Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Fijn GC dat het heeft gewerkt!
Bij ons regende het de hele ochtend, dus we zijn voor de eerste keer naar de peuter bibliotheek geweest. Was erg leuk met voorlezen, zingen en dansen.
Maartje2016 schreef:
09-08-2019 16:12
O, dat weer ik nog. Dat was van die kindershampoo van cars, frozen of een andere kinderheld :proud:
Volgens mij was het Woezel en Pip shampoo :)
Lastig die monsters! Die fase hebben we hier nog niet gelukkig. Vandaag reed ik met dochter achterin een redelijk steile en smalle straat naar beneden hoor ik ineens achterin "joehoe, met de auto van de glijbaan" Ik vind die fantasie leeftijd nu zo leuk :love:

Dochter is ook ein-de-lijk één dag in de week over naar de groep met leeftijdsgenoten op het kdv. Ze was zo enorm blij gisteren en vandaag ook de hele dag erg vrolijk. Ik baal er echt van dat ze de dinsdag nog naar de jonge groep moet de komende weken.

Ze had vanmiddag een rugzak gekregen en toen grapte man dat ze klaar is voor school. Nu heeft ze zelf ook bedacht dat ze het tijd vind om naar school te gaan, volgens mij heeft ze nog niet het besef wat school precies inhoudt. Toen ze niet naar school mocht ging ze maar spullen inpakken om te gaan logeren bij haar oom waar ze vorige week ook is geweest.

Echt wat is er gebeurd de laatste paar maand?! Ze is ineens zo'n dametje geworden die volledige zinnen praat, goed kan aangeven wat ze wil, zindelijk is en een hele fantasiewereld heeft. Ik vind het echt heerlijk :-D
Lekker hè dat slimmer worden @Envelop :love: Ik geniet er van dat ik elke keer verbaast word door peuter.

Hier is de ziekenboeg gevuld met man en peuter. Peuter wil niet echt eten en man ligt te miepen. Gelukkig hebben we dit weekend niet twee bruiloften.. oja. Dat hebben we wel :facepalm:
Envelop op de monsters na geniet ik ook echt van de fantasie en van hoe snel ze slimmer worden. Soms sta ik er echt van te kijken en vraag ik me af waar ze dat nou weer heeft opgepikt.

Glittercupcake ik heb het met je te doen :hug: sterkte!
Dat is kut zeg, twee bruiloften en ziek... Hopelijk sla jij het over en knapt de rest snel op!
@koekiemonster, is jou dochter nu ook ongeveer 2,5 jaar?
Wat klinkt ze groot Envelop! Super leuk.

@glitter oh wat rot zeg. Hopelijk een kortstondig virusje.... En jij ongeschonden uit de strijd.
Envelop mijn dochter is van eind mei, dus nog iets jonger. Wel echt al een slimme kletskous.
De taalontwikkeling gaat hier ook echt zo bizar hard. Gisteren had hij het er in ene over dat papa in het ziekenhuis werkt. En vanmorgen deed hij zo'n zwem vleugel op z'n hoofd en man zegt oh wat mooi een kroon. Ja zegt ie, ik ben een koning. Ik vraag me soms echt af hoe hij dan aan al die dingen komt, zal wel van het kdv denk ik?
Kdv, televisie, boeken... die kinderen pakken zoveel op van alles om hun heen. Lief!
Envelop schreef:
10-08-2019 09:57
Kdv, televisie, boeken... die kinderen pakken zoveel op van alles om hun heen. Lief!
Ja echt heel bijzonder om te zien en mee te maken. Die boze buien nemen we voor lief ;)
Die boze buien.. Dochter eet ‘s ochtends pap en mijn man heeft met haar een ritueel waarbij ze de pap samen op het aanrecht roeren. Vanochtend zette ik de pap op tafel: drama. Mevrouw wilde nog roeren. Maar niet op tafel, maar in de keuken op het aanrecht. Dus de slab werd op de grond gegooid en al huilend rende ze naar het aanrecht om daar samen met mij in de pap te roeren. Met de juiste twee (!?) lepels natuurlijk.
Ja, herkenbaar allemaal...

Hier zijn bochten in de weg achtbanen volgens peuter en moeten we ook haar ritueeltjes volgen anders wordt ze boos of ontroostbaar ;-) hier geen nachtangsten nog.. Gelukkig.. Maar waarom zou je ook bang zijn als je toch de halve nacht bij je ouders slaapt.. Al heeft ze afgelopen nacht voor 't eerst van 20u tot 7u vanochtend aan 1 stuk door in haar eigen (1 persoons) bed geslapen! (Komt nog steeds elke nacht en zowel man als ik hebben echt geen puf om de strijd aan te gaan of haar te laten huilen in de nacht..eerst vakantie over 'n weekje dan daarna mss maar even doorpakken, als we een beetje uitgerust zijn)
Verder pest ze het allerliefste haar grote zus (dingen kapot maken, slaan, haren trekken, in haar oor gillen) en zus pikt het allemaal (wij niet hoor)
Zo overduidelijk 2 jaar... Love it maar God, wat vermoeiend soms ;-)
Wat zwaar Obelix! Wel fijn dat ze vannacht in haar eigen bed heeft geslapen. Hebben jullie een slaaptrainer voor haar? Hier is dat echt een oplossing geweest na maandenlang jarenlang spoken. Ze gaat tegenwoordig elke avond slapen en komt pas uit bed als het schaapje wakker is. Heel soms een half uur daarvoor omdat ze dan huilend wakker wordt uit een nachtmerrie. Maar als ik haar dan terugbreng blijft ze keurig in bed. Twee maanden geleden kwam ze nog elk uur uit bed.

Oh en ik ben me ervan bewust dat ook dit goede slapen een fase zal zijn hoor. Maar wel een hele fijne fase, helemaal met een baby naast me.
@Fiona haha wat herkenbaar, ze kunnen zo vast zitten in die rituelen. Mijn dochter mocht laatst even tv kijken en was helemaal verbolgen dat niet het juiste tv programma op was :bonk:

@obelix wat zwaar :@@: en hoe fijn dat ze vannacht dan in haar eigen bed heeft geslapen. En ik klagen over 1,5 week monsters...
@obelix dikke knuffel voor jou. Gelukkig vannacht dus heel erg goed geslapen, dat zal vast heel fijn zijn voor jullie.

Die rituelen kennen we hier ook idd. Ik vind ze vaak heel grappig maar als je net even wat sneller wilt is het net irritant...

Woensdag was ik met zoon, baby in de wagen en de hond voor een rondje
Ik wilde eigenlijk dat hij ging lopen/meerijdplankje omdat hij heel erg moe was. Maar hij wilde perse op de loopfiets. OK nou doen we dat maar he. Hij wilde ook het grote rondje. OK doen we. Nog niet halverwege was hij natuurlijk moe (had ik aan zien aankomen). En ging stilstaan met zijn armen over elkaar. Maarja ik zat met de hond en de wagen. Hij wilde gedragen worden. Mijn god. Na een half uur driftbui midden op straat konden we verder hoor. Pffff.
Ik merk dat mijn zoon als een kind iets van hem afpakt dat laat en niet voor zichzelf opkomt. Is dat normaal? Trekt dat bij?
Westerpaviljoen schreef:
10-08-2019 18:37
Ik merk dat mijn zoon als een kind iets van hem afpakt dat laat en niet voor zichzelf opkomt. Is dat normaal? Trekt dat bij?
Komt vanzelf wel goed, hij komt vanzelf een kindje tegen waarbij hij iets af durft te pakken en dan weer je niet waar je moet kijken :proud:

Man was vandaag met zoon in een winkel. Hij zei dat zoon moest luisteren, want nu was papa even de baas. Waarop zoon opeens iets zei wat voor iedereen verstaanbaar was: "papa niet baas, ik niet baas, zusje niet baas, maar mama is baas". Aan het gegniffel van andere mensen te horen gaat zijn spraak tegenwoordig vooruit :biggrin:
@Maartje hahaha zoon had groot gelijk :rofl:
Haha heerlijk Maartje.

@wp dat komt vanzelf als hij iets ouder is. Hij is pas net twee toch?
whaha maartje, heel goed! :yes:
Hahaha Maartje, jouw kind is goed opgevoed :HA:

WP, volgens mij komt dat ook later (en dan zou je willen dat je kind wat minder voor zichzelf opkomt..). Mijn dochter werd laatst van de schommel geduwd door een kleuter, maar zei of deed niets. Lijkt me normaal nog op deze leeftijd.
Welkom draakje en koekiemonster!

Geweldig Maartje wat een held! En zo is het maar net he! Die mensen vonden het wel prachtig!

Glitter hoe is het in de ziekenboeg?
Heb je vandaag al een bruiloft gehad?

Obelix, ik vind echt heel erg k u t voor jullie zeg! Hoe hou je het vol! En dat je de strijd niet wil aan gaan snap ik heel goed je wilt het liefst iedereen weer zo snel mogelijk in slaap hebben!
Maar goed wie weet is dit een begin! Fingers crossed!

Vandaag met beide naar de action geweest, die karren zijn vrij laag en na het eerste gangpad speelgoed hadden beide de vakken leeg geruimd! De wagen halfvol met glitters, water pistolen ect! En toen moest ik het terug leggen man man dochter had een melt down!

Hier gaat taal nu echt een beetje komen, kan niet wachten tot dochter zoals jullie kindjes wat meer echt zinnen begint te zeggen, gaat met de week vooruit gelukkig nu!

Monsters hier niet aan de orde, sinds een paar weken slaapt ze eindelijk weer door, alleen zo vroeg wakker wordt er moedeloos van! Vanmorgen weer de 5 in de klok! Ga toch echt eens aan die slaaptrainer beginnen!
Ja, ik ga ook die slaaptrainer eens overwegen na de vakantie.. Wie weet werkt het!
Hoe we 't volhouden weet ik eigenlijk niet.. Je went er een min of meer aan ofzo.. Als het incidenteel gebeurt, zoals oudste wel had, dan voelde ik me rotter dan nu. Maar merk wel dat bijv mijn huid veel slechter is (ik heb psoriasis en dat speelt meer op) dat ik sneller spierpijn heb, dat ik meer snaaizin heb dan normaal etc etc.

Ze gaan vanzelf een keer voor zichzelf opkomen.. Iets pikken van 'n ander kindje en dan een oplawaai krijgen.. Zelf een oplawaai uitdelen.. Of niet, dat kan ook.. De ene mens is dominanter dan de ander.. En sommigen geven echt nergens om. Mijn oudste haalde haar schouders op als een kindje iets afpakte en pakte ander speelgoed.. Mijn jongste doet alsof haar 't allerergste vd wereld overkomt als 'n kindje alleen nog maar naar haar speelgoed kijkt.. Alles kan, alles mag, er is geen goed of fout.. Dus geen zorgen WP

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven