Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Aardbei-banaan schreef:
05-09-2019 21:41
Hij zit nog in een kinderstoel, zo'n bloom fresco. Toevallig met vriend erover gehad om misschien eens voor zo'n triptrap te kijken waar hij zelf op en af kan. Ben alleen bang dat hij er dan af gaat zodra hij niet meer wil eten. Wij vinden dat hij moet wachten tot wij klaar zijn met eten en daarna pas van tafel af.
Ik denk dat dat op en af klimmen uiteindelijk wel mee gaat vallen, dat blijf je toch wel houden, of je hem nou morgen of met 4 of 6 een keer voor het eerst los aan tafel zet ;-)
Hier heeft het bij allebei de kinderen geholpen dat ze (in elk geval in het begin) beter gingen eten, want ze waren er trots op dat ze niet meer in een babystoel zaten.
(Het is net als overgaan naar een echt bed in plaats van het ledikant, uiteindelijk valt het meestal mee)

Wij hebben wel de regel dat hij het moet vragen of hij van tafel mag, soms zeggen we ja, soms nee. Het vragen vinden we belangrijker dan de hele maaltijd aan tafel blijven. En de maaltijd eindigt bij het toetje, en dan zitten we wel weer allemaal aan tafel, alleen tussendoor dus soms even niet.
Zoon kan al heel lang zelf van zijn tripp trapp. Hij vraagt netjes, mag ik er af en wacht op een ja.
Hij moet in principe wachten tot iedereen klaar is, maar we maken wel eens uitzonderingen.
Hier ook los aan tafel. Regel is hier ook dat het gevraagd wordt als ze van tafel willen. Vaak laten we ze op elkaar wachten. Als de kindjes allebei klaar zijn mogen ze gaan spelen. Dat geeft man en mij ook even tijd om rustig te eten en wat te kletsen.
Hier thuis op de triptrap en bij anderen gewone stoel want hij wil niet meer in ikea stoel. En dan zonder die baby set, die ging er met 1,5 af.

Net 2 kiezen gespot bij peuter. Nog 2 en gebit is eindelijke compleet
Thuis ook in triptrap zonder baby set maar kinderstoel vindt hij ook geen probleem. Als hij maar kan eten :lol:
Op de camping hebben we een tafel met uitklapbare krukjes eraan (kun je opvouwen tot een koffer ideaal) en daar zit hij nu aan met eten. Gaat prima.
Hier ook geen kinderstoel meer.. Wel een hoge stoel van de ikea, zo kan ze beter eten want onze eetkamerstoelen zijn nog iets te laag voor haar.
Ze blijven hier beiden zitten tot we allemaal klaar zijn, soms hoeven ze alleen te wachten op elkaar.. Beetje afhankelijk van wat we eten. Als we uitgebreid aan tafel zitten, bijv met visite, moeten ze het wel vragen of ze van tafel mogen.. Er zit een grens aan hun lang stil kunnen zitten 😉
Ohja...en ook al eten ze niks (jongste) toch wil ik dat ze blijft zitten. Gelukkig gaat 't blijven zitten in 99% van de gevallen gewoon goed
Wij hebben een Stokke Steps en die staat sinds peuter nog geen twee jaar was al op stoel-stand. Het is denk ik nog niet bij peuter (nu 3) opgekomen om er zelf van af te gaan. Dan is er namelijk de kans dat ie eten misloopt :-P) Hij wil in restaurants wel eens alleen op een grote stoel zitten maar associeert bijvoorbeeld zo’n witte Ikea kinderstoel met dat hij voedsel krijgt en gaat daar nog steeds gewillig in zitten. Ik wil peuter nog niet op een lage stoel hebben. Dan kan ik niet goed zien wat hij waar op zijn lichaam smeert.

Wij hadden vannacht weer zoiets typisch voor ons gezin :facepalm: Mijn man is heel letterlijk en geeft gewoon op alle vragen eerlijk antwoord.

Dus toen peuter om 03.00 uur vroeg waarom het donker was en waar zijn zaklamp was, antwoordde ik "ga slapen" en man "het is donker omdat de aarde draait en de zon nu aan de andere kant van de aarde is en je zaklamp zit in de speelgoedzak in de huiskamer" :-| Dus peuter denkt dat ie uit bed mag en staat tot 03.30 uur zo blij als een ei zijn Ikea opwindzaklamp op te winden :thumbsup:
Ga na de vakantie maar eens kijken naar een triptrap stoel ;) of zijn er vergelijkbare stoelen?

Straks gaan we naar de kapper, ben benieuwd hoe dat gaat als hij weer zo'n bui heeft. Wordt hem in de houdgreep nemen denk ik, zn haar zal toch echt gedaan moeten worden.
Aardbei-banaan schreef:
06-09-2019 08:21
Ga na de vakantie maar eens kijken naar een triptrap stoel ;) of zijn er vergelijkbare stoelen?
Prénatal enzo hebben er geloof ik allemaal wel huismerken voor. Maar wij hebben triptrap tweedehands gekocht omdat die ook prima weer doorverkopen straks.
Aardbei-banaan schreef:

Straks gaan we naar de kapper, ben benieuwd hoe dat gaat als hij weer zo'n bui heeft. Wordt hem in de houdgreep nemen denk ik, zn haar zal toch echt gedaan moeten worden.

Lolly + spelletje op telefoon = knipknipknip :-*
Hahaha Glitter :HA: Dochter zei vanochtend ook dat het donker was, maar ze heeft tegenwoordig zelf een lampje wat ze aan kan doen. Dat betekent wel dat ze dus vanaf 5.50 klaarwakker was met dat grote licht. Ze blijft keurig in bed, maar dat roepen blijft. "Mamaaaaa, hele grote snot!" "Mamaaaaa, nog een boekje alsjeblieft!"

Toen dochter bijna twee was zijn we overgestapt van een IKEA kinderstoel naar een Triptrap. Ik moet zeggen dat ze niet zo goed aan tafel blijft zitten als jullie peuters hoor :-$
Aardbeibanaan: kapper was hier ook geen succes, brullen...
Ik heb nu een thuiskapper.

Zoon zet ik in de (tripptrapp) stoel voor de tv, en hij geeft er niet om wat ze doet. Echt zo fijn.

Oh glitter, wat een nacht haha.

Zoon was vannacht ook 2 keer aan het huilen, beetje onduidelijk wat er was. Maar hij is dan ook ziek. Vanmorgen weer 38 graden. En super schoor. Gelukkig vind hij hoestdrank lekker. Hopelijk knapt hij snel op.
Aardbei-banaan schreef:

Wij hebben een meegroeistoel van ikbendapper.nl. Die vinden wij mooier dan die van Stokke.
GlitterCupcake schreef:
06-09-2019 08:28
Lolly + spelletje op telefoon = knipknipknip :-*
Haha deed zoon dat ook maar zo makkelijk! Nee, die gaat de laatste paar keer zodra de tondeuse aan gaat in de gil stand en wil zijn hoofd weg trekken. Probeer hem ook altijd af te leiden met wat eten en brandweerman dan oid op de telefoon maar zonder succes :facepalm:
De kapster is trouwens een vriendin die zoon goed kent, dus het is wel vertrouwd zeg maar.
fiona2018 schreef:
06-09-2019 08:33
Hahaha Glitter :HA: Dochter zei vanochtend ook dat het donker was, maar ze heeft tegenwoordig zelf een lampje wat ze aan kan doen. Dat betekent wel dat ze dus vanaf 5.50 klaarwakker was met dat grote licht. Ze blijft keurig in bed, maar dat roepen blijft. "Mamaaaaa, hele grote snot!" "Mamaaaaa, nog een boekje alsjeblieft!"

Toen dochter bijna twee was zijn we overgestapt van een IKEA kinderstoel naar een Triptrap. Ik moet zeggen dat ze niet zo goed aan tafel blijft zitten als jullie peuters hoor :-$
Hier blijft peuter ook echt niet braaf zitten hoor! Soms zit'ie braaf op z'n kinderstoel (trip-trap-achtig ding), vaak wil hij op een grote stoel waar hij dan op z'n knieën op gaat zitten. Of hij kruipt bij iemand op schoot; vaak degene die net een boterham hagelslag aan het eten is :proud: .

@fiona, dat is wel pittig als je toch steeds zo vroeg wakker bent! Is 't nog een beetje te doen met jullie baby erbij?

@sneeuwbal, is peuter weer beter?
whoopsadaisies wijzigde dit bericht op 06-09-2019 11:07
Reden: te vroeg verstuurd!
8.83% gewijzigd
happiness = reality - expectations
Ah gelukkig Whoopsadaisies, nog een onopgevoede peuter :proud:

Het is prima te doen hoor, ondanks de vroege ochtenden. Ik ga wel tegenwoordig tegelijk met de baby naar bed, meestal is dit uiterlijk om 22.30 maar vaak ook eerder. We houden het verrassend goed vol eigenlijk (maar waarschijnlijk denk ik er morgen weer anders over).

Hoe gaat het met alle zieke peuters?
Zoon blijft een beetje kwakkelen. Stond vanmorgen op met 38 graden, paracetamol gegeven en dan gaat het goed. Geen koorts meer tot zover.
Maar dat was gister ook, 38,5 en daarna de hele dag geen koorts.

Hij is wel snel geprikkeld zegmaar, dus ben maar naar buiten gegaan met hem. Even speeltuin (hij was na 5 min al klaar, maar toch 20 min kunnen blijven)
En stukje fietsen even.

Hij slaapt nu lekker en laat hem vandaag niet te lang meer slapen.

Ik ga trouwens altijd rond 22uur naar bed 😇😴
fiona2018 schreef:
06-09-2019 11:24
Ah gelukkig Whoopsadaisies, nog een onopgevoede peuter :proud:

Het is prima te doen hoor, ondanks de vroege ochtenden. Ik ga wel tegenwoordig tegelijk met de baby naar bed, meestal is dit uiterlijk om 22.30 maar vaak ook eerder. We houden het verrassend goed vol eigenlijk (maar waarschijnlijk denk ik er morgen weer anders over).

Hoe gaat het met alle zieke peuters?

Ho ho, verwar de hunkering naar voedsel niet met welopgevoedheid.. :biggrin: Want dat onze peuter blijft zitten maakt nog niet dat hij niet asociaal met zijn vork en bovenlijf boven mijn bord hangt opzoek naar kip, worst, mayonaise of broccoli’s :whip:

Hoe laat zou je normaal gaan slapen eigenlijk? Zonder baby? Wij slapen (op de laatste weken na ivm met drukte) al jaren stipt om 22.00.. anders houden we het niet vol :-$
Hier ook een Tripp trapp, gaan voor baby2 er weer een (al dan niet tweedehands) aanschaffen. Peuter zit los op de stoel en kan er zelf af, maar weet dat ze moet wachten tot iedereen klaar is. Bij een uitgebreid diner met vrienden willen we daar een uitzondering op maken. Dit gaat eigenlijk wel altijd goed en anders vragen inderdaad.

Wij slapen nu ik zwanger ben regelmatig al voor 22:00 :hihi: het helpt ook niet dat dochter ook al dagen 39 graden koorts heeft en snachts komt spoken.
Aardbei-banaan schreef:
06-09-2019 09:13
Haha deed zoon dat ook maar zo makkelijk! Nee, die gaat de laatste paar keer zodra de tondeuse aan gaat in de gil stand en wil zijn hoofd weg trekken.
Hier kotm er geen tondeuse aan te pas. Misschien scheelt dat
Ik vind 22:00 ook prima bedtijd. Mijn man 0:00,dus soms blijf ik voor gezelligheid nog wel tot 23 wakker.

Ben benieuwd. Zijn jullie peuters met dit weer al team lange broek en dichte schoenen of net als onze peuter nog steeds team korte broek en sandalen? Eigenlijk zijn zijn sandalen al overleden maarja nieuwe nog aanschaffen nu is ook zoiets.
Due-scimmie schreef:
06-09-2019 16:03
Ik vind 22:00 ook prima bedtijd. Mijn man 0:00,dus soms blijf ik voor gezelligheid nog wel tot 23 wakker.

Ben benieuwd. Zijn jullie peuters met dit weer al team lange broek en dichte schoenen of net als onze peuter nog steeds team korte broek en sandalen? Eigenlijk zijn zijn sandalen al overleden maarja nieuwe nog aanschaffen nu is ook zoiets.

Team lange broek en dichte schoenen :bye: en dan een t-shirt + trui/vest (voor buiten de deur) + colsjaal. Team Koukleum eigenlijk :-*

Onze peuter wordt narrig van het koud hebben.
Aardbei-banaan schreef:
06-09-2019 09:13
Haha deed zoon dat ook maar zo makkelijk! Nee, die gaat de laatste paar keer zodra de tondeuse aan gaat in de gil stand en wil zijn hoofd weg trekken. Probeer hem ook altijd af te leiden met wat eten en brandweerman dan oid op de telefoon maar zonder succes :facepalm:
De kapster is trouwens een vriendin die zoon goed kent, dus het is wel vertrouwd zeg maar.

Nou makkelijk gaat het niet maar met een lolly en spelletje is hij wel te porren. Twee dingen die hij verder nooit krijgt. De tondeuse is hier ook geen favoriet en ik heb wel eens zijn hoofd vast moeten houden.

Filmpjes werken hier niet. Dat is niet interactief genoeg. Met de Sparkly app van zijn tandenborstel spelen is veel interessanter.

Ik heb het wel eens zelf geknipt. Doe ik niet meer :-[
Hier tot gisteren team korte broek + dichte schoenen/laarzen, maar vanaf vandaag toch echt team lange broek. Met hemd en afwisselend een t-shirt of trui.

Zoon heeft hier een hekel aan natte kleren, dus hij krijgt bij de kleinste druppels al een regenbroek aan omdat ik geen zin heb om een daar een strijd over aan te gaan. Hij verkrampt ook als hij een uv-shirt aan heeft wat nat wordt, dus die zijn ook niet aan hem besteed :roll:

Laarzen die volgelopen/ volgesprongen zijn met regen heeft hij trouwens 0,0 problemen mee...

@knippen: doet de buurvrouw, met een schaar, nog nooit een tondeuze voor zoon gebruikt.
Knippen doet man bij peuter. Hij heeft ook nog niet echt veel haar helaas.

Hier team bikini :sun:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven