Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Hier wil dochter ook ontsnappen. We hebben dus de poort altijd op de grendel, net als de achterdeur. De voordeur op slot en de sleutels hoog aan een haakje. Ik wil bij de voordeur ook een grendel plaatsen, want ik vergeet hem nog wel eens op slot te doen overdag.
Hier ook al een peuter met ontsnappingsdrift! Voordeur standaard op slot en nooit alleen in de tuin (achter in de tuin is de afscheiding maar een meter hoog en ik gók dat hij daar wel overheen komt en dan staat ie tussen de koeien en schapen.
Leuk Apenheul @Fiona :-D

Envelop schreef:
03-09-2019 20:37
Heerlijk dat jullie peuter zo goed eet glitter, daar kan ik echt jaloers op zijn!

Onze dochter gaat ook de voordeur uit als ze iets leuks op straat ziet dus wij hebben de voordeur altijd op slot en de sleutel hoog hangen. De poort achter zit standaard op de knip, dat is ons beveiligingsplan ;-)

Ja met eten zit het wel snor. Het is ook een beetje een grapje aan het worden in de schoonfamilie :-D De familie geniet er zichtbaar van dat dit kleinkind wel zonder kijken alles eet. Maar zijn voorganger eet nu op 9 jarige leeftijd nog steeds weinig. In mijn familie eet iedereen ook alles dus ben ik niet anders gewent. Waar ik blij mee ben is dat hij álles eet en niet vooral populaire dingen als pannenkoeken, frietjes, koek, etc. Ik zou mij daar als dikke moeder op aangekeken voelen.

Waar ik dan weer jaloers op kan zijn is zindelijkheid :-( Peuter plast op het kdv netjes met de rest op het toilet. Thuis mwah. Maar als ik opper dat hij eens op het toilet kan poepen i.p.v. in zijn luieren, poept hij 2 dagen niet meer. Hij weet wat er aan komt als hij op het toilet gaat poepen: geen luiers meer, kekke onderbroeken, cadeautje en de titel ‘grote jongen’. Maar niks hoor. En met al dat eten staan we dus volwassenen drollen van zijn billen te vegen bij de luierwissel :wtf:

Hoe doen jullie het eigenlijk met ramen beveiligen? Op de eerste etage zou peuter die makkelijk open kunnen maken..
lola-lily schreef:
03-09-2019 21:43
Hier ook al een peuter met ontsnappingsdrift! Voordeur standaard op slot en nooit alleen in de tuin (achter in de tuin is de afscheiding maar een meter hoog en ik gók dat hij daar wel overheen komt en dan staat ie tussen de koeien en schapen.

:lol:
Ramen, als ze slaapt is haar rolluik naar beneden dus dan kan ze 't raam openen wat ze wil maar ze kan er niet uit vallen.
Er bestaan ook raamhaakjes met slotjes.
Ha hier ontsnapt peuter ook graag. Inderdaad tuinpoort en voordeur altijd op slot. Oja, uit het raam hangen boven vindt hij ook leuk, die zijn dus dicht of staan op kiep en moeten nu dus ook op slot......
Op vakantie boeken wij een huisje of, als we op vliegvakantie gaan, een appartement met aparte slaapkamer. Wij zitten dan op het balkon, voor het huisje, of op de bank. Maar 'alleen' laten en zelf op een terrasje zou ik niet durven.
GlitterCupcake schreef:
03-09-2019 21:54
Ik zou mij daar als dikke moeder op aangekeken voelen.
Dat heb ik ook :( en ik weet dat dat onterecht is maar toch. Dan roept ze heel blij PIZZA in de supermarkt en denk ik dat iedereen denkt dat ze niet anders krijgt met zo'n dikke moeder. Terwijl het grapje is tussen ons en we eens per maand ofzo pizza eten.
Jeetje wat een peuters met ontsnappingsdrift..

Zoon kan makkelijk alleen door de voor en achterdeur, en poort. Maar daarmee wacht hij tot dat mag van ons.
Ik hoef ook nergens bang te zijn dat zoon weg rent ofzo, hij blijft bij me. Zelfs hand in hand. Daar bof ik maar mee zoals ik het lees hier.

Ramen kan hij niet bij.

Zoon is weer een beetje opgeknapt gelukkig en ik ook, lag gister ook alleen maar te spugen en slapen. Ziek zijn als moeder is onmogelijk...
Gelukkig kwam oma zoon vermaken (had hem thuisgelaten omdat hij ook nog ziekjes was) en kon ik in bed liggen de ochtend.
anoniem_322035 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 22:26
0.09% gewijzigd
Heeft er iemand ervaring met logopedie?
Onze peuter van 2,5 jaar praat eigenlijk nog helemaal niet. Op ja, nee, die, doei en wat dierengeluiden praat hij helemaal niet. Wel in zijn eigen taaltje en hij gebaart veel. Zijn taalbegrip is meer dan uitstekend. Hij begrijpt en hoort ons heel goed. Maar praten wil hij niet.

Naar de peuter gaat hij nog niet. Er is in januari 2020 pas plaats voor hem. Ik heb wel dingen gelezen over een VVE indicatie, iemand daar ook ervaring mee?

Maar goed, ik wil morgen naar de logopedist bellen en ben nu benieuwd wat ik kan verwachten eigenlijk.

Ik begin me steeds meer zorgen te maken omdat andere kindjes wél kunnen praten. Ik overzie het eventjes niet meer en weet niet goed welke stappen nu te ondernemen. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Hier gelukkig ook (nog) geen peuter met ontsnappingsdrift! Hij kan idd de voordeur, achterdeur en schutting zelf openen maar doet dat altijd alleen op aanwijzing of roept dan mama mee!!! Maar wie weet komt het nog. Ik doe wel altijd de knip op de schutting just in case.

Had eerder vandaag al een bericht getypt maar dat is verdwenen in de cloud.
Eten: gaat hier net als bij peuter van Gc heel goed. Hij is gek op pannenkoeken maar eet verder bijna alles. De ene keer wat meer aanmoediging nodig dan de andere keer. Als hij niet wil eten zeggen we prima dan gooien we het weg. Nadat we dit een keer hebben gedaan kiest hij eieren voor zijn geld.
Gisteren aten we wortel met kip en dan eet hij dus meer wortel en kip dan ik. Ik sta me er daar echt elke keer verstelt van.

Vandaag wilde hij niet slapen tussen de middag dus zijn we lang in het zwembad geweest. Dat is een lagoon en dus loopt het water heel langzaam af. We bleven in het zeer ondiepe gedeelte en zoon heeft zich gewoon 2 uur vermaakt met zijn opblaasbare bodyboard (of surfboard zoals hij het zelf noemt). Mama of papa (we wisselen af ivm baby die zwemmen niet tof vindt) konden dan lekker loungen in ondiep warm water met een mediterraans zonnetje :yes:

Vanavond ging man afwassen en ik de kids badderen. Faciliteiten zijn hier to dus kan makkelijk, ware het niet dat peuter weer eens in bad poepte. Dat was wel even crisis. Natte baby in hydrofiel, natte peuter krijsend mee (want wilde nog in bad) om papa te halen bij de afwas voor de badpoep. Goed ook weer overleefd. Ze slapen nu en wij doen buiten een spelletje en doen een wijntje.

Alleen laten idd net als obelix na die docu niet meer. Maar vorig jaar wel gedaan met babyfoon 3g
Dat was wel een appartement wat afgesloten was. Nu liggen ze in de caravan en daar is ook als die op slot zit vrij makkelijk in te breken.
Bij onze voor- en achterdeur staat klink omhoog maar dat is meer man's gemoedsrust. Poort zit wel op slot. Onze zoon is ook niet zo ontsnapperig. Ik moet meer opletten of hij niet van de tafel springt etc. Bij oma kan hij wel voordeur openen maar doet dat alleen als ooms eraan komen.

Onze peuter had vandaag 3 scheppen shoarmavlees op :yes:. Hij zit bij mijn moeder meestal nog in ikea stoel. Vandaag was het nee daar ben ik te groot voor (ik vermoed iets met baby broertje dat er ook in zit). Dus dan maar met 2 kussens op de gewone stoel. Kinderbestek en kunstof bord hoefde hij ook niet (thuis gaven we al gewoon bestek, maar nu accepteerde hij die daar ook niet meer). Hij wordt zo snel groot :-$ en zijn broertje gaat ook al zo vlug. :"-(
@leolux: ik heb ondertussen in je topic geschreven, had nog geen tijd gehad om hier te reageren voordat je het topic had geopend.
Hier eet peuter ook goed, krijg regelmatig verbaasde blikken als mensen zien dat ze met smaak een dolmade of olijf eet. We hebben haar altijd alles aangeboden. Kreeg dan wel eens de opmerking; champignons dat lusten kinderen toch niet. Nou die van mij is er dol op en als ik het haar niet had aangeboden hoe had ik dan geweten of ze het niet lekker zou vinden :cencored:

@Leolux geen ervaring met logopedie, maar VVE indicaties gaan volgens mij via het consultatiebureau (mijn neefje heeft een indicatie). Misschien kunnen ze je hier verder helpen?
Bedankt voor jullie meningen dames :) Ik kijk volgende week gewoon hoever we van het zwembad/bar etc afzitten en we kijken dan wel of we die babytel wel of niet gebruiken.

@eten: is per dag verschillend. De ene dag eet hij super goed, de andere dag 2 happen en dan heeft hij genoeg. We maken er geen drama van, als hij honger heeft eet hij wel denk ik altijd maar. Zoon is overigens wel van de groenten, dus vitamines krijgt hij genoeg binnen.

@ontsnappen: hij ontsnapt eigenlijk nooit. Hier zitten de deuren dus ook niet op slot als we thuis zijn.
Ontsnappen doet dochter ook niet zo snel gelukkig maar als ze boos is of iets gaafs ziet op straat kan ze het wel doen, het is dus meer uit voorzorg. De ramen boven hebben wij ook beveiligd met een slotje, vooral voor diefstal maar ook fijn dat dochter deze niet zelf kan openen.
De ramen boven hebben we altijd op de knip, bij de bovenste kan ze er niet bij. Als het heel warm is hebben we het raam een stukje openstaan, maar we hebben nu zo'n deurketting bevestigd waardoor hij niet verder open kan. Tegen diefstal doet dat niet zoveel, maar dat doen we dus ook alleen tijdens een hittegolf.

Eten gaat hier ook wisselend. Lasagne was haar favoriete maaltijd maar laatst wilde ze er opeens geen hap van nemen. "Lasagne vind niet lekker!" Daarentegen at ze gisteren alle broccoli van mijn bord, maar de patatjes liet ze staan :roll:
Zoon eet altijd wel oke. Soms meer, soms minder. Hij kan dat goed zelf bepalen denk ik dan, hij ziet er goed uit.

We proberen ook alles bij zoon. Champignons vind hij inderdaad niet lekker haha, maar blijven we wel aanbieden. Wij vinden het wel lekker. En vaak wil hij niet, en laatst toch wel maar hij vond het toch niet lekker.

Hij is ook gek op bepaalde groente, zoals bonen en kikkererwten, mais. Dat eet hij dan op voor iets wat wij denken dat hij lekkerder zal vinden zoals patat haha.

Zn favoriet is toch wel poffertjes met suiker.
Dochter is altijd heel rustig, kijkt de kat uit de boom en hangt veel aan ons. Het duurt altijd even voordat ze los komt. We waren gister in de Apenheul en dat vond ze best spannend (mijn man had haar gewaarschuwd dat apen bijten..). Toen leek het mijn man een goed idee om dochter een Berliner Bol te geven. Zo'n broodje met jam en heel veel suiker.

Echt, het was alsof ze op de drugs zat. Ze rende alleen maar rondjes om ons heen, om andere mensen heen, rende trappen op en af, probeerde in apenverblijven te klimmen, ik heb haar nog nooit zo gezien. Het duurde twee uur voordat de suiker was uitgewerkt. En intussen al die andere ouders kijken naar ons drukke ietwat onopgevoede kind.

Nu begrijp ik weer waarom ik dochter niet zo vaak suiker of limonade geef.. :roll:
Whaha oeps Fiona! Volgens mij heeft elke ouder dat wel meegemaakt.

Dochter is niet zo van het ontsnappen gelukkig. Wel heb ik als ik alleen thuis ben met haar de knip op de deur, dat vind ik zelf een fijn idee.
Als ik alleen thuis ben met de kinderen doe ik het traphekje naar de voordeur/trap dicht (kiddyguard), de deur naar de keuken dicht en de buitendeur naar de tuin op slot als ik dochter op bed leg. De deur van de keuken piept, dus als zoon die open doet dan kan ik dat boven horen.

Verder is het niet echt een wegloper, maar rijdt hij soms te enthousiast op zijn loopfiets waardoor we hem kwijt zijn :facepalm: Tegenwoordig krijgt hij zijn sos-bandje dus altijd om als we naar buiten gaan, dan worden we in het ergste geval gebeld als hij niet al afgeleverd is. Het voordeel is dat iedereen in de wijk hem kent, dat de route naar de super op een rechte weg ligt in onze straat, dat het een rustige wijk is en dat hij stopt bij de stoepranden, het nadeel is dat je hart in je keel zit als je je kind écht kwijt bent :whistle:
Jeetje wat een weglopers en voorzorgsmaatregelen ! Hier hebben we niks voor de ramen, de voordeur kan ze wel open doen denk ik plus als ik boven ben en dochter beneden dan is de achterdeur/poort vaak gewoon van slot af. Ze is nog nooit de poort uitgegaan. Kan ook gerust een poos boven bezig zijn, en dochter beneden zonder dat ze wat uitspookt.

Wij zijn een paar keer in een hotel geweest met dochter en wij hebben de dormi app op onze mobiels. Babyfoon die gewoon werkt op internet. Kunnen haar dan gewoon zien ook.. Maar ver weg gaan we dan niet hoor, wil er wel zo zijn mocht er wat zijn (nooit voorgekomen eigenlijk, spoken begint vaak pas snachts haha).

Qua eten hier niet best ondanks dat we vanaf 6 maanden rapley hebben gedaan en alles hebben aangeboden. Tot vlak na haar 1e verjaardag at ze alles met smaak op. Daarna werd het rap minder en nu eet ze geen groente/fruit meer en wilt niks proeven. Is al 2 jaar bezig nu. Over de dag eet ze prima (brood vooral). Ze groeit prima maar ik hoop dat ze snel eens wat gevarieerder wilt eten.
pavo07 schreef:
04-09-2019 13:52
Jeetje wat een weglopers en voorzorgsmaatregelen ! Hier hebben we niks voor de ramen,de voordeur kan ze wel open doen denk ik plus als ik boven ben en dochter beneden dan is de achterdeur/poort vaak gewoon van slot af. Ze is nog nooit de poort uitgegaan. Kan ook gerust een poos boven bezig zijn, en dochter beneden zonder dat ze wat uitspookt.

Wij zijn een paar keer in een hotel geweest met dochter en wij hebben de dormi app op onze mobiels. Babyfoon die gewoon werkt op internet. Kunnen haar dan gewoon zien ook.. Maar ver weg gaan we dan niet hoor, wil er wel zo zijn mocht er wat zijn (nooit voorgekomen eigenlijk, spoken begint vaak pas snachts haha).

Qua eten hier niet best ondanks dat we vanaf 6 maanden rapley hebben gedaan en alles hebben aangeboden. Tot vlak na haar 1e verjaardag at ze alles met smaak op. Daarna werd het rap minder en nu eet ze geen groente/fruit meer en wilt niks proeven. Is al 2 jaar bezig nu. Over de dag eet ze prima (brood vooral). Ze groeit prima maar ik hoop dat ze snel eens wat gevarieerder wilt eten.
Zou bij ons vast ook wel kunnen, maar ik zit dan toch wat minder relaxed bij de jongste als ik weet dat de oudste van alles in de keuken of tuin kan uitvreten. Als we met zijn 2en thuis zijn kan het me minder schelen, maar die 30 minuten per dag dat ik dochter in bed leg heeft hij gewoon even pech (pf geluk, want dat is tv-tijd met sap en smarties).
Meiden, hebben jullie nog ideeën voor cadeaus voor een 3 jarige?

Zoon wordt over 4 weken al 3... ik schrok er van, dat dat al zo snel was.

Nu willen we een verlanglijstje maken voor hem, voor familie. Dus het moeten niet te grote prijzen zijn.

Duplo heeft zoon al meer dan genoeg.
Auto's ook.
Puzzels ook.

Toet toet speelt hij ook niet meer mee.

Knutselspullen doet hij niet zoveel mee.

Wij gaan hem een fietsje geven met zijwieltjes, tenminste, dat is het idee.

Ik weet het niet meer... ik vind alle duplo's echt wel leuk, maar hij heeft al zoveel en vraag me af tot wanneer duplo leuk blijft en hij met lego wil gaan spelen.
Ik kan je niet echt helpen, wij gaan wel voor de Duplo. Ze heeft al een fiets, dus ze krijgt van ons de Duplo trein. Ik denk ook dat ze snel over zal stappen naar Lego, maar dan kan de baby er straks nog mee spelen. En de trein biedt net iets meer uitdaging dan de gewone Duplo, dus ik hoop dat het dan wat langer interessant blijft. De keuze was trouwens snel gemaakt, want dochter speelt echt heel veel met de Duplo.
Ik zag van de week een gave ktlraanmachine van 1,20m. Die gaat hier op de lijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven