Schoolreis, hitte
donderdag 20 juni 2019 om 21:04
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.
Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.
Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.
Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
zaterdag 22 juni 2019 om 14:28
Hier hebben ze gisteren gemeld dat het lopen door de kleuters en groep 3 naar de kinderboerderij gewoon is uitgesteld.
School ziet er echt geen heil in op dat op een van de heetste dag van de aankomende week te gaan doen. Nu gaan ze waterspellen op het plein doen en blijven in de middag binnen.
Maar misschien ook omdat vorig jaar tijdens de echte schoolreis een begeleidende ouder afgevoerd is in een ambulance ivm hitte beroerte.
En 2 kinderen moesten worden opgehaald, ouders werden halverweg de dag gebeld of ze hun kinderen wilde op te halen omdat ze echt niet lekker werden.
Dus hier zijn ze niet meer zo debiel. Of doen ze niet mee aan dat geleuter over vroeger was alles beter.
Het gaat om een hittegolf met temperaturen boven de 30 graden. Op sommige plekken voorspellen ze al 35 graden..
Niet gewoon zomerweer.
School ziet er echt geen heil in op dat op een van de heetste dag van de aankomende week te gaan doen. Nu gaan ze waterspellen op het plein doen en blijven in de middag binnen.
Maar misschien ook omdat vorig jaar tijdens de echte schoolreis een begeleidende ouder afgevoerd is in een ambulance ivm hitte beroerte.
En 2 kinderen moesten worden opgehaald, ouders werden halverweg de dag gebeld of ze hun kinderen wilde op te halen omdat ze echt niet lekker werden.
Dus hier zijn ze niet meer zo debiel. Of doen ze niet mee aan dat geleuter over vroeger was alles beter.
Het gaat om een hittegolf met temperaturen boven de 30 graden. Op sommige plekken voorspellen ze al 35 graden..
Niet gewoon zomerweer.
zaterdag 22 juni 2019 om 18:23
Moeilijk doen over een schoolreisje bij 32 graden, en een week ná dat schoolreisje stapt het gezin in het vliegtuig om de zomervakantie te gaan doorbrengen op een resort in een zuidelijk land waar het 40 graden is...Lucifer2018 schreef: ↑22-06-2019 14:28Hier hebben ze gisteren gemeld dat het lopen door de kleuters en groep 3 naar de kinderboerderij gewoon is uitgesteld.
Niet gewoon zomerweer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 22 juni 2019 om 18:26
Ow, wij hadden vroeger altijd tropenrooster bij dit soort temperaturen. Echt niet dat je de leerkrachten verantwoordelijk wilde zijn voor de oververhitte kinderen op school.
Dat was leuk!
Die bikkels van nu moeten gewoon tot einde dag naar school. Want ( ja Pejeka, helemaal in je straatje..) de ouders werken.

En de meeste ouders werken in de airco, iets wat op veel scholen niet het geval is. Arme kindjes.
Dat was leuk!
Die bikkels van nu moeten gewoon tot einde dag naar school. Want ( ja Pejeka, helemaal in je straatje..) de ouders werken.
En de meeste ouders werken in de airco, iets wat op veel scholen niet het geval is. Arme kindjes.
zaterdag 22 juni 2019 om 18:30
Voor tropenrooster zijn er wetten tegenwoordig. Voldoe je als school niet aan alle regels dan krijg je een boeteLucifer2018 schreef: ↑22-06-2019 18:26Ow, wij hadden vroeger altijd tropenrooster bij dit soort temperaturen. Echt niet dat je de leerkrachten verantwoordelijk wilde zijn voor de oververhitte kinderen op school.
Dat was leuk!
![]()
![]()
zaterdag 22 juni 2019 om 18:33
Heel veel mensen schijnen er geen enkel probleem mee te hebben om in de zomervakantie mét hun kinderen naar een bestemming te gaan waar het makkelijk de 40 graden kan halen elke dag, maar als ze dan in Nederland met een schoolreisje gaan als het 32 graden is, dan is het opeens een "probleem"?
zaterdag 22 juni 2019 om 18:39
pejeka schreef: ↑22-06-2019 18:33Heel veel mensen schijnen er geen enkel probleem mee te hebben om in de zomervakantie mét hun kinderen naar een bestemming te gaan waar het makkelijk de 40 graden kan halen elke dag, maar als ze dan in Nederland met een schoolreisje gaan als het 32 graden is, dan is het opeens een "probleem"?
Wat denk je nou, dat mensen hun kind zomaar zonder reden thuishouden voor een van de leukste dagen van het jaar, waar ze enorm naar uitkijken? En dat ze dan misbruik maken van die hoge tempratuur? De logica ontgaat me echt.
zaterdag 22 juni 2019 om 18:44
pejeka schreef: ↑22-06-2019 18:33Heel veel mensen schijnen er geen enkel probleem mee te hebben om in de zomervakantie mét hun kinderen naar een bestemming te gaan waar het makkelijk de 40 graden kan halen elke dag, maar als ze dan in Nederland met een schoolreisje gaan als het 32 graden is, dan is het opeens een "probleem"?
Wie zegt dat de leiding van de school die deze beslissing heeft genomen een van die vele gezinnen is?
En waarom is dat hetzelfde? Dan beslis jij zelf over jouw kinderen. Jij kan dan ook beslissen wat je precies daar gaat doen. Of niet doen.
Dat is wat anders dan een bestuur die beslist om niet op een aktief uitje te gaan met kleuters met 35 graden in de middag.
Terwijl er een jaar eerder 3 mensen onpasselijk werden op zo'n hittegolfdag. Zoals bij ons.
Of over waar TO het heeft. Misschien niet op schoolreisje gaan met 35 graden voor 100 kinderen of meer?
Of een tropenrooster omdat in het gebouw echt te heet word voor de kinderen?
Echt.. het word een hele week 30-35 graden, niet gewoon een weekje zomerweer.
Niks mis met een schoolbestuur die daar even goed overnadenkt. Wat de rest van de ouders dan zelf kiezen in hun vrije tijd met hun kinderen heeft daar verder geen reet mee te maken.
zaterdag 22 juni 2019 om 18:45
Tegelijkertijd ontgaat me dan de logica om wél je kind thuis te houden bij 32 graden voor een schoolreisje, en tegelijkertijd op vakantie te gaan naar een land waar het in de zomer makkelijk 40 graden kan worden, mét kinderen. Of houden al die mensen dan hun kinderen opgesloten in de verduisterde hotelkamer met de airco op 10 tijdens die vakantie? Nooit iets van gemerkt, want de paar keren dat ik in die zuidelijke vakantie-oorden ben geweest, was het stampvol Nederlandse gezinnen met kinderen in alle leeftijden die de hele dag in niks meer dan een kort broekje rond liepen te rennen - bij 40 graden Celsius, terwijl vader en moeder aan de cocktails zaten op een ligbedje aan het zwembad...snorriemorrie schreef: ↑22-06-2019 18:39Wat denk je nou, dat mensen hun kind zomaar zonder reden thuishouden voor een van de leukste dagen van het jaar, waar ze enorm naar uitkijken? En dat ze dan misbruik maken van die hoge tempratuur? De logica ontgaat me echt.
zaterdag 22 juni 2019 om 21:05
Weet je, het is voor sommige ouders echt een hele stap om hun kind voor het eerst mee te geven op zoiets als een schoolreisje. Kinderen van vier zijn tot dan toe altijd met hun ouders of heel goede bekenden op zulke uitstapjes geweest.
Dat eerste/tweede schoolreisjes is een enorme stap in het loslaten. Kind moet voor het eerst een beetje voor zichzelf zorgen.
Ik ging vorige week op schoolreisje, veel ouders van kleuters hadden op het laatste moment nog allerlei adviezen over hun kinderen. Waar wij als juffen of ouders extra op moesten letten.
Juf en ik (onderwijsassistent) hadden de kinderen waar wat mee is, of zou kunnen zijn al bij voorbaat in ons eigen groepje ingedeeld, zodat we die zorg niet nog weer aan een hulpouder hoefden overdragen.
De net gestarte kleuter (vier jaar, twee maanden), kleuter die regelmatig in zijn broek plast, het dromerige kind dat zelf geen enkele inspanning levert om bij zijn groepje te blijven, de nog wat taalzwakke kleuter die voor derden vaak onverstaanbaar praat. En dan nog vier kinderen die het goed met deze kinderen kunnen vinden.
We hadden sowieso met het groepjes maken rekening gehouden dat iedereen een vriendje in zijn groepje had en bij een ouder/juf zat waarmee hij een goede klik had.
zaterdag 22 juni 2019 om 21:05
Hier gaan de kleuters nooit de hele dag. Van 9 tot 14 uur, waarvan ze nog een tijd in de bus (met airco) zitten en binnen lunchen. Ik weet ook eigenlijk niet beter dan dat er bij mijn kinderen (tot op het hysterische af
zaterdag 22 juni 2019 om 21:13
pejeka schreef: ↑22-06-2019 18:45Tegelijkertijd ontgaat me dan de logica om wél je kind thuis te houden bij 32 graden voor een schoolreisje, en tegelijkertijd op vakantie te gaan naar een land waar het in de zomer makkelijk 40 graden kan worden, mét kinderen. Of houden al die mensen dan hun kinderen opgesloten in de verduisterde hotelkamer met de airco op 10 tijdens die vakantie? Nooit iets van gemerkt, want de paar keren dat ik in die zuidelijke vakantie-oorden ben geweest, was het stampvol Nederlandse gezinnen met kinderen in alle leeftijden die de hele dag in niks meer dan een kort broekje rond liepen te rennen - bij 40 graden Celsius, terwijl vader en moeder aan de cocktails zaten op een ligbedje aan het zwembad...
Wat heb jij een ongelofelijk beperkt beeld van hoe mensen hun vakantie doorbrengen. En dit soort dingen doe je eigenlijk in elke discussie, een bizar beeld neerzetten om jouw mening maar als de juiste te zien. Maar feit blijft dat er veel meer mensen géén vakantie naar een land met 40 graden doen dan wél, dus dit gaat echt helemaal nergens over.
zaterdag 22 juni 2019 om 22:43
Dus het klopt helemaal niet dat de Griekse eilanden, de Spaanse kust, de Turkse resorts, in de bouwvak allemaal propvol zitten met Nederlanders, mét kinderen, die gewoon in zwembroek rondrennen in temperaturen van 35-40 graden, elke dag weer? Tjee, ik leer hier elke dag wat nieuws.snorriemorrie schreef: ↑22-06-2019 21:13Wat heb jij een ongelofelijk beperkt beeld van hoe mensen hun vakantie doorbrengen. En dit soort dingen doe je eigenlijk in elke discussie, een bizar beeld neerzetten om jouw mening maar als de juiste te zien. Maar feit blijft dat er veel meer mensen géén vakantie naar een land met 40 graden doen dan wél, dus dit gaat echt helemaal nergens over.
zaterdag 22 juni 2019 om 22:55
Die tip was hier - jaren geleden - eens op de radio. De volgende dag zat ik tijdens een uitje met collega's sip te kijken naar mijn totaal nog niet ontdooide pakje sap.-Sportiefje- schreef: ↑21-06-2019 21:08bijvoorbeeld fles(jes) water 1 of 2 dagen van te voren invriezen. Zo heeft hij tijdens de dag koel drinken omdat het langzaam ontdooit en anders een prima koelelement als hij niet graag water drinkt!
Naast mij een collega met hetzelfde probleem.
"ook naar de radio geluisterd?"
Ja dus
zaterdag 22 juni 2019 om 23:19
Ja, want die hitte in Spanje, Griekenland en Turkije is echt 1 op 1 vergelijkbaar met gelijke temperaturen in NL. En een dag onder toezicht van ouders die met twee man zo’n 1-3 kinderen onder zich te verdelen hebben qua toezicht op petjes, vochtinname en insmeren of een vrijwilliger met 5-8 kinders die hem/haar volslagen onbekend zijn, exact hetzelfde.pejeka schreef: ↑22-06-2019 22:43Dus het klopt helemaal niet dat de Griekse eilanden, de Spaanse kust, de Turkse resorts, in de bouwvak allemaal propvol zitten met Nederlanders, mét kinderen, die gewoon in zwembroek rondrennen in temperaturen van 35-40 graden, elke dag weer? Tjee, ik leer hier elke dag wat nieuws.
Onze pubers (VO) gaan volgende week niet naar de Efteling. Bussen en pretpark zijn afgebeld en we hebben als school het lokale zwembad afgehuurd. Wij hebben geen begeleider per 5 leerlingen. En al konden wij op zo’n korte tijd voldoende mensen vinden, pubers willen vrij gaan en staan i.p.v. zich continue onder toezicht te moeten stellen. Dus gaan we met 624 stuks naar het zwembad met vier buitenbaden.. Met heel veel gecharterde parasols, schaduwdoeken en inmiddels zo’n 250 koelboxen, uitgeleend door ouders en personeel. Gaan we wel naar de winterefteling. No way José dat ik met 38 graden zo’n 25 stuks ga controleren om het uur of ze wel ingesmeerd zijn, gedronken hebben en niet onbeschermd uren in de wachtrij staan voor de Baron.
Zoon gaat volgende week naar Toverland. Dat is voor hen een half uurtje in een bus met airco. En 1 begeleider per vier kinderen. Ik weet dat zoon braaf op commando zo een flesje Spa blauw leegdrinkt. Hij kan zichzelf insprayen als de begeleider dat zegt. Maar goed, die is ook geen vijf jaar meer.
zaterdag 22 juni 2019 om 23:27
Wat jij zegt, snap ik helemaal. Ik weet zeker dat mijn moeder ook bezorgd was toen ik op mijn eerste schoolreisje ging. Het is dan toch een stukje loslaten, en allerlei gedachten gaan door het hoofd: stel dat er iets gebeurt en stel dat mijn zoon/dochter wegloopt of verdwaalt en kwijt raakt, en stel dat er kwade lieden zijn die mijn kind kwaad willen doen - en nog honderd dingen meer.Andersom schreef: ↑22-06-2019 21:05Weet je, het is voor sommige ouders echt een hele stap om hun kind voor het eerst mee te geven op zoiets als een schoolreisje. Kinderen van vier zijn tot dan toe altijd met hun ouders of heel goede bekenden op zulke uitstapjes geweest.
Dat eerste/tweede schoolreisjes is een enorme stap in het loslaten. Kind moet voor het eerst een beetje voor zichzelf zorgen.
Ik ging vorige week op schoolreisje, veel ouders van kleuters hadden op het laatste moment nog allerlei adviezen over hun kinderen. Waar wij als juffen of ouders extra op moesten letten.
Juf en ik (onderwijsassistent) hadden de kinderen waar wat mee is, of zou kunnen zijn al bij voorbaat in ons eigen groepje ingedeeld, zodat we die zorg niet nog weer aan een hulpouder hoefden overdragen.
De net gestarte kleuter (vier jaar, twee maanden), kleuter die regelmatig in zijn broek plast, het dromerige kind dat zelf geen enkele inspanning levert om bij zijn groepje te blijven, de nog wat taalzwakke kleuter die voor derden vaak onverstaanbaar praat. En dan nog vier kinderen die het goed met deze kinderen kunnen vinden.
We hadden sowieso met het groepjes maken rekening gehouden dat iedereen een vriendje in zijn groepje had en bij een ouder/juf zat waarmee hij een goede klik had.
Dus dat begrijp ik allemaal, de gedachten van zo'n ouder.
Maar dit topic ging over warmte. En dan, eerlijk gezegd, snap ik niet dat ouders of moeders miepen over een schoolreisje bij 32 graden, terwijl ze heel wellicht (en heel waarschijnlijk) een maand later op hun vakantiebestemming hun kinderen dag-in-dag-uit, een paar weken lang, laten rondrennen in temperaturen die nóg hoger zijn dan in Nederland. En dan is die warmte opeens geen probleem, maar een schoolreisje van een paar uur bij 32 graden is dan opeens wél een probleem.
zondag 23 juni 2019 om 07:27
1. niet alle Nederlanders gaan op vakantie naar warme landen, er zijn er ook zat die thuis blijven, in Nederland op vakantie gaan enz.
2. De warmte in Spanje, Italië enz. is heel anders, niet zo benauwd direct. En daarnaast heeft praktisch elk hotel / camping een zwembad voor directe verkoeling en ligt vaak ook nog aan zee.
3. Op vakantie is je eigen verantwoordelijkheid ipv die van een ouder die je wellicht helemaal niet goed kent en waarvan je dus ook niet weet hoe die handelt
Plus: toen ik dit topic opende voorspelden ze 36 graden, geen 32. Dat scheelt ook nogal, vind ik.
2. De warmte in Spanje, Italië enz. is heel anders, niet zo benauwd direct. En daarnaast heeft praktisch elk hotel / camping een zwembad voor directe verkoeling en ligt vaak ook nog aan zee.
3. Op vakantie is je eigen verantwoordelijkheid ipv die van een ouder die je wellicht helemaal niet goed kent en waarvan je dus ook niet weet hoe die handelt
Plus: toen ik dit topic opende voorspelden ze 36 graden, geen 32. Dat scheelt ook nogal, vind ik.
zondag 23 juni 2019 om 07:47
pejeka schreef: ↑22-06-2019 23:27Wat jij zegt, snap ik helemaal. Ik weet zeker dat mijn moeder ook bezorgd was toen ik op mijn eerste schoolreisje ging. Het is dan toch een stukje loslaten, en allerlei gedachten gaan door het hoofd: stel dat er iets gebeurt en stel dat mijn zoon/dochter wegloopt of verdwaalt en kwijt raakt, en stel dat er kwade lieden zijn die mijn kind kwaad willen doen - en nog honderd dingen meer.
Dus dat begrijp ik allemaal, de gedachten van zo'n ouder.
Maar dit topic ging over warmte. En dan, eerlijk gezegd, snap ik niet dat ouders of moeders miepen over een schoolreisje bij 32 graden, terwijl ze heel wellicht (en heel waarschijnlijk) een maand later op hun vakantiebestemming hun kinderen dag-in-dag-uit, een paar weken lang, laten rondrennen in temperaturen die nóg hoger zijn dan in Nederland. En dan is die warmte opeens geen probleem, maar een schoolreisje van een paar uur bij 32 graden is dan opeens wél een probleem.
In je eerste zin snap je me, om vervolgens in de rest van de tekst te ontkennen dat je het snapt.
Het is gewoon alles bij elkaar. Het eerste schoolreisje met alle denkbare gevaren EN dan wordt het daarbovenop ook nog eens heet. Dus nog een mogelijk gevaar erbij.
En natuurlijk als je rationeel denkt zijn al die gevaren zeer klein. 99,99 % van de kinderen komt ongeschonden terug van schoolreisje. Dus in leerjaar jaar twee gaat het voor ouders al makkelijker, en tegen dat kinderen in groep zes zitten, weten ouders dat het gewoon goed gaat. Dat kost tijd.
zondag 23 juni 2019 om 07:50
zondag 23 juni 2019 om 07:55