Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
zondag 24 maart 2019 om 19:41
Wij zijn ook nog niet naar musea geweest, terwijl museumkaart met 65 euro voor volwassenen en kinderen de helft niet eens heel duur is als je iedere maand keer zou gaan.
Maar ik overweeg eerst abonnement op lokale dierentuin nu beide jongens nog gratis zijn. Die heb je er hier al uit als je 3 keer gaat in een jaar.
Maar ik overweeg eerst abonnement op lokale dierentuin nu beide jongens nog gratis zijn. Die heb je er hier al uit als je 3 keer gaat in een jaar.
zondag 24 maart 2019 om 19:48
zondag 24 maart 2019 om 19:56
Die bus met auto's zou onze dochter ook helemaal geweldig vinden!
Man is dochter net naar bed aan het brengen pfff wat wilde ik haar vandaag graag achter het behang plakken. Ze zit duidelijk niet goed in haar vel, superdruk, alles was "nee", ze had ontzettende zure diarree en zat zichzelf ook in de weg. Gelukkig bleef ze wel heel lief tegen haar broertje, die periode lijkt wel helemaal afgesloten te zijn!
Wij zijn ook nog nooit naar een musea geweest maar het nijntje museum staat wel op de planning om een keer te doen. Vind het vaak toch te prijzig en ze vermaakt zich op andere plekken ook heel goed.
Vooral man is anti dierentuin omdat hij dat zielig vind voor alle beesten. Ondanks dat Burger Zoo om de hoek zit zijn we er nog maar 1x geweest.
Man is dochter net naar bed aan het brengen pfff wat wilde ik haar vandaag graag achter het behang plakken. Ze zit duidelijk niet goed in haar vel, superdruk, alles was "nee", ze had ontzettende zure diarree en zat zichzelf ook in de weg. Gelukkig bleef ze wel heel lief tegen haar broertje, die periode lijkt wel helemaal afgesloten te zijn!
Wij zijn ook nog nooit naar een musea geweest maar het nijntje museum staat wel op de planning om een keer te doen. Vind het vaak toch te prijzig en ze vermaakt zich op andere plekken ook heel goed.
Vooral man is anti dierentuin omdat hij dat zielig vind voor alle beesten. Ondanks dat Burger Zoo om de hoek zit zijn we er nog maar 1x geweest.
zondag 24 maart 2019 om 20:01
Ik weet niet zoveel van dierenleed in de dierentuin... maar bovenstaande is echt een aanrader! (Misschien juist op onmogelijke-peuter dagen.)
Wat ik van een paar dieren weet lijken ze het er juist wel goed te hebben (ze vangen alleen de bejaarde vrouwtjes olifanten op bv, soort verzorgingstehuis voor olifanten
Overigens wonen we dan dus wel bij elkaar in de buurt
zondag 24 maart 2019 om 20:02
zondag 24 maart 2019 om 20:57
fiona2018 schreef: ↑24-03-2019 19:21Wat leuk al die musea met kinderactiviteiten. Ik moet eerlijk bekennen dat we nog nooit met dochter naar een museum zijn geweest, zelfs het Nijntje museum nog niet (en dochter is een giga Nijntje fan). Is het een beetje betaalbaar? Ik heb het idee dat je al snel €15 p.p. betaalt voor een uurtje museum, maar misschien heb ik dat mis? Wij gaan meestal een dagje naar het bos of wandelen door de duinen.
Een andere vraag, dochter heeft sinds deze week een neplach. Ik denk dat ze het op de peuterspeelzaal heeft opgepikt. Ze lacht opeens heel theatraal, luid en overduidelijk nep "hèhèhèhèhè". En echt 50x per dag. Is dat herkenbaar voor iemand? Het zal uiteraard wel een fase zijn![]()
Als musea niet zo ons ding zou zijn zouden we ook niet zo vaak gaan. We hebben beide een museumkaart. Wandelen hou ik niet zo van en peuter haat wind. Tja dan is een dagje de duinen in niet zo gezellig
En zo’n lachje lijkt mij bloed irritant
zondag 24 maart 2019 om 22:35
Nou 21.45uur sliep dochter eindelijk. Omdat ze zich zo in de weg zat hebben we haar vanmiddag 1,5uur laten slapen, niet meer doen dus 
Dat lachen doet dochter als we bezoek hebben en met zn allen om iets lachen wat ze niet begrijpt, ze lacht dan met een neplach mee.
Grappig dat je in de buurt woont zussel! Misschien moeten we toch maar eens een abbo overwegen, als baby straks ook kan zitten kunnen we lekker met de fiets die kant op.
Dat lachen doet dochter als we bezoek hebben en met zn allen om iets lachen wat ze niet begrijpt, ze lacht dan met een neplach mee.
Grappig dat je in de buurt woont zussel! Misschien moeten we toch maar eens een abbo overwegen, als baby straks ook kan zitten kunnen we lekker met de fiets die kant op.
maandag 25 maart 2019 om 07:32
Glitter, wat leuk om te lezen dat je ook zo’n museumfanaat bent! Wij hebben bijna alle musea die je noemt ook al gehad met peuter, maar het Maritiem Museum was wel he-le-maal te gek. Wij hebben het overigens gecombineerd met een Spido-rondvaart.
Nog even twee aanraders: museum Speelklok in Utrecht (met een ontzettend leuke kindervoorstelling) en het Watermuseum in Arnhem (met mooi weer: zwembroek mee en buiten heerlijk spelen!).
Nog even twee aanraders: museum Speelklok in Utrecht (met een ontzettend leuke kindervoorstelling) en het Watermuseum in Arnhem (met mooi weer: zwembroek mee en buiten heerlijk spelen!).
maandag 25 maart 2019 om 08:24
Oh ja die Spido is ook gaaf!
Ja wij houden veel van musea. Man en ik deden het al voor we peuter kregen en het bleek een prima uitje te zijn met baby->dreumes->peuter. Het is warm, de toiletten zijn altijd fan-tas-ties en er is meestal ook wel wat te eten.
Ik hou enorm van natuur maar meer om in te zitten/wonen/kamperen dan doorheen te trekken. We haten shoppen en zijn doordeweeks al druk dus dan blijven musea over.
Wij hadden vanmorgen onze eerste "IK WIL NIET NAAR *naam kdv*!!!!"
Misschien hadden we niet én naar een échte boerderij én naar het Maritiem museum moeten gaan
Het weekend was té leuk..
Ja wij houden veel van musea. Man en ik deden het al voor we peuter kregen en het bleek een prima uitje te zijn met baby->dreumes->peuter. Het is warm, de toiletten zijn altijd fan-tas-ties en er is meestal ook wel wat te eten.
Wij hadden vanmorgen onze eerste "IK WIL NIET NAAR *naam kdv*!!!!"
Misschien hadden we niet én naar een échte boerderij én naar het Maritiem museum moeten gaan
maandag 25 maart 2019 om 08:48
Dat lachje is inderdaad erg irritant. Ze kijkt geen Peppa Pig, dus daar heeft ze het niet van.
Envelop, dat klinkt als een vermoeiende avond. Wel fijn dat ze inmiddels zo lief is tegen haar broertje.
Ik ben ook niet zo'n fan van dierenleed in dierentuinen, dus als we erheen gaan kies ik er wel eentje waar ze zoveel mogelijk ruimte hebben. Naar Artis zullen we dus niet zo snel gaan. Ik denk dat we binnenkort wel naar het Nijntje museum zullen gaan. Verder zijn wij juist wel buitenmensen, dus zelfs als het waait of stormt zijn we vaak op het strand te vinden.
Vervelend dat hij niet naar het kdv wilde Glitter! Hier was het andersom. Vorige week was dochter haar favoriete juf er niet, vandaag weer wel. Dus ze rende er op af, ging naast haar zitten en keek niet meer om naar mij. Blij dat ze het zo leuk vindt, dat wel.
Envelop, dat klinkt als een vermoeiende avond. Wel fijn dat ze inmiddels zo lief is tegen haar broertje.
Ik ben ook niet zo'n fan van dierenleed in dierentuinen, dus als we erheen gaan kies ik er wel eentje waar ze zoveel mogelijk ruimte hebben. Naar Artis zullen we dus niet zo snel gaan. Ik denk dat we binnenkort wel naar het Nijntje museum zullen gaan. Verder zijn wij juist wel buitenmensen, dus zelfs als het waait of stormt zijn we vaak op het strand te vinden.
Vervelend dat hij niet naar het kdv wilde Glitter! Hier was het andersom. Vorige week was dochter haar favoriete juf er niet, vandaag weer wel. Dus ze rende er op af, ging naast haar zitten en keek niet meer om naar mij. Blij dat ze het zo leuk vindt, dat wel.
maandag 25 maart 2019 om 09:12
Balen envelop. Zoon is ook niet fit en hebben we ook maar laten slapen (3uur) en gaat savonds ook goed slapen. Grappig die verschillen tussen peuters.
Nijntje museum vond ik helemaal leuk, zoon was toen nog net geen 1. Nu wil ik nog een keer maar vriend houd er allemaal wat minder van.
Hij wil liever rustig aan doen in het weekend. We kunnen ook maar 1 dag druk zijn, dan heeft zoon ook die andere dag echt nodig om bij te komen.
Kinderboekenmuseum staat hoog op mijn lijstje om te gaan!
Wij gaan wel naar dierentuinen, zo af en toe. Vinden het altijd leuk om dieren te kijken.
Ik vind een abbonnement toch een hoop geld, en ook elke keer erheen rijden, parkeerkosten.
Als we op de fiets konden, zou ik het leuk vinden.
Sealife in Scheveningen zijn we ook eens geweest, was ook erg leuk.
Nijntje museum vond ik helemaal leuk, zoon was toen nog net geen 1. Nu wil ik nog een keer maar vriend houd er allemaal wat minder van.
Hij wil liever rustig aan doen in het weekend. We kunnen ook maar 1 dag druk zijn, dan heeft zoon ook die andere dag echt nodig om bij te komen.
Kinderboekenmuseum staat hoog op mijn lijstje om te gaan!
Wij gaan wel naar dierentuinen, zo af en toe. Vinden het altijd leuk om dieren te kijken.
Ik vind een abbonnement toch een hoop geld, en ook elke keer erheen rijden, parkeerkosten.
Als we op de fiets konden, zou ik het leuk vinden.
Sealife in Scheveningen zijn we ook eens geweest, was ook erg leuk.
anoniem_322035 wijzigde dit bericht op 25-03-2019 09:13
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
4.54% gewijzigd
maandag 25 maart 2019 om 09:30
Ons vorige huis was praktisch naast het watermuseum dus daar ben ik wel vaker geweest. Museum Voorlinden lijkt me heel gaaf maar is voor ons echt een eind rijden. Misschien moeten we toch ook maar eens musea bezoeken, eigenlijk is het best leuk. Ga de link van glitter eens bekijken, vind de prijs (incl parkeren vaak) ook wel een ding. Zo'n hoog budget hebben we niet.
Iemand al eens bij de spelerij in dieren geweest? Is dat al leuk op deze leeftijd?
Iemand al eens bij de spelerij in dieren geweest? Is dat al leuk op deze leeftijd?
dinsdag 26 maart 2019 om 07:28
Zoon laat eigenlijk alleen moeilijk gedrag zien als hij moe is/honger heeft/teveel prikkels gehad.
Anders wil hij ook wel eens proberen maar wij zijn consequent dus zoon weet wat wel en niet kan. En als hij toch niet luistert, kan hij even op de trap zitten.
Wat voor gedrag laat jouw peuter zien aapje?
Kan het ook te maken hebben door de komst van baby?
In ieder geval kunnen extra handvatten geen kwaad, juist goed dat je daar naar kijkt!
Anders wil hij ook wel eens proberen maar wij zijn consequent dus zoon weet wat wel en niet kan. En als hij toch niet luistert, kan hij even op de trap zitten.
Wat voor gedrag laat jouw peuter zien aapje?
Kan het ook te maken hebben door de komst van baby?
In ieder geval kunnen extra handvatten geen kwaad, juist goed dat je daar naar kijkt!
dinsdag 26 maart 2019 om 07:50
Hier is het veel beter gegaan toen we met time outs zijn gaan werken en we haar niet meer actief bij broertje zijn gaan betrekken. We zijn haar ook wat meer "volwassen" gaan behandelenen hebben gepraat over alle veranderingen die een baby met zich mee brengt en ik heb bewust soms 1 op 1 tijd buiten de deur net toen nog dreumes gepland.
Verder weinig aandacht geven bij dridtbuien, dan raast ze maar even alleen uit maar het is niet de manier om aandacht te eissen.
@aapje, wat doe je nu met deze peuterpubertijd?
Verder weinig aandacht geven bij dridtbuien, dan raast ze maar even alleen uit maar het is niet de manier om aandacht te eissen.
@aapje, wat doe je nu met deze peuterpubertijd?
dinsdag 26 maart 2019 om 08:32
Ik geloof niet dat de peuterpubertijd hier al is begonnen.
Tot nu toe is het alleen nog zich laten vallen en mopperen als ze ergens niet mee eens is/wat anders wil. Dan zet ik dr weer op de benen en zeg dat ze moet gaan staan en neem haar handje en ga verder. Of ik neem dr al worstelend/schoppend/plankend onder de arm/over de schouder en loop door, na een poosje kan ik dr weer neerzetten en doet ze weer 'normaal'. Af en toe wat meer jengelen om dingen, maar daar besteden we geen aandacht aan.
In het verleden wel huil/driftbuien die na 2/3x waarschuwen niet stopte, dan kon ze die op de gang voortzetten.
Maar nog niet echt dat ik zeg wauw.
Welk gedrag loop je tegenaan @aapje?
Tot nu toe is het alleen nog zich laten vallen en mopperen als ze ergens niet mee eens is/wat anders wil. Dan zet ik dr weer op de benen en zeg dat ze moet gaan staan en neem haar handje en ga verder. Of ik neem dr al worstelend/schoppend/plankend onder de arm/over de schouder en loop door, na een poosje kan ik dr weer neerzetten en doet ze weer 'normaal'. Af en toe wat meer jengelen om dingen, maar daar besteden we geen aandacht aan.
In het verleden wel huil/driftbuien die na 2/3x waarschuwen niet stopte, dan kon ze die op de gang voortzetten.
Maar nog niet echt dat ik zeg wauw.
Welk gedrag loop je tegenaan @aapje?
dinsdag 26 maart 2019 om 09:12
Alles is nee, alles is boos, hij slaapt nog slechter dan anders momenteel. En in de hoek zetten doen we wel eens, maar ik mag hem niet optillen Ivm keizersnede dus hij loopt er net zo hard weer uit. Vanochtend heb ik hem bijna gewoon in romper afgeleverd bij opvang omdat hij echt niet wilde aankleden. Toen ben ik zelf even gaan omkleden en daarna wilde hij gelukkig wel.
Hij is zo lief voor zijn broertje, maar is voor groot deel ook gewoon moe.
En bij kdv is hij een engeltje en slaapt keurig 2 uur of langer als ze hem niet wakker zouden maken.
Alleen iets met hem doen gaat nu vooral als baby slaapt. Zodra baby ook naar kdv gaat in juni, heb ik wel de vrijdagen peuter alleen thuis voor 1 op 1 aandacht maar dat duurt nog wel even dus.
En man en ik zijn beide ook gewoon moe, wat niet meehelpt natuurlijk.
Hij is zo lief voor zijn broertje, maar is voor groot deel ook gewoon moe.
En bij kdv is hij een engeltje en slaapt keurig 2 uur of langer als ze hem niet wakker zouden maken.
Alleen iets met hem doen gaat nu vooral als baby slaapt. Zodra baby ook naar kdv gaat in juni, heb ik wel de vrijdagen peuter alleen thuis voor 1 op 1 aandacht maar dat duurt nog wel even dus.
En man en ik zijn beide ook gewoon moe, wat niet meehelpt natuurlijk.
dinsdag 26 maart 2019 om 09:43
Peuterpuberteit hebben we hier volgens mij niet echt (gehad), wel enorm dwarse en boze buien. Vaak gerelateerd aan te weinig slaap, eten en/of frisse lucht. Op tijd naar bed, een keertje vaker een korte wandeling of rondje door de speeltuin en wat extra fruit tussendoor doen meestal wonderen. En soms ook niet, en dan wisselen man en ik elkaar af (ik kan de dwarse buien ‘s ochtends beter hebben, man juist ‘s avonds).
Sterkte Aapje, het klinkt allemaal even pittig
, zeker nu je zelf lichamelijk nog niet fit bent.
Sterkte Aapje, het klinkt allemaal even pittig
dinsdag 26 maart 2019 om 09:54
Dat is ook enorm moeilijk aapje en ondanks dat hij lief is voor zn broertje zou alle verandering wel lastig voor hem zijn. Goed dat je hulp hebt gevraagd, wij hebben toen ook een opvoedhulp aan huis uitgenodigd.
Dat je nog niet kan tillen maakt het natuurlijk extra moeilijk. Misschien kan je man wat extra 1 op 1 tijd met hem doen als hij thuis is? Zodra je weer wat meer hersteld bent zou jij dan ook naar buiten kunnen met peuter voor 1op1 aandacht.
Sterkte!
Dat je nog niet kan tillen maakt het natuurlijk extra moeilijk. Misschien kan je man wat extra 1 op 1 tijd met hem doen als hij thuis is? Zodra je weer wat meer hersteld bent zou jij dan ook naar buiten kunnen met peuter voor 1op1 aandacht.
Sterkte!
dinsdag 26 maart 2019 om 10:27
Sterkte Aapje, het lijkt me erg vermoeiend, in combinatie met herstellen, een baby en slaapgebrek. Je hebt dan waarschijnlijk zelf ook niet echt het geduld omdat het allemaal al zwaar genoeg is.
Ik vind het wel herkenbaar, dochter heeft ook veel van die buien. Vanochtend ben ik een uur bezig geweest voordat ze haar pap wilde eten. Ze is dan alleen maar aan het huilen, niets is goed. Volgens mij weet ze zelf niet echt wat haar dwars zit of waarom ze verdrietig is.
Hier helpt afleiden erg. Een extra filmpje, of een foto laten zien van haar favoriete nichtje/neefje/oma, een boek waar ze normaal niet aan mag komen. Of gewoon iets heel anders gaan doen. Vanochtend wilde ze geen broek aan, dus ben ik eerst gaan douchen. Tien minuten later was ze het alweer vergeten en toen ging het wel. Of ik laat haar zelf kiezen wat ze aan wil, dan komt ze vaak ook uit zo'n dwarse bui.
Zo'n baby is voor hem natuurlijk ook een hele grote verandering en jullie zijn zelf hartstikke moe. Dat voelen ze haarfijn aan
Ik vind het wel herkenbaar, dochter heeft ook veel van die buien. Vanochtend ben ik een uur bezig geweest voordat ze haar pap wilde eten. Ze is dan alleen maar aan het huilen, niets is goed. Volgens mij weet ze zelf niet echt wat haar dwars zit of waarom ze verdrietig is.
Hier helpt afleiden erg. Een extra filmpje, of een foto laten zien van haar favoriete nichtje/neefje/oma, een boek waar ze normaal niet aan mag komen. Of gewoon iets heel anders gaan doen. Vanochtend wilde ze geen broek aan, dus ben ik eerst gaan douchen. Tien minuten later was ze het alweer vergeten en toen ging het wel. Of ik laat haar zelf kiezen wat ze aan wil, dan komt ze vaak ook uit zo'n dwarse bui.
Zo'n baby is voor hem natuurlijk ook een hele grote verandering en jullie zijn zelf hartstikke moe. Dat voelen ze haarfijn aan
dinsdag 26 maart 2019 om 11:06
Zoals fiona hier boven schrijf misschien helpt het hem zelf te laten kiezen, zodat hij het gevoel heeft zelf de regie te hebben wat er gebeurd? Maar misschien heb je dat allang geprobeerd. Hopelijk kan de hulp die jullie hebben ingeschakeld goede tips geven!
Als ik het zo lees mag het van mij nog even duren voordat die puberteit zich aandient. Denk dat ik helemaal gek zou worden als ze dan ook nog op tijd naar kdv of psz moet
dinsdag 26 maart 2019 om 11:58
Oh op psz dagen gooi ik al mijn principes aan de kant. Ik zet Sesamstraat op en in dat kwartier lepel ik snel haar pap naar binnen (normaal doet ze het zelf), poets ik haar tanden en doe haar haar (staartjes zijn ook vaak een strijd). Ik probeer het niet eens meer zonder, want dat kost me veel teveel tijdLavendel_12 schreef: ↑26-03-2019 11:06Als ik het zo lees mag het van mij nog even duren voordat die puberteit zich aandient. Denk dat ik helemaal gek zou worden als ze dan ook nog op tijd naar kdv of psz moet![]()
![]()