Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
donderdag 29 november 2018 om 21:53
Ik durf het bijna niet te zeggen maar vandaag was weer een goede speenloze dag
Middagslaapje was als vanouds en nu ligt peuter ook weer gewoon te slapen.
Bizar want de eerste keer dat we de speen wilde afleren was het echt drama. Toen zat hij huilend in bed de naam van zijn speen te jammeren en hij ging echt niet slapen. Nu lijkt het net als of die speen er nooit geweest is
En die speen was echt zijn steun en toeverlaat.
Of is er nog een dikke kans op een terugval?
Bizar want de eerste keer dat we de speen wilde afleren was het echt drama. Toen zat hij huilend in bed de naam van zijn speen te jammeren en hij ging echt niet slapen. Nu lijkt het net als of die speen er nooit geweest is
Of is er nog een dikke kans op een terugval?
donderdag 29 november 2018 om 22:07
Ik snap eigenlijk nooit zo goed wat er nou handig aan is dat de klinken omhoog staan? Mijn kinderen maken de deur gewoon open of die klink nu omhoog staat of niet.
En mijn oudste is ook weggelopen, toen was hij nog maar 2. Hoelang hij weg is geweest? Ik heb geen idee, misschien om 02.00, misschien om 06.00 ik weet het niet. Zodra ik merkte dat hij weg was ben ik gaan zoeken en heb de politie ingeschakeld. Binnen een kwartier had ik hem weer maar toen had hij ook al een kwartier bij een buurvrouw thuis gezeten en wat daarvoor is gebeurd? Ik heb echt geen idee. Die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. In mijn geval was het simpel. Ik sliep en ik dacht dat hij ook lat te slapen.
En mijn oudste is ook weggelopen, toen was hij nog maar 2. Hoelang hij weg is geweest? Ik heb geen idee, misschien om 02.00, misschien om 06.00 ik weet het niet. Zodra ik merkte dat hij weg was ben ik gaan zoeken en heb de politie ingeschakeld. Binnen een kwartier had ik hem weer maar toen had hij ook al een kwartier bij een buurvrouw thuis gezeten en wat daarvoor is gebeurd? Ik heb echt geen idee. Die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. In mijn geval was het simpel. Ik sliep en ik dacht dat hij ook lat te slapen.
vrijdag 30 november 2018 om 00:04
Mijn 3 jarige peuter kan de omhoog staande klinken ook prima open doen. En ik vind ook dat hij de leeftijd heeft zich vrij door het huis te mogen bewegen.
Mijn 2 jarige peuter kan er nog niet bij.
@GC: kan prima dat het zo goed blijft gaan. Bij ons ging het ook zo, terwijl zoon er inderdaad ook aan verknocht was. Hij had gewoon de leeftijd bereikt dat hij kon beredeneren dat speen nou eenmaal weg/stuk was.
Mijn 2 jarige peuter kan er nog niet bij.
@GC: kan prima dat het zo goed blijft gaan. Bij ons ging het ook zo, terwijl zoon er inderdaad ook aan verknocht was. Hij had gewoon de leeftijd bereikt dat hij kon beredeneren dat speen nou eenmaal weg/stuk was.
zaterdag 1 december 2018 om 07:14
En we gaan nog even door met dit soort verhalen: klein meisje belt met 112 omdat ze haar moeder snachts niet kan vinden. Op de achtergrond is haar baby broertje te horen. Haar ouders zijn naar de bios. Ze konden geen oppas vinden en ze slapen eigenlijk altijd door, dus ze hadden het er op gegokt.
Dit vind ik dan wel onvoorstelbaar. Behalve wakker worden kunnen er ook nog andere dingen gebeuren.
https://www.ad.nl/den-haag/ouders-gaan- ... a05d31818/
Dit vind ik dan wel onvoorstelbaar. Behalve wakker worden kunnen er ook nog andere dingen gebeuren.
zaterdag 1 december 2018 om 07:39
Tinkeltje33 schreef: ↑01-12-2018 07:14En we gaan nog even door met dit soort verhalen: klein meisje belt met 112 omdat ze haar moeder snachts niet kan vinden. Op de achtergrond is haar baby broertje te horen. Haar ouders zijn naar de bios. Ze konden geen oppas vinden en ze slapen eigenlijk altijd door, dus ze hadden het er op gegokt.
Hier is peuter nog nooit alleen thuis geweest. Ik ben 1x tijdens een dutje de galerij op gestapt omdat er een zwaan voor de deur zat. En dat is gek op 3 hoog. Het verklaarde ook de rot klap tegen de voordeur, even daarvoor.
Ik lees op viva vaak over ouders die even een boodschapje gaan doen. Ik vraag mij af wat die ouders denken. Het kan niet alleen mis gaan thuis maar ook met die ouder onderweg.
Ik blijf het raar vinden dat je voor vanalles een diploma of bewijs nodig hebt, behalve voor het hebben van kinderen.
zaterdag 1 december 2018 om 08:55
Wat een verhalen, bij dat 112-verhaal van die ouders die naar de bioscoop gingen kreeg ik tranen in mijn ogen (nou ben ik ook zwanger..). Ik vind het al lastig als ik 's avonds de bak moet buiten zetten omdat dat ruim 50 meter lopen is, ik doe dan al de deuren op slot en nam in het begin altijd de babyfoon mee.
Dochter was vannacht om 3.30 wakker. En dan ook echt WAKKER. "Mamaaaaaaa, uit!!!" Grapjas
Dochter was vannacht om 3.30 wakker. En dan ook echt WAKKER. "Mamaaaaaaa, uit!!!" Grapjas
zaterdag 1 december 2018 om 19:42
Peuter is hier wel eens alleen thuisgebleven, als baby en als dreumes, toen hij nog in een bed lag waar hij niet uit kon. Nu zou ik er niet eens aan moeten denken. En dan was het niet langer dan een kwartier met de babyfoon bij de buren (en de sleutels natuurlijk).
En dochter als baby ook, als ik met zoon even buiten de tuin een rondje op de loopfiets ging (om het huizenblok, met altijd babyfoon bereik). Zeker toen ze nog slaapjes hadden die totaal niet synchroon liepen, dan vond ik dat ik dochter niet altijd op sleeptouw kon nemen en zoon niet altijd in de tuin kon opsluiten.
Peuter speelt hier trouwens ook geregeld alleen beneden als ik boven bezig ben dochter op bed te leggen, dan hebben we het al gauw over 15-20 minuten per keer. Daar zijn we gelijk mee begonnen toen dochter net geboren was (en zoon dus toen 18mnd), want ik kon hem er echt niet bij gebruiken als ik zijn zusje op bed ging leggen.
Ik heb wel de regel dat er niet meer da 1 verdieping tussen mij en de kinderen mag zitten, anders hoor ik ze niet meer goed. Ik kan dus nooit op zolder zijn als er een kind in de woonkamer speelt.
Naar de bios zonder oppas vind ik trouwens van de zotte! (Maar dat zou elk normaal mens vinden)
En dochter als baby ook, als ik met zoon even buiten de tuin een rondje op de loopfiets ging (om het huizenblok, met altijd babyfoon bereik). Zeker toen ze nog slaapjes hadden die totaal niet synchroon liepen, dan vond ik dat ik dochter niet altijd op sleeptouw kon nemen en zoon niet altijd in de tuin kon opsluiten.
Peuter speelt hier trouwens ook geregeld alleen beneden als ik boven bezig ben dochter op bed te leggen, dan hebben we het al gauw over 15-20 minuten per keer. Daar zijn we gelijk mee begonnen toen dochter net geboren was (en zoon dus toen 18mnd), want ik kon hem er echt niet bij gebruiken als ik zijn zusje op bed ging leggen.
Ik heb wel de regel dat er niet meer da 1 verdieping tussen mij en de kinderen mag zitten, anders hoor ik ze niet meer goed. Ik kan dus nooit op zolder zijn als er een kind in de woonkamer speelt.
Naar de bios zonder oppas vind ik trouwens van de zotte! (Maar dat zou elk normaal mens vinden)
zaterdag 1 december 2018 om 19:52
Hier ook hoor Maartje, beide kanten op (beneden en boven). In zijn kamer kan er weinig echt gebeuren en beneden hoor ik hem ook als ik boven ben. Of ik zet hem voor de tv en de kans is klein dat hij daar dan vandaan gaat
Sowieso weet je natuurlijk als ouder of je dat met je eigen peuter wel/niet kan doen. Ik heb een zusje die heel zoet was en mijn moeder kom dan weggaan dat ze aan tafel zat en half uur later zat ze nog steeds daar te spelen. En het is geen luilak geworden oid 
Wij waren vandaag in het kinderboekenmuseum. Aanrader voor peuters die ook van (o.a) Kikker en zijn vriendjes houden.
Wij waren vandaag in het kinderboekenmuseum. Aanrader voor peuters die ook van (o.a) Kikker en zijn vriendjes houden.
zaterdag 1 december 2018 om 20:00
Volgen ze je dan niet naar boven Maartje? Mijn dochter wil het liefst direct achter me aan gaan en omdat we nogal een gevaarlijke trap hebben wil ik niet dat ze daar alleen op klimt. Over een half jaar hebben we weer een baby in huis dus dan moeten we daar toch iets op vinden.
Hier vandaag kleine paniek, ik haalde dochter uit bed met een enorme allergische reactie. Ze was helemaal rood, opgezwollen en haar ogen zaten bijna dicht. Ze is allergisch voor pinda, maar zo erg heb ik het nog niet eerder gezien. Ze had die ochtend alleen pap gegeten, verder helemaal niets. Wij hebben zelf wel pindakaas gegeten (zoals elke dag) dus het moet haast wel zijn dat daar iets van op de grond is gevallen o.i.d. Ik snap echt niet hoe, want we zijn heel voorzichtig en ze heeft nooit eerder zo heftig gereageerd.
Ik ben er wel van geschrokken. Als dit op een ochtend thuis in haar veilige omgeving al gebeurt.. Volgende week begint ze op de peuterspeelzaal en ook de opa's en oma's zijn iets minder voorzichtig dan wij. De reacties worden ook steeds heftiger (hoewel ik haar dus wel na twee uur slapen pas uit bed haalde).
Hier vandaag kleine paniek, ik haalde dochter uit bed met een enorme allergische reactie. Ze was helemaal rood, opgezwollen en haar ogen zaten bijna dicht. Ze is allergisch voor pinda, maar zo erg heb ik het nog niet eerder gezien. Ze had die ochtend alleen pap gegeten, verder helemaal niets. Wij hebben zelf wel pindakaas gegeten (zoals elke dag) dus het moet haast wel zijn dat daar iets van op de grond is gevallen o.i.d. Ik snap echt niet hoe, want we zijn heel voorzichtig en ze heeft nooit eerder zo heftig gereageerd.
Ik ben er wel van geschrokken. Als dit op een ochtend thuis in haar veilige omgeving al gebeurt.. Volgende week begint ze op de peuterspeelzaal en ook de opa's en oma's zijn iets minder voorzichtig dan wij. De reacties worden ook steeds heftiger (hoewel ik haar dus wel na twee uur slapen pas uit bed haalde).
zaterdag 1 december 2018 om 20:18
Schrikken Fiona! Hoe gaat het nu met haar?fiona2018 schreef: ↑01-12-2018 20:00...
Bij ons kwam het KDV er achter dat mijn oudste allergisch bleek voor een paar voedingsproducten. Ze reageerden daar meteen en heel correct en hebben ook meteen contact opgenomen met mij. Toen we wisten van de allergie is het nooit meer voorgekomen dat ze dat product daar kreeg; het eten werd heel strikt gescheiden. En bij de BSO waar ze nu zit, is een kindje met heel veel allergien en daar scheiden ze ook alles (eten in verschillende afgesloten keukenkastjes en koelkasten, eigen bestek en borden/bekers etc) heel strikt. Mijn ervaring is dat een kindje met allergien bij dergelijke instanties veiliger is dan bij (verwen)opa&oma die toch echt iets minder oplettend zijn.
zaterdag 1 december 2018 om 20:22
Die staat ook nog op ons lijstje. Ik had begrepen dat Rupsje Nooitgenoeg-fans daar ook prima terecht kunnenMorgenstond_ schreef: ↑01-12-2018 19:52Hier ook hoor Maartje, beide kanten op (beneden en boven). In zijn kamer kan er weinig echt gebeuren en beneden hoor ik hem ook als ik boven ben. Of ik zet hem voor de tv en de kans is klein dat hij daar dan vandaan gaatSowieso weet je natuurlijk als ouder of je dat met je eigen peuter wel/niet kan doen. Ik heb een zusje die heel zoet was en mijn moeder kom dan weggaan dat ze aan tafel zat en half uur later zat ze nog steeds daar te spelen. En het is geen luilak geworden oid
Wist je trouwens dat ze in het Boijmans speciale peuterrondleidingen hebben? Daar moet je dan nog wel voor juni heen, want dan gaan ze dicht voor renovatie (en ze gaan pas weer open als onze peuters in groep 4/5(/6) zitten
maartje2016 wijzigde dit bericht op 01-12-2018 20:32
4.08% gewijzigd
zaterdag 1 december 2018 om 20:30
We hebben een traphekje in de gang, tussen de woonkamer en de trap/voordeur (die wel gewoon op slot is). We hebben een dichte keuken, dus dat scheelt ook al aardig wat, dan moet zoon op zijn minst moeite doen om mijn spatels te jatten lenen.fiona2018 schreef: ↑01-12-2018 20:00Volgen ze je dan niet naar boven Maartje? Mijn dochter wil het liefst direct achter me aan gaan en omdat we nogal een gevaarlijke trap hebben wil ik niet dat ze daar alleen op klimt. Over een half jaar hebben we weer een baby in huis dus dan moeten we daar toch iets op vinden.
Verder zorg ik dat zijn favo programma op staat (het zandkasteel, 14 minuten), staat er een rietjesbeker ranja en krijgt hij een doosje rozijntjes (waarvan ik weet dat ik ze daarna uit de bank moet peuteren, maar dat is een prijs die ik graag betaal)
Nu ik dit zo schrijf: zal het woord 'peuteren' iets te maken hebben met 'peuters'?
zaterdag 1 december 2018 om 21:34
Ah, zeker! Mijn peuter heeft zich ook keurig door al het eten heen gekropen. Maar kikker is wel het grootste deel hoor. En ze kunnen ook Kikkers zwembroek aanMaartje2016 schreef: ↑01-12-2018 20:22Die staat ook nog op ons lijstje. Ik had begrepen dat Rupsje Nooitgenoeg-fans daar ook prima terecht kunnen![]()
Wist je trouwens dat ze in het Boijmans speciale peuterrondleidingen hebben? Daar moet je dan nog wel voor juni heen, want dan gaan ze dicht voor renovatie (en ze gaan pas weer open als onze peuters in groep 4/5(/6) zitten)
Leuk van Boijmans! Eens kijken wanneer we dat gaan doen. We hebben toch zo'n [naamstad]pas.
zaterdag 1 december 2018 om 21:38
Heftig dat ze zo'n reactie had zeg. Is ze voor andere dingen nog allergisch? Lijkt me best pittig om daar als ouder dus wel goed op te letten altijd.fiona2018 schreef: ↑01-12-2018 20:00Volgen ze je dan niet naar boven Maartje? Mijn dochter wil het liefst direct achter me aan gaan en omdat we nogal een gevaarlijke trap hebben wil ik niet dat ze daar alleen op klimt. Over een half jaar hebben we weer een baby in huis dus dan moeten we daar toch iets op vinden.
Hier gaat zoontje met naar bed brengen van baby wel vaak mee naar boven trouwens. Dan parkeer ik hem in zijn kamer. Daar heeft hij een auto speelkleed en daar spelen we dan daarna samen. Baby slaapt helaas nooit erg lang, dus soms spelen we daar tot baby weer wakker is
maandag 3 december 2018 om 10:35
Schrikken zeg @Fiona! Het lijkt mij ook eng als mijn kind zo allergisch is. Bij ons op het kdv hebben we ook een pindaallergie kindje en alles is daar natuurlijk op aangepast.
Hier kan peuter ineens niet meer luisteren. Het is echt bizar. Eerst zei hij wel eens ‘nee’ maar dat stelde weinig voor. Maar echt.. hij moest ineens stofzuigen om 20.00, stroop/boter/jam én zuivelspread op zijn brood en spatte volledig uit zijn panty toen ik het wasrek in mijn eentje opvouwde en wegzette
Hij gooit ook alles op de grond, wil weer opgetilt worden en maakt spullen kapot. Hij schreeuwt ook ineens ‘nee mama ophouden!’ of ‘papa weglopen nú!’
We hadden tot voor kort een koddige peuter die alles wel wilde en zich makkelijk liet afleiden. Nou niet meer dus
Oh en een schoonzus heeft vandaag bedacht dat we een minimalistische Sinterklaas gaan vieren. Ze waait met alle winden mee en heeft nu de ‘blij zijn met weinig’ wind te pakken. Zij, die al jaren 20 cadeaus aan haar koters gaf (die ze niet meer uit wilde pakken na cadeau 10) blieft nu maar 2 cadeaus per kind. Dat probeer ik er al jaren doorheen te krijgen
Dat wordt een fantastische pakjesavond met allemaal kinderen die ladingen cadeaus gewent zijn
Hier kan peuter ineens niet meer luisteren. Het is echt bizar. Eerst zei hij wel eens ‘nee’ maar dat stelde weinig voor. Maar echt.. hij moest ineens stofzuigen om 20.00, stroop/boter/jam én zuivelspread op zijn brood en spatte volledig uit zijn panty toen ik het wasrek in mijn eentje opvouwde en wegzette
We hadden tot voor kort een koddige peuter die alles wel wilde en zich makkelijk liet afleiden. Nou niet meer dus
Oh en een schoonzus heeft vandaag bedacht dat we een minimalistische Sinterklaas gaan vieren. Ze waait met alle winden mee en heeft nu de ‘blij zijn met weinig’ wind te pakken. Zij, die al jaren 20 cadeaus aan haar koters gaf (die ze niet meer uit wilde pakken na cadeau 10) blieft nu maar 2 cadeaus per kind. Dat probeer ik er al jaren doorheen te krijgen
maandag 3 december 2018 om 10:52
Fijn hè?GlitterCupcake schreef: ↑03-12-2018 10:35
We hadden tot voor kort een koddige peuter die alles wel wilde en zich makkelijk liet afleiden. Nou niet meer dus![]()
Hier op het forum was me "beloofd" dat het ergste met 2,4 wel over zou zijn. Nou, nu het pas met 2,3 echt begint ben ik bang dat het nog een hele lange strijd gaat worden. Maar misschien ben ik er met 2,4 wel aan gewend, zodat het over komt dat het dan minder wordt
maandag 3 december 2018 om 11:13
Maartje2016 schreef: ↑03-12-2018 10:52Fijn hè?
Hier op het forum was me "beloofd" dat het ergste met 2,4 wel over zou zijn. Nou, nu het pas met 2,3 echt begint ben ik bang dat het nog een hele lange strijd gaat worden. Maar misschien ben ik er met 2,4 wel aan gewend, zodat het over komt dat het dan minder wordt![]()
Hier begint het ook pas nu met 2,3. In zijn baby en dreumes tijd was hij ruw en lomp maar niet brutaal of bijdehand. Echt een koddig ventje wat we netjes overal mee naartoe konden nemen. Hij was ook heel netjes met dankjewel en alsjeblieft. Maar nu..
Mijn man laat zich makkelijker manipuleren, merken we nu ook. Hij stopt met tandenpoetsen als peuter drama maakt en gaat afleiding/oplossing zoeken. Ik niet en echt 1 tel nadat het poetsen klaar is, zijn de tranen en het gebrul over.
Peuter is ook ineens hebberig. Tis net een hamster.
maandag 3 december 2018 om 11:30
Ze heeft alleen pinda allergie gelukkig, maar het is wel een rotallergie om te hebben. En een gevaarlijke ook. Ze is vanochtend voor het eerst naar de peuterspeelzaal geweest en vond het fantastisch. De leidster heeft zelf ook een kind met een notenallergie dus dat is erg fijn, dan weet ze waar je op moet letten.
Glitter, in elk geval is jouw peuter nog jong genoeg om te 'wennen' aan weinig cadeau's. Dat is dus ook de reden dat wij het alleen met het gezin vieren en niet met andere familie erbij. Het was elk jaar weer strijd.
Glitter, in elk geval is jouw peuter nog jong genoeg om te 'wennen' aan weinig cadeau's. Dat is dus ook de reden dat wij het alleen met het gezin vieren en niet met andere familie erbij. Het was elk jaar weer strijd.
maandag 3 december 2018 om 11:42
Die van ons begon met 1,5 en is nu eindelijk weer een beetje hanteerbaar. (lees; een driftbui na een 'nee' duurt minder dan 10 minuten). Ze is 3,5...
Haar kleine zus (1,5) ligt ook al met krokodillentranen over de grond te dweilen als ze 'nee' te horen krijgt, dus we maken ons borst vast nat.
Haar kleine zus (1,5) ligt ook al met krokodillentranen over de grond te dweilen als ze 'nee' te horen krijgt, dus we maken ons borst vast nat.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
maandag 3 december 2018 om 12:11
Maar hoe doe je dat dan @Kleinezon? Ga je dan wel nog bij mensen op bezoek en kweek je een dikke huid qua schamen? Of geef je juist veel toe of wordt je heel consequent?
@Fiona Fijn dat ze het zo leuk vond en handig dat de leidster ervaring heeft. Heeft je peuter niet last van peulvruchten?
En ik vind het voorstel van schoonzus prima. Behalve dan dat ik een shitload aan cadeaus had gekocht. En dat ik vrees voor een ongezellige avond omdat alle oudere kinderen gewent zijn aan zakken vol. Dat overleven we wel, maar leuk is anders.
@Fiona Fijn dat ze het zo leuk vond en handig dat de leidster ervaring heeft. Heeft je peuter niet last van peulvruchten?
En ik vind het voorstel van schoonzus prima. Behalve dan dat ik een shitload aan cadeaus had gekocht. En dat ik vrees voor een ongezellige avond omdat alle oudere kinderen gewent zijn aan zakken vol. Dat overleven we wel, maar leuk is anders.
maandag 3 december 2018 om 12:37
Zoon hier is ook wel vrij pittig. Niet veel driftbuien, maar totaal niet luisteren. Nergens naar. En als je war boos wordt, beginnen met lachen.
Ik neem hem alleen mee op bezoek naar mensen met kinderen (kind veilig huis) of opa en oma. Verder weinig. Hij zit ook veel in de buggy, omdat hij wandelend vaak niet te hanteren is. Bij moeilijkdoenerij pak ik hem gewoon op onder mijn arm, zonder blikken of blozen. Het interesseert me niet zo veel wat een ander er van vind. Eerlijk gezegd heb ik op dat moment mijn handen vol aan zoon en weinig tijd om na te denken wat een ander er van vindt.
Uit eten is helemaal geen optie hier. Dat is groot drama. Bij andere mensen ben ik wel iets toegeeflijker om drama te voorkomen. Maar soms ga ik ook na een half uurtje of uurtje al weg.
Ik neem hem alleen mee op bezoek naar mensen met kinderen (kind veilig huis) of opa en oma. Verder weinig. Hij zit ook veel in de buggy, omdat hij wandelend vaak niet te hanteren is. Bij moeilijkdoenerij pak ik hem gewoon op onder mijn arm, zonder blikken of blozen. Het interesseert me niet zo veel wat een ander er van vind. Eerlijk gezegd heb ik op dat moment mijn handen vol aan zoon en weinig tijd om na te denken wat een ander er van vindt.
Uit eten is helemaal geen optie hier. Dat is groot drama. Bij andere mensen ben ik wel iets toegeeflijker om drama te voorkomen. Maar soms ga ik ook na een half uurtje of uurtje al weg.