Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
He wat lastig aapje. Ik denk dat het zeker uitmaakt dat je moe bent, want als ik moe ben kan ik ook beduidend minder hebben van peuter.

Ik denk dat ik als ik jou was zo min mogelijk de strijd zou aangaan, en misschien wat meer kan tolereren dan anders. Is hetgeen dat hij doet of niet wil echt een probleem? Zo niet, dan lekker laten. Dan gaat hij maar in pyjama naar de opvang of eet hij niet. Dan eet hij daar of kleedt hij zich daar aan. Ik zou de grens stellen bij pijn doen of gevaarlijke situaties. En als een strafhoek niet werkt omdat hij daaruit loopt, dan zou ik dat ook vooral helemaal niet meer doen, want dan levert het alleen maar frustraties op.

Jullie zijn ook met het slapen met hem bezig toch? Er verandert dus heel veel voor hem op dit moment, omdat hij ook de aandacht moet delen met een baby. Dat kan ook gewoon heel moeilijk voor hem zijn, waardoor hij zo dwars gaat doen. Kan iemand anders hem 1 op 1 aandacht geven?

Mijn peuter is ook niet de makkelijkste, en zeker kan ik hem soms achter het behang plakken, maar zo heftig als jij het ervaart heb ik het niet ervaren. Ventileer het vooral! :hug:
fiona2018 schreef:
26-03-2019 11:58
Oh op psz dagen gooi ik al mijn principes aan de kant. Ik zet Sesamstraat op en in dat kwartier lepel ik snel haar pap naar binnen (normaal doet ze het zelf), poets ik haar tanden en doe haar haar (staartjes zijn ook vaak een strijd). Ik probeer het niet eens meer zonder, want dat kost me veel teveel tijd :whistle:
Hahaha oké! Ik was tot een week geleden verwend met een gastouder waar ik haar s'ochtends bracht en ze daar met de gastouder ging ontbijten, dus dit is even anders :-D
Idd vooral over praten Aapje :) Je bent niet alleen en we zijn hier geen van allen heilig.

Ik heb geen goede tips denk ik. Ik weet hoe zwaar het herstel van een keizersnee kan zijn en ik ben blij dat ik tijdens dat herstel volledig mijn man aan mijn zij had en geen peuter.

Vooral dat peuter gaat zitten huilen om zijn eigen keuzes lijkt mij heel irritant. Heb je als ouder eindelijk een plan, gaat ie er om zitten janken (6) en met die keizersnee kan je ook niet je koter in zijn outfit vouwen onder protest.

Het is goed dat je hulp zoekt. Al is het maar zodat je weet dat het niet aan jou hoeft te liggen.
Ik was net met peuter in de kerk. We gingen een kaarsje aansteken. Ik had niet gezegd waarom of hoe dat werkte. Ik was vlakbij de kerk voor iets anders en moest aan mijn vader denken. Mijn vader was gelovig en ik niet. Peuter heeft hem niet gekend.

Peuter keek zijn ogen uit naar de grote glas-in-lood ramen en stenen in de vloer. Hij vroeg aan mij of de ramen kleurplaten waren.

Toen stonden we bij Maria en ik geef peuter een kaars, hij doet hem in de houder, ik geef hem een lange brandende kaars en hij steekt het kaarsje aan. Hij vraagt of hij het kaarsje mocht uitblazen en of het een feestje was :heart:

En toen zei hij ‘kaarsje voor opa?’ :| Dus ik verslik mij en zeg ja. Hoe weet hij dat nou weer? :sigh:
Wat lief zeg glitter, verbazingwekkend wat peuters soms al weten en ongemerkt oppikken.

@aapje, kan niet iemand anders peuter naar kdv brengen? Dat is toch niet te doen als je niet mag tillen.

Principes overboord gooien en meer toestaan hielp hier juist niet. Dochter had frustratie in zich waar ze vanaf moest, waar ze boos om werd had geen reden dus als ik hetgeen toestond waar ze boos van werd zat ze nog steeds met die boosheid en uitte ze dat weer op het volgende. Strak voet bij stuk houden gaf haar juist meer duidelijkheid en uiteindelijk meer rust. Maar goed, ieder kind is zo enorm anders...
Ik wilde nog even zeggen dat ik het wel herken hoor aapje. Peuter was poeslief naar baby maar eerste tijd naar ons echt een draak. Achteraf pure oververmoeidheid, ze heeft ook steeds kringen onder haar ogen op alle foto’s enzo. Moe van alle indrukken, er toch wel meer van haar gevraagd werd en überhaupt peuter zijn ;-) .
Wat wij hebben gedaan:
Paar dingen kiezen waar grenzen echt nodig was (niet oneindig tv kijken, wel tanden poetsen en in bad, mee moeten naar Kdv).
De rest wat losser gelaten (niet aankleden ook prima, dan gaan we zo of kunnen we dat leuke niet doen, wil je knoeien of elke 3 minuten met iets anders spelen ook prima).
Vasthouden aan bekende routines en een keer extra logeren bij opa en oma’s.

Al met al heeft het 2 maanden geduurd zoiets (sinterklaas en kerst hielpen niet echt). Daarna zagen we echt weer onze lieve peuter (oké met nog steeds een duidelijke mening) die ook een mega ontwikkeling had gemaakt in spraak en wat ze snapte.
Tijd gaat je dus hopelijk ook helpen, al snap ik dat het absoluut niet tof is als je dr midden in zit.
Dat logeren bij opa en oma is dan weer geen optie. Hij was er zo van onder de indruk dat hij bij bevalling ineens daar moest logeren dat hij het er nog over heeft. Hij logeerde in 2 jaar ook pas 3 keer ergens.

Hij is vandaag wel heel zoet gaan slapen. We hadden bij opa en oma gegeten, thuis meteen door naar bed. Man hem ingestopt met alle knuffels en hij sliep al ongeveer voor ik het boekje uit had en dat was nog geen 5 minuten. Vorige week sliep hij na kdv en middag bij opa en oma heel goed dus hopelijk nu weer. Kunnen we allemaal wel gebruiken.

Morgen ben ik weer alleen met de jongens dus ben benieuwd aangezien hij op tjuisdagen niet wil slapen..
Maar niet positief van onder de indruk? Of vond hij het echt heel naar? Misschien juist regelmatig doen zodat hij eraan went (als je inschat dat hij het leuk zal vinden dan hè, anders niet).

Balen ook wel van dat slapen overdag. Ik denk dat ik samen op bed zou liggen en hem filmpjes zou laten kijken zodat je zelf wat kan suffen (als baby hopelijk slaapt). Peuter keek hier in het begin dus wel echt meer tv dan we normaal een goed idee vinden (maar ze wilde nog veeeeeel meer dus vandaar wel uiteindelijk een grens).

Succes morgen! Over een paar weken wordt het hopelijk makkelijker alleen al omdat je zelf dan weer fitter bent!
zussel schreef:
26-03-2019 21:17
Maar niet positief van onder de indruk? Of vond hij het echt heel naar? Misschien juist regelmatig doen zodat hij eraan went (als je inschat dat hij het leuk zal vinden dan hè, anders niet).
Nee niet positief. De week erna zei hij zodra opa of oma kwam dat hij niet mee wilde.

Ik vind logeren ook niet nodig zolang ze er niet zelf om vragen. Ik heb de kinderen het liefste thuis, alleen op dit soort draaimomenten kost het me meer geduld.

Nadeel is ook dat ik me prima voel na de keizersnede, dus voor zoon lijk ik gewoon mezelf denk ik maar tillen mag gewoon 6 weken niet terwijl ik baby wel mag tillen.
Oh 1-Aapje, ik herinner me dat nog zo goed: toen mijn tweede werd geboren was mijn oudste de eerste twee weken echt super chill. En toen.. vanaf een week of 3 begon de ellende, wat een draak werd hij ineens! Continu huilen, continu zijn zin door drijven, maar ook ineens rare dingen als tegen de tv aan staan meppen en op de bank staan springen. Dat deed hij tot dan toe echt nooit hoor!
Het positieve in dit verhaal is dat het na een paar weken ook weer op hield. Het leek wel alsof hij gewoon even moest testen hoe consequent en aanwezig ik nog was. En misschien ook wel een uitlaatklep om het feit dat alles was veranderd met de komst van een nieuwe baby..

En nu 3e is geboren, heb ik ook wel weer even gezien bij de peuters. Wel in mindere mate dan destijds, maar dat is ook logisch want ze waren al gewend hun aandacht te delen. Dus de overgang is iets minder groot. Maar ook bij deze baby heb ik de eerste 3 maanden wel gedacht 'hemel, waar ben ik aan begonnen!'
Ik was zelf ook nog zooooo moe.

Nu is baby 5 maanden en gaat het allemaal heel makkelijk. Oke ik ben nog steeds heel moe, maar wel op een andere manier.

En tips wat mij hielp destijds:
* Visite uitnodigen en vragen of ze wat met je oudste willen gaan doen, bijv. even naar een speeltuintje ofzo. Dan kan jij intussen even een powernapje doen of in elk geval minder op scherp hoeven staan.
* Je peuter toch maar even voor de tv plaatsen en zelf op de bank een dutje doen. Mits je peuter net zo verslaafd is als de mijne en dus als een zombie geen vin vervoerd zolang Netflix aan staat.
* Veel eten geven, preventief en niet pas als ze honger hebben. Peuters worden draken als ze honger hebben en jij kan waarschijnlijk weinig hebben. Dus drakenmodus moet worden voorkomen. Dan maar 1 of 2 stuks fruit extra op een dag, maar honger moet je dus voor zijn!
* Omkopen. Niet zo pedagogisch verantwoord, maar de 'Als je.. dan krijg je..' zinnen zijn hier best flink gebruikt in die periode. De beloning was nooit groots hoor. Een extra tv momentje, een extra stuk fruit of een sticker ofzo. Maar net genoeg om peuter om te buigen tot gewenst gedrag als het fout dreigde te gaan. Voor eventjes.
Aapje, een tip om het logeren leuk te maken voor peuter. Hier was peuter doodziek toen baby 8 weken was, man was in het buitenland en ik zag niet hoe ik de nacht door moest met een baby en doodzieke peuter. Dus, ik heb baby uiteindelijk bij opa en oma laten logeren, zodat ik er voor doodzieke peuter kon zijn.
Diezelfde peuter wilde 2 weken later ook bij opa en oma logeren, want baby had dat ook gemogen en dat was niet eerlijk..... Top!!..... Werd geregeld. Opa en oma blij en peuter blij. Sindsdien logeert ze er elke 4 a 6 weken ofzo wel een keer. Daarvoor ook alleen door overmacht 2x gelogeerd en tijdens de bevalling, omdat ze dus nooit wilde. Misschien iets verzinnen dus waardoor peuter denkt daar iets heel leuks te missen en zo ook uit zichzelf wil gaan....
Verder zou ik inderdaad ook zoveel mogelijk strijd uit de weg gaan nu, meer tvkijken gewoon toestaan. En evt wat extra hulp vragen aan vriendinnen of familie? Vaak worden peuters bij anderen ook een stuk meegaander. Succes! Komt allemaal goed, al lijkt het voor jou nu eindeloos te duren. :hug:
Hier slaapt peuter echt ruk (nog steeds). Is vanaf middernacht elk uur, of vaker, huilend 'wakker'. Ik vraag me dus af of hij wel wakker is, of een soort van droomt ofzo. Laten liggen werkt niet, want dan gaat hij na een kwartiertje over in mama mama mama roepen. Eruit halen werkt ook niet, want hij jammert op schoot dan verder. Bij ons in bed maakt ook geen verschil, dan is hij ook elk uur huilend 'wakker'. Is dat herkenbaar voor iemand? En wat doe je eraan?
Zo slaapt die van ons meestal ook funnymiss dus geen tips.
funnymiss schreef:
26-03-2019 23:07
Hier slaapt peuter echt ruk (nog steeds). Is vanaf middernacht elk uur, of vaker, huilend 'wakker'. Ik vraag me dus af of hij wel wakker is, of een soort van droomt ofzo. Laten liggen werkt niet, want dan gaat hij na een kwartiertje over in mama mama mama roepen. Eruit halen werkt ook niet, want hij jammert op schoot dan verder. Bij ons in bed maakt ook geen verschil, dan is hij ook elk uur huilend 'wakker'. Is dat herkenbaar voor iemand? En wat doe je eraan?

Had je al een peuterwekker? Wij hadden dat gejammer ook ‘snachts en het werkte als we konden zeggen ‘peuter zie je de wekker? Staat ie op de stand dat het konijntje slaapt? Ja? Nou wat betekend dat dan? Dat jij ook hoort te slapen, ja klopt. Nou ga dat dan maar weer doen.’ Het duurde een paar nachten en toen sliep peuter vaker door. Het helpt niet bij alle nachten maar we slapen beter dan voorheen.

Oja en hij heeft het niet koud?
Nu we het over slapen/ peuterwekkers hebben; Helpt dat ook bij/tegen vroeg wakker worden?
Wat naar Funnymiss.. Geen tips, wel herkenbaarheid. Dochter heeft dat gedaan vanaf 6 maanden tot ze 2 werd. Wij denken dat ze extreem veel last had van doorkomende tanden, dus misschien komen zijn laatste kiezen door, of heeft hij die al? Als dochter nu soms nog dat soort nachten heeft denk ik dat het nachtmerries zijn.
lola-lily schreef:
27-03-2019 08:36
Nu we het over slapen/ peuterwekkers hebben; Helpt dat ook bij/tegen vroeg wakker worden?

Meer dat we om 04.30 dan niet meer de discussie hoeven te voeren ‘of het al tijd is om boterhammen te eten’ :-| In het begin moesten we een jammerende peuter er nog op wijzen dat als de wekker zegt dat het nog geen tijd is, het nog geen tijd is. Daarna kwamen weken dat we om 04.30 uur wakker werden van een peuter die zélf concludeerde dat het nog geen tijd was. En na een tijd sliep hij door tot de wekker ging.

En nu na maaaanden slaapt hij (en wij :-$ ) door zijn wekker heen of roept hij boos dat het konijntje (de wekker laat een wakker/slapend konijn zien) moet wieberen. Dat kan ook omdat hij simpelweg ouder is geworden maar die wekker was toen ons laatste redmiddel en werkte gelukkig.
Maar het werkt niet altijd die wekker. Als peuter niet heeft geslapen bij opa & oma tussen de middag (6) dan zit ik soms om 23.00 met een wakkere peuter op de bank. Dan doet ie net als of hij dan net zijn dutje heeft gehad. En als hij ziekig is wordt ie als nog elk uur wakker. In het begin van een verkoudheid slaapt ie ook slechter.
Mijn peuter (2 jaar sinds januari) zou dus zo'n peuterwekker echt nog niet begrijpen. Ik zou de bedoeling ook niet duidelijk aan hem kunnen krijgen. Hij is nog zo instictief zeg maar.
Als ik hier lees denk ik zo vaak 'wat kunnen jullie peuters veeeel!!!'
Zoon praat eigenlijk nog alleen in zijn eigen taal. Maar zegt wel 'lekker' als hij eet. En zijn tractor noemt hij 'trekker'. En zo zijn er wel meer woordjes'. Maar zou zo graag willen dat hij gaat praten. Motorisch is hij dan wel weer heel sterk.

Maar als ik dan lees wat jullie peuters allemaal doen, dan heb ik echt het idee dat de mijne ontzettend achterloopt. :(
Maar tegelijkertijd is het een ontzettend slim ventje.
Niet te veel vergeleken hè Meis. Ze kunnen maar één nieuwe vaardigheid per keer ontwikkelen en niet alles tegelijk :) en er zitten hier ook oudere peuters. Die van ons is ruim 2,5. Volgens mij zijn we met 2,2 begonnen met de wekker.

Die van ons heeft sinds deze week voor het eerst verlatingsangst. Dat hebben de meeste kindjes als je baby of peuter zijn toch? Het kon hem niks bommen of we er waren of niet. Het was een wegloper. En nu wil hij niet meer naar het kdv en huilt als ik de hoek om loop. Blijkbaar hadden zijn hersenen nog niet de ruimte gehad om dit te ontwikkelen.
Verlatingsangst is hier sinds 2 weken ook aanwezig. Daarvoor nog nooit last van gehad. Hopen dat het snel voorbij is.
Littlebell, geen zorgen maken hoor. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en de meeste peuters zijn hier een stuk ouder dan jouw zoon. Dat praten komt ook echt nog wel!

Met het verhaal van Glitter in mijn achterhoofd durf ik nog niet te juichen.. Maar dochter heeft sinds haar middagslaapje gisteren zonder speen geslapen. Ik heb uitgelegd dat spenen voor kleine baby's zijn en dat die van haar weg moeten omdat er gaatjes in zaten en ze een grote meid is. Ze gooide ze zo in de prullenbak en heeft heerlijk geslapen. Ze vraagt er nog wel naar en dan leg ik het opnieuw uit. We gaan zo een cadeautje uitzoeken, dat had ik beloofd in ruil voor de spenen.
:cheer2: Wat goed Fiona! :cheer2: Het lijkt wel goed te gaan toch? Wij hadden het 2x eerder geprobeerd en toen leek dreumes/peuter het gewoon niet te begrijpen. Bij de laatste keer ging het het zo als nu bij jullie.

Wel even de omgeving inseinen dat de speen pleitte is, met jullie herhaalverhaal erbij :idee:
Ik denk dat ik er zelf meer tegenop zag dan nodig was. We bleven het maar uitstellen, vanwege de lange periode met slechte nachten. Gisteren dacht ik opeens "ik probeer het gewoon". Beter nu dan wanneer haar zusje wordt geboren.

Ze had hem alleen tijdens het slapen en gaat maar af en toe logeren, dus dat scheelt.
De wekker heeft hij van zn zus mogen lenen, maar hij snapt er nog niks van, helaas. Hij wordt volgende week 2, dus das ook niet gek natuurlijk dat hij het nog niet snapt. Maar was wel het proberen waard.
Ik denk zelf aan kiezen/uitproberen/dromen, of een combinatie van die 3.
Man denkt dat een groter bed iets oplost, ik denk dat het dan nog erger wordt, omdat hij dan zelf eruit kan. Uit zn ledikant klimmen heeft hij nog niet verzonnen, dus daar wil ik hem liever nog in laten. Van peuterbed terug nasr ledikant gaat hij niet pikken vrees ik. Dus das nog een dilemma wat we daarmee doen.
Ik ben er moe van in ieder geval en hoop dat wat het ook is, het snel voorbij is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven