Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zaterdag 7 september 2019 om 13:16

zaterdag 7 september 2019 om 13:37
Westerpaviljoen schreef: ↑07-09-2019 13:16Nou ik snap mijn kind niet meer.
Over n maand wordt hij twee maar nu opeens doe ie in de middag geen slaapje maar maar slaapt hij wel in een ruk van 17.30 (en dan ook helemaal kapot) tot 8.00 in de volgende ochtend. Leg m in de middag wel in bed maar slapen ho maar. Herkenbaar?
Nee niet herkenbaar. Onze peuter van net 3 jaar ligt nu al weer 1,5 uur lekker te knorren. En vannacht slaapt hij van 19.00 tot 06.00. Onze peuter wordt niet gezelliger als hij zijn slaapje mist.

zaterdag 7 september 2019 om 13:38
Wat fijn lavendel dat ze nu op -1 zit en er niks geks met haar hartje lijkt te zijn!
Ik zat gister nog met korte broek en bikinitop in de zon in Luxemburg, nu weer op de terugweg naar NL maar ik kan me niet voorstellen dat daar sommige mensen zelfs al sjaals om hebben...
Hier ook een stokke stoel en rond 1,5 de babyset er afgehaald omdat dat gevaarlijk werd. Ze probeerde er toen zelf in en uit te klimmen en dat lukt haar sindsdien prima op de kinder stokke.
Dochter blijft ook echt niet stil aan tafel zitten, van ons mag ze er ook af tussen de hoofdmaaltijd en de yoghurt. We willen zelf ook nog wat kunnen eten en anders zou het alleen maar strijd worden.
Wij zijn 2x bij de kapper geweest en dochter vond het fantastisch, scheelt dat de kapster het ook leuk deed en de tijd nam. Ze vraagt nu zelfs soms of ze nog een x mag.
Voor de zindelijke meiden hier, hoe doen jullie dat met afvegen? Wij hebben geleerd dat ze bij plassen van voor naar achter moet vegen maar dan komen er altijd druppels op haar hand. Andersom gaat het wel goed. Bij poepen moet ze ons roepen en vegen wij het af.
Ik zat gister nog met korte broek en bikinitop in de zon in Luxemburg, nu weer op de terugweg naar NL maar ik kan me niet voorstellen dat daar sommige mensen zelfs al sjaals om hebben...
Hier ook een stokke stoel en rond 1,5 de babyset er afgehaald omdat dat gevaarlijk werd. Ze probeerde er toen zelf in en uit te klimmen en dat lukt haar sindsdien prima op de kinder stokke.
Dochter blijft ook echt niet stil aan tafel zitten, van ons mag ze er ook af tussen de hoofdmaaltijd en de yoghurt. We willen zelf ook nog wat kunnen eten en anders zou het alleen maar strijd worden.
Wij zijn 2x bij de kapper geweest en dochter vond het fantastisch, scheelt dat de kapster het ook leuk deed en de tijd nam. Ze vraagt nu zelfs soms of ze nog een x mag.
Voor de zindelijke meiden hier, hoe doen jullie dat met afvegen? Wij hebben geleerd dat ze bij plassen van voor naar achter moet vegen maar dan komen er altijd druppels op haar hand. Andersom gaat het wel goed. Bij poepen moet ze ons roepen en vegen wij het af.
zaterdag 7 september 2019 om 13:52
En wat ook niet handig is: hij schijt in zijn middagrust. Dat is ook niet bevorderlijk.GlitterCupcake schreef: ↑07-09-2019 13:37Nee niet herkenbaar. Onze peuter van net 3 jaar ligt nu al weer 1,5 uur lekker te knorren. En vannacht slaapt hij van 19.00 tot 06.00. Onze peuter wordt niet gezelliger als hij zijn slaapje mist.
zaterdag 7 september 2019 om 14:02
Die sjaals kan ik me ook niet voorstellen maar misschien is het bij ons jn het zuiden nog net wat warmer.
zaterdag 7 september 2019 om 14:52
Dochter gaat trouwens ook gewoon grote glijbanen op, deze vakantie heeft ze ook geleerd om via een groot net omhoog te klimmen. Gelukkig zijn man en ik beide totaal niet bang aangelegd en laten we dochter het zelf ontdekken. Ik verbaas me regelmatig in de speeltuin hoe bezorgd andere ouders kunenn zijn met trappetjes/hoogte etc wellicht dat wij geluk hebben gehad tot nu toe en nog wel een keer naar het zkh moeten als ze ongelukkig valt en ik daarna ook mn hart moet vasthouden als ze aan het klimmen is.
Volgens mij kind eigen maar ik vind het wel raar, de ene dag durft ze alles en is niks te gek en een andere dag is een lage glijbaan ineens al spannend..
Volgens mij kind eigen maar ik vind het wel raar, de ene dag durft ze alles en is niks te gek en een andere dag is een lage glijbaan ineens al spannend..
zaterdag 7 september 2019 om 14:58
Helemaal mee eens! Wij zijn net terug van midweekje weg en soms heb ik met verbazing zitten kijken en denken 'laat dat kind toch'.. Met vallen en opstaan toch!Envelop schreef: ↑07-09-2019 14:52Dochter gaat trouwens ook gewoon grote glijbanen op, deze vakantie heeft ze ook geleerd om via een groot net omhoog te klimmen. Gelukkig zijn man en ik beide totaal niet bang aangelegd en laten we dochter het zelf ontdekken. Ik verbaas me regelmatig in de speeltuin hoe bezorgd andere ouders kunenn zijn met trappetjes/hoogte etc wellicht dat wij geluk hebben gehad tot nu toe en nog wel een keer naar het zkh moeten als ze ongelukkig valt en ik daarna ook mn hart moet vasthouden als ze aan het klimmen is.

zaterdag 7 september 2019 om 17:53
En wij zitten hemelsbreed niet ver uit elkaar geloof ik.
Het is vast een fase Wester!
zaterdag 7 september 2019 om 17:59
Het kan een fase zijn Westerpaviljoen, maar het hoeft niet. Mijn dochter stopte een paar maanden nadat ze twee werd met het middagslaapje en nog steeds (over 2 maanden wordt ze 3) slaapt ze niet in de middag. Terwijl ze het eigenlijk wel nodig heeft, want ze is echt doodop aan het eind van de dag. Tijd zal het leren maar als je hem in elk geval steeds in bed blijft leggen rust hij misschien wel uit.
Hier heeft het wel flink geregend maar we zijn toch tussen de buien door even naar buiten geweest. Toen ik weer naar huis wilde kreeg dochter een flinke meltdown, dus de laatste 200 meter heb ik gelopen met een slapende baby in de draagzak en een krijsende peuter onder mijn arm.
Ik ben wel zo'n bezorgde ouder. Ik laat haar bijna altijd haar gang gaan, tenzij het gaat om een hele grote hoogte of wanneer ze bij water in de buurt is (bv. als we op een pier bij de zee lopen of langs een gracht). Verder denk ik dat ze zelf prima kunnen inschatten wat ze wel of niet kunnen.
Hier heeft het wel flink geregend maar we zijn toch tussen de buien door even naar buiten geweest. Toen ik weer naar huis wilde kreeg dochter een flinke meltdown, dus de laatste 200 meter heb ik gelopen met een slapende baby in de draagzak en een krijsende peuter onder mijn arm.
Ik ben wel zo'n bezorgde ouder. Ik laat haar bijna altijd haar gang gaan, tenzij het gaat om een hele grote hoogte of wanneer ze bij water in de buurt is (bv. als we op een pier bij de zee lopen of langs een gracht). Verder denk ik dat ze zelf prima kunnen inschatten wat ze wel of niet kunnen.
zaterdag 7 september 2019 om 18:17

zaterdag 7 september 2019 om 19:37
Kan een fase zijn idd westerpaviljoen, maar volgens mij is het wel vaak het begin van het einde van het middagslaapje ! Hier op de een op de andere dag ook geen dutje meer.
Ah wat leuk envelop! Wij zijn bij het vennenbos geweest! Erg leuk park voor jonge kinderen, dochter heeft zich super vermaakt. Waar waren jullie? Ze vond vooral het zwemmen (en de wildwaterglijbaan!) erg leuk. Die heb ik maar niet geprobeerd met mijn 34 weken zwangere buik
.
Ah wat leuk envelop! Wij zijn bij het vennenbos geweest! Erg leuk park voor jonge kinderen, dochter heeft zich super vermaakt. Waar waren jullie? Ze vond vooral het zwemmen (en de wildwaterglijbaan!) erg leuk. Die heb ik maar niet geprobeerd met mijn 34 weken zwangere buik

zaterdag 7 september 2019 om 19:40
Die van ons slaapt ook niet meer tussen de middag sinds ze 2 is.. En snachts ook nog steeds maar matig dus olé.. Maar wij roepen ook nog steeds dat het een fase is 
Oudste was/is een heel voorzichtig kind van zichzelf.. Soms zelfs belemmerend voorzichtig. Jongste daarentegen is een rauwdauwer en ja, soms houd ik m'n hart vast. Ze zit ook wérkelijkwaar altijd onder de blauwe plekken en schrammen op haar scheenbenen en knieën.. Maar ik probeer haar zoveel mogelijk te laten gaan. Met de nadruk op probeer.
Oudste was/is een heel voorzichtig kind van zichzelf.. Soms zelfs belemmerend voorzichtig. Jongste daarentegen is een rauwdauwer en ja, soms houd ik m'n hart vast. Ze zit ook wérkelijkwaar altijd onder de blauwe plekken en schrammen op haar scheenbenen en knieën.. Maar ik probeer haar zoveel mogelijk te laten gaan. Met de nadruk op probeer.
zaterdag 7 september 2019 om 20:57
@lavendel: wat fijn zeg dat het hartfilmpje goed was!
Leuke vakantieverhalen!
@bezorgde ouders: ik blijf erbij, vind 't ook nog te eng om 'm bijvoorbeeld op een klimrek te laten klimmen waar ik niet bij 'm kan. Verder mag hij wel veel zelf proberen hoor, vaak durft hij het wel.
@glitter: mooi gezegd, dat ze hun eigen grenzen moeten leren aangeven, ipv onze grenzen volgen. Die ga ik onthouden.
Leuke vakantieverhalen!
@bezorgde ouders: ik blijf erbij, vind 't ook nog te eng om 'm bijvoorbeeld op een klimrek te laten klimmen waar ik niet bij 'm kan. Verder mag hij wel veel zelf proberen hoor, vaak durft hij het wel.
@glitter: mooi gezegd, dat ze hun eigen grenzen moeten leren aangeven, ipv onze grenzen volgen. Die ga ik onthouden.
happiness = reality - expectations

zaterdag 7 september 2019 om 21:17
Ik ben zelf wel best bezorgd maar probeer dat echt bij zoon weg te houden. Voor hem is niks te gek, maar dan gaat het dus wel vaak mis. Zei vandaag nog tegen man dat we eerdaags een keer op de SEH zitten met hem. Ik probeer hem dus voor zover het gaat gewoon te laten maar dat kost wel moeite. Vooral omdat het dus zo vaak misgaat. Echt z'n schenen zijn een soort maanlandschap en z'n knieën liggen deze zomer non stop open. Tanden door de lip ontelbaar.
Zoon is helemaal van de vriendjes. Het is zo'n leuke ontwikkeling. We genieten er volop van. Hij trekt wel liefste toe naar kindjes die wat ouder zijn maar leuk om te zien dat die dat heel goed oppakken met af en toe een aanwijzing van de ouders in de trant van wel voorzichtig doen hé, want hij is jonger dan jij. Vanmiddag stond zoon zelfs zijn belleblaaspistool af aan een Duits vriendje. Stond hij terwijl hij het gaf te knikken van 'hier het is goed, pak maar'. Ik smolt.
Zoon maakt hier trouwens ook grapjes. Vandaag had hij z'n broek uitgedaan en op z'n hoofd gedaan. Zei hij 'kijk mama gekke ik, mij grapje maken'. Ik smolt weer.
Zoon is helemaal van de vriendjes. Het is zo'n leuke ontwikkeling. We genieten er volop van. Hij trekt wel liefste toe naar kindjes die wat ouder zijn maar leuk om te zien dat die dat heel goed oppakken met af en toe een aanwijzing van de ouders in de trant van wel voorzichtig doen hé, want hij is jonger dan jij. Vanmiddag stond zoon zelfs zijn belleblaaspistool af aan een Duits vriendje. Stond hij terwijl hij het gaf te knikken van 'hier het is goed, pak maar'. Ik smolt.
Zoon maakt hier trouwens ook grapjes. Vandaag had hij z'n broek uitgedaan en op z'n hoofd gedaan. Zei hij 'kijk mama gekke ik, mij grapje maken'. Ik smolt weer.

zaterdag 7 september 2019 om 21:19
Dat heb je goed onthouden fiona! Ja whoopsadaisies en envelop heel fijn!
Wij zijn in het voorjaar in het Vennebos geweest. Leuk park. Zag dat sinds ons bezoek de indoorspeeltuin een make over heeft gehad! Komend voorjaar gaan we midweek naar De Lommerbergen.
@bezorgde ouder: ik ben makkelijk en laat haar heel veel zelf proberen/doen. Als ik de omgeving ken waar we zijn hoef ik haar ook niet altijd perse binnen mijn zicht te hebben. Man is juist de meer beschermende en is meer van achter haar aanlopen. Hij irriteert zich dan dat ik naar zijn idee niet op peuter let en dat hij er de hele tijd achteraan gaat/moet, maar ja dat doet hij zelf.
Wij zijn in het voorjaar in het Vennebos geweest. Leuk park. Zag dat sinds ons bezoek de indoorspeeltuin een make over heeft gehad! Komend voorjaar gaan we midweek naar De Lommerbergen.
@bezorgde ouder: ik ben makkelijk en laat haar heel veel zelf proberen/doen. Als ik de omgeving ken waar we zijn hoef ik haar ook niet altijd perse binnen mijn zicht te hebben. Man is juist de meer beschermende en is meer van achter haar aanlopen. Hij irriteert zich dan dat ik naar zijn idee niet op peuter let en dat hij er de hele tijd achteraan gaat/moet, maar ja dat doet hij zelf.
zondag 8 september 2019 om 00:29
Wij zijn ook fan van Vennenbos. Wonen er zodanig dichtbij dat het ook gewoon voor een dagje kan.
Ik laat peuter veel klimmen, maar sta wel in buurt van klimmenrek. Laatst geloof ik in 5 minuten keer of 5 dat de moeder met wie ik stond te praten zei van o kan hij dat wel? Die van mij niet. Maar die van haar bleek dat prima te kunnen. Hij begint nu wel iets meer gevaar te zien en dingen eng te vinden.
Ik laat peuter veel klimmen, maar sta wel in buurt van klimmenrek. Laatst geloof ik in 5 minuten keer of 5 dat de moeder met wie ik stond te praten zei van o kan hij dat wel? Die van mij niet. Maar die van haar bleek dat prima te kunnen. Hij begint nu wel iets meer gevaar te zien en dingen eng te vinden.

zondag 8 september 2019 om 10:47
@quest: groot. Doe voor dochter maar 92, voor zoon 86
Vorig jaar hadden wij voor zoon maat 98 bestelt (die toen 92 had), die kan hij dit jaar weer aan terwijl hij nu 98/104 heeft.
(Hoe ze dit jaar vallen kan ik je volgende week laten weten, dan komt die van dochter binnen. De patroontjes op de site wisselen trouwens per week/2 weken, dus als er nu niks bij zit kan je over een week nog eens kijken)
Vorig jaar hadden wij voor zoon maat 98 bestelt (die toen 92 had), die kan hij dit jaar weer aan terwijl hij nu 98/104 heeft.
(Hoe ze dit jaar vallen kan ik je volgende week laten weten, dan komt die van dochter binnen. De patroontjes op de site wisselen trouwens per week/2 weken, dus als er nu niks bij zit kan je over een week nog eens kijken)