Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

woensdag 14 augustus 2019 om 15:03
Ik voel me best oke! Vind het lichamelijk wel een stuk zwaarder dan de eerste. Niet zozeer omdat er een peuter rondloopt (de 3 voorbij en erg zelfstandig) maar meer en sneller lichamelijke ongemakken. Kan niet lang meer zitten/staan/liggen. Buik is ook zoveel groter!
Dochter wist het al vrij snel.. Was ook al vrij snel zichtbaar en als ze wat ouder zijn, pikken ze toch snel het eea op. Ze weet dat de baby eerst moet groeien in mijn buik en dat dat lang duurt. Ze gaat mee naar vk en mag dan helpen enzo, heel leuk.
En jij? Vallen de kwaaltjes nog mee?

woensdag 14 augustus 2019 om 15:22
Herkenbaar! Bij man is het echt 1 taak en meer houdt dat ook niet in. De smalltalk met de leidsters is echt niet zijn ding. Hij was laatst al helemaal van het padje af: hij kwam bij het wegbrengen van dochter bij een leeg lokaal aan, maar bleek dat ze in een ander lokaal startte ivm zomerperiode, minder kindjes en minder leiding. Maar dan niet zelf logisch nadenken en in andere lokalen kijken of iemand vragen, nee gaat hij mij bellen op mijn werk.Chantilly21_2 schreef: ↑14-08-2019 14:39Hier geen kdv schriftje meer sinds dochter over is naar de peutergroepen vanaf 15 maanden.
Wel sinds maandag toegang tot een portal, waarin we afwezigheid, ruildagen, bijzonderheden kunnen doorgeven en waar de leidsters iets kunnen vertellen over de dag. Volgens mij kunnen er ook foto’s in geplaatst worden. Wel handig! Man haalt dochter vaak op en vergeet eigenlijk altijd te vragen hoe de dag was en hoe ze heeft geslapen. Vooral dat laatste is van belang op dit moment, want slapen is voor kleine zusjes.

woensdag 14 augustus 2019 om 15:35
Fijn pavo! Leuk dat dochter mag helpen. Wij nemen dochter mee naar de eerste afspraak. En ben van plan een krukje bij de commode voor haar te zetten zodat ze kan helpen. Vriendje op het kdv heeft een babyzusje daarmee wil ik het een beetje begrijpelijk maken.
Klachten vallen mee, moe en last van de rug. En reukvermogen is heel sterk, smaak veranderd ook. Wil echt pittige aioli anders proef ik het niet haha.
Haha lavendel! Man had dat ook een keer helemaal van de leg joh. En pissig dat ik niet gelijk opnam.. uhh zat op werk.. volgens kdv zijn mannen niet zo van de smalltalk tijden het halen en brengen
Klachten vallen mee, moe en last van de rug. En reukvermogen is heel sterk, smaak veranderd ook. Wil echt pittige aioli anders proef ik het niet haha.
Haha lavendel! Man had dat ook een keer helemaal van de leg joh. En pissig dat ik niet gelijk opnam.. uhh zat op werk.. volgens kdv zijn mannen niet zo van de smalltalk tijden het halen en brengen
woensdag 14 augustus 2019 om 17:08
Ik breek even in om hierop te reageren. Heb je een driewieler? Dat vindt zoon (bijna 2, begin oktober) erg leuk en er zit een duwstang aan, dus als hij het fietsen beu is, duw ik hem verder met baby (3 maanden) in de draagzak. Dan kun je net iets verder dan speeltuintje om de hoek. Hij fietst trouwens nog niet echt, maar zet z'n voetjes op de grond en loopt vooruit.Chantilly21_2 schreef: ↑14-08-2019 14:36Iemand trouwens tips om te doen met zeer ondernemende peuter en een pasgeborene? Het speeltuintje om de hoek heb ik nu wel gezien. Lastige is dat dochter goed kan lopen, maar het meerijdplankje en buggy vreselijk vindt. Loopfiets is ok, maar is een zwaar ding en ik zie mezelf al sjouwen met loopfiets, dwarse peuter en kinderwagen!
Anders had ik mooi lange afstanden kunnen wandelen..

woensdag 14 augustus 2019 om 17:17
Wat Maud doet doe ik idd ook.
En verder dus wel het meerijdt plankje. Zoon vindt dat wel even goed. We spreken dan af dat hij bijvoorbeeld tot de speeltuin of tot het park blijft zitten en dan mag jij lopen.
Ik ga ook wel met de bus naar de stad en dan baby in de wagen of baby in de draakzak en peuter loopt dan mee of soms op het plankje.
Of met de auto of bakfiets ergens naar toe.
En verder dus wel het meerijdt plankje. Zoon vindt dat wel even goed. We spreken dan af dat hij bijvoorbeeld tot de speeltuin of tot het park blijft zitten en dan mag jij lopen.
Ik ga ook wel met de bus naar de stad en dan baby in de wagen of baby in de draakzak en peuter loopt dan mee of soms op het plankje.
Of met de auto of bakfiets ergens naar toe.
woensdag 14 augustus 2019 om 17:37
Hier is het andersom, mijn man staat altijd eeuwen te praten op de peuterspeelzaal en ik ben daar niet zo van.
Over helpen met de baby: dochter pakt altijd de luier als ik de baby verschoon. En ze wordt ook echt boos als ik het doe, want dat is haar taak. Ook heeft ze een pop met badje en luier gekregen zodat ze mee kan doen.
We gaan overal lopend naartoe, ik heb geen meerijplankje of loopfiets. Ze kan tot ongeveer 2km probleemloos lopen. Ik zorg dan wel dat ze niet moe is, zodat ik haar niet halverwege hoef te tillen. Maar ik heb al een aantal keer met een baby in de draagdoek en krijsende peuter onder mijn arm door de buurt gelopen, omdat ze niet weg wilde uit de speeltuin..
Over helpen met de baby: dochter pakt altijd de luier als ik de baby verschoon. En ze wordt ook echt boos als ik het doe, want dat is haar taak. Ook heeft ze een pop met badje en luier gekregen zodat ze mee kan doen.
We gaan overal lopend naartoe, ik heb geen meerijplankje of loopfiets. Ze kan tot ongeveer 2km probleemloos lopen. Ik zorg dan wel dat ze niet moe is, zodat ik haar niet halverwege hoef te tillen. Maar ik heb al een aantal keer met een baby in de draagdoek en krijsende peuter onder mijn arm door de buurt gelopen, omdat ze niet weg wilde uit de speeltuin..
woensdag 14 augustus 2019 om 18:33
Hier was de duowagen echt de beste aankoop ooit! Bij ons is het verschil 22mnd en vooral de eerste paar maanden was dat echt super. Inmiddels fiets dochter best goed op haar driewieler dus daar gaan we ook wel eens de stad mee in, zelf lopen gaat op zich goed maar dat kan ook eeuwen duren en daar heb ik niet altijd zin in.

woensdag 14 augustus 2019 om 19:15
Gefeliciteerd zwangeren!
Ik ben ondertussen alweer 27 weken zwanger, lijkt wel een stuk sneller te gaan nu ik ook een peuter heb rondlopen.
Zoon is van oktober en deze baby wordt in november geboren, dan 3 jaar verschil.
Ook fijn dat zoon al veel zelf kan, van de trap naar beneden lopen etc, lijkt me maar onhandig als ze met leeeftijd dicht op elkaar zitten. Maar heeft beide natuurlijk voor en nadelen.
Wij hebben een meerijdplankje waar zoon ook op kan zitten (van bugaboo) en dat vond zoon in de winkel helemaal geweldig. Ik hoop op veel loopplezier straks haha.
Ik ben ondertussen alweer 27 weken zwanger, lijkt wel een stuk sneller te gaan nu ik ook een peuter heb rondlopen.
Zoon is van oktober en deze baby wordt in november geboren, dan 3 jaar verschil.
Ook fijn dat zoon al veel zelf kan, van de trap naar beneden lopen etc, lijkt me maar onhandig als ze met leeeftijd dicht op elkaar zitten. Maar heeft beide natuurlijk voor en nadelen.
Wij hebben een meerijdplankje waar zoon ook op kan zitten (van bugaboo) en dat vond zoon in de winkel helemaal geweldig. Ik hoop op veel loopplezier straks haha.
woensdag 14 augustus 2019 om 20:02
Dank voor de tips allemaal! Hier zit er 22 maanden tussen.
Hier ook een trybike, om te tillen wel erg zwaar, maar misschien dat ik ‘m ook op een handige manier op de kinderwagen kan leggen.
Draagzak, check! Binnenshuis zit dochter er wel eens in, buitenshuis nog niet geprobeerd.
Driewieler met duwstang is ook een goede, staat hier in de garage.
Morgen eens uitproberen!
Duowagen hebben we eigenlijk met opzet niet aangeschaft, omdat dochter zowel de kinderwagenbak, buggygedeelte als de losse buggy behoorlijk vreselijk vond/nog steeds vindt. Het leek me ideaal, maar dochter verzet zich met hand en tand tegen het zitten in een wagen. Ze heeft er ook nooit in geslapen ( wat een verademing dat dochter 2 dit wel doet tot nu toe).
Hier ook een trybike, om te tillen wel erg zwaar, maar misschien dat ik ‘m ook op een handige manier op de kinderwagen kan leggen.
Draagzak, check! Binnenshuis zit dochter er wel eens in, buitenshuis nog niet geprobeerd.
Driewieler met duwstang is ook een goede, staat hier in de garage.
Morgen eens uitproberen!
Duowagen hebben we eigenlijk met opzet niet aangeschaft, omdat dochter zowel de kinderwagenbak, buggygedeelte als de losse buggy behoorlijk vreselijk vond/nog steeds vindt. Het leek me ideaal, maar dochter verzet zich met hand en tand tegen het zitten in een wagen. Ze heeft er ook nooit in geslapen ( wat een verademing dat dochter 2 dit wel doet tot nu toe).

woensdag 14 augustus 2019 om 20:37

woensdag 14 augustus 2019 om 21:22
Gefeliciteerd zwangeren!
Dochter hier net 2 loopt heel veel maar wil af en toe wel in de buggy. Nu de baby er is ben ik benieuwd hoe het gaat, we hebben (nog) geen duowagen gekocht. Ze moest niks van het meerijdplankje weten tot het boekje bobbie en de baby, nu staat ze er opeens heel trots op: 'mama ikke eigen plankje, ikke niet moe'
. We hebben ook een draagzak maar daar heb ik baby nog niet in gehad. Ik vermoed dat ie dat erg fijn vindt dus dan kan dochter ook nog eens in de buggy.
Fijne vakantie rosings!
Dochter hier net 2 loopt heel veel maar wil af en toe wel in de buggy. Nu de baby er is ben ik benieuwd hoe het gaat, we hebben (nog) geen duowagen gekocht. Ze moest niks van het meerijdplankje weten tot het boekje bobbie en de baby, nu staat ze er opeens heel trots op: 'mama ikke eigen plankje, ikke niet moe'

Fijne vakantie rosings!
woensdag 14 augustus 2019 om 21:29
Welke kinderwagen heb je?Chantilly21_2 schreef: ↑14-08-2019 20:02Hier ook een trybike, om te tillen wel erg zwaar, maar misschien dat ik ‘m ook op een handige manier op de kinderwagen kan leggen.
woensdag 14 augustus 2019 om 21:38
Even opgezocht, ik heb zelf een andere. In het begin zette ik hem gewoon dwars op de kinderwagenbak. Ik heb hem ook wel eens met een ringsling met voorwiel aan frame gemaakt zodat achterwielen op grond meereden. Kan natuurlijk ook met touwtje, bagageriem oid.
Nu hang ik achterste stuk over hendel van de rem en voorwiel leunt dan op de rand maar zie hier de rem niet.
donderdag 15 augustus 2019 om 07:10
Fijne vakantie rosings!
Wij hebben ook geen duowagen. Als de baby er over een paar weken is gaan we haar dragen in de doek/zak en zoontje in de buggy of op de loopfiets. Hij is dan 2 jaar en 3 maanden en loopt het liefst zelf, dus denk dat het bij hem toch snel klaar is met de buggy. Nu maar hopen dat de baby in de doek wil.
Jullie nog plannen voor de komende dagen met de regen? Wij gaan denk ik zaterdag naar een binnenspeeltuin, maar merk dat ik het hoogzwanger best moeilijk vind om nog activiteiten te verzinnen zodat peuter niet de hele dag binnen zit.
Wij hebben ook geen duowagen. Als de baby er over een paar weken is gaan we haar dragen in de doek/zak en zoontje in de buggy of op de loopfiets. Hij is dan 2 jaar en 3 maanden en loopt het liefst zelf, dus denk dat het bij hem toch snel klaar is met de buggy. Nu maar hopen dat de baby in de doek wil.
Jullie nog plannen voor de komende dagen met de regen? Wij gaan denk ik zaterdag naar een binnenspeeltuin, maar merk dat ik het hoogzwanger best moeilijk vind om nog activiteiten te verzinnen zodat peuter niet de hele dag binnen zit.

donderdag 15 augustus 2019 om 07:43
Herfstblaadje ik weet niet hoe mobiel je nog bent. Ik kon bij de tweede nog veel meer dan bij de eerste zwangerschap ondanks dat ik twee weken langer zwanger was. Peuter vind naar de supermarkt altijd al heerlijk. Regenjas aan en laarsjes en dan lekker door de plassen stampen. Maar meeste tijd was het goed weer en tijdens die hitte heeft ze veel in het zwembad gespeeld dat was wel mazzel wat dat betreft. Die regen is niks nee.
donderdag 15 augustus 2019 om 08:31
Met 19 maanden verschil is het meerijdplankje met zitje flink gebruikt hier. Maar zoon liep toen ook pas 4 maanden en was liever lui dan moe.
Met 23 maanden verschil is het meerijdplankje juist nooit gebruikt. Had het nog wel in huis maar was totaal overbodig. Deze zoon liep toen 7 maanden en was heel actief, dus van begin af aan alles gelopen. Alleen dagje pretpark deden we nog met een paraplu buggy er bij (zo’n goedkoop 10 euro ding).
Dis hier hing het naast leeftijdsverschil ook enorm af van karakter.
Met 23 maanden verschil is het meerijdplankje juist nooit gebruikt. Had het nog wel in huis maar was totaal overbodig. Deze zoon liep toen 7 maanden en was heel actief, dus van begin af aan alles gelopen. Alleen dagje pretpark deden we nog met een paraplu buggy er bij (zo’n goedkoop 10 euro ding).
Dis hier hing het naast leeftijdsverschil ook enorm af van karakter.
donderdag 15 augustus 2019 om 10:27

donderdag 15 augustus 2019 om 10:34
Due-scimmie schreef: ↑15-08-2019 08:05Ik denk dat wij plassen gaan stampen morgen als peuter dat wil. Vandaag gaan jongens naar opa en oma en heb ik 3 sollicitatie/netwerk gesprekken. Zondag gaat peuter naar juf Roos met man.
Veel plezier met solliciteren