Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

woensdag 11 september 2019 om 22:44
Ow!!! Ik ik ik!!!Envelop schreef: ↑11-09-2019 22:38Ik weet niet hoe lang dochter is maar ik gok 90cm, zij draagt mt 92 maar alle merken verschillen enorm. Bnosy heeft ze echt een mt groter nodig bijvoorbeeld maar WE past prima.
Het ligt er ook aan of je zoon dik of smal is. Dochter is een slanke den en dan is mt 98 bij veel merken nog echt te slobberig. Ik koop vaak dingen via mp en als ik echt twijfel over de mt neem ik het iets groter, als het klein valt kan ze het direct aan en anders gaat het in de kast voor later.
Ik heb ook iemand gevonden die fantastische jurkjes maakt met leuke stofjes, bij haar is mt 92 altijd goed. Ze doet het voor dr hobby, mocht iemand nog zeer betaalbare toffe jurkjes zoeken wil ik haar naam per pb wel doorgeven.
woensdag 11 september 2019 om 22:51

donderdag 12 september 2019 om 08:33
Hier ook 98/104..2 jaar en 4mnd
Hier trouwens momenteel een enorme mamaplakker.. Ik ben van baan verwisseld dus meer opvang, ze is snot verkouden en ze is eigenlijk moe maar slaapt slecht/onrustig.. Wat een fijne fase weer
Haar eetgedrag zit nu wel op een absoluut dieptepunt, ze zegt nu soms van tevoren al 'naam peuter eet niks'.. Vanochtend was het een kwart eierkoek en 3 slokken melk.. Ik probeer me er niet druk over te maken maar merk dat ik het toch steeds meer begin te doen.. Echt, wat een leuke fase ook weer
Dus ze eet niet, ze slaapt niet en laat me niet los.. Maar verder is ze geweldig
Jullie al dé oplossing gevonden?
Hier trouwens momenteel een enorme mamaplakker.. Ik ben van baan verwisseld dus meer opvang, ze is snot verkouden en ze is eigenlijk moe maar slaapt slecht/onrustig.. Wat een fijne fase weer
Haar eetgedrag zit nu wel op een absoluut dieptepunt, ze zegt nu soms van tevoren al 'naam peuter eet niks'.. Vanochtend was het een kwart eierkoek en 3 slokken melk.. Ik probeer me er niet druk over te maken maar merk dat ik het toch steeds meer begin te doen.. Echt, wat een leuke fase ook weer
Dus ze eet niet, ze slaapt niet en laat me niet los.. Maar verder is ze geweldig
Jullie al dé oplossing gevonden?
donderdag 12 september 2019 om 08:59
Dochter is 3j3m en zit in 98/104. Nieuwe shirts/jurken kopen ik nu allemaal 104 maar sommige zijn toch nog wel wat ruim. Die kan ze vast over paar maanden aan dan. Broeken heeft ze vaker nog 98, dan is 104 echt veel te lang. Ze is verder gemiddeld qua lengte en gewicht. Schoenmaat was laatst 25. Over paar weken gaan we ook weer langs Wilmo in Breda, ben benieuwd
.

donderdag 12 september 2019 om 09:07
Terug in de tijd gaan en geen kinderen nemen? Of een tijdmachine bouwen en vooruit spoelen naar het moment dat ze 18 zijn

Wij zitten ook volop in de niet-eten-fase. Dochter zegt direct al "Nee, hoef niet te eten. Vind niet lekker". En dan echt bij alles. Vaak krijg ik er nog wel wat in door Sesamstraat op te zetten. Misschien niet pedagogisch verantwoord, maar dan eet ze tenminste. Mijn man maakt nog wel eens een gebakken ei als lunch en dan hangt ze boven de pan te wachten tot ze ook een ei krijgt. Maar zodra het op haar bord ligt: "Nee, vind niet lekker". Het is gekmakend (maar een fase).
donderdag 12 september 2019 om 22:10
Hier een stille meelezer met een vraag over eten of beter gezegd niet eten van de warme maaltijd.
Zoon is bijna 3 en eet met warm eten alleen zelf als hij het lekker vindt, dus patat, pannenkoeken, appelmoes eet hij zelf en hij eet dan ook goed. Pasta of rijst vindt hij wel lekker, maar eet hij niet uit zichzelf. Als wij gaan "dreigen" neemt hij 1 hap. Als wij hem voeren eet hij ook zijn eten op, alleen willen wij graag ook zelf eten en hij kan ook prima zelf eten. Op de opvang eet hij namelijk wel zelf zijn warme eten op. Momenteel zit hij vaak een half uur te zingen/spelen/kletsen aan tafel bij het warm eten, terwijl wij hem meerdere keren vertellen dat hij moet eten. Als je vraagt of hij nog wil eten zegt hij ja, maar hij doet het vervolgens niet. Na een half uur zijn wij wel klaar met eten en ruimen dan alles af, ook zijn eten. Dit is dan huilen, maar na een kwartier is hij weer vrolijk aan het spelen en de volgende dag gaat precies zo. Ontbijt, lunch en fruit eet hij wel zelf. Iemand nog tips? of maar gewoon accepteren als een fase?
Zoon is bijna 3 en eet met warm eten alleen zelf als hij het lekker vindt, dus patat, pannenkoeken, appelmoes eet hij zelf en hij eet dan ook goed. Pasta of rijst vindt hij wel lekker, maar eet hij niet uit zichzelf. Als wij gaan "dreigen" neemt hij 1 hap. Als wij hem voeren eet hij ook zijn eten op, alleen willen wij graag ook zelf eten en hij kan ook prima zelf eten. Op de opvang eet hij namelijk wel zelf zijn warme eten op. Momenteel zit hij vaak een half uur te zingen/spelen/kletsen aan tafel bij het warm eten, terwijl wij hem meerdere keren vertellen dat hij moet eten. Als je vraagt of hij nog wil eten zegt hij ja, maar hij doet het vervolgens niet. Na een half uur zijn wij wel klaar met eten en ruimen dan alles af, ook zijn eten. Dit is dan huilen, maar na een kwartier is hij weer vrolijk aan het spelen en de volgende dag gaat precies zo. Ontbijt, lunch en fruit eet hij wel zelf. Iemand nog tips? of maar gewoon accepteren als een fase?
donderdag 12 september 2019 om 22:18
@2bloemen: eet hij op de opvang de warme hap als lunch? Sommige kinderen eten het in de middag beter dan de avond.
Afgezien daarvan, peuters hebben 3 machtsmiddelen: eten, slapen en zindelijkheid. Het is heel normaal als hij dat bij jullie wel doet en de opvang niet, dan voelt hij zich bij jullie het veiligst en dat moet je maar als compliment zien!
Als je je echt zorgen maakt moet je even googelen op een kinderdiëtist in je woonplaats/regio, zij kunnen je dan extra tips geven over eten, en vooral ook tips hoe je peuters aan het eten krijgt
Afgezien daarvan, peuters hebben 3 machtsmiddelen: eten, slapen en zindelijkheid. Het is heel normaal als hij dat bij jullie wel doet en de opvang niet, dan voelt hij zich bij jullie het veiligst en dat moet je maar als compliment zien!
Als je je echt zorgen maakt moet je even googelen op een kinderdiëtist in je woonplaats/regio, zij kunnen je dan extra tips geven over eten, en vooral ook tips hoe je peuters aan het eten krijgt

donderdag 12 september 2019 om 22:25
@maartje; ja hij eet op de opvang een warme hap als lunch. We kunnen het proberen om te wisselen en kijken of het werkt.
Hij heeft nog wel voldoende reserves om een paar maaltijden te missen. De volgende dag lijkt hij ook niet extra honger te hebben ofzo.
Kinderdiëtist zal ik in mijn achterhoofd houden.
Bedankt voor je reactie!
Hij heeft nog wel voldoende reserves om een paar maaltijden te missen. De volgende dag lijkt hij ook niet extra honger te hebben ofzo.
Kinderdiëtist zal ik in mijn achterhoofd houden.
Bedankt voor je reactie!

donderdag 12 september 2019 om 22:50
Och 2bloemen als je normaal een goede eter hebt begrijp ik je zorg hoor. Maar hier wordt de warme maaltijd echt al meer dan een jaar slecht gegeten. Het is eerder regel dan uitzondering dat ze niets eet. Ze doet t prima op fruit en brood. Tussendoortjes eet ze nauwelijks en de warme maaltijd nog minder. Blijkbaar heeft ze het niet nodig. Ik zou me er niet te druk over maken ze eten echt wel als ze honger hebben.

donderdag 12 september 2019 om 23:15
Ja hoor het is hier weer snottebellen tijd
Ik zag na ophalen van peuter bij kdv tijdens het avondeten al een snottebel komen. Nu wordt peuter net huilend wakker en ja hoor neus zit helemaal dicht. Die arme schat. Gelukkig snel weer beetje vrij kunnen maken en even lekker geknuffeld; ze zegt dan ook zo zielig mama? mamaaaa? Ja schat mama is hier bij je. Ze viel al snel weer snurkend in slaap 
Eten is hier net zo wisselend als het weer momenteel, dus kan dr geen zinnig woord over zeggen. Ik dacht ook vaak nou ze heeft vandaag niet veel gegeten dan zal ze morgen met het ontbijt wel heel veel trek hebben, niet dus he!

Eten is hier net zo wisselend als het weer momenteel, dus kan dr geen zinnig woord over zeggen. Ik dacht ook vaak nou ze heeft vandaag niet veel gegeten dan zal ze morgen met het ontbijt wel heel veel trek hebben, niet dus he!
vrijdag 13 september 2019 om 09:07
Snottebellen, check. Inderdaad de tijd is er weer.....ik heb zo geen zin in al die virusjes
(Niet) eten, hier gaat het nu weer een paar dagen iets beter. Vanmorgen wilde hij niet eten, dus zonder eten mee naar school genomen om de oudste te brengen. Nu zit hij aan een boterham. Thuis zei hij: maaaaamaaaaaaa hebbe toch honger krijgt, magge nog boterham asseblief.

(Niet) eten, hier gaat het nu weer een paar dagen iets beter. Vanmorgen wilde hij niet eten, dus zonder eten mee naar school genomen om de oudste te brengen. Nu zit hij aan een boterham. Thuis zei hij: maaaaamaaaaaaa hebbe toch honger krijgt, magge nog boterham asseblief.

vrijdag 13 september 2019 om 09:34
"fijn" om te lezen dat hier meer van die slechte eters zijn, dochter eet overdag (ontbijt/lunch/tussendoor) wel gemiddeld 2 tot 3 boterhammen, 2 crackers, blokje kaas, paar slokken soep en een stuk fruit maar het avondeten is vaak met 2 hapjes wel klaar. Als ze het heel lekker vindt eet ze wel meer. Yoghurt gaat ook wisselend, soms hele bakje leeg en soms raakt ze het niet aan.
Zo lang ze vrolijk zijn vind ik het geen probleem, wij blijven bij het motto "wij bepalen wat ze eten zij bepaalt hoeveel ze eet". Overigens kan ik wel echt sacherijnig worden als ik met veel moeite iets heb gekookt aangepast voor haar allergieën en dat ze dan niks wilt. Op het kdv eet ze haar warme lunch wel hartstikke goed maar als we middags warm eten gaat dat ook niks beter.
Ontbijt is hier wel een must, ze is al 2x flauw gevallen omdat ze te laat haar ontbijt kreeg en ze is echt een monster zonder eten in de ochtend. Als ze niet wil trekken we de trukendoos open.
Zo lang ze vrolijk zijn vind ik het geen probleem, wij blijven bij het motto "wij bepalen wat ze eten zij bepaalt hoeveel ze eet". Overigens kan ik wel echt sacherijnig worden als ik met veel moeite iets heb gekookt aangepast voor haar allergieën en dat ze dan niks wilt. Op het kdv eet ze haar warme lunch wel hartstikke goed maar als we middags warm eten gaat dat ook niks beter.
Ontbijt is hier wel een must, ze is al 2x flauw gevallen omdat ze te laat haar ontbijt kreeg en ze is echt een monster zonder eten in de ochtend. Als ze niet wil trekken we de trukendoos open.
vrijdag 13 september 2019 om 09:46

vrijdag 13 september 2019 om 20:55
That's it. It's a wrap. De vakantie is ten eind. Vandaag afgesloten met een werkelijk waar sprookjesachtige dag in de Efteling (Plopsaland bleek dicht). Morgen rijden we de caravan naar haar standplaats en morgenavond slapen we allemaal in ons eigen bed. Wat waren de afgelopen weken mooi. We hadden even wat opstart moeilijkheden met peuter maar die kan ik me al nauwelijks meer herinneren. Hij is onwijs gegroeid afgelopen weken, heerlijk om dat echt zo onder je eigen ogen zien te gebeuren. Maandag moet ik weer werken. Gek idee maar ook wel weer lekker. We kijken nu al uit naar volgend jaar. Maar eerst thuis maar weer even in een ritme komen. Ben benieuwd of peuter dan nog middag slaapjes gaat doen.
@eten gisteren voor het eerst dat peuter moeilijk deed met eten. Maar geloof dat de hoektanden er aan komen.
@eten gisteren voor het eerst dat peuter moeilijk deed met eten. Maar geloof dat de hoektanden er aan komen.
zaterdag 14 september 2019 om 09:07
Teckeltje dat klinkt heerlijk! In je eigen bed slapen is ook weer heel fijn gelukkig
Hier eet ze ook niet zo goed, na ruim een week koorts hoopte ik wel even een weer wat voeding in te krijgen. Gelukkig heeft ze wel wat reserves, dus we besteden er niet zoveel aandacht aan. Ze eet dolgraag fruit en groentes, dus dan maar een extra banaantje.

Hier eet ze ook niet zo goed, na ruim een week koorts hoopte ik wel even een weer wat voeding in te krijgen. Gelukkig heeft ze wel wat reserves, dus we besteden er niet zoveel aandacht aan. Ze eet dolgraag fruit en groentes, dus dan maar een extra banaantje.
zaterdag 14 september 2019 om 14:36
Welkom thuis Teckeltje! Hopelijk komen jullie snel weer een beetje in een ritme.
Koekiemonster, wat sneu dat ze zolang koorts had. Is ze weer helemaal beter?
Hier weer een ouderwetse dramanacht gehad. Ze wil tegenwoordig niet meer slapen, doet dan zelf het licht aan en versleept al haar boeken naar haar bed. Wij doen dan later stiekem het licht uit en ruimen de boekjes op, maar vannacht werd ze daar opeens heel boos om wakker. Dus om 2 uur 's nachts werden al die boekjes weer in haar bed gelegd. Ook had ze honger en wilde ze eten en zat er een haar op haar hand (stel je voor!). Ze voelde ijskoud maar wilde geen pyjama aan. Ik zag net dat het laatste randje van haar laatste kies doorkomt, dus ik denk dat ze daar ook last van heeft gehad.
Ze is nu dus al de hele dag niet te genieten omdat ze zo moe is. Normaal slaapt ze van 19-7, vannacht was dat van 20-0.30 en van 1.30-5.45.
Koekiemonster, wat sneu dat ze zolang koorts had. Is ze weer helemaal beter?
Hier weer een ouderwetse dramanacht gehad. Ze wil tegenwoordig niet meer slapen, doet dan zelf het licht aan en versleept al haar boeken naar haar bed. Wij doen dan later stiekem het licht uit en ruimen de boekjes op, maar vannacht werd ze daar opeens heel boos om wakker. Dus om 2 uur 's nachts werden al die boekjes weer in haar bed gelegd. Ook had ze honger en wilde ze eten en zat er een haar op haar hand (stel je voor!). Ze voelde ijskoud maar wilde geen pyjama aan. Ik zag net dat het laatste randje van haar laatste kies doorkomt, dus ik denk dat ze daar ook last van heeft gehad.
Ze is nu dus al de hele dag niet te genieten omdat ze zo moe is. Normaal slaapt ze van 19-7, vannacht was dat van 20-0.30 en van 1.30-5.45.
zaterdag 14 september 2019 om 15:57
Zwaar zo'n nacht Fiona... Wil ze dan overdag nog even slapen?
Dochter heeft weer waterdunne diarree en had een scheet met flinke inhoud, echt smerig. Ik heb het idee dat het door voedsel komt maar weet niet goed wat en weet ook niet waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak (en heb vooral ook geen zin in
)
Dochter heeft weer waterdunne diarree en had een scheet met flinke inhoud, echt smerig. Ik heb het idee dat het door voedsel komt maar weet niet goed wat en weet ook niet waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak (en heb vooral ook geen zin in

zaterdag 14 september 2019 om 16:18
Oh wat vervelend Envelop. Hopelijk is het eenmalig en wordt ze niet ziek.
Dochter slaapt eigenlijk nooit meer overdag. Heel soms valt ze in slaap, maar dan maak ik haar na 10 minuten wakker omdat ze 's avonds anders niet gaat slapen. Ze is vandaag echt doodmoe, dus ik laat haar maar wat kleuren en tv kijken. Ze vroeg om half 4 al of we konden gaan eten, hopelijk kan ik het nog een beetje rekken tot bedtijd.
Dochter slaapt eigenlijk nooit meer overdag. Heel soms valt ze in slaap, maar dan maak ik haar na 10 minuten wakker omdat ze 's avonds anders niet gaat slapen. Ze is vandaag echt doodmoe, dus ik laat haar maar wat kleuren en tv kijken. Ze vroeg om half 4 al of we konden gaan eten, hopelijk kan ik het nog een beetje rekken tot bedtijd.
zaterdag 14 september 2019 om 16:22
Je hebt een pb
zaterdag 14 september 2019 om 17:02
Dank je, ga ik straks even kijken

Vraagje: hoe komen jullie aan een oppas voor een langere avond, zeg maar van 16 tot middernacht of later? In familie heb ik geen vertrouwen, maar ik vraag me af of je het wel kan maken om buurmeisjes voor zo'n lange tijd te vragen. En hoeveel betaal je ze dan? Wij zijn nog nooit samen weggeweest sinds we kinderen hebben, maar gaan binnenkort naar een concert, vandaar...