Problemen met oren

02-04-2010 21:17 100 berichten
Geschiedenis:

zowel mijn vader als ik zelf hebben problematische oren. Bij ons houdt (/hield; mijn vader is overleden) dat in: fikse verkoudheid en wij zijn doof. Oor klapt dicht, noem ik het altijd.

Vroeger toen ik nog een kleine Sarah was, is er door de KNO overwogen om buisjes te laten nemen, maar dat is afgeketst omdat ik op vrij hoog niveau zwom, en dat kon destijds niet samen.

Ik heb 2 kinderen, en zoals al te verwachten viel; ook een kind heeft problematische oren. In dit geval Sarahmeisje

- toen ze 8 maanden was had ze de 5e oorontsteking op rij te pakken (in totaal de 7e sinds haar geboorte) en zijn we eindelijk doorverwezen naar de KNO arts (we woonden nog in NL)

- met 9,5 maand is ze geholpen; buisjes erin dus (dit was 19 december 2008)

- tot begin maart (2010) is dit goed gegaan, na eerst een week een loopoor te hebben gehad, viel het buisje eruit aan 1 kant (wat te voorspellen was )

- sindsdien heeft ze af en aan een loopoor, dan eens een dag niet, dan weer 3 dagen wel, etc

-begin vorige week zijn we hier (Duitsland) naar de Kinderarzt geweest, medisch dossier meegenomen vanuit de KNO/huisarts.

Van de meneer moesten we accuut stoppen met de paracetamolzetpillen, want dat was maar slecht (als ze zichtbaar pijn had, deden we haar er eentje voor het slapen 's avonds). We kregen een homeopathisch drankje mee voor het losmaken van haar slijm (Sinuforton) en neusspray (moesten we een week gebruiken) en Nurofen wat we 1x per dag moesten gebruiken (http://www.zelfzorg.nl/product.php?id=91)

We zijn nu dus ruim een week verder en er is geen verbetering. Dinsdag hangen we gelijk weer aan de telefoon, dan is de arts terug van vakantie.

Er staat in juni (!!) een allergietest geplanned, omdat hij vindt dat 'het snot ergens vandaan moet komen'. (Tja; ze kwam met een snotneus ter wereld ) Buisjes wilde hij niet aan; hij vond dat ze in NL maar veel te snel opereerden.

Ik wil het liefst dat ze Z.S.M. een nieuw buisje erin krijgt omdat we 'erfelijk belast' zijn, en het vorig jaar gewoon hartstikke goed gegaan is. Het meisje slaapt ein-de-lijk door, en nu zitten we hier weer mee te kutten. Ze slaapt sinds 2 weken tussen ons in, omdat snachts vaak haar oor weer losknapt en daar wordt ze wakker van met pijn. Ik was zo blij dat ze doorsliep en nu dit weer.

Geen idee wat ik met het topic wil eigenlijk. Van me afschrijven

Iemand tips? Hoe krijg ik die malle arts zover dat ze gewoon weer een buisje krijgt?
quote:Chica34 schreef op 02 april 2010 @ 21:45:

Maar SarahScott heeft hij ook gezegd waarom geen paracetamol? Want ik ben wel benieuwd wat voor reden hij gafUhm geen idee. Ik was er niet bij (stom genoeg). En ik denk idd dat die nurofen niet zo best is. We moesten 1x per dag gebruiken tot potje leeg was, maar ik ben ermee gestopt vandaag omdat ik deze dagen ervaren heb hoe Sarahmeisje van koorts (40+) met glazige oogjes binnen een minuut of 10 ging naar een bijna euforisch kind. Echt weird. Maar gelukkig heeft ze niet zo hoge koorts meer, dus heb vanavond voor t slapen weer een para-zetpil gebruikt.
Weekend gaan ze naar mijn moeder trouwens, dus als het daar erger wordt gaat zij maar naar de HAP
Alle reacties Link kopieren
Hai Sarah Scott,

Allereerst even dit: dit soort problemen wordt niet overgedragen, oftewel heeft niets met erfelijk belast te maken.

Bij de een helpen buisjes wel, bij de ander niet. Maar over het algemeen geldt bij jongere kinderen dat buisjes de beste oplossing is. Als je pech hebt kunnen de klachten met regelmaat terugkomen tot aan een jaar of 12. Helaas heb ik nog meer pech, waardoor ik continu problemen blijf houden, maar dit topic gaat niet over mij.

Ga alsjeblieft gewoon naar een KNO-arts en laat buisjes plaatsen. Hoe kunnen homeopatische middelen in vredesnaam helpen tegen dit probleem. Is echt waanzin! Geloof me!

Waarschijnlijk zit er vocht achter het trommelvliesje, hetgeen zorgt voor ontstekingen. Hou het oor in ieder geval open, doe er geen watje in ofzo. Veel mensen denken dat dat goed is, maar dat is juist niet zo. De bacterieën gaan dan namelijk broeien en uitbreiden.

Daarnaast zullen oordruppels heel goed helpen. Ik heb een standaard herhalingsrecept voor Baxicolline (weet niet of ik het goed schrijf hoor), alleen weet ik niet of dat ook voor kinderen wordt gebruikt.
anoniem_54209 wijzigde dit bericht op 02-04-2010 23:05
Reden: Zinnetje weggehaald ivm herkenbaarheid
% gewijzigd
Pfft een kinderarts is géén KNOarts, dat blijkt maar weer!

Hier ook een "orenfamilie"

Ik weet er alles van helaas

Nurofen? ipv paracetamol? "t moet niet gekker worden zeg!

Paracetamol is veel veiliger voor kinderen.

Homeopathie, zou evt kunnen om weerstand te verbeteren, maar werkt met een acute otitis media niet!

Vaak hebben oorproblemen een erfelijke factor, niet omdat het hebben van oorontsteking nou zo erfelijk is, maar omdat de bouw van buis van eustachius en vorm van gehoorgang gevoeliger zijn voor invloeden van buitenaf.

Je moet je voorstellen dat de buis van eustachius bij volwassen wat schuin omhoog loopt (van neus naar holte achter trommelvlies) bij kleine kinderen ligt de buis van eustachius nog bijna horizontaal. (dat is tot een jaar of 6, vandaar ook dat kinderen op die leeftijd er meestal "overheen gegroeid zijn" )

Bij kleine kinderen die gevoelig zijn voor verkoudheden fungeert dat buisje dus als een soort overlooppijpje.

Stel je voor, snot en slijm in neus en bijholten (sinusitis) betekent dan standaard snot en slijm achter het trommelvlies.

Zo kan het eindeloos doorsudderen en ontstaat er gemakkelijk loopoor, lijmoor of acute middenoorontsteking.

Buisjes in het trommelvlies zorgen voor "ontluchting" en dat eventuele rommel er gemakkelijk uit kan lopen.

Gevolg geen oorpijn en dat is een hele opluchting voor een kind.

Veelvuldige oorontstekingen kunnen wel degelijk gehoorschade veroorzaken.

Nederland is overigens niet echt snel met opereren/buisjes plaatsen.

Er wordt altijd eerst afgewacht en pas bij meerdere ontstekingen per jaar krijgt een kind buisjes, of worden de amandelen geknipt. (die doen altijd zo lekker mee)

(ff posten want is al zo lang)
quote:Sarah Scott schreef op 02 april 2010 @ 21:50:

Weekend gaan ze naar mijn moeder trouwens, dus als het daar erger wordt gaat zij maar naar de HAP Nou dat zou ik dan gewoon meteen doen, erg of niet erg.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Smurfje; bedankt voor je uitgebreide post! Wat rot dat jij er zoveel last van hebt....

Het oor hou ik inderdaad open, ik had ook gelezen wat jij al noemt, dat watjes erin gedaan wordt, maar mij leek het onnozel, omdat juist de prut eruit moet (t stinkt ook enorm, ik vind niet snel iets vies van mijn kinderen, maar dit... )
Je bedoekt Bacicoline, is inderdaad een fijn middel voor looporen, maar er zijn veel oordruppels die goed werken. Maar dat is een beetje afhankelijk van hoe groot de gaten in je trommelvlies zijn, wat het beste werkt. En de ene kno-arts heeft ook weer ander voorkeuren dan de andere, veel middelen werken ongeveer net zo goed.

Nurofen en andere asprineachtigen voor jonge kinderen is niet aan te raden ivm het zeer zeldzame, maar ernstige syndroom van reye wat bij asprinegebruik voor kan komen en niet bij paracetamol.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:gewoonpetra schreef op 02 april 2010 @ 22:10:

Pfft een kinderarts is géén KNOarts, dat blijkt maar weer!

Hier ook een "orenfamilie"

Ik weet er alles van helaas

Nurofen? ipv paracetamol? "t moet niet gekker worden zeg!

Paracetamol is veel veiliger voor kinderen.

Homeopathie, zou evt kunnen om weerstand te verbeteren, maar werkt met een acute otitis media niet!

Vaak hebben oorproblemen een erfelijke factor, niet omdat het hebben van oorontsteking nou zo erfelijk is, maar omdat de bouw van buis van eustachius en vorm van gehoorgang gevoeliger zijn voor invloeden van buitenaf.

Je moet je voorstellen dat de buis van eustachius bij volwassen wat schuin omhoog loopt (van neus naar holte achter trommelvlies) bij kleine kinderen ligt de buis van eustachius nog bijna horizontaal. (dat is tot een jaar of 6, vandaar ook dat kinderen op die leeftijd er meestal "overheen gegroeid zijn" )

Bij kleine kinderen die gevoelig zijn voor verkoudheden fungeert dat buisje dus als een soort overlooppijpje.

Stel je voor, snot en slijm in neus en bijholten (sinusitis) betekent dan standaard snot en slijm achter het trommelvlies.

Zo kan het eindeloos doorsudderen en ontstaat er gemakkelijk loopoor, lijmoor of acute middenoorontsteking.

Buisjes in het trommelvlies zorgen voor "ontluchting" en dat eventuele rommel er gemakkelijk uit kan lopen.

Gevolg geen oorpijn en dat is een hele opluchting voor een kind.

Veelvuldige oorontstekingen kunnen wel degelijk gehoorschade veroorzaken.

Nederland is overigens niet echt snel met opereren/buisjes plaatsen.

Er wordt altijd eerst afgewacht en pas bij meerdere ontstekingen per jaar krijgt een kind buisjes, of worden de amandelen geknipt. (die doen altijd zo lekker mee)

(ff posten want is al zo lang)Erg goeie post. Duidelijk uitgelegd hoor.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Sarah Scott schreef op 02 april 2010 @ 22:12:

Smurfje; bedankt voor je uitgebreide post! Wat rot dat jij er zoveel last van hebt....

Het oor hou ik inderdaad open, ik had ook gelezen wat jij al noemt, dat watjes erin gedaan wordt, maar mij leek het onnozel, omdat juist de prut eruit moet (t stinkt ook enorm, ik vind niet snel iets vies van mijn kinderen, maar dit... )Goed drogen van de gehoorgang evt voorzichtig met watjes is wel goed. Maar nooit een watje erin laten zitten.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Chica34 schreef op 02 april 2010 @ 22:10:

[...]

Nou dat zou ik dan gewoon meteen doen, erg of niet erg.Mwaah....ze heeft er nu niet veel last van. Gisternacht (van woensdag op donderdag dus) lag ze met 40.6 in ons bed, gisteren overdag ging het prima, geen verhoging. Afgelopen nacht wel weer, met vanochtend 38,6 en dus maar thuisgehouden van de creche. Maar de verhoging was na een uur verdwenen en is weggebleven weer. Vandaag was ze ook weer haar eigenwijze zelf dus dat zegt me dat ze er nu ook geen last van heeft. Dus om dan mijn moeder 'op te zadelen' met een HAP-bezoek....mwoah ...
quote:Chica34 schreef op 02 april 2010 @ 21:45:

Maar SarahScott heeft hij ook gezegd waarom geen paracetamol? Want ik ben wel benieuwd wat voor reden hij daarvoor heeft. Nurofen is toch heel agressief voor je maag enzo?

En neusspray met zout is altijd goed trouwens. Dat kan geen kwaad omdat het dan open blijft. Maar met xylo is alleen maar schadelijk op langere termijn.

Een week xylometazoline gebruiken kan geen kwaad hoor. Ook niet als je dat vaker doet. Als er maar voldoende tijd zit tussen de verschillende keren dat je het gebruikt. Als je te vaak naar de xylometazoline moet grijpen, dan kan de arts andere neusspray voorschrijven die niet verslavend is en die je chronisch kunt gebruiken.

Hier was het advies van de kinderarts om goed te sprayen, zowel met zoutoplossing als met xylometazoline. Zoutoplossing zo vaak als gewenst, xylometazoline 3x daags. Sinds we dit consequent doen bij elke verkoudheid met groen snot, heeft Qtie geen oorontstekingen meer gehad. Terwijl het tussen haar eerste en tweede verjaardag ik weet niet hoe vaak raak was en we op de nominatie stonden voor buisjes.

In dat opzicht kan ik me dus eerlijk gezegd wel wat voorstellen bij het afwachtende beleid van de kinderarts. Ik vond althans dat ze Qtie te snel wilden opereren. Bij nader inzien (en na nader onderzoek, op mijn aandringen) bleek dat ook helemaal niet nodig.
Singalala; dank! Nurofen is ibu, geen asprine (of is dat het zelfde?)

En droogmaken doe ik idd met een tissue (watjes werd afgeraden ivm pluisjes). Maar man oh man, het stroomt er echt uit. Ze kan heel goed haar neus snuiten, maar dat weigert ze ook (kwam ik vandaag achter) dus dat lijkt me ook een (slecht!) teken....
anoniem_54209 wijzigde dit bericht op 02-04-2010 23:22
Reden: Verwijderd ivm herkenbaarheid
% gewijzigd
Klopt wat je zegt Q, was ook de uitspraak van onze oude KNOarts. Dit wat we nu hebben is kinderdosering xylo.
Smurfje; mijn KNO sprak ook over een erfelijke aanleg voor een smalle buis van Eustachius (waarbij vaker problemen zijn). Maar goed, dat is op zich het punt niet zo
Sarah, Mannie heeft ook buisjes gekregen, januari 2009. Sindsdien heeft hij heel veel last gehad van looporen. Op zich raar want hij had nooit oorontsteking, de kno drong aan op buisjes omdat Mannie steeds vocht achter zijn oren had blijkbaar maar wij merkten helegaar niets aan hem. Van zowel de huisarts, als de kinderarts moest ik bij looporen meteen gaan druppelen met antibiotica oordruppels. Binnen een dag is het dan over.

Tegen zijn snothoofd hebben ze eerst zijn neusamandelen eruit gehaald maar krap 5 minuten na de operatie wisten ze al dat dat de boosdoener niet was geweest Daarna Fluticason neusspray en dat hielp wél. Hadden we dat maar eerder geweten.

Maar goed, ik weet niet of jij je arts zover krijgt om 'echte' medicijnen voor te schrijven als hij paracetamol al slecht vindt.
Ibuprofen is toch ontstekingsremmend?
quote:Pammie schreef op 02 april 2010 @ 22:25:

Maar goed, ik weet niet of jij je arts zover krijgt om 'echte' medicijnen voor te schrijven als hij paracetamol al slecht vindt.Nurofen en xylometazoline zijn 'echte' medicijnen hoor.
quote:Sarah Scott schreef op 02 april 2010 @ 22:21:

Singalala; dank! Nurofen is ibu, geen asprine (of is dat het zelfde?)

En droogmaken doe ik idd met een tissue (watjes werd afgeraden ivm pluisjes). Maar man oh man, het stroomt er echt uit. Ze kan heel goed haar neus snuiten, maar dat weigert ze ook (kwam ik vandaag achter) dus dat lijkt me ook een (slecht!) teken....

Ach gossie, de schat! Vind het echt heel sneu, kan me ook heel goed voorstellen dat je je machteloos voelt.

Een positief iets is dat de ontsteking open is (loopoor). Zo kan er tenminste lucht bij en wordt de druk in d'r hoofdje niet opgevoerd. Bij mij gebeurde het regelmatig dat een ontsteking niet wilde knappen. Dan wordt de druk steeds groter totdat er een enorme pijnscheut komt en de boel eruit komt lopen.

En heel goed dat je geen watjes gebruikt voor het schoonmaken cq drooghouden. Ook vooral geen wattenstaafjes gebruiken of van die haarspeldjes!

De arme meid
Sarah, heb je dat al gedaan, consequent neussprayen? Want het zou een beetje knullig zijn als deze arts gewoon drie stappen terug doet en van daaruit opnieuw het wiel uit wil gaan vinden.

Kun je geen verwijzing krijgen naar een kinder-KNO-arts?
quote:qwertu schreef op 02 april 2010 @ 22:27:

[...]

Nurofen en xylometazoline zijn 'echte' medicijnen hoor.

Ik doelde op het homeopatische drankje

Xylometazoline begin ook meteen mee als Mannie (of Mini) vol zit met snot.
quote:Chica34 schreef op 02 april 2010 @ 21:39:

Oorstekingen hebben lang niet altijd met allergie te maken. De buis van Eustachius (hoe heet dat ding) is nog heel smal en ligt in een hoek als dat dan een gevoelig punt is krijg je ontstekingen. Pas vanaf een jaar of 5 ligt die buis wat beter en zal het hopelijk afnemen. Maar oorontsteking betekent zeker niet een allergie.

Maar! De KNOarts heeft op zich wel gelijk dat 'ie een testje wil doen, omdat een allergie de klachten kan verergeren. De irritatie van het middenoor is dan nog groter en de buis van Eustachius wordt nog smaller.

Medicatie tegen de allergie kan dus wel degelijk (enige) verlichting brengen. (ik spreek uit ervaring)
En hartstikke sneu natuurlijk. Niet alleen voor haar, maar ook voor jullie. Daar gáán je nachten weer.

Veel beterschap!
Amandelen, daar dacht ik ook al over na. Maarja, op zich lijken me buisjes weer eerst wel voldoende.

Petra; dank dank En ja tis ook heel sneu Ze piept niet snel, maar kan wel aan haar zien op bepaalde momenten dat ze het zwaar heeft.
nurofen/ibuprofen ed zijn allemaal asperineachtige middelen.

tissues zijn ook prima natuurlijk.

xylometazoline is ook prima spul voor een weekje. Maar vooral neusspoelen met zout water! Kun je bij elke snottebel onbeperkt doen en je voorkomt er ellende mee. Evt met een spuitje ipv spray, dat gaat vaak beter met kleine kinderen (soms ook niet hoor )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven