Pufcursus???

05-08-2008 11:20 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niks zo'n pufcursus. Puffen lijkt me toch niet al te ingewikkeld en kan de verloskundige eventueel ook wel even voordoen toch? Of is het echt heel dom om niet te gaan? Mis ik dan echt essentiele dingen? En weet iemand nog alternatieven anders?

Ben benieuwd wat jullie ideeen/ervaringen zijn. Bedankt alvast!
Of je iets mist als je niet gaat weet ik niet. Zit nu zelf bij de pufclub en vind niet dat ik er echt heel van opsteek. Niet meer dan je in boeken kunt lezen. Waarom ik nog steeds ga:

vind het heel gezellig om met andere meiden om te gaan die rond dezelfde datum als ik zijn uitgerekend. En vooral de eerste lessen vond ik het fijn om even tijd te hebben voor mezelf en de baby.
De ene vrouw is vertrouwder met haar lichaam en hoe te ontspannen dan de andere. Maar ik vind persoonlijk dat ik ontzettend veel aan mijn zwangerschapsyoga cursus heb, is toch anders dan het uit boekjes halen. Het staat of valt wel met de docent denk ik. Ik weet niet hoe ver je nu bent?
Hoi,

Heb inmiddels 2 kinderen uitgepuft en bij geen van beide zo'n cursus gedaan.

Had er geen behoeft aan en volgens mijn verloskundige was het niet noodzakkelijk Hooguit gezellig om met andere zwangeren te beppen!
Verloskundige deed het bij mij inderdaad voor/deed mee. Ik denk niet dat je veel mist.
Ik heb het niet gedaan. Het leek me helemaal niks, samen met al die zwangeren vond ik juist vreselijk.

De bevalling ging heel ontspannen. Ik wist van niks en ging er heel onbevangen in. De verloskundige deed het puffen voor en pufte te ritme mee en dat ging goed.

Iedereen is anders natuurlijk, maar het is dus niet dat je perse op een cursus gezeten moet hebben.
Ik vond het in de eerste zwangerschap wel leuk om contact te hebben met andere moeders en het hangt een beetje van de cursusleidster af of je er ook echt wat aan hebt.

Wij hadden bijvoorbeeld op de partneravond een verloskundige op bezoek die van alles uitlegde en liet zien wat ze allemaal aan apparatuur bij zich had, dat vond ik wel heel interessant.

Het puffen op zich is wel even handig om een keer gedaan te hebben al komt het kind er zonder ook wel.

In de grotere steden zijn er veel alternatieven, van zweverige yogacurssen tot partnercursussen tot hele "hippe" cursussen.

Je verloskundige weet vast welke mogelijkheden er zijn en kan je misschien ook vertellen of het handig is om een cursus te doen.
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan. Geen gepuf, wel wat ademhalingsoefeningen. Ik heb me hier helemaal leren ontspannen en kon me tijdens de weeën goed terug trekken, in mezelf keren.

Ik vond het vooral een anderhalf uurtje voor mezelf, ontspanning. Het kletsen met andere vrouwen over de zwangerschap vond ik ook wel erg prettig (ik was de enige/eerste zwangere in onze vriendenkring)
Op het "Maak contact met je kind" (hu?? Hoe dan??) na vond ik het trouwens helemaal niet zweverig. Maar wat Pebbels ook zegt, dat ligt ook aan je begeleidster.
anoniem_33451 wijzigde dit bericht op 05-08-2008 11:32
Reden: woord vergeten
% gewijzigd
quote:potsiedikkie schreef op 05 augustus 2008 @ 11:26:

Hooguit gezellig om met andere zwangeren te beppen!

Als je daarvan alleen al bij het idee gruwt, zoals ik, dan mis je volgens mij niet veel.

Heb individueel een les of 3 gehad bij een haptonome; maar omdat het bij mij een geplande keizersnee werd heb ik het maar bij die 3 lessen gelaten.
Mijn bevalling ging heel snel, en de verloskundige stond 5 minuten voor de geboorte van mijn zoon op de stoep. Voordat ze er was, heb ik toch wel wat gehad aan mijn pufcursus.

Ook als de verloskundige er wat meer op tijd is, doe je het eerste stuk meestal zelf. Het is best lekker als je dan weet hoe je dat deel goed door kunt komen, zodat je nog energie hebt voor als het echt pijnlijk wordt, lijkt me.

Ik deed een wat actievere cursus, waarbij we ook nog wel wat aan onze conditie deden. Omdat mijn gewone sportactiviteiten op een nogal wat lager pitje stonden, vond ik dat beetje beweging wel lekker. Puffen was maar een heel klein deel van de cursus van in totaal 7 keer een uur voor de bevalling, en 1 uur erna met babies.
heb al 2 kinderen en de 3e is op komst.

bij de 1e 2 geen curcus gedaan. en ook niet gemist.

bij deze doe ik het wel. niet voor de info want zonder redt ik het ook goed maar omdat we pas verhuisd zijn en ik zo ook mensen wil leren kennen.

tevens is het met 2 kinderen wel lekker om even echt met je zwangerschap bezig te zijn.
Ik heb vorig jaar wel een 'pufcursus'gedaan. Net als eerdere reacties heb ik er qua puffen weinig aan gehad, maar het contact met andere zwangeren vond ik wel erg fijn. We hebben nog regelmatig contact en het is fijn om ideeen/ervaringen/zorgen etc. met elkaar te delen, want alle kinderen (en ouders) zitten in dezelfde fase.

Toen ik me vorig jaar orienteerde kwam ik ook de 'hippe cursussen' tegen waar Pebbles over schrijft. Die zijn vaak erg prijzig. Ik heb uiteindelijk een cursus bij de Thuiszorg gedaan (10 keer voor 25 euro). Het waren 10 gezellige avonden en nu nog erg leuke contacten.
Eens met dametje, ik heb ook een cursus zwangerschapsyoga gedaan en het valt of staat wel met de docente. Ik was erg positief over die van mij, maar heb ook verhalen gehoord die minder zijn. Ik heb aan de ademhalingsoefeningen een hoop gehad. Kon daardoor de weeën goed opvangen en was heel rustig tijdens m'n bevalling. Naast oefeningen kregen wij ook heel veel nuttige informatie (erg handig voor mij als babyleek). Moet trouwens zeggen dat ik geen zin had in een kletsgroepje, maar dat was dit gelukkig ook niet.
Bij mij werd de cursus trouwens vergoed door mijn verzekering, is misschien de moeite waard om dat even te checken..
Bedankt voor jullie reacties!

Dat wordt dus geen pufcursus. Ik hoef ook niet echt contact te hebben met andere zwangeren. Yoga sprekt me dan wat meer aan. Lees namelijk daarvan jullie er rustig van werden. Dat klinkt goed! Of gewoon niks. Kan dus ook gewoon; komt echt wel goed lees ik hier. Bedankt!
Ik doe het ook niet, lijkt me vreselijk. Ik heb op een andere site een poll gemaakt om eens te kijken hoeveel vrouwen het wel en hoeveel vrouwen het niet doen en daar kwam uit:

Van de 62 vrouwen die de poll invulden heeft 61% geen cursus gedaan, en 12 % heeft het wel gedaan maar had er bij de bevalling niks aan. De rest heeft dus wel een cursus gedaan en hielp het ook bij de bevalling. Er gaan volgens dit kleine onderzoekje dus minder vrouwen naar een cursus, of hielp het ze niet.

Anyway, ik ga dus niet.

Edit: dit ging dus niet alleen over zwangerschapsgym, maar ook over yoga, haptonomie, samen bevallen enz. Het ging er dus om of ze uberhaupt een cursus hadden gedaan.
Stond er vantevoren wat sceptisch tegenover, maar omdat ik voor de 'full experience' wilde gaan ben ik toch een keer gaan kijken en ik vond het heel leuk, heb nog heel leuk contact met de andere moeders en had er zelfs iets aan tijdens de bevalling.
niet gedaan en naar mijn weten ook niet gemist, gewoon goed luisteren naar wat je verloskundige of arts te vertellen heeft en ervoor gaan!
Ik heb zelf de cursus samen bevallen gedaan, is dus met partner. Ik heb wel het idee dat ik er wat aan gehad heb, heb mijn bevalling heel relaxed beleefd omdat ik dankzij de aangeleerde ademhalingstechnieken de pijn onder controle had. Sterker nog, vond het niet echt pijnlijk. Tuurlijk kan de VK je dat ook vertellen, maar bij mij begonnen de weeen om 2 uur 's nachts en de VK was er om 5.30 voor het eerst. In de tussentijd moest ik het toch zelf bedenken zeg maar. Heerlijk. In december mag ik weer (maar nu geen cursus hoor, das me een beetje teveel van het goede: want ondanks het nut ervan duurden die avondjes me soms wel wat te lang).
Ik heb net 2 pufclubsessies gehad en ben tot nu toe best enthousiast. We hebben nog niet collectief gepuft, maar ze heeft veel tips gegeven over houding, liggen, hoe voorkom je rugklachten etc. Ze wijst je ook op bepaalde spieren met hun functie wat toch voor de achtergrond informatie best handig is. Verder ook een gezellig clubje. Ik ben benieuwd in hoeverre ik straks tijdens mijn bevalling terugdenk aan wat zij me allemaal heeft "geleerd", maar ik sta er niet negatief tegenover.
Ik heb het niet gedaan. Puffen vond ik trouwens niet makkelijk, maar dat had ik ook niet gevonden als ik zo'n cursus wel had gedaan. Vind het ook onzin als sommige mensen zeggen dat je lichaam wel weet wat het moet doen. Als dat zo was, zouden er bv ook geen keizersnedes zijn.

Vriend heeft overigens twaalf uur meegepuft , letterlijk. Op een kwartiertje na, toen heeft de gyn. hem weggestuurd om te gaan roken.
Overigens was ik heel blij dat ik nooit een of andere cursus had gevolgd.
Ook ik ga niet naar een pufcursus, ben nu 23 weken zwanger en zo rond de 32 weken kan ik ook terecht bij de fysiotherapeute die in 1 uur tijd even wat zaken uitlegt. Ook voor de partner, massage om mij te laten ontspannen tijdens de bevalling en puf technieken.

Meer dan genoeg, heb namelijk ook zo geen zin in socializen in een groepje.
Ik doe inmiddels ook een 'pufcursus'. Bij 1e zwangerschap ook gedaan. Uiteindelijk niet kunnen afmaken want dochter werd 5 weken te vroeg geboren. Het 'puffen' dus uiteindelijk niet behandeld. Nu een andere cursusleider, wederom een fysiotherapeut. Wat ik prettig aan de cursus vind is dat je lijf weer even uitgelegd wordt. Model erbij, waar zit je bekkenbodem, wat gebeurd er e.d. Erg helder. Ik heb destijds ook veel gehad aan bv op goede manier uit bed komen e.d.Erg praktisch. Maar zoals ik al zeg, het puffen ging uiteindelijk vanzelf.

Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven