Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
08-09-2019 09:47
Door dit topic heb ik rozetje net een mes gegeven om mee te spelen tijdens het kleien. (Kindermes) geen idee waarom ik haar niet eerder een mes heb gegeven ook tijdens het eten. Zelfs met een broodmes moet je je best doen om jezelf te snijden.
Je bent vast nieb de enige ouder die er voorzichtig mee is.
Dankje Maartje ik ga bestellen! Ideaal voor deze ochtenden lijkt mij terwijl alles nog wat nattig is zitten hun droog! Alleen kruipt zoon nu nog over de tegels. Hoop dat dat pak het houdt!
Vraagje, ik ben bezig met de achtertuin, laat ik de zandbak gewoon de hele winter staan? Of moet die naar de garage? Hij heeft een goede deksel met luchtgaten.

Ik ga zo een schommel voor rozetje ophalen en in elkaar zetten. Ik was het niet van plan want ik zie mezelf al 24 uur per dag duwen, maar ze vind het zo leuk! Het is zo'n mand schommel die redelijk laag bij de grond is dus hopelijk kan ze snel zonder hulp spelen :)
Bij ons was de zandbak vorig jaar volgelopen met water, dus we hebben het zand toen vervangen. Maar als hij helemaal waterdicht is zou ik hem gewoon laten staan. Wij hebben er een zeil over dus ik denk ook dat we hem laten staan. Of we gebruiken het zand om onze tegels op te hogen :proud:
Zoo even bijgelezen 😊

Lavendel fijn dat het nu indd weer beter gaat.
Kan dat hartruisje verder geen kwaad ?

Pip haleluja dat ze nu andere gips heeft zal in bewegings vrijheid wel schelen, en dan lekker op vakantie.
Heb je nog een geschikt huisje kunnen vinden ?

Maartje gefeliciteerd nog met zoon , hoe was het feestje ?

Teckel jullie vakantie klinkt echt heelrijk zo 😊

Enveleop waar zijn jullie geweest ?

Glitter vind het weer mooi verwoord van je , geeft mij toch even een beetje andere kijk erop.
Ben me er nu een beetje bewust van dat ik haar soms teveel bescherm.
In de tuin laat ik haar helemaal vrij , alleen als ze op de glijbaan wil klimmen via de trap ( hoge tredes en best ver uit mekaar) moet ze op mij wachten, ze weet dat ze er niet alleen op mag , dus als ik in de buurt ben laat ik haar wel klimmen.

Denk als je de zandbak goed afdekt hij wel kan blijven staan, wij hebben zo een schelp en niks extras gedaan , moet wel zeggen dat dochter eigenlijk wel heel de winter door in die bak heeft gezeten, man is nu bezig een zandbak in de tuin te maken , en dan met afdekzeil zou toch goed moeten zijn dan .

Rosings, over dat schommelen ik dacht ook ik sta straks uren beide kids te schommelen, maar valt best mee , dochter klimt zel fin dei laagste schommel en vermaakt zich er prima mee en zoon is na 5 min ook klaar ermee.
@Quest: kinderarts zei van niet. Ze zag ook geen reden voor een aanvullende echo.

@zandbak: nog nooit over nagedacht, maar wij hebben een houten zandbak en die is zoiezo niet waterdicht. De deksel is bij het opklappen een bankje aan beide zijden. Er ligt worteldoek onder zodat het water weg kan, maar betekent dus wel dat het zand langer nat is.

@schommel: het valt nog mee, maar als we buiten zijn dan vraagt ze er wel altijd om: gommies!gommies! :biggrin: Gelukkig is het met even duwen dan wel klaar.
Lavendel_12 schreef:
09-09-2019 13:53
@Quest: kinderarts zei van niet. Ze zag ook geen reden voor een aanvullende echo.

@zandbak: nog nooit over nagedacht, maar wij hebben een houten zandbak en die is zoiezo niet waterdicht. De deksel is bij het opklappen een bankje aan beide zijden. Er ligt worteldoek onder zodat het water weg kan, maar betekent dus wel dat het zand langer nat is.

@schommel: het valt nog mee, maar als we buiten zijn dan vraagt ze er wel altijd om: gommies!gommies! :biggrin: Gelukkig is het met even duwen dan wel klaar.
Ik bedacht nadat ik de vraag over de zandbak had gepost dat een buitenzandbak ook gewoon lekker met zand en al buiten blijft. Met zo'n ielmpak kan ze er best in de herfst ook mee spelen.

De schommel staat! Nog even alles extra aandraaien straks en deze week aan de grond verankeren. Ben er echt blij mee. Hopelijk zij ook :)
Ze noemt schommelen 'poele' geen idee hoe ze dat heeft afgeleid uit het echte woord. Het kostte een paar rondjes speeltuin voor ik daar achter was!
haha rosings , nou ik ha dhetzelfde, dochter noemt schommelen hier shiesha heeft me ook even paar dagen gekost , en hoe ze eraan komt geen idee .

Lavendel nou dat is dan goed nieuws!
Wij hebben zo'n schildpad zandbak van little tikes. Denk dat we die gewoon laten staan :)

Zoon is vandaag nog een dagje naar kdv geweest en vriend en ik hebben gepoetst en koffers vast ingepakt. Hoeven echt alleen de laatste dingen nog en dan zijn we klaar :biggrin: morgenochtend vliegen we! Zo'n zin in en zó aan toe!
Rozetje is helemaal gelukkig met haar poelle ♡
@due: nog bedankt voor de link naar het recept voor de chocoladekoekjes! Van de 14 peuters waren er 13 fan, alleen die van ons was aan het klagen 🙈. Maar we denken dat hij getraumatiseerd was door de allereerste lading ;-)
Haha fijn dat het geslaagd was! Dochter is eindelijk helemaal over naar de nieuwe groep op het kdv, paar weken eerder dan eerst afgesproken dus vandaag last minute een traktatie bedacht en geknutseld. Autotjes met een pakje rozijnen op het dak geknoopt, erg leuk geworden al zeg ik het zelf. Hopelijk vind dochter ze ook geslaagd.

Niemand met tips voor het afvegen na het plassen? Schrijven er geen andere moeders met zindelijke peuters mee?
Envelop schreef:
09-09-2019 23:23
Haha fijn dat het geslaagd was! Dochter is eindelijk helemaal over naar de nieuwe groep op het kdv, paar weken eerder dan eerst afgesproken dus vandaag last minute een traktatie bedacht en geknutseld. Autotjes met een pakje rozijnen op het dak geknoopt, erg leuk geworden al zeg ik het zelf. Hopelijk vind dochter ze ook geslaagd.

Niemand met tips voor het afvegen na het plassen? Schrijven er geen andere moeders met zindelijke peuters mee?
Was het maar zo'n feest. Misschien een paar keer bij jezelf mee laten kijken?
Geen zindelijke peuter.. Wel een zindelijk schoolkind... Waarbij 't afvegen best nog iets beter kan zeg maar.. 😉
Komt ook wel.. Tot die tijd lekker alles goed wassen en handen wassen na toiletgang
Envelop schreef:

Wel moeders van meisjes peuters, maar nog niet zindelijk. Afgelopen week een paar keer op potje gezet, maar ze riep alleen maar: luier, luier, luier :facepalm: Denk dat ze er nog niet aan toe is.
En even heel eerlijk van voor naar achter vegen lijkt me ook heel moeilijk voor een peuter, zelfs voor ons mama's denk ik. Zelf veeg ik van achter naar voren, maar is het beginpunt niet bij de anus. Maar leg dat maar eens uit aan een peuter, dus ik weet ook nog niet hoe ik dat straks moet uitleggen bij dochter.
Bij het poepen moet ze ons roepen maar bij het plassen doet ze het zelf
De vraag ging over hoe afvegen, van achter naar voor gaat het prima maar ik heb haar geleerd dat het andersom moet. Dit vind ze maar lastig, ze krijgt dan vaak een druppel op dr hand of mouw en zit te klooien.
Zelf veeg ik (onbewust) ook altijd van achter naar voor af als ik alleen plas. Wat is handig om aan te leren? Hoe doen jullie dat?
Envelop schreef:
09-09-2019 23:38
Bij het poepen moet ze ons roepen maar bij het plassen doet ze het zelf
De vraag ging over hoe afvegen, van achter naar voor gaat het prima maar ik heb haar geleerd dat het andersom moet. Dit vind ze maar lastig, ze krijgt dan vaak een druppel op dr hand of mouw en zit te klooien.
Zelf veeg ik (onbewust) ook altijd van achter naar voor af als ik alleen plas. Wat is handig om aan te leren? Hoe doen jullie dat?
Wat vind ze zelf het handigst? Iedereen doet het anders, er was op het forum ooit een topic of je van voor naar achter of van achter naar voren veegt. Dat was voor zowel man als mijzelf een eyeopener dat het ook andersom kan.

Als ik plas veeg ik trouwens van achter naar voor, bij poepen van voor naar achter. Laat het haar zelf uitzoeken wat het makkelijkst is, en tot die tijd gewoon standaard handen wassen.

Misschien zijn haar armen nu gewoon nog tekort om het zonder druppels uit te kunne voeren, of vind ze het andersom makkelijker.
Ik zou bij het plassen gewoon van achter naar voor aanleren. Ikzelf kan me ook niet voorstellen dat ik van voor naar achter afveeg. Met plassen dan. Lijkt me enorm onhandig. Verder hier hetzelfde als maartje.
Ze vind het andersom duidelijk makkelijker, het valt verder ook wel mee met de druppels hoor soms 1 of 2. Vind het wel een goede oplossing om te leren dat het met plassen van achter naar voor mag en met poepen andersom moet.

Het gaat verder zo goed dat ze gewoon alleen naar de wc gaat, zelf onderbroek naar beneden trekt, jurk omhoog, netjes 1 wc blaadje pakt (gaat niet altijd goed), afveegt, probeert door te trekken (die is nog te zwaar dus dan roept ze ons meestal) weer aankleed en klaar is. Op het kdv doet ze het ook zelf allemaal :-)

Bij poep moeten we sowieso komen, ze deelt graag mee wat voor een figuren/beesten ze in de vorm van haar ontlasting kan zien :rofl:
Envelop schreef:

Niet zindelijk nog en zoons hier ;).
Hier helaas ook geen zindelijke dochter, verre van zelfs. Maar de oplossing van achter naar voor met plassen en met poepen van voor naar achter vind ik wel een goede. Ik zat er ook al over na te denken namelijk en zo doe ik het ook.
Hier is dochter nu een half jaar ongeveer zindelijk maar afvegen doen wij als ze gepoept heeft. Ze gaat altijd zelf naar de wc en roept dan als ze gepoept heeft. Met plassen pakt ze zelf een papiertje en maakt het beetje droog. Ook weleens wat druppels ernaast of op de grond maar ik denk dat dat vanzelf wel goed komt! Altijd handjes wassen na toilet.
Jullie gaan zo snel.. ik was even wat minder hier ivm baby. Toch weer even wennen.

Zandbak staat hier t hele jaar, we hebben zo'n schildpad. Doen wel in t voorjaar nieuw zand. Leuk een schommel in de tuin dat zou dochter ook leuk vinden. Waar hangen jullie die dan op? Het neemt zoveel ruimte in.

Dochter was goed op weg met zindelijk worden maar sinds baby er is is t totaal niet interessant meer. Nou ja, ze is net 2 dus laat t maar even zo. Ze doet t verder fantastisch.
Alleen een zoon en die is ook nog niet zindelijk.

Ik zou alleen wel oppassen met achter naar voren vegen omdat dit infectiegevoelig is.

Op de rest reageer ik later!
Momentje loedermoeder hier o_o Ik kom er net achter dat dochter al een tijdje op regenlaarsjes loopt die twee maten te klein zijn. Haar tenen zitten helemaal tegen de rand gedrukt :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven