Reacties van anderen na miskraam

10-02-2010 14:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet even iets kwijt hoor, mag ik even tegen jullie aanklagen??? Een tijdje geleden heb ik een miskraam gehad. Heftig, klote, janken tot en met (en af en toe nog) maar het is niet anders. Inmiddels begin ik weer op te krabbelen, het lichaam "doet het weer" zoals het hoort en we gaan gewoon een volgende poging doen. Neemt niet weg dat het een rottijd was en dat ik er nog steeds verdriet om heb, maar het rauwe randje is er wel af zeg maar. Een aantal mensen zijn op de hoogte, ouders, broers en zussen, enkele vriendinnen en collega's. Ik was er geen voorstander van om het wereldkundig te maken, ik wil niet aangekeken worden van goh we weten dat je bezig bent zwanger te worden, we houden je in de gaten of niet bent aangekomen/ geen koffie meer drinkt/ uberemotioneel bent.

Ik had alleen niet verwacht dat nu alles wat ik doen of zeg onder het vergrootglas van deze miskraam komt te liggen. Ben ik een keer chagrijnig, hoor ik de ene collega tegen de andere zeggen, laat haar maar even hoor, ze heeft het moeilijk. Moeilijk? Ik ben gewoon chagrijnig, heb slecht geslapen! Als ik vrolijk ben, hoor ik, het gaat wel weer goed met je he? Als ik me ziek meld, wordt er gevraagd of het weer mis is. Alles wat ik doe, alles wat ik zeg, wordt in het licht van die miskraam gezien. Alsof ik geen mens meer ben, maar gereduceerd ben tot een mislukte broedkip. Ik erger me rot hieraan, maar ja, ik weet de reactie al als ik er iets van zeg: dat komt allemaal door die miskraam, wat sneu....

Pff dat lucht op!
Oh, dat lijkt me inderdaad heel ergerlijk!!! Volgende keer terugzeggen: niet alles heeft met mijn miskraam te maken, dus graag er niet steeds bijhalen.
Enerzijds geef je aan een rottijd te hebben gehad en anderzijds vind je het naar dat mensen er alles bij betrekken?

Ik vind het alleen maar heel attent. Het zou even goed kunnen dat mensen hun schouders ophalen en het min of meer negeren onder het motto 'dan probeer je het toch gewoon nog een keer'. Misschien beetje bot uitgedrukt maar als ik jou was zou ik blij zijn met zulke begripvolle mensen om je heen.
Dat is echt heel ***. Eerst even een dikke dikke

Ik snap dat het oplucht (lang leve het forum) dus gooi het er maar uit!

Wat ik begrijp van de andere mensen is dat het een lastig onderwerp is en jou proberen te 'beschermen' als het even niet lekker gaat en volgens mij proberen ze je te ontlasten. Hartstikke lief en ze houden ontzettend veel rekening met je maar o zoo irritant!

Probeer het eens te zeggen : Een mens mag ook nooit meer sjaggie zijn in de ochtend (het liefst met een brede glimlach of zo) . Je geeft aan dat je de reacties al weet zonder daarover te communiceren. doe dat en dat weet je het pas echt...
Nee echt?
Hè, lijkt me ook heel irritant. Bizar hoe mensen denken begrip voor je te hebben, en tegelijkertijd zo weinig begripvol zijn.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
quote:Dejavu schreef op 10 februari 2010 @ 14:23:

Hè, lijkt me ook heel irritant. Bizar hoe mensen denken begrip voor je te hebben, en tegelijkertijd zo weinig begripvol zijn.Getderie. Wat ik in mijn verhaal probeer te zetten doe jij in 2 zinnen.
Nee echt?
Heb zelf ook een miskraam gehad, maar heb die reacties niet zo ervaren. Wel bij mijn beide zwangerschappen: daar gaat bijna elke reactie over je buik/gewichtstoename/de baby/hoe jij straks moeder wordt/ wat je bij de bevalling kan verwachten/waarom je rood vlees eet/of je wel visoliecapsules slikt.

Misschien kun je dit zien als goede oefening voor al die ongevraagde bemoeienis straks?
Nou ja, ze bedoelen het goed.

En het gaat vanzelf weer over.

Beter dan wat de vrouw van mijn Japanse collega moest doen na een miskraam. Zij werd geacht haar excuses aan te bieden aan haar schoonouders. Tsja...
Tja en andere mensen vinden het niet leuk als er gezegd wordt: 'laat het los, het was maar beter zo' en dat soort opmerkingen.

Het is ook nooit goed

Ik zou gewoon zeggen inderdaad dat niet alles met je miskraam te maken heeft en dat je het graag achter je wil laten.
quote:absoluteEinstein schreef op 10 februari 2010 @ 14:38:

Beter dan wat de vrouw van mijn Japanse collega moest doen na een miskraam. Zij werd geacht haar excuses aan te bieden aan haar schoonouders. Tsja...

Beter dan wat de vrouw van mijn Japanse collega moest doen na een miskraam. Zij werd geacht haar excuses aan te bieden aan haar schoonouders. Tsja...Sjeesus zeg..... kan het niet aan zijn inferieure zaad hebben gelegen dan?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Bedankt voor jullie reacties! Fijn hoor, even spuien op internet...

Dejavu: Zo voelt het inderdaad, klopt. En enerzijds is het ook erg lief hoor. Duidelijk is dat ze niet weten hoe ermee om te gaan, en me dan maar proberen te "ontzien" ofzo. Als ze dat gevoel hebben, prima, maar het vervelende zit hem in de opmerkingen, soms heeeeeeeeel meelevend de plank misslaan (o jee ben je ziek wat is er het is toch niet weer misgegaan he? mag ik niet meer gewoon de griep hebben??dat heb ik echt letterlijk gezegd, het was niet mijn beste dag die dag) soms echt achter je rug om. Ik blijf wel gewoon doen wat ik doe hoor, vrolijk als ik vrolijk ben, en als ik chagrijnig ben, tja, dat merken ze ook wel dan. Zeg ook wel van joh ik heb gewoon slecht geslapen. Lastig he, de bedoelingen zijn goed, maar je voelt je er toch niet fijn bij. Volgende week komen er twee collega's eten bij ons, zal het dan wel eens aanzwengelen, laat hen "het woord" maar verspreiden dan. Ik ga het maar gewoon uitleggen dat dit niet fijn is. Ik heb zitten bedenken, dat dat ook wel komt omdat je het af en toe gewoon weer wilt vergeten, en er dan door dit soort dingen weer aan herinnert wordt.

Het communiceren hierover voelt net als wanneer je zwanger bent en ergens emotioneel of fel op reageert: dat mannen dan roepen, dat zijn de hormonen. Al weet je zelf wel dat dat er niets mee te maken heeft. Maar zeg je dat, dan zijn dat ook weer de hormonen....Klinkt een beetje raar hoor, ik kan het ook weer niet helemaal goed uitleggen eigenlijk. Je zit in de ontkenningsfase. Nietwaar! Zie je wel...Zoiets. Linksom of rechtsom, het maakt niet uit, het heeft er altijd mee te maken. Nou ja, ik ben al blij dat ik hier even kan spuien, is ook meteen oefenen voor als de collega's komen volgende week, haha.
quote:Star schreef op 10 februari 2010 @ 14:39:

Tja en andere mensen vinden het niet leuk als er gezegd wordt: 'laat het los, het was maar beter zo' en dat soort opmerkingen.

Het is ook nooit goed

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar ik begrijp dat TO het vervelend vind. Ik zou zeggen: probeer het te negeren, het gaat waarschijnlijk vanzelf over en ze bedoelen het vast goed.

Beter dan wat de vrouw van mijn Japanse collega moest doen na een miskraam. Zij werd geacht haar excuses aan te bieden aan haar schoonouders. Tsja...Dat is bizar... cultuurverschil van heb ik jou daar zeg. Alsof je daar op zit te wachten na zo'n ervaring.
quote:louise1 schreef op 10 februari 2010 @ 14:42:

[...]

Sjeesus zeg..... kan het niet aan zijn inferieure zaad hebben gelegen dan?

Het zal wel een cultuur ding zijn.

Op de afdeling kreeg ik overal de schuld van omdat ik de enige vrouw was. Was niet persoonlijk, maar als er alleen Japanse mannen zijn en er is een vrouw en er gaat iets mis, is het haar schuld. Simpel.
quote:Star schreef op 10 februari 2010 @ 14:39:

Het is ook nooit goed

Als iemand heel bot gezegd zou hebben dat het toch niet goed zat en volgende keer beter, stel je nu maar niet verder aan, nee, dat had ik inderdaad niet leuk gevonden. Maar dat zegt ook niemand. Ja heeeel voorzichtig, zo van nu wil je dat nog niet horen, maar in de aanleg zat het vast niet goed, en dan is dit maar beter. En dat klopt ook. Dus dat kan ik prima hebben. Gelukkig wel, anders zou het inderdaad helemaaaaal nooit goed zijn

Ik verbaas me vooral ook over de reacties die ik ervaar, ben zelf niet iemand van de fluwelen-handschoentjes-aanpak, en dan wordt je ineens zelf aangepakt met handschoentjes met niet alleen fluweel maar ook bubbletjesplastic en isolatiewol!
Ik kan me je ergernis goed voorstellen!

Wat ik zelf ook heb ondervonden (soortgelijk iets...):

Als je iets heel naars meemaakt wil je daar ook niet altijd aan herinnerd worden. Zit je op je werk (afleiding, hehe) gaan anderen te pas en te onpas over jouw nare ding beginnen. Alsof je 24 uur lang aan niets ander meer kan denken? Je bent toch meer dan je nare ervaring?

En ook de opmerking: ' ik vind het zo knap hoe jij er mee om gaat..'. Ehm...ik heb ook niet bepaald een keuze he? Ik moet er wel mee omgaan. En jij ziet niet hoe ik 's avonds in mijn bedje lig te huilen dus... En de stomste opmerking (wat mij betreft dan..) ' ik zou er niet tegen kunnen hoor, ik zou gewoon kapot gaan, ik vind het heel knap dat jij er zo goed mee om gaat' Waaaat? denk je nou echt dat ik per ongelijk geen gevoelens heb ofzo? Waarom zou dit jou meer pijn doen dan het mij pijn doet, doe effe normaal!

Ah ja. Als ze helemaal niks zeggen is het ook pijnlijk hoor. Het blijft natuurlijk vervelend dat bovenop zo'n naar iets er ook nog eens mensen blijken te zijn die schijnbaar niet weten hoe ze moeten reageren.

Sterkte.
Simpel inderdaad
Poep, wie heeft jou gescheten?
@soley; je verwoord precies wat ik niet voor elkaar kreeg! Ik vind het fijn dat mensen meeleven maar ik vind het niet fijn dat ze te pas en te onpas mijn psygische toestand gooien op de, in hun ogen, onverwerkte miskraam. Alle zeer goed bedoelde "neem maar rustig de tijd om het een plekje te geven" kan ik eerlijkgezegd niet meer horen. En dan wordt ik emotioneel.. en krijg ik "zie je wel dat ze het nog niet heeft verwerkt!"

Het heeft gewoon te maken met het feit dat mensen graag willen dat je reageert zoals ze dat bij iedereen zien, is wel zo makkelijk. Ik wordt alleen erg opstandig van "in een hokje moeten wat een ander voor me bedacht heeft"

Kortgezegd; nee je bent niet de enige die daar zo over denkt, ik denk het ook! maar dat komt natuurlijk door de miskraam he...
Ze bedoelen het goed, maar ondertussen doen ze net of je niet meer toerekeningsvatbaar bent. Want ook als je ontkent, gaan ze ervanuit dat je dat niet meent.

Ook als je zwanger bent, gebeurt dat ja. Als je ongesteld bent trouwens ook. Alsof je inderdaad opeens geen rationeel weldenkend mens meer bent, maar een soort willoze broedkip, die geleid wordt door haar hormonen en emoties en dus ook niet meer serieus hoeft te worden genomen.

Je kan er helaas weinig aan doen, behalve jezelf wel serieus nemen als je iets zegt. Op een gegeven moment zullen ze dat dan ook wel doen. Hopelijk

Wat een verhaal trouwens over die Japanners, mijn mond hangt ervan open. Dan vallen die Nederlanders nog wel mee.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik vind dat je nogal veel van mensen verwacht. Je hebt blijkbaar een blauwdruk hoe mensen precies moeten reageren op je miskraam en dat moeten ze maar aanvoelen. Alsof ze jouw marionetten zijn. De reacties die je beschrijft vind ik niet bot, juist meelevend en goed bedoeld. Als je hier iets van gaat zeggen loop je het risico dat mensen zich slecht gaan voelen, helemaal niet meer weten hoe ze jou moeten benaderen en je dus maar gaan vermijden.

Kortom, prima als je je ergert aan reacties, maar hou dit voor je.
Hoi Soley, ik heb helaas een aantal keer een miskraam gehad en na de eerste keer heb ik het bijna met niemand meer gedeeld omdat ik steeds geodbedoelde reacties kreeg die ik niet trok...

En nu krijg ik soms de vraag of ik zwanger ben, of dat ze hopen dat ik weer zwanger word, ik vind dat erg pijnlijk omdat het voor mij niet vanzelfsprekend is om een kind te krijgen.
Wat een lieve mensen heb jij in je omgeving! Ik begrijp dat je er niet steeds meer mee geconfronteerd wil worden maar ze bedoelen het goed.

In mijn geval werd het onderwerp miskraam door iedereen zorgvuldig uit de weg gegaan. Ook niet fijn.
HI Gazelle, ik weet het ik val er ook niemand op aan omdat ze het lief bedoelen. Het blijkt nu dat ik een afwijking in mijn bloed heb waardoor ik steeds een miskraam kreeg, dus het is niet zo eenvoudig voor mij om weer een zwangerschap aan te gaan. Dus zulke goed bedoelde opmerkingen zijn voor mij op het moment heel pijnlijk. Maar inderdaad als mensen het doodzwijgen is ook heel naar, het is gewoon zo moeilijk!
quote:absoluteEinstein schreef op 10 februari 2010 @ 14:46:

[...]

Het zal wel een cultuur ding zijn.

Op de afdeling kreeg ik overal de schuld van omdat ik de enige vrouw was. Was niet persoonlijk, maar als er alleen Japanse mannen zijn en er is een vrouw en er gaat iets mis, is het haar schuld. Simpel.

Off-topic:

Hé, daar lees ik net een roman over:

'Met angst en beven' van Amelie Nothomb. Misschien ook iets voor jou, komt je vast heel herkenbaar voor allemaal.

On-topic:

Ik heb zelf ook twee miskramen gehad en het om die reden dus heel erg stil gehouden. Wat mensen ook zeggen, het is namelijk nooit goed. Als ze zeggen dat jouw beurt nog wel komt, of dat de natuur zijn werk heeft gedaan, of dat je vast ook geen gehandicapt kindje had gewild...

En ik zou er inderdaad ook gek van worden als mensen alles zouden relateren aan de miskraam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven