Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?

29-01-2018 13:55 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?

Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?

Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Ik vind dat je tegenwoordig helemaal niet zo krampachtig hoeft te doen met beeldschermen. 5 uur per dag achter je telefoon naar domme filmpjes kijken is inderdaad geen goed plan, maar je kan tegenwoordig ook heel veel leren online.

Laat je kind dus buiten die strenge 3 x per week 30 minuten ook naar andere dingen kijken. Hoe je dingen maakt, docu's, etc etc.

Ik vind het altijd een beetje bijzonder dat ouders zeggen dat buiten spelen veel beter is voor een kind.

Ik heb er een die is er dol op, uren buiten spelen, een mijn andere wordt daar doodongelukkig van. Moet ik hem dan naar buiten dwingen?

En zeker in de winter is dat gehang buiten helemaal niets. Hier ook een vriendje die altijd naar buiten wordt gegooid. Die hangt maar wat rond omdat niemand in de winter uren buiten is. Ik vind dat misschien wel meer 'verwaarlozend' dan met je kind op de bank zitten en weten waar hij mee bezig is.

Ze gymmen op school, we maken regelmatig een goede wandeling, ze sporten.
Als ze thuis van school zijn, hun huiswerk hebben gemaakt en willen ontspannen met wat YouTube mag dat gewoon.

En heerlijk, in het weekend je kind voor een beeldscherm terwijl jij als ouder een beetje uit kan slapen. Iedereen gelukkig en na een gezellig ontbijt heeft iedereen puf om samen iets leuks te doen. Dat kan buiten, een bord spel of wat bakken.
En in de middag doet iedereen weer zijn eigen ding.

Dus ja, ik vind je veel te streng.
TO, je hebt groot gelijk.
Aangezien ouders moeten voorleven is het het beste als jij al je beeldschermen weg doet.
tja, alles heeft voor en nadelen. ik ben van mening dat de schermen de toekomst zijn dus kunnen ze er maar beter mee leren omgaan.
normaal ben ik erg actief met mijn peuter maar vandaag heeft ze bijna de hele ochtend met de ipad gespeeld want ik verga van de rugpijn en moest echt even plat op de bank ( ik slaap niet hoor, ik let heus wel op haar) had ook liever met haar gespeeld of gewandeld maar nu is die ipad verdomd handig....
Don't cry, buy a bag and move on.
dannas schreef:
29-01-2018 14:27
Jeetje wat ben je streng. En gebaseerd op wat? Hoezo maar 3x een half uur per week op de iPad? Dat is echt niks. Ik snap wel dat je oudste straks lekker altijd bij het vriendje speelt, want die zijn niet zo moeilijk.

Hier merkte ik wel bij overmatig schermgebruik dat de creativiteit een beetje verloren ging. Maar overmatig was hier meer dan 2 uur per dag ofzo.. niet drie keer een half uurtje iPad per week.

Hoeveel zit je zelf achter of voor een scherm per dag?
Hier precies zo, en ze werd er ook niet vriendelijker op. Vandaar ook terug naar een uur per dag.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wil je dat je kind straks om kan gaan met de digitale maatschappij? Deze generatie kinderen zijn digitale natives en daar horen ook allerlei maatschappelijke verwachtingen bij. Hoe borg je dat je kind straks meekomt in de maatschappij?
Afwisseling, zoals Nouschi al aangaf. Een uurtje iPad, dan ook een uur op de trampoline, hutten bouwen of wat fröbelen. En dan ga ik echt niet spastisch doen als zoon tijdens zijn geknutsel even op de iPad nog een plaatje opzoekt van een duikboot die hij hoopt te fabriceren van wc-rolletjes en schoenendozen. Zoon is 7.

Zoon heeft zich in andermans huis te houden aan de regeltjes daar. Overigens kan het mij vrij weinig interesseren wat andere ouders thuis doen, ik laat mij andermans regels niet door de strot duwen in mijn huis. Dan maar geen speelafspraak.
Dus zonder enige inhoudelijke argumenten bepaal jij dat schermen slecht zijn voor je kinderen en stel je een limiet is die zo streng is dat je jezelf er ook niet aan kan houden?

Dan begrijp ik je partner wel. Hij praat tegen een muur.
Mijn oudste leest vooral veel. Heeel slecht! http://www.historytoday.com/roy-porter/ ... our-health
Hij mag naast drie keer half uur gamen een uur per dag Netflix kijken... alleen op dagen dat hij gamet dan half uur game en half uur Netflix...
Jullie zijn wel eensgezind zeg... hier ook ouders die ongeveer zelfde beleid hanteren (zijn wel de uitzondering)
keuteltje schreef:
29-01-2018 14:58
Hij mag naast drie keer half uur gamen een uur per dag Netflix kijken... alleen op dagen dat hij gamet dan half uur game en half uur Netflix...
Jullie zijn wel eensgezind zeg... hier ook ouders die ongeveer zelfde beleid hanteren (zijn wel de uitzondering)
Wouw wat kan je in een half uur bekijken op netflix? En waarschijnlijk geen gewoon tv omdat je het over netflix gaat?
Heb je nog gewoon tv to?
https://www.mediaopvoeding.nl/vragen/_/ ... tv-kijken/

Zo gek doe ik het toch echt niet 🍎?
keuteltje schreef:
29-01-2018 15:02

Oke je kan googelen, dan had je dit topic ook niet hoeven te openen.
Nou ik heb medelijden met je man. :proud: Eerst wil je hier van alles advies hebben, dan een link neer zetten, en je hebt de "discussie" gewonnen.
Wat wil je van ons?
keuteltje schreef:

En ga je nu de regels veranderen nu iedereen zo eensgezind is?
Creativity is intelligence having fun
Kirby schreef:
29-01-2018 15:08
En ga je nu de regels veranderen nu iedereen zo eensgezind is?
Tuurliljk net ze laat gewoon dat artikeltje lezen aan haar man, heel simpel.
keuteltje schreef:
29-01-2018 15:02

Nee? Je google al gebruikt? Er staat dr pardoen maar ze is géén dokter. Het is een filosoof, socratisch gespreksleider (???) en ze heeft nederlands gestudeerd Niets met jongeren oid Kijk dát leer je nou als je vroeg met internet begint Dan leer je de dingen opzoeken :D
Ja, zo kan ik het ook! Er is op internet altijd wel een artikeltje te vinden die precies zegt wat je met alle geweld wil opdringen aan een ander.
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/laa ... angmakerij

Dus....
8102 schreef:
29-01-2018 14:01
O, nu verwacht je steun van af deze kant en een hoop artikelen die je zelf ook kan vinden om te winnen van een discussie van je man? .
Voor de oudste vind ik je vrij streng ja.
Maar ik ga niet je "huiswerk"doen.
Het is Keutel! Haar Google is altijd stuk.
Ik vind het ook streng...beetje veroordelend ook over ouders die het anders doen. Ik zit zelf ook graag achter de tv/internet op avonden dat ik thuis ben, waarom mag dat voor kinderen niet? Vooropgesteld dat ze genoeg andere dingen doen dan. Hier in het weekend op zaterdagochtend clubjes, maar zondag gaan zij lekker tv kijken en wij slapen uit. Als ik een keer fris en fruitig vroeg beneden sta op zondag worden ze boos dat ik te vroeg beneden ben (want dan gaat de tv meestal uit). Denk dus zomaar dat zij het niet zien als verwaarlozen :)
Dat is wel heel weinig beeldscherm. Als kind keek ik ieder weekend naar Telekids of Kindernet en door de week keek ik vaak voordat ik naar school ging nog even de smurfen of wat dan ook. Later kwam er een nintendo en zaten we in het weekend vaak te gamen.
Maar even serieus, met 30 minuten tv kijken kan hij bij wijze van alleen naar het jeugdjournaal kijken.
keuteltje schreef:
Wat wil je nou horen? Hoe anderen het doen? Of dat je gelijk hebt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hoe lang/ vaak zit jij achter het schermpje van je telefoon/ipad?
Hoe vaak zit jij achter een scherm?
Hoe vaak kijk jij een film of serie of lees je een boek?

Ik heb een e-reader en lees vaak, is dat dan ook slecht?

Ik vraag mij eigenlijk af wat jij nu wel of niet gaat doen?

Ga je je regels veranderen?
Vind je ons on-ouders?
Ga je dit draadje aan je man laten lezen?
Ik ben sowieso voor tv, Ipad, telefoon, boek spelen of wat dan ookop zaterdag en zondagmorgen. Bij voorkeur niet te hard.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven