Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zondag 8 september 2019 om 11:20
Je bent vast nieb de enige ouder die er voorzichtig mee is.

maandag 9 september 2019 om 12:18
Vraagje, ik ben bezig met de achtertuin, laat ik de zandbak gewoon de hele winter staan? Of moet die naar de garage? Hij heeft een goede deksel met luchtgaten.
Ik ga zo een schommel voor rozetje ophalen en in elkaar zetten. Ik was het niet van plan want ik zie mezelf al 24 uur per dag duwen, maar ze vind het zo leuk! Het is zo'n mand schommel die redelijk laag bij de grond is dus hopelijk kan ze snel zonder hulp spelen
Ik ga zo een schommel voor rozetje ophalen en in elkaar zetten. Ik was het niet van plan want ik zie mezelf al 24 uur per dag duwen, maar ze vind het zo leuk! Het is zo'n mand schommel die redelijk laag bij de grond is dus hopelijk kan ze snel zonder hulp spelen

maandag 9 september 2019 om 12:31

maandag 9 september 2019 om 13:13
Zoo even bijgelezen 
Lavendel fijn dat het nu indd weer beter gaat.
Kan dat hartruisje verder geen kwaad ?
Pip haleluja dat ze nu andere gips heeft zal in bewegings vrijheid wel schelen, en dan lekker op vakantie.
Heb je nog een geschikt huisje kunnen vinden ?
Maartje gefeliciteerd nog met zoon , hoe was het feestje ?
Teckel jullie vakantie klinkt echt heelrijk zo
Enveleop waar zijn jullie geweest ?
Glitter vind het weer mooi verwoord van je , geeft mij toch even een beetje andere kijk erop.
Ben me er nu een beetje bewust van dat ik haar soms teveel bescherm.
In de tuin laat ik haar helemaal vrij , alleen als ze op de glijbaan wil klimmen via de trap ( hoge tredes en best ver uit mekaar) moet ze op mij wachten, ze weet dat ze er niet alleen op mag , dus als ik in de buurt ben laat ik haar wel klimmen.
Denk als je de zandbak goed afdekt hij wel kan blijven staan, wij hebben zo een schelp en niks extras gedaan , moet wel zeggen dat dochter eigenlijk wel heel de winter door in die bak heeft gezeten, man is nu bezig een zandbak in de tuin te maken , en dan met afdekzeil zou toch goed moeten zijn dan .
Rosings, over dat schommelen ik dacht ook ik sta straks uren beide kids te schommelen, maar valt best mee , dochter klimt zel fin dei laagste schommel en vermaakt zich er prima mee en zoon is na 5 min ook klaar ermee.
Lavendel fijn dat het nu indd weer beter gaat.
Kan dat hartruisje verder geen kwaad ?
Pip haleluja dat ze nu andere gips heeft zal in bewegings vrijheid wel schelen, en dan lekker op vakantie.
Heb je nog een geschikt huisje kunnen vinden ?
Maartje gefeliciteerd nog met zoon , hoe was het feestje ?
Teckel jullie vakantie klinkt echt heelrijk zo
Enveleop waar zijn jullie geweest ?
Glitter vind het weer mooi verwoord van je , geeft mij toch even een beetje andere kijk erop.
Ben me er nu een beetje bewust van dat ik haar soms teveel bescherm.
In de tuin laat ik haar helemaal vrij , alleen als ze op de glijbaan wil klimmen via de trap ( hoge tredes en best ver uit mekaar) moet ze op mij wachten, ze weet dat ze er niet alleen op mag , dus als ik in de buurt ben laat ik haar wel klimmen.
Denk als je de zandbak goed afdekt hij wel kan blijven staan, wij hebben zo een schelp en niks extras gedaan , moet wel zeggen dat dochter eigenlijk wel heel de winter door in die bak heeft gezeten, man is nu bezig een zandbak in de tuin te maken , en dan met afdekzeil zou toch goed moeten zijn dan .
Rosings, over dat schommelen ik dacht ook ik sta straks uren beide kids te schommelen, maar valt best mee , dochter klimt zel fin dei laagste schommel en vermaakt zich er prima mee en zoon is na 5 min ook klaar ermee.

maandag 9 september 2019 om 13:53
@Quest: kinderarts zei van niet. Ze zag ook geen reden voor een aanvullende echo.
@zandbak: nog nooit over nagedacht, maar wij hebben een houten zandbak en die is zoiezo niet waterdicht. De deksel is bij het opklappen een bankje aan beide zijden. Er ligt worteldoek onder zodat het water weg kan, maar betekent dus wel dat het zand langer nat is.
@schommel: het valt nog mee, maar als we buiten zijn dan vraagt ze er wel altijd om: gommies!gommies!
Gelukkig is het met even duwen dan wel klaar.
@zandbak: nog nooit over nagedacht, maar wij hebben een houten zandbak en die is zoiezo niet waterdicht. De deksel is bij het opklappen een bankje aan beide zijden. Er ligt worteldoek onder zodat het water weg kan, maar betekent dus wel dat het zand langer nat is.
@schommel: het valt nog mee, maar als we buiten zijn dan vraagt ze er wel altijd om: gommies!gommies!

maandag 9 september 2019 om 14:36
Ik bedacht nadat ik de vraag over de zandbak had gepost dat een buitenzandbak ook gewoon lekker met zand en al buiten blijft. Met zo'n ielmpak kan ze er best in de herfst ook mee spelen.Lavendel_12 schreef: ↑09-09-2019 13:53@Quest: kinderarts zei van niet. Ze zag ook geen reden voor een aanvullende echo.
@schommel: het valt nog mee, maar als we buiten zijn dan vraagt ze er wel altijd om: gommies!gommies!Gelukkig is het met even duwen dan wel klaar.
De schommel staat! Nog even alles extra aandraaien straks en deze week aan de grond verankeren. Ben er echt blij mee. Hopelijk zij ook

Ze noemt schommelen 'poele' geen idee hoe ze dat heeft afgeleid uit het echte woord. Het kostte een paar rondjes speeltuin voor ik daar achter was!

maandag 9 september 2019 om 15:53
Wij hebben zo'n schildpad zandbak van little tikes. Denk dat we die gewoon laten staan 
Zoon is vandaag nog een dagje naar kdv geweest en vriend en ik hebben gepoetst en koffers vast ingepakt. Hoeven echt alleen de laatste dingen nog en dan zijn we klaar
morgenochtend vliegen we! Zo'n zin in en zó aan toe!

Zoon is vandaag nog een dagje naar kdv geweest en vriend en ik hebben gepoetst en koffers vast ingepakt. Hoeven echt alleen de laatste dingen nog en dan zijn we klaar

maandag 9 september 2019 om 23:23
Haha fijn dat het geslaagd was! Dochter is eindelijk helemaal over naar de nieuwe groep op het kdv, paar weken eerder dan eerst afgesproken dus vandaag last minute een traktatie bedacht en geknutseld. Autotjes met een pakje rozijnen op het dak geknoopt, erg leuk geworden al zeg ik het zelf. Hopelijk vind dochter ze ook geslaagd.
Niemand met tips voor het afvegen na het plassen? Schrijven er geen andere moeders met zindelijke peuters mee?
Niemand met tips voor het afvegen na het plassen? Schrijven er geen andere moeders met zindelijke peuters mee?
maandag 9 september 2019 om 23:27
Was het maar zo'n feest. Misschien een paar keer bij jezelf mee laten kijken?Envelop schreef: ↑09-09-2019 23:23Haha fijn dat het geslaagd was! Dochter is eindelijk helemaal over naar de nieuwe groep op het kdv, paar weken eerder dan eerst afgesproken dus vandaag last minute een traktatie bedacht en geknutseld. Autotjes met een pakje rozijnen op het dak geknoopt, erg leuk geworden al zeg ik het zelf. Hopelijk vind dochter ze ook geslaagd.

maandag 9 september 2019 om 23:36
Wel moeders van meisjes peuters, maar nog niet zindelijk. Afgelopen week een paar keer op potje gezet, maar ze riep alleen maar: luier, luier, luierEnvelop schreef: ↑09-09-2019 23:23Haha fijn dat het geslaagd was! Dochter is eindelijk helemaal over naar de nieuwe groep op het kdv, paar weken eerder dan eerst afgesproken dus vandaag last minute een traktatie bedacht en geknutseld. Autotjes met een pakje rozijnen op het dak geknoopt, erg leuk geworden al zeg ik het zelf. Hopelijk vind dochter ze ook geslaagd.

En even heel eerlijk van voor naar achter vegen lijkt me ook heel moeilijk voor een peuter, zelfs voor ons mama's denk ik. Zelf veeg ik van achter naar voren, maar is het beginpunt niet bij de anus. Maar leg dat maar eens uit aan een peuter, dus ik weet ook nog niet hoe ik dat straks moet uitleggen bij dochter.
maandag 9 september 2019 om 23:38
Bij het poepen moet ze ons roepen maar bij het plassen doet ze het zelf
De vraag ging over hoe afvegen, van achter naar voor gaat het prima maar ik heb haar geleerd dat het andersom moet. Dit vind ze maar lastig, ze krijgt dan vaak een druppel op dr hand of mouw en zit te klooien.
Zelf veeg ik (onbewust) ook altijd van achter naar voor af als ik alleen plas. Wat is handig om aan te leren? Hoe doen jullie dat?
De vraag ging over hoe afvegen, van achter naar voor gaat het prima maar ik heb haar geleerd dat het andersom moet. Dit vind ze maar lastig, ze krijgt dan vaak een druppel op dr hand of mouw en zit te klooien.
Zelf veeg ik (onbewust) ook altijd van achter naar voor af als ik alleen plas. Wat is handig om aan te leren? Hoe doen jullie dat?
maandag 9 september 2019 om 23:43
Wat vind ze zelf het handigst? Iedereen doet het anders, er was op het forum ooit een topic of je van voor naar achter of van achter naar voren veegt. Dat was voor zowel man als mijzelf een eyeopener dat het ook andersom kan.Envelop schreef: ↑09-09-2019 23:38Bij het poepen moet ze ons roepen maar bij het plassen doet ze het zelf
Als ik plas veeg ik trouwens van achter naar voor, bij poepen van voor naar achter. Laat het haar zelf uitzoeken wat het makkelijkst is, en tot die tijd gewoon standaard handen wassen.
Misschien zijn haar armen nu gewoon nog tekort om het zonder druppels uit te kunne voeren, of vind ze het andersom makkelijker.

maandag 9 september 2019 om 23:58
Ze vind het andersom duidelijk makkelijker, het valt verder ook wel mee met de druppels hoor soms 1 of 2. Vind het wel een goede oplossing om te leren dat het met plassen van achter naar voor mag en met poepen andersom moet.
Het gaat verder zo goed dat ze gewoon alleen naar de wc gaat, zelf onderbroek naar beneden trekt, jurk omhoog, netjes 1 wc blaadje pakt (gaat niet altijd goed), afveegt, probeert door te trekken (die is nog te zwaar dus dan roept ze ons meestal) weer aankleed en klaar is. Op het kdv doet ze het ook zelf allemaal
Bij poep moeten we sowieso komen, ze deelt graag mee wat voor een figuren/beesten ze in de vorm van haar ontlasting kan zien
Het gaat verder zo goed dat ze gewoon alleen naar de wc gaat, zelf onderbroek naar beneden trekt, jurk omhoog, netjes 1 wc blaadje pakt (gaat niet altijd goed), afveegt, probeert door te trekken (die is nog te zwaar dus dan roept ze ons meestal) weer aankleed en klaar is. Op het kdv doet ze het ook zelf allemaal

Bij poep moeten we sowieso komen, ze deelt graag mee wat voor een figuren/beesten ze in de vorm van haar ontlasting kan zien

dinsdag 10 september 2019 om 09:12
Hier is dochter nu een half jaar ongeveer zindelijk maar afvegen doen wij als ze gepoept heeft. Ze gaat altijd zelf naar de wc en roept dan als ze gepoept heeft. Met plassen pakt ze zelf een papiertje en maakt het beetje droog. Ook weleens wat druppels ernaast of op de grond maar ik denk dat dat vanzelf wel goed komt! Altijd handjes wassen na toilet.

dinsdag 10 september 2019 om 09:27
Jullie gaan zo snel.. ik was even wat minder hier ivm baby. Toch weer even wennen.
Zandbak staat hier t hele jaar, we hebben zo'n schildpad. Doen wel in t voorjaar nieuw zand. Leuk een schommel in de tuin dat zou dochter ook leuk vinden. Waar hangen jullie die dan op? Het neemt zoveel ruimte in.
Dochter was goed op weg met zindelijk worden maar sinds baby er is is t totaal niet interessant meer. Nou ja, ze is net 2 dus laat t maar even zo. Ze doet t verder fantastisch.
Zandbak staat hier t hele jaar, we hebben zo'n schildpad. Doen wel in t voorjaar nieuw zand. Leuk een schommel in de tuin dat zou dochter ook leuk vinden. Waar hangen jullie die dan op? Het neemt zoveel ruimte in.
Dochter was goed op weg met zindelijk worden maar sinds baby er is is t totaal niet interessant meer. Nou ja, ze is net 2 dus laat t maar even zo. Ze doet t verder fantastisch.