Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Envelop schreef:
20-03-2019 20:21
Ik weet eigenlijk niet hoeveel tanden nog moeten maar we hebben volgende wk vrijdag de eerste tandartsafspraak staan dus dan zullen we het wel zien.
Als in met jou afspraak meegaan en wennen/vertrouwd raken of echt een afspraak met controle?
Peuter is een slome met tanden. Dus hier moeten alle hoektanden nog en de laatste 4 tanden. Maarja zijn eerste tanden kwamen ook pas net voor zijn eerste verjaardag.
Lavendel_12 schreef:
20-03-2019 20:31
Als in met jou afspraak meegaan en wennen/vertrouwd raken of echt een afspraak met controle?
Met ons mee inderdaad, man en ik hebben een afspraak en ze hebben voor haar ook 5min ingeroosterd om dan meteen even te kijken.
Hoi allemaal!
Ik lees al tijden met jullie mee en heb vaak de neiging te reageren maar doe het dan niet omdat me dat gek lijkt, ineens zo’n vreemde ertussen :$ . Dus bij deze maar even voorstellen, dan kan ik hopelijk (vaker) meeschrijven :) .
Hier een peuter van 2.5 jaar oud (en een baby van 5 maanden), en zeer veel is herkenbaar wat jullie schrijven! Het is een echte peuter, inclusief nee-ik gooi mezelf op de grond-drama’s. Aan de andere kant is ze heel sociaal, het liefst de hele dag samen met andere kinderen om alles hetzelfde te kunnen doen. Af en toe ook een echte wijsneus in wat ze uitkraamt, erg grappig.

Om maar even aan te sluiten bij het onderwerp: wij hebben binnenkort de eerste afsprak bij de kindertandarts. Dus niet onze eigen. Wordt aangeraden vanaf 2 jaar begreep ik dus we zijn wat later maar oké. Ben benieuwd of ze überhaupt haar mond open gaat doen :lol: .
Mijn peuter ging met ruim 2,5 voor het eerste en andere peuter heeft met 2j8mnd zn eerste afspraak.
Ik heb met peuter tot in den treurde tandartsje zitten spelen ter voorbereiding. Had zelfs bij mijn laatste afspraak zo’n spiegeltje gevraagd om mee te nemen. Dat pakte goed uit, peuter wist precies wat te verwachten en werkte mee.
De keer erop dacht ik dat die voorbereiding niet meer nodig was. Boy i was wrong.. 😂 drama!
De derde keer dus weer het hele toneelspel er aan vooraf laten gaan en een filmpje laten zien. En het was weer heel gemakkelijk.
Goede tip, nog even voorbereiden dus!

Welkom zussel, ik wist niet eens dat er speciale kinder tandartsen zijn.
Hoi zussel!

Wij nemen peuter al mee vanaf tandeloze baby. Was handiger dan oppas regelen. Sinds er tandjes in beeld zijn mag hij op schoot even AAAH roepen naar de tandarts om ermee bekend te raken. Nu is hij 2,5jr en twee weken terug hadden we een afspraak.

Op de vier achterste kiezen na is hij al een hele tijd compleet dus ik wilde wel een wat meer echte controle. Eerst leek het toneelstukje van ‘tandjes tellen’ te werken tot hij dwars werd. Toen heb ik hem in de houdgreep gezet en kon de tandarts snel checken.

Zo ging het met kleuter ook en die werkte vanaf 3jr ongeveer netjes mee. Ik verwacht dat peuter iets trager is maar straks ook gewoon braaf meewerkt.
Ik heb ook tandarts gespeeld en hij ging als baby al mee. Dat was genoeg bij controles. Maar toen er echt wat was maakte het geen fluit uit en moesten we peuter vasthouden in de stoel en omkopen :cencored:

Onze tandarts heeft trouwens een zonnebril tegen het felle licht en spiegeltje om mee te kijken. Hielp ook geen fluit meer toen de tandarts langer in zijn mond moest zijn dan 2 seconden..
Dochter is laatst ook voor het eerst meegeweest naar de tandarts, maar alleen voor de vorm. Ze zat op mijn schoot en de tandarts heeft een halve minuut in haar mond gekeken. Het kadootje vond ze dan weer erg leuk :proud: Onze tandarts doet echte controles vanaf 3 jaar.

Het was hier heel vroeg vanochend. Dochter huilt regelmatig in haar slaap, maar vanochtend (5 uur) duurde het wel heel lang. Toen ik bij haar ging kijken werd ze direct wakker en is ze niet meer gaan slapen. Ik ga tijdens het middagdutje nog maar even liggen denk ik. Ik mis koffie :yawnee:
Oef dat is vroeg :nope:

Hier was peuter pas 06.30 wakker maar ging daarna heel lang alleen spelen met zijn nieuwe beste vriend:

Afbeelding

Normaal ben ik niet van het hype speelgoed maar van dit ding werd peuter wel heel blij in de intertoys.
Hier gelukkig niet zo vroeg maar ze is de laatste tijd wel elke keer vroeger dan normaal voor haar doen. Misschien toch slaapje overdag inkorten ofzo maar voor nu hoop ik even dat het nog weer bijtrekt.

Morgen heeft ze haar eerste een uurtjes op kdv en dinsdag op de psz. Ben benieuwd!

Gaan jullie vandaag nog wat ondernemen? Wij gaan straks maar eens even lammetjes kijken! Hopelijk met een :sun: erbij!
Dat zou mijn zoontje ook helemaal geweldig vinden. Die vond poli, heli amber en roy echt super leuk.
Leuke schoolbus, is dat van een tekenfilm? Ik ken het helemaal niet.

Wij gaan wat bankhangen tot het middagdutje. Man heeft net een nachtdienst gehad, dus hij slaapt ook tot vanmiddag. Als het mooi weer blijft gaan we vanmiddag even naar het bos denk ik.
Peuter heeft gelogeerd vannacht. We zijn heerlijk met zn 2en uit eten geweest en een relaxochtendje.
Zometeen halen we hem op en gaan we ook van het zonnetje genieten.

Dat speelgoed ziet er leuk uit glitter, hoe heet het? Ik denk dat zoon het fantastisch vind.

Ik mis ook koffie :(
GlitterCupcake schreef:
24-03-2019 09:10
Oef dat is vroeg :nope:

Hier was peuter pas 06.30 wakker maar ging daarna heel lang alleen spelen met zijn nieuwe beste vriend:

Afbeelding

Normaal ben ik niet van het hype speelgoed maar van dit ding werd peuter wel heel blij in de intertoys.
Oooh die is leuk! Zoon is gek op Robocar Poli, understatement. :rofl:
Littlebell schreef:
24-03-2019 10:03
Oooh die is leuk! Zoon is gek op Robocar Poli, understatement. :rofl:
Zoon hier ook Littlebell! Hier heeft hij Poli en Heli.

Het is idd van een serie, Robocar Poli.
Mijn dochter wilde eten om 0:45, om 2:15, om 4:30 en om 6:30 dus ik doe mee met het slaapgebrek :zzz:

Vanmiddag op visite en dan kinderen daar achter laten om zelf uit eten te gaan. Voor het eerst in een half jaar tijd, dus erg veel zin in!
Tot die tijd het huis opruimen. Ben alles weg aan het doen wat jongste niet meer past. Heerlijk om het huis weer wat leger te maken!
Wij kijken nog geen robocar, maar zoon vindt alle voertuigen leuk dus dit ook waarschijnlijk.

@sneeuwball: Als je op intertoys robocar intypt vind je hem.
Leuk dat er meer fans zijn van Robocar :biggrin: Onze peuter vindt Por de graafmachine het tofst. De bus kan je los van de kleine autootjes kopen. De rest van de vakjes heeft peuter andere autootjes, stuiterballen etc gestopt. Vooral dat ie al zijn kleine spul in Bussie kan stoppen vindt ie tof. Tis eigenlijk gewoon een gele handtas..

Wij zijn vandaag naar het Maritiem museum geweest in Rotterdam. Wat een aanrader! Sowieso alle schaalmodellen, kranen buiten maar boven was toch een leuke ruimte om te spelen o_o Met hijskranen, bouwhelmen en boten. Onze Bob de Sloper vond het fantastisch. Wij hebben lekker in het zonnetje gezeten terwijl peuter met zakken en containers aan het zeulen was om op te hijsen :heart:

Daarna lekker pancakes en bagels gegeten bij http://www.bagelbakery.nl :worship:
Heerlijk glitter! Ik ga hem onthouden, nadeel is dat het behoorlijk uit de richting is voor ons.

Wij waren op de Lammetjesdag en meisje was onder de indruk van alle schapen en lammetjes! Daarna ook heerlijk in de zon gezeten terwijl dochter over het veld scharrelde en met takken aan de sjouw was! Het is zo waar als peuter zich maar vermaakt dan hebben ouders het ook goed! Enige nadeel is wanneer we weer moeten gaan, dat vindt peuter minder leuk :hihi:
Klinkt leuk Glitter! Ik weet niet of onze peuter het spelen met zakken en hijskranen heel boeiend zou vinden maar aan de andere kant hoeft er maar 1 ander kind mee te spelen en dan wordt het vanzelf boeiend. Jullie gaan vaker naar musea toch? Heb je nog meer aanraders? Wij hebben tot nu toe alleen het Nijntje museum gedaan en dat was erg leuk.

Hier een rustig dagje. Vanochtend wezen zwemmen met peuter en baby en vanmiddag lekker buiten spelen.
Het was idd erg aanstekelijk. Kindjes konden bijvoorbeeld niet in hun eentje hijsen en draaien. Dus stonden er al snel twee kindjes de hijskraan te besturen. En dan moest er nog een kindje zakken aanleveren en eentje de zakken later weer afkoppelen. En als er dan eentje ‘mijn mijnmijnnn!’ stond te krijsen loste dat zich vanzelf op want niemand kon het alleen doen.

De ‘niet slepers’ waren zoet met dat er streepjescodes op alles zat van bagage en containers. En die kon je scannen met een echte blieper. En dan kreeg je te horen wat er in zat en waar het heen moest.

We gaan bijna elk weekend wel. Waar we op letten is dat als het geen kindercollectie heeft dan moet er een toffe tuin zijn of speeltuin in de buurt. Het Natuurmuseum in Tilburg is leuk met een Kikker tentoonstelling. Kroller-Moller heeft een mooie tuin om rond te rennen en het park is fantastisch om te fietsen. Museum Voorlinden prikkelde de fantasie enorm, ook van mij en peuter heeft het er na een half jaar nog over. En het Militairmuseum in Soest was de bom.

Check zeker www.kunstfanaatjes.nl :)
GlitterCupcake schreef:
24-03-2019 17:14
Het was idd erg aanstekelijk. Kindjes konden bijvoorbeeld niet in hun eentje hijsen en draaien. Dus stonden er al snel twee kindjes de hijskraan te besturen. En dan moest er nog een kindje zakken aanleveren en eentje de zakken later weer afkoppelen. En als er dan eentje ‘mijn mijnmijnnn!’ stond te krijsen loste dat zich vanzelf op want niemand kon het alleen doen.

De ‘niet slepers’ waren zoet met dat er streepjescodes op alles zat van bagage en containers. En die kon je scannen met een echte blieper. En dan kreeg je te horen wat er in zat en waar het heen moest.

We gaan bijna elk weekend wel. Waar we op letten is dat als het geen kindercollectie heeft dan moet er een toffe tuin zijn of speeltuin in de buurt. Het Natuurmuseum in Tilburg is leuk met een Kikker tentoonstelling. Kroller-Moller heeft een mooie tuin om rond te rennen en het park is fantastisch om te fietsen. Museum Voorlinden prikkelde de fantasie enorm, ook van mij en peuter heeft het er na een half jaar nog over. En het Militairmuseum in Soest was de bom.

Check zeker www.kunstfanaatjes.nl :)
En er is een brandweerspuit ;-)

Wij zijn er ook vaker geweest, want het is op fietsafstand.

Ik kan ook het kinderboekenmuseum in Den Haag nog aanraden. En met onze peuter willen we nog eens met een stoomtrein mee dat aan zo'n museum verbonden is. En als je dan toch naar Maritiem Museum gaat en je hebt een kind dat van treinen houdt, kan je ook naar Miniworld. Dat zit vlakbij het CS.

Dat kruller moller moet ik dus ook nog eens bezoeken zo te lezen ;-)
Wat leuk al die musea met kinderactiviteiten. Ik moet eerlijk bekennen dat we nog nooit met dochter naar een museum zijn geweest, zelfs het Nijntje museum nog niet (en dochter is een giga Nijntje fan). Is het een beetje betaalbaar? Ik heb het idee dat je al snel €15 p.p. betaalt voor een uurtje museum, maar misschien heb ik dat mis? Wij gaan meestal een dagje naar het bos of wandelen door de duinen.

Een andere vraag, dochter heeft sinds deze week een neplach. Ik denk dat ze het op de peuterspeelzaal heeft opgepikt. Ze lacht opeens heel theatraal, luid en overduidelijk nep "hèhèhèhèhè". En echt 50x per dag. Is dat herkenbaar voor iemand? Het zal uiteraard wel een fase zijn :roll:
Hahaha Fiona, kindje van kdv van mijn zoontje doet dat ook sinds ze onlangs peppa pig gekeken heeft. Het gebeurt dus helaas vaker. Sterkte ;-D

Overigens is het bij sommige musea zo dat je wel/meer betaalt voor het kind dan voor jezelf. Ik vind de prijzen over het algemeen meevallen, maar in de buurt bezoeken we veel gratis ivm zo'n stadskaart. Onze peuter vindt het Nijntje museum echt geweldig. Daar kan je wel langer dan een uurtje spelen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven