Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?
maandag 29 januari 2018 om 13:55
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
maandag 29 januari 2018 om 17:28
Ah, we hebben weer een TO die doet alsof ze een vraag stelt maar eigenlijk gewoon zin heeft in een potje virtueel matten
Als ervaren moeder, ik heb schermtijd nooit begrensd, en dat heeft prima uitgepakt.
Twee intelligente en computervaardige blagen hier, de 1 gaat de ICT in, de andere wil astrofysica worden.
maandag 29 januari 2018 om 17:30
Knuffelheks schreef: ↑29-01-2018 17:28Ah, we hebben weer een TO die doet alsof ze een vraag stelt maar eigenlijk gewoon zin heeft in een potje virtueel matten.
Als ervaren moeder, ik heb schermtijd nooit begrensd, en dat heeft prima uitgepakt.
Twee intelligente en computervaardige blagen hier, de 1 gaat de ICT in, de andere wil astrofysica worden.
Da's best knap
maandag 29 januari 2018 om 17:31
NU als betrouwbare bron nemen.
Je kan idd beter niet zelf googlen.
maandag 29 januari 2018 om 17:37
Achter de computer (iPhone/iPad) kun je ook creatief zijn. Mijn dochter maakt de mooiste creatieve filmpjes op de iPad.Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Ben nu 45 en sinds mijn 10e achter de computer etc. Met mijn werk ook achter de computer en natuurlijk tv/iPad etc. Games zijn goed voor de motoriek en al die fabeltjes over slechte ogen
Dat het niet jouw ding is, is wat anders.
maandag 29 januari 2018 om 17:37
Dat is natuurlijk niet waar, je opent een topic dus je wil weten hoe wij er over denken. Nu de antwoorden je niet aanstaan mag iedereen het ineens zelf weten.
Maar hoeveel uur zit jij achter een scherm? Jij kijkt geen tv?
Creativity is intelligence having fun
maandag 29 januari 2018 om 17:40
Knuffelheks schreef: ↑29-01-2018 17:32Tis een heel knap kind en dat heeft ze duidelijk niet van d'r schermloos opgegroeide moeder![]()
Maar ik dacht, een vrouwelijke astrofysicus, is toch een astrofysica? Toch?
Nee
Wel gave opleiding trouwens lijkt me!
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 17:40
6.95% gewijzigd
maandag 29 januari 2018 om 17:43
Vindt het trouwens ook veelzeggend dat JIJ het beste wil voor je kinderen, je man dus niet want die vind dat je overdrijft. Normaal gesproken probeer je dan een middenweg te vinden, hij gaat akkoord met minder schermtijd dan hij ok vindt en jij met meer. Maar in jouw relatie is jouw wil wet dus.
maandag 29 januari 2018 om 17:50
maandag 29 januari 2018 om 17:53
Als ik dit serieus moet nemen zouden mijn kinderen super-autisten moeten zijn. En al hun vrienden ook.
maandag 29 januari 2018 om 17:59
Heeft vast niets te maken met meer kennis en beter kunnen diagnosticeren.
maandag 29 januari 2018 om 18:05
Ah kut, dus ze hebben het helemaal niet van hun vader? Jammer, kan ik hem ook niet meer de schuld geven.
maandag 29 januari 2018 om 18:07
Grappig. Ik ben autist maar ik zou zonder schermpjes echt een kluizenaar zijn, online communicatie is tenslotte veel minder overprikkelend.
maandag 29 januari 2018 om 18:12
Maar wel een goed artikel om te delen op een antivax pagina. Wordt dit de nieuwe hype? Autisme wordt veroorzaakt door *hype van de dag*.
maandag 29 januari 2018 om 18:14
Je vraagt artikelen voor en tegen. Die heb je gekregen. Ga je iets doen met de 'voor artikelen' of alleen met de 'tegen artikelen'
Overigens waarom ik het beter denk te weten, is omdat ik zijn moeder ben en het beter weet!
Mijn zoon speelt spellen voor 18+ sinds zijn twaalfde, omdat ik beter denk te weten dat hij die spellen aan kan dan een deskundige. Niemand is immers zo ervaringsdeskundig betreffende mijn zoon als ik!
(waar je 'ik' lees, kan je ook 'wij' lezen als in mijn man en ik, maar aangezien hij niet forumt, houd ik het bij 'ik' )
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
maandag 29 januari 2018 om 18:17
Mijn zoon zit op een iPad school en wat hij daar op moet doen, is inderdaad verre van ontspanning! Gewoon hardcore schooldingen
Overigens red hij het ook niet met een uurtje, want hij zit op school de hele dag achter dat ding, heeft hij niets meer over voor thuis.
Hij zet hem na 19:00 wel op zo'n gelige stand, dat dan weer wel.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!