Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
ShaunTheSheep schreef:
15-08-2019 16:57
Wij wonen in het bos. Ik heb het al lang opgegeven om de kinderen/kleding schoon te houden.

Is soms wel even wennen als we hele schone kindjes uit het dorp te spelen krijgen. Die zijn niet gewend vies te (mogen) worden. Erg onhandig :-)

Wij straks ook :cheer2: of ja we kijken uit op een bos. Deur open: bos.

Het hoeft van mij niet schoon te blijven maar wel droog. Ik vind die natte kleertjes op dat koude velletje zo sneu :hug:
Alle reacties Link kopieren
[quote=GlitterCupcake post_id=30275175 time=1565877433 user_id=370054]
Zoiets had peuter ook aan maar toch nog nat op zijn romp. Maar jij doet die elastieken om de laarzen i.p.v. er in? Ik dacht dat die er in moesten :-?

Haha ja die doe ik er om! Als je ze er in doet loopt het water zo de laarsjes in. Ik zag laatst bij de Lidl ook een versie die ook de romp droog zou moeten houden ;-) als een skipak/tuinbroek. Misschien dat een poging waard?

Verder mag peuter uiteraard vies worden, ze vindt met modder spelen en met takken slepen briljant. Daar hebben we een wasmachine/douche voor zeg ik altijd. Dat ze zo nat wordt vind ik ook minder fijn, dus vandaar toch regenbroekjes en een fijne buitenspeel-jas.
Wij hebben ook een ielm pak, maar vind die elastieken bij de enkels toch wel erg strak om over de laars heen te doen. Het zijn fijne pakken maar nadeel is dan inderdaad wel dat tegen bij de laars ingaat. Ow en ik was zo naïef om er vanuit te gaan dat snowboots met rubberen schoen en bovenstuk stof, waterdicht is :facepalm:

Ik krijg nu al meerdere weken bij het ophalen van dochter op kdv te horen dat ze van zich laten horen in de zin van heel hard nee roepen tegen andere kindjes, als andere kindjes iets willen pakken duwt ze hun handen weg of duwt kindje weg, enz. Vandaag kreeg ik te horen dat ze wel een driftkikker kan zijn als iets niet lukt en dat een ander kindje had willen helpen maar ze daar ook heel hard nee tegen riep. Ik herken dat wel met thuis puzzels proberen te maken. Verder als ik haar op kom halen en ik sta even te kijken is ze gewoon lief met andere kindjes aan het spelen.
Maarrrr ik vraag me dan af of de leidsters hiermee willen zeggen dat ik daar wat mee moet doen of is dit gewoon normaal gedrag voor een peuter van 2 jaar en 5 mnd? Ik zelf denk ach het loopt wel los en ze moet dat allemaal nog leren. Komt het jullie herkenbaar voor wat peuter doet?
GlitterCupcake schreef:
15-08-2019 17:01
Van welk merk heeft ze 98?
Ze draagt veel van HEMA op het moment. En next direct.
Plassen springen gaat bij ons gewoon in laarzen met normale kleren. Dan maar nat, dat hoort er bij.
Hoe is de beenlengte van die ielm? Mijn dochter is heel lang.. 98 is al hoogwater hier, 104 nog net iets te lang. Bij van die onesies als baby hadden we altijd al het probleem dat de benen van het pakje te kort waren, ondanks dat de maat klopte. Wel een heel komisch gezicht... Zo'n pakje van ielm ziet er ideaal uit, tips?
Naniene schreef:
15-08-2019 19:29
Ze draagt veel van HEMA op het moment. En next direct.
Hema hebben wij niet. Next wel en de broeken zijn daarvan altijd te lang en de shirts op maat. Maar dat is wel jongenskleding.

Koekiemonster26 schreef:
15-08-2019 21:45
Hoe is de beenlengte van die ielm? Mijn dochter is heel lang.. 98 is al hoogwater hier, 104 nog net iets te lang. Bij van die onesies als baby hadden we altijd al het probleem dat de benen van het pakje te kort waren, ondanks dat de maat klopte. Wel een heel komisch gezicht... Zo'n pakje van ielm ziet er ideaal uit, tips?
Sowieso 104 dan :) het gaat over alle kleding heen.
Lavendel_12 schreef:
15-08-2019 18:27
Wij hebben ook een ielm pak, maar vind die elastieken bij de enkels toch wel erg strak om over de laars heen te doen. Het zijn fijne pakken maar nadeel is dan inderdaad wel dat tegen bij de laars ingaat. Ow en ik was zo naïef om er vanuit te gaan dat snowboots met rubberen schoen en bovenstuk stof, waterdicht is :facepalm:

Ik krijg nu al meerdere weken bij het ophalen van dochter op kdv te horen dat ze van zich laten horen in de zin van heel hard nee roepen tegen andere kindjes, als andere kindjes iets willen pakken duwt ze hun handen weg of duwt kindje weg, enz. Vandaag kreeg ik te horen dat ze wel een driftkikker kan zijn als iets niet lukt en dat een ander kindje had willen helpen maar ze daar ook heel hard nee tegen riep. Ik herken dat wel met thuis puzzels proberen te maken. Verder als ik haar op kom halen en ik sta even te kijken is ze gewoon lief met andere kindjes aan het spelen.
Maarrrr ik vraag me dan af of de leidsters hiermee willen zeggen dat ik daar wat mee moet doen of is dit gewoon normaal gedrag voor een peuter van 2 jaar en 5 mnd? Ik zelf denk ach het loopt wel los en ze moet dat allemaal nog leren. Komt het jullie herkenbaar voor wat peuter doet?

Ik zou vragen wat ze er mee willen zeggen. Of vragen hoe zij dat oppakken.

Je kan er toch vanuit gaan dat sneeuwschoenen waterdicht zijn? :-?
*Wekker gaat af*

- Papa mama mag ik gaan spelen?
- *veegt slaap uit ogen* ja natuurlijk
- Waarom staat het licht uit?
- Omdat het nacht was.
- Waarom was het nacht?
- Omdat planten en dieren dan kunnen groeien.
- Ik kan heel goed groeien. Ben ik een dier?
- Eh ja. Jij bent een dier.
- Waar is Max Verstappen?
- :-[ ... Ik gok in Monaco, daar woont ie.
- Ok. Ik ga spelen.

Jullie ook goedemorgen allemaal! :blob:
@GC lekker wakker worden zo haha.

Plassen stampen hier ook in gewone kleren met bergstein laarsjes. Jammer dat hij nat wordt. Daarna indd lekker warm worden binnen met een douche of filmpje. Heb nog die soft shell van vorig jaar van Ielm maar denk niet dat die nog past.
Haha wat heerlijk wakker worden Glitter :proud:

Plassen stampen gebeurt hier ook met gewone kleren in Hema laarsjes. Met haar normale schoenen mag ze niet in de plassen stampen, maar dat haar kleren nat worden vind ik niet zo erg en hoort erbij. Daar hebben we een wasmachine voor en als ze echt nat en koud is gaan we onder een dekentje op de bank een film kijken.

Wij waren gisteren een lange dag weg en dochter heeft zich super gehouden. Geen enkele peuterdriftbui, ondanks dat ze pas na half 9 in bed lag. Ik had ergens een stille hoop dat ze dan iets later zou wakker worden, maar zo werkt het niet bij peuters :-[

We hebben gisteren het schaapje verzet van 6.40 naar 6.50 en ze bleef keurig in bed liggen tot het schaapje wakker werd. Volgende week maar eens naar 7.00 zetten, dat klinkt al minder vroeg. Ik ben de borstvoeding aan het afbouwen dus heb de hele nacht wakker gelegen van pijnlijke borsten. Eerst maar eens koffie :yawnee:
Lavendel_12 schreef:
15-08-2019 18:27

Ja hoor heel normaal en herkenbaar gedrag. Het gaat hier nu wel beter en ze speelt veel en graag samen met kindjes maar als ze echt gefrustreerd is kan ze ook knijpen, duwen, krabben of bijten. De uitdrukking "van je af bijten" is vast door een ouder met peuter bedacht. Vraag anders eens op het kdv of zij tips voor je hebben.
Bij ons is het erger als ze veel jeuk heeft, wanneer we dan meer hormoon smeren is hsar frustratie level ook een stuk beter.

@plassrn, hier ook met laarzen en normale kleding of laarzen en ielm pak en handdoek bij de deur. Meestal zijn die plassen niet zo diep dat ze echt zeiknat wordt
Gefeliciteerd zwangeren!

Fijne vakantie rosings!

Dat is lekker wakker worden glitter :rofl: moet iedere keer zo lachen als ik jou lees.

Ik heb nog helemaal geen winterkleding voor zoon gekocht, wij gaan ook nog eerst op zomer vakantie dus de winter duurt nog heel lang in mijn hoofd.

Hoe zijn jullie tot de beslissing gekomen om voor een 2e te gaan? Wij zeiden voor zoon dat we 2 kinderen wilden, na geboorte van zoon was 1 genoeg en vriend vind 1 nog steeds genoeg en ik begin steeds meer te twijfelen voor een 2e. Kan zowel een aantal voordelen als nadelen opnoemen voor een 2e. Het speelt ook mee dat ik nu medicatie heb waarbij ik niet zwanger mág worden en als ik zwanger zou zijn zou het een zkh zwangerschap worden wat me ook een stuk minder leuk lijkt. Vriend is vooral ook erg bang dat er met de zwangerschap iets met mij gebeurt... snap zijn gevoel hierin ook wel. Merk dat ik het echt lastig vind en er steeds meer over na aan het denken ben.
Het is overigens niet dat vriend beslist geen 2e wil, hij laat deze beslissing meer aan mij over maar hij vind het ook goed zoals het nu is. Ik ook trouwens.
Hier ook gewoon in normale kleren in de plassen stampen. Meestal met laarsjes (ook bergstein fan) maar laatst ook met sandaaltjes. Prima hoor, het is toch niet koud nu.

Dochter kreeg het boek 'Saar wordt grote zus' van opa en oma. Groot succes en we lezen het nu al een paar maanden met regelmaat voor haha.

Ik heb ook al wat kleding voor het najaar/winter binnen. Ik doe dat meestal van lieverlee i.p.v. in een keer. Ook vaak via Limango. Dochter vindt het helemaal leuk als er pakketjes binnenkomen en wilt alles passen (en meteen aanhouden..).

Haha Fiona, jammer dat het zo niet werkt he. Hier eerder andersom.. Als ze al om 19 uur slaapt, slaapt ze vaak langer dan als ze rond 19.30 slaapt. Succes met bv afbouwen..

Beslissing 2e: we zagen ons altijd al wel met 2 of 3 kinderen. Na geboorte dochter was ik er iets minder van overtuigd en de eerste 2 jaar moest ik er ook echt niet aan denken. Toen ze beter ging slapen en wat makkelijker werd, kwam mijn wens weer snel boven water en besloten we er maar voor te gaan. Vriend was er al eerder klaar voor maar liet de keus aan mij (wanneer). Nu vind ik het een heel fijn idee dat dochter al richting de 3,5 gaat zometeen met baby. De driftbuien zijn een stuk minder, ze slaapt over het algemeen door, kan zichzelf een stuk beter vermaken, ze is zindelijk, kleedt zichzelf aan/uit,, kan zich goed verstaanbaar maken en is bovenal nu al een trotse grote zus. Al zullen er vast nog pittige (jaloerse) periodes komen :-D.
Wij wilden voor zoon kwam graag 2 kinderen.
Zoon eenmaal hadden we zoiets, 1 is goed en we kijken wel wanneer we toe zijn aan de 2e.
Dat kwam ergens vorig jaar, maar door reis naar land met zika virus en daarna verhuizing hebben we het uitgesteld en opnieuw gekeken wanneer we wilden. Dat kwam begin dit jaar, en nu ben ik zwanger ;)

Straks 3 jaar verschil tussen de kinderen en dat zoon zelfstandiger is, is ook fijn.

Mij heeft de zwangerschap en bevalling ook een poos tegen gehouden. En ik voel me een stuk beter als de vorige keer.

Vanmorgen was zoon vroeg wakker (laatste tijd is het half 8, nu in de vakantie gaat hij ook wat later naar bed en we hebben zn middagdutje ingekort) maar vanmorgen was het 5:45 en ging toen wel weer terug naar bed. Toen was het 6:45. En daarna niet zo gezellig.
Wel gezellig gedoucht maar daarna was kleren aantrekken wel het ergste ooit.
En daarna naar beneden gaan ook.

Eenmaal boterham op, gaat het wel weer maar vrees dat ik het rustig aan moet doen vandaag met hem.
Beslissing voor een tweede ook wij zagen ons altijd wel met 2 (man zelfs 3) kinderen. Ik heb ook geen leuke eerste zwangerschap gehad met flinke bekkeninstabiliteit. Meteen na geboorte hebben we besloten in ieder geval te wachten tot ze in ieder geval 2 was (zelf trappen lopen, minder tillen) al was de wens er al heel snel. In het afgelopen jaar een heleboel afgevallen in de hoop dat dan de klachten minder zwaar zullen zijn (gaan er maar van uit dat het weer gebeurt, de fysio gaf 50% kans).
We zouden eigenlijk eind dit jaar beginnen, maar in het kader van we weten niet hoelang het gaat duren (en man kon echt niet meer wachten) gelijk na haar 2e verjaardag gestart. Dat het meteen raak zou zijn hadden we niet verwacht en ook niet echt ingecalculeerd, maar zo ontzettend welkom!
Mocht ik deze zwangerschap weer bekkeninstabiliteit hebben is het hierna wel klaar.
Dus hier was de wens er al een hele tijd, maar bewust gewacht op een beter moment (fysiek)
@ Pavoo wat leuk dat je peuter wil passen :biggrin: Hier vindt peuter pakketjes leuk maar zodra ze open zijn gaat hij weer wat anders doen.

@ Meer kinderen willen: mijn lijf wil kinderen en veel ook sinds ik mijn man ken. Vlak na de bevalling wilde ik er gelijk meer maar ik had een keizersnee dus dat zat er even niet in. Ook zijn we lang gaan zoeken naar een huis. Inmiddels is mijn zin in een nieuwe baby zo erg dat als er op het kdv een baby in de kinderwagen op de gang staat te wachten tot papa/mama terugkomen met grote broer/zus, ik lichtjes denk ‘goh die zou ik zo wel mee willen nemen’ :-P) Hoe dan ook, een beslissing voor een tweede is hier niet aan de orde. Het is iets wat gewoon in de planning staat.
Wat leuk,zoveel zwangeren,gefeliciteerd allemaal!!
Hier komt er geen tweede, het zou gemakkelijk kunnen, we hebben het financieel goed, er is plek zat (in huis en hart), ik had een heerlijke zwangerschap. Maar het is goed zo. We laten de deur altijd wel op een kiertje staan (ik ben pas 32), maar de wens is niet sterk.
Hier duurde het ook lang voordat we een tweede wilden. Dochter is altijd een dramatische slaper geweest en we hebben de babytijd mede daardoor als heel zwaar ervaren. Voor mijn man had het niet perse gehoeven, maar mijn wens voor een tweede werd op een gegeven moment wel sterk. We vinden het beide fijn om nu alles opnieuw te ervaren, maar dan op een leuke en ontspannen manier. We weten nu bij de tweede wat we kunnen verwachten en wat de valkuilen zijn. Daardoor genieten we nu veel meer van de babytijd.
Hier was het ideaalplaatje 2 kinderen ( man) en ik dacht zelfs aan 3 kinderen.
Van dat laatste idee ben ik afgestapt, ik heb echt het idee dat het goed is zo. Het voelt compleet en ik heb veel om dankbaar voor te zijn.

Maar de eerste maanden na de geboorte van dochter moest ik er niet aan denken. En dat terwijl we eigenlijk geen klagen hadden over dochter an zich. Ze sliep snel door, relatief weinig problemen op het gebied van eten/drinken en al met al, na de eerste 2-3 maanden, een makkelijke baby.
Bij man kriebelde het na een maand of 9, ik heb hem toen gezegd dat ik in ieder geval wilde dat dochter een jaar was geweest voordat ik er over na ging denken.
En toen werd dochter 1, besloot ik dat er altijd wel iets was om het uit te stellen, dat elk leeftijdsverschil voor-en nadelen zou hebben en een maand later bleek in behoorlijk onverwacht toch zwanger te zijn. Wel gestopt met de AC natuurlijk, maar nooit verwacht dat ik tot die groep kon behoren die na 1x onveilige seks zwanger kon raken. Heel blij natuurlijk, naast het in shock zijn ;-)

Moet zeggen dat ik wel erg veel vergeten was van de beginperiode van dochter en hoewel ik relaxter ben, merk ik dat ik ook nu toch vaak onzekere momenten heb, zeker op het gebied van slaap, waar ze slaapt, etc. Zo stom, want dochter 1 sliep ook de eerste weken op mij/naast mij overdag en deze baby slaapt daarnaast ook prima in de kinderwagen. Raar iets hoor, opnieuw moeder worden, hormonen die opspelen en bijbehorende onzekerheden.
Thanks dames. Merk dat ik het echt lastig vind en in mijn hoofd lijstjes met plus en minpunten aan het maken ben. Zoon was een super makkelijke baby, huilde weinig, sliep snel door etc. Hij is opzich geen moeilijk kind maar wel een met eigen mening en willetje wat regelmatig tot woedeaanvallen leidt.
Hier na een jaar weer gaan proberen voor een tweede. Uiteindelijk zit er 2 jaar tussen. Tja wanneer is ideaal? Het zou wel makkelijker zijn als dochter iets meer zelf kon. Maar ach. Zij was geen makkelijke baby, of in ieder geval ze sliep slecht overdag. Ik vond dat heel pittig. Zoon lijkt tot nu toe veel relaxter te zijn. Wat dat betreft weet je het toch niet.

Ik ben al wel langzaam kleding aan het kopen voor de winter. Als ik iets leuks zie koop ik t. Nu is er nog veel keus denk ik dan.
Aardbei-banaan schreef:
16-08-2019 12:32
Thanks dames. Merk dat ik het echt lastig vind en in mijn hoofd lijstjes met plus en minpunten aan het maken ben. Zoon was een super makkelijke baby, huilde weinig, sliep snel door etc. Hij is opzich geen moeilijk kind maar wel een met eigen mening en willetje wat regelmatig tot woedeaanvallen leidt.
Denk dat het uiteindelijk ook meer gevoel is en hoe zie je je gezin over 10 jaar. De babytijd is natuurlijk maar relatief kort!
fiona2018 schreef:
16-08-2019 11:26
Hier duurde het ook lang voordat we een tweede wilden. Dochter is altijd een dramatische slaper geweest en we hebben de babytijd mede daardoor als heel zwaar ervaren. Voor mijn man had het niet perse gehoeven, maar mijn wens voor een tweede werd op een gegeven moment wel sterk. We vinden het beide fijn om nu alles opnieuw te ervaren, maar dan op een leuke en ontspannen manier. We weten nu bij de tweede wat we kunnen verwachten en wat de valkuilen zijn. Daardoor genieten we nu veel meer van de babytijd.
Fijn te lezen! Dat laatste stuk hoop ik ook te ervaren! Alles is een fase...
fiona2018 schreef:
16-08-2019 11:26
Heel herkenbaar! Maar hier was onze jongste nog een graadje erger dan de oudste. Ben dan ook uitermate blij dat peuter geen dutjes meer doet en zal ook blij zijn als de jongste dat niet meer hoeft. Wel/niet slapen drukt zo'n gigantische stempel op je gevoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven