En ik vond het zo fijn dat ze nog lekker sliep, ivm de baby ;-)

Ritueel is nog steeds hetzelfde, ik ga ook mee naar boven, we leggen haar op de standaard manier in bed. Dit gaat nu al een week of 4-5 op deze manier, het drama rondom slapen..Mogelijk dat het toch samenhangt met mijn verlof/vele thuis zijn?
Gefeliciteerd Naniene en Chantilly!

Hier gaat in slaap vallen beter nu middagdutje eraf is. Al heeft hij vandaag overdag kort geslapen maar nu toch ook al in slaap.
@Maartje, hsel erg veel plezier! En de eerste keer!?! Wow, soms wel aan jezelf denken en eigen tijd inplannen, heel erg belangrijk!

Niet om lullig te doen maar ik merk dat ik het ook jammer vind dat iedereen hier steeds jonger komt schrijven waardoor het verschil zo groot wordt.

Zelf vond ik dochter ook een echte peuter toen ze bijna twee was, achteraf merk ik dat dat echt anders was. Ik schrijf even wat minder mee maar kom me over een tijdje vast weer melden.

En gefeliciteerd Teckel!!! Hopelijk was het een topdag.
Oh Envelop, laat je je door mij niet wegjagen hoor! Ik lees vooral mee en kan me heel goed voorstellen dat ik over een jaar ook denk ‘ hoezo dacht ik met bijna 2 een peuterpuber in huis te hebben’

Lastige is dat in het dreumestopic ik me ook niet zo thuis voel, vandaar de ietwat vroege overstap!
Ik lees hier ook al een tijdje mee (dochter is 20 maanden), maar ben actief in het dreumestopic en vind het juist jammer dat degenen met oudere dreumesen daar weggaan :)
Envelop schreef:
11-08-2019 21:16

Zelf vond ik dochter ook een echte peuter toen ze bijna twee was, achteraf merk ik dat dat echt anders was.
Ik geloof dat onze peuters even oud zijn en herken dit wel.

Mijn nu 2,5 jarige was echt een engeltje met bijna 2 vergeleken met zijn buien nu. Ondanks dat ik het toen al een peuterpuber vond. Tegenwoordig test hij alle opvoedskills uit en moet het geduld uit mijn tenen komen. Maar daarnaast is hij slim, grappig, super gevoelig en oh zo lief voor anderen (Vooral baby).
Maartje2016 schreef:
10-08-2019 18:58
Komt vanzelf wel goed, hij komt vanzelf een kindje tegen waarbij hij iets af durft te pakken en dan weer je niet waar je moet kijken :proud:

Man was vandaag met zoon in een winkel. Hij zei dat zoon moest luisteren, want nu was papa even de baas. Waarop zoon opeens iets zei wat voor iedereen verstaanbaar was: "papa niet baas, ik niet baas, zusje niet baas, maar mama is baas". Aan het gegniffel van andere mensen te horen gaat zijn spraak tegenwoordig vooruit :biggrin:

:lol: Wel fijn dat zijn spraak verbeterd :-P) Hij piekt gewoon op de juiste momenten :-*

Ik vertelde je post aan mijn man en hij zei ‘die peuter heeft wel gelijk, jij bent hier thuis ook de baas. Nou eigenlijk meer de huismanager. Als we doen wat jij bedacht hebt loopt het niet in de sh*t’ Klopt ook wel. We hebben het momenteel retedruk met de verhuizing/verbouwing inplannen en ik maak de plannen en regel ze in. :lijstje:

Maaar meid.. nog nooit een keer niet aan tafel gezeten met de piepers in 3 jaar tijd? Zoek wat vaker een excuus en trek die deur achter je dicht. Ga bootcampen op zaterdagochtend, wordt lid van Vereniging Hendrick de Keyser en ga al die huizen af of ga pottenbakken. Het is misschien een bende als je terug komt maar dat is een kwestie van je man aanleren hoe jij het doet. Duurt even. Ik snap je devotie en ik wordt zelf niet voor niks zelf huismoeder, maar 3 jaar.. :-[

Hoe was Pink? Ik las ergens dat Davina Michelle in het voorprogramma stond? Was het wat?
Maartje: dat klinkt als een heerlijk uitje! Na 3 jaar voor het eerst O_O dat mag je jezelf best vaker gunnen!

Naniene & Chantilly: gefeliciteerd!

Envelop: wat jammer dat je dit zo ervaart, de ontwikkeling gaat ook razendsnel op deze leeftijd dus een paar maanden verschil is al gelijk een hele andere fase.

Hier zijn de monsters inmiddels weg aldus dochter, maar slapen gaat nog niet van harte. Zijn nu elke avond zeker een uur bezig (wat al zoveel beter is dan de 3 uur van vorige week). Volgend weekend gaat mijn man een weekend weg :bonk: ik denk dat je me op kan vegen als hij maandag terug komt.
Envelop schreef:
11-08-2019 21:16
@Maartje, hsel erg veel plezier! En de eerste keer!?! Wow, soms wel aan jezelf denken en eigen tijd inplannen, heel erg belangrijk!

Niet om lullig te doen maar ik merk dat ik het ook jammer vind dat iedereen hier steeds jonger komt schrijven waardoor het verschil zo groot wordt.

Zelf vond ik dochter ook een echte peuter toen ze bijna twee was, achteraf merk ik dat dat echt anders was. Ik schrijf even wat minder mee maar kom me over een tijdje vast weer melden.

En gefeliciteerd Teckel!!! Hopelijk was het een topdag.

Ik herken het wel maar er is weinig aan te doen. Onze peuter is bijna 3 en dat zijn echt andere problemen dan met 22 maanden. Als peuter nu snachts wakker wordt en dit meld dan zeg ik ‘peuter klep dicht en slapen. Papa en mama slapen ook.’ Dan zegt ie teleurgesteld ‘oh’ en gaat weer slapen. Dat was met 22 maanden echt geen optie.

Ik vond peuter aan het eind van het dreumestopic ook een hele vent maar dat viel eigenlijk wel mee. Dat uittesten, de kantjes er af lopen en ‘wat doet ie nou weer’ momenten zijn nu nog 100x meer aanwezig.

Maar ik snap wel dat als het babyvet smelt en de eerste nee’s komen, dat er nieuwe vragen komen. Alleen zijn die na 10x voor mij niet nieuw meer.
Koekiemonster26 schreef:
12-08-2019 08:05
Maartje: dat klinkt als een heerlijk uitje! Na 3 jaar voor het eerst O_O dat mag je jezelf best vaker gunnen!

Naniene & Chantilly: gefeliciteerd!

Envelop: wat jammer dat je dit zo ervaart, de ontwikkeling gaat ook razendsnel op deze leeftijd dus een paar maanden verschil is al gelijk een hele andere fase.

Hier zijn de monsters inmiddels weg aldus dochter, maar slapen gaat nog niet van harte. Zijn nu elke avond zeker een uur bezig (wat al zoveel beter is dan de 3 uur van vorige week). Volgend weekend gaat mijn man een weekend weg :bonk: ik denk dat je me op kan vegen als hij maandag terug komt.

Hey toch al weer 2 uur minder :high5: :biggrin: Waarom zijn de monsters weg?
Bruiloft gister was geweldig. Man speelde op zijn instrument de bruid richting de voltrekking en peuter zat netjes op zijn stoel. Tot de duiven werden losgelaten :biggrin: Toen sprong hij er af en stond vanuit zijn naadje te brullen dat ‘ER HELE GROTE WITTE DUIVEN UIT DIE DOOS KWAMEN!’ :biggrin: Agh het was een bruiloft met uitdrukkelijke uitnodiging van kinderen. Dus het was geen verstoring.

Wij hebben ivm de verhuizing/verbouwing een whiteboard hangen en daar staat de planning + to-do op. Peuter geeft voor zijn verjaardag bananenaapjes op het kdv en daar moet ik wat voor printen. Dus ik schrijf vanmorgen ‘aapjes’ op het bord. Staat peuter achter mij ah-ah-pu-juh-éh-sss AAPJES! o_o

Mijn man komt uit de badkamer en zegt ‘sorry wat zei ie’ en ik sta er verbaast naast. We houden het op een gelukstreffer :-?
Naniene gefeliciteerd! Alles goed gegaan?
Lekker genieten!

Teckel gefeliciteerd met je zoon! Ja is toch even een momentje he alweer 2 jaar!

Koekiemonster, nou gelukkig zijn de monsters verleden tijd , en dat op bed leggen zal toch ook wel weer goed komen uiteindelijk! Hier komt het wel bekende woord FASE ;)

Maartje wat heerlijk zeg! Hoe was het? Hoop dat je genoten hebt!
Hier ben ik tot nu toe ook nog nooit voor het eten weg gegaan probeer het altijd zo te plannen dat ik als ze op bed liggen wat afspreek, maar nu lees ik glitter haar reactie op jou en bedenk ik me ze heeft ook echt wel een punt! Even iets om over na te denken!

Haha witte druiven! Geweldig! Pienter mannetje is het :)

Fiona fantastisch haha kappen nou :hihi:

Due dat herken ik wel, dochter begon er ook mee toen zoon geboren werd, vond ik best vermoeiend maar moet zeggen dat het niet lang geduurd heeft, heb ook wel iedere keer gezegd dat ze gewoon zelf kan lopen met haar prima werkende benen! Je tilt je gek anders met baby en peuter!

Ik snap wel wat je bedoeld envelop! Ik heb het dan andersom, merk dat dochter indd nog niet zover is als de meesten hier met wat oudere peuters, maar voor mij is het heerlijk hier jullie verhalen te lezen, maar snap dat als jullie mijn verhalen lezen je denkt ja die fase zijn we al een poos voorbij!

Hier vandaag vrij en kindjes naar oma, wat een heerlijk stilte ik kan gewoon de klok horen tikken!
Vanmorgen peuter en dreumes boterham gegeven en ik denk huh peuter is al klaar met die van haar? Ze is morgens niet zo een eter! Heeft ze haar bord bij dreumes in zen schoot geschoven, hij is dus tegenwoordig haar afvalbak! En dreumes eet vrolijk alles op! :facepalm:

Chantilly! Dat moeilijk is slaap komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven