Schoolreis, hitte

20-06-2019 21:04 402 berichten
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.

Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van drie logeert toevallig op de heetste dagen bij opa en oma, en ik zit dan ook al te denken; als ze 'm maar niet teveel in de zon laten/goed insmeren etc. Haha, komt natuurlijk allemaal goed, maar snap je zorgen dus echt wel.
deijscoboer schreef:
23-06-2019 07:57
Mijn kind van drie logeert toevallig op de heetste dagen bij opa en oma, en ik zit dan ook al te denken; als ze 'm maar niet teveel in de zon laten/goed insmeren etc. Haha, komt natuurlijk allemaal goed, maar snap je zorgen dus echt wel.

Ja, dat snap ik ook. Van mijn eigen ouders weet ik dat ze soms nog (over)bezorgder zijn dan ik, maar mijn schoonouders zijn wat dat betreft ook een beetje laconiek, althans, zo doen ze zich voor. Uiteindelijk blijkt dan altijd weer dat ze het prima onder controle hadden,maar het is toch altijd spannend om hem daar te laten
Vind het nogal een verschil een dagje schoolreis in een pretpark of vakantie met het gezin naar Verweggistan.

Ten eerste zullen weinig vakantiegangers daar pretparken gaan bezoeken met 30 graden of meer maar zullen ze aan het strand liggen of in een waterpret Park te vinden zijn.

Ten tweede snap ik als ouder dat het niet fijn voelt om jouw kind mee te geven aan de juf, samen met misschien nog 25 andere kinderen en misschien maar 5 ouders erbij. Ik vind de verantwoording, zeker met dit weer ook best groot.
Dan ook nog eens in een lange rij in de felle zon. Wachttijden van meer dan een half uur. Ik zou als ik school was, iets anders verzinnen.
mater_matuta schreef:
22-06-2019 09:25
Nooit doen. Als ie zich verslikt, krijg je die druif met geen mogelijkheid nog uit z'n luchtpijp.
Jonge kinderen moet je alleen (in de lengte) gesneden druifjes geven.

:rofl:
Vraag aan iedereen die minder bezorgd zou zijn als verkoeling met water (zwembad, tuinslang, waterspelen etc) op het schoolreisje was: zijn jullie dan niet bang voor verbranden?

Zonder water kom je er wel met ´s ochtends goed insmeren en tussendoor nog een keer. Maar in het zwembad is dat heel anders natuurlijk.

Bv in de post van Lemoos hierboven: "No way José dat ik met 38 graden zo’n 25 stuks ga controleren om het uur of ze wel ingesmeerd zijn..." (dit ging over de Efteling). Maar je goed insmeren is tijdens een dag in het zwembad juist veel belangrijker. Nou gaat het in dat geval wel over pubers.
Rosalind schreef:
23-06-2019 10:33
Vraag aan iedereen die minder bezorgd zou zijn als verkoeling met water (zwembad, tuinslang, waterspelen etc) op het schoolreisje was: zijn jullie dan niet bang voor verbranden?

Zonder water kom je er wel met ´s ochtends goed insmeren en tussendoor nog een keer. Maar in het zwembad is dat heel anders natuurlijk.

Bv in de post van Lemoos hierboven: "No way José dat ik met 38 graden zo’n 25 stuks ga controleren om het uur of ze wel ingesmeerd zijn..." (dit ging over de Efteling). Maar je goed insmeren is tijdens een dag in het zwembad juist veel belangrijker. Nou gaat het in dat geval wel over pubers.
1 op 25 of 1 op 4/6. Dat is nogal een verschil. En ik ben zelf niet heel pietluttig met insmeren, dus nee, daar ben ik niet zo bang voor.
Renee_XX schreef:
23-06-2019 10:26
:rofl:

Elk jaar overlijden er in Nederland meerdere kinderen onder de zes door verstikking door druiven, kerstomaatjes of knakworst.

Is inderdaad om je dood te lachen.
Andersom schreef:
23-06-2019 10:57
Elk jaar overlijden er in Nederland meerdere kinderen onder de zes door verstikking door druiven, kerstomaatjes of knakworst.

Serieus? Heb ik nog nooit gehoord! Heb je een bron?

Edit: even snel wat opgezocht. Ja het gebeurd, maar zelden dat een kind overlijdt. Niet meerdere in ieder geval.

Evengoed vreselijk als het gebeurd.
https://www.oudersvannu.nl/nieuws/veel- ... voorkomen/
Andersom schreef:
23-06-2019 10:57

Nou zeg dat wist ik natuurlijk niet. Nog nooit van gehoord.
Ik zat te denken aan een 4 jarige en die stikken niet in een druivenpit. Wist niet dat er daadwerkelijk kinderen zijn overleden aan druiven.

Dat jij mijn opmerking quote en mij er op wijst en zegt dat het niet waar is dat is prima maarje laatste opmerking had niet gehoeven.
Renee_XX schreef:
23-06-2019 15:55
Nou zeg dat wist ik natuurlijk niet. Nog nooit van gehoord.
Ik zat te denken aan een 4 jarige en die stikken niet in een druivenpit. Wist niet dat er daadwerkelijk kinderen zijn overleden aan druiven.

Dat jij mijn opmerking quote en mij er op wijst en zegt dat het niet waar is dat is prima maarje laatste opmerking had niet gehoeven.
Niet in een pit. Maar in de druif. Hoe moeiliijk is het om ze door te snijden?
Ik koop altijd pitloze druiven.
En in een klein stukje mandarijn kun je ook stikken.
Ik snap je prima. Andere ouders kennen mijn kind niet zoals ik.

Andere ouders zien niet wanneer mijn zoontje over zijn grenzen heengaat. Dat hij bij hevig rennen, springen juist gebaat is bij ff rust ipv "lekker zijn energie eruit".
Andere ouders kunnen laconieker omgaan met smeren.
Andere ouders zitten er misschien niet bovenop als het gaat om drinken. Zien zij het wel als zoon besluit dat dat lieveheersbeestje ook graag koud water wil (zo'n type is het, en hoppa fles leeg).
Andere ouders zien misschien niet in dat schaduw een must is.

Op gewone dagen maakt dat me ook geen zak uit. Maar bij dit soort temperaturen wel.
Ga mee als hulpmoeder..
Pindakaasjes schreef:
23-06-2019 17:29
Klopt, echter hebben een druif, een kersentomaat en een knakworst dezelfde diameter als de luchtweg bij een kind tot 5 jaar. De kans dat het kind stikt door eerder genoemd voedsel is groter dan bij een mandarijnenpartje, omdat genoemd voedsel de gehele luchtpijp afsluit. Bij een mandarijn is dat risico net iets lager. Snijdt je een knakworst in de lengte door dan is het risico op afsluiting veel kleiner.

Eerder genoemd voedsel schijnt ook met de noodgreep van Heimlich veel moeilijker te verwijderen te zijn.
Pindakaasjes schreef:
Het gaat niet om de pit
Pindakaasjes schreef:

Ook in pitloze druiven kun je stikken. Het zijn de ronde vorm en de maat en daarbij de stevige doch zachte structuur die precies een kinderluchtpijp kunnen afsluiten.
Pindakaasjes schreef:
23-06-2019 17:33
Ga mee als hulpmoeder..

Dat kan meestal niet, 30 kleuters hebben geen 25 begeleiders nodig.
Volgens mij sneed ik van alles altijd wel klein.
Ook banaan, appel.. van alles.
Ik was altijd huiverig van noten, die zwellen ook nog eens op.
Een kindje uit mijn woonplaats is gestikt in een pinda.. tijdens een verjaardag. Men zag het te laat en er was geen redden meer aan.
Door zoiets blijf je voor altijd een huiver houden.
NoPepsiPlease schreef:
23-06-2019 17:30
Ik snap je prima. Andere ouders kennen mijn kind niet zoals ik.

Andere ouders zien niet wanneer mijn zoontje over zijn grenzen heengaat. Dat hij bij hevig rennen, springen juist gebaat is bij ff rust ipv "lekker zijn energie eruit".
Andere ouders kunnen laconieker omgaan met smeren.
Andere ouders zitten er misschien niet bovenop als het gaat om drinken. Zien zij het wel als zoon besluit dat dat lieveheersbeestje ook graag koud water wil (zo'n type is het, en hoppa fles leeg).
Andere ouders zien misschien niet in dat schaduw een must is.

Op gewone dagen maakt dat me ook geen zak uit. Maar bij dit soort temperaturen wel.
Haha, grapjas.
Die domme andere ouders toch. Hoe worden hún kinderen ooit groot?!

Anyway, als je kind niet zelf wil drinken of in de schaduw wil zitten, en wel bedenkt om te gaan rennen in de hitte, dan zal ie dat wel aankunnen hè.
Anders neemnt ie wel een slokje of zoekt ie wel wat koelte op. Of hij vraagt om drinken als ie het heeft verspild.

En ook als ie dat niet doet; denk er nou echt dat er dan iets ergs gebeurt?! Hij is buiten. Met andere mensen. Niet alleen in een afgesloten auto ofzo.

Of is ie niet helemaal 'goed' dat je denkt dat ie voor basale zaken als "het warm hebben" iemand nodig heeft die m daar op wijst of mee helpt?
Of is het nog een baby en begrijp ik het verkeerd?
Ik hoorde net dat verschillende scholen in de regio op tropenrooster overgaan, dus ik ben benieuwd wat onze school gaat doen
snorriemorrie schreef:
23-06-2019 19:19
Ik hoorde net dat verschillende scholen in de regio op tropenrooster overgaan, dus ik ben benieuwd wat onze school gaat doen
Zo ja, wat betekent dat dan voor het reisje?
gizzmo-returns schreef:
23-06-2019 19:21
Zo ja, wat betekent dat dan voor het reisje?

Ja, daar ben ik ook erg benieuwd naar.... De voorspelling is nu lager dan afgelopen donderdag toen ik het aan de juf heb gevraagd, dus ik ga er maar vanuit dat het doorgaat
snorriemorrie schreef:
23-06-2019 19:19
Hier juist geen tropenroostr, omdat dit veel ouders in de problemen brengt met werk en het voor de kinderen, die naar de bso gaan, weinig uitmaakt. Verder volgt men gewoon de richtlijnen van de ggd. Wat de school van mijn pubers gaat doen weet ik nog niet (proefwerkweek en oud, warm gebouw).
Rosalind schreef:
23-06-2019 10:33

Van 13 t/m 17-jarigen mag je verwachten dat ze zichzelf kunnen insmeren. Brugklassertjes doen niet moeilijk als je continue loopt te roeptoeteren “Wel goed insmeren hè jongens! Shana, kom eens uit die volle zon. Ruben! Je kunt niet, ik herhaal niet, gaan dobberen in een koelbox”. Voor de bovenbouw besta ik alleen als ik ijsjes uitdeel of pleisters moet plakken. Of makkelijk in het zwembad ben te duwen :-D. En af en toe grijp je er eentje bij zijn of haar lurven om verplicht een half uurtje af te koelen in de schaduw.

Voordeel van een zwembad of schoolplein met wateractiviteiten: je hebt veel meer zicht op kinderen die spreekwoordelijk niet kapot te krijgen zijn. Het terrein is beperkt. In tegenstelling tot de Efteling (of een ander pretpark) waar het jonge spul zich naadloos kan mengen met nog tig andere (basis)scholen. Denk dat veel ouders van vooral heel jonge kinderen dat wel geruststellend vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven