Schoonmoeder en mijn zoon

26-11-2011 10:22 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan jullie, wil namelijk weten of ik het me allemaal te persoonlijk aantrek of dat jullie het ook niet leuk zouden vinden.

Om te beginnen heb ik een lieve en leuke schoonmoeder, maar soms kan ze me zo het bloed onder de nagels uit halen.

Voorbeeld 1:

Wij willen absoluut geen speelgoed op batterijen cq op een knopje drukken en er gebeurt iets. Wij willen zijn eigen fantasie prikkelen. Schoonmoeder blijft stug babytelefoons, gitaren en andere chinese batterij meuk aanschaffen voor onze zoon.

Voorbeeld 2:

Zoon heeft een bugaboo waar we heel blij mee zijn, schoonmoeder heeft een ouderwetse klapbuggy. Ze wilt perse onze zoon meenemen in die klapbuggy. Met dat hij in de winter geen winterzak om zijn beentjes heeft maar een fleecedeken. Opzich niet erg natuurlijk, hij overleeft het wel.Omdat ze de buggy zelf toch minder goed voor zijn rugje vind legt ze het kussen van zijn kinderstoel maar in dat ding ? Het ziet er niet uit en kan gewoon niet comfortabel voor zoon zijn.

Voorbeeld 3:

Zoon heeft een hele mooie en leuke schoenen collectie. Schoonmoeder wilt perse dat zoon elephanten draagt. Ik vind de dingen stront lelijk en wil ze niet aan de voeten van mijn zoon zien. Hij komt gisteren thuis van een middagje oma en wat heeft hij aan ? Juist die lelijke dingen.

Ik wordt het langzaam een beetje zat, en wil er op een nette, rustige toon iets van zeggen. Maar wil haar ook niet oor het hoofd stoten omdat ze verder een ontzettend lieve en leuke oma en schoonmoeder is.

Wat zouden jullie doen ?
quote:jazz9 schreef op 26 november 2011 @ 13:26:

Ik kan de reacties van Iwannalive heel goed begrijpen. Die oma drukt haar eigen dingen wel erg door zonder stil te staan bij TO en haar man. Dat is niet fijn.

Wel vind ik dat TO wel erg met uiterlijk e.d bezig is.Thanks.
Wees blij dat je een leuke schoonmoeder hebt die zoveel interesse heeft voor je zoontje en graag leuke dingen met hem doet. Ik vind echt dat je zeurt.
Warmwaterbadeendje, ik denk dat je eerder zelf ook onzeker bent dat je niet genoeg bij je kindje bent of teveel werkt en dat je erg je stempel erop wilt drukken uit twijfel?

En dan worden die schoentjes die oma koopt een bewijs van dat je geen goede moeder bent of dat ze jou als moeder niet respecteert.
quote:jazz9 schreef op 26 november 2011 @ 13:26:

Ik kan de reacties van Iwannalive heel goed begrijpen. Die oma drukt haar eigen dingen wel erg door zonder stil te staan bij TO en haar man. Dat is niet fijn.

Wel vind ik dat TO wel erg met uiterlijk e.d bezig is.

Klopt vind uiterlijk belangrijk. Mijn moeder was alleenstaand en had een uitkering. Ik had nooit leuke kleren, mocht kiezen uit zeeman of wibra en in slechte tijden kringloop of afdankertjes van familieleden. Ben daar geen slechter mens van geworden, leef ontzettend zuinig en waardeer de dingen die ik heb. Spaar voor mooie dingen en heb geen probleem met 2 hands. Maar ik weet ook hoe het is om door kinderen op het schoolplein te worden gepest omdat je daar in je bourdeux rode ribbroek staat (groepje 7) met een witte blouse erop. Maar ja mijn moeder kon niet anders.

Dus ja ik vind uiterlijk belangrijk. We leven toch in een maatschappij waarin je uiterlijk en voorkomen belangrijk is. Niet het belangrijkste en ook absoluut niet waar ik al mijn geld aan wil spenderen. Maar wel een hobby om leuke, goedkope kleding te vinden voor mijn gezin.
quote:Oriane schreef op 26 november 2011 @ 11:30:

Wat ik in die jaren als moeder heb geleerd is gewoon niet zo moeilijk doen. Waar gaat het nou eigenlijk om? Het maakt voor die kleine geen bal uit of of hij zo nu en dan in een bugaboo of een ouderwetse hobbehobbehop van vroeger zit. Wij zijn er immers allemaal groot in geworden. De creativiteit van je kind wordt niet ondermijnt door zo nu en dan een speeltje met een batterij. Dan onderschat je je kind rijkelijk. En wel druk doen om zijn rugje, maar het afschuwelijk vinden omdat hij op elefante schoentje loopt. Wat prima, wat zeg ik, meer dan prima schoenen zijn. Maak het jezelf, je kind en de mensen om je heen niet zo moeilijk want deze dingen doen er helemaal niet toe in het leven. Focus je op de belangrijke dingen. Hij heeft een lieve oma. Punt.

Wel druk doen om creativiteit, maar in dezelfde adem je kind leren dat uiterlijk hetgeen is waar het om draait? Bizar. Leg je prioriteiten op de juiste plek. Voor jezelf en voor anderen.Helemaal mee eens.
quote:Djuuls04 schreef op 26 november 2011 @ 13:34:

Warmwaterbadeendje, ik denk dat je eerder zelf ook onzeker bent dat je niet genoeg bij je kindje bent of teveel werkt en dat je erg je stempel erop wilt drukken uit twijfel?

En dan worden die schoentjes die oma koopt een bewijs van dat je geen goede moeder bent of dat ze jou als moeder niet respecteert.Ook daar heb je een punt. Dat is inderdaad het gevoel, ben een onzeker persoon en door dit soort dingen wordt die onzekerheid gevoed. Vandaar dat ik er ook wat over zou willen zeggen maar haar niet voor het hoofd wil stoten omdat het voornamelijk mijn gevoel is.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 13:38:

[...]

Ook daar heb je een punt. Dat is inderdaad het gevoel, ben een onzeker persoon en door dit soort dingen wordt die onzekerheid gevoed. Vandaar dat ik er ook wat over zou willen zeggen maar haar niet voor het hoofd wil stoten omdat het voornamelijk mijn gevoel is.En dat gaat je lukken als je vanuit je eigen gevoel spreekt en in je woorden je emotie toont. Dan stel je je namelijk kwetsbaar op, en als je kwetsbaar bent ben je minder bedreigend en is de kans dat schoonmoeder het goed opneemt, erg groot .
Denk dat je nu zelf de vinger op de zere plek legt:

Je bent onzeker en vind uiterlijk vertoon belangrijk, omdat je vroeger misschien gepest bent, omdat je foute kleding droeg.

Waarschijnlijk overcompenseer je dat nu.

Het goede is dat je dat wel beseft en daarmee aan de slag kan gaan.
Je hebt een goede band met je schoonmoeder en ze is lief voor jou en je zoontje, denk dat het dan wel moet lukken om er iets van te zeggen tegen haar op een goede manier. Dus niet aanvallend maar uitleggen dat je soms onzeker voelt en het gevoel wat ze je geeft. Durf te wedden dat dat echt haar bedoeling niet is, waarschijnlijk niet eens beseft hoe het overkomet bij jou.
Las net al dat je weer zwanger bent. Het is geen excuus, ik weet het maar ik heb er wel wat meer begrip voor dat het je allemaal hoger zit dan anders waarschijnlijk het geval was geweest. Ik heb 2 weken geleden (zwanger) om een retedrukke koopzondag staan janken op straat omdat ik geen goed passende leren slofjes voor mijn zoontje kon vinden. Ik stond/zat/stond/hurkte/stond/zat/hurkte/zat/stond maar te hijsteren voor die kinderwagen en iedereen bemoeide zich er mee en ik had een dikke jas aan en een dikke sjaal om en een dikke buik die in de weg zat. We zijn zonder iets te kopen weggegaan en toen er óók nog een fanfare met ganzen erachteraan voor de winkel langs trok en mijn zoontje zijn oogjes uit keek barste ik in tranen uit . Gelukkig pakte mijn man een spuuglap voor me en deden mijn ouders alsof ze niks zagen

Breng de boodschap voorzichtig en houd het bij je eigen gevoel. Je schoonmoeder klinkt echt wel als een lieve vrouw die het goed voor heeft met haar kinderen en kleinkinderen dus ze heeft vast en zeker wel begrip voor je.
Maar die alternatieve stijl die jij en je man hebben wat moet ik me daar nou precies bij voorstellen?

Als ik aan alternatievelingen denk dan zie ik geen standaard modelgezinnetje voor me.
TO, gewoon uitleggen aan je schoonmoeder dat je het niet zo prettig vind dat zij op deze manier met je zoon omgaat. Persoonlijk zou ik ook denken MIJN KIND, mijn regels enz. Iedereen denkt daar anders over maar als jij het op jouw manier wilt dan hebben mensen zich aan te passen, ook oma's en ook al bedoelen ze het nog zo goed.

Kan me erg goed voorstellen dat je het vervelend vind, ik zou dat net zo vinden hoor! Maar probeer erover te praten met je schoonmoeder, volgens mij is dat de beste oplossing!
TO ik vind het echt heel goed hoe jij hier reageert en ik hoop dat een goed gesprek met schoonmoeder alle kou uit de lucht haalt. Door het verhaal over 'stomme' kleren moeten dragen als kind heb ik toch wel veel meer begrip voor jouw standpunt gekregen maar ik hoop dat je beseft dat schoonmoeder het goed bedoelt.
Over compenseren wil ik niet zeggen. Hecht wel heel erg veel waarde dat niets stuk is, of te klein is. Ondergoed moet bij elkaar passen en moet smetteloos zijn. Zodra er ergens een gaatje/scheurtje in komt dat ik niet meer kan maken dan gaat het de prullenbak in. Ook rompers met vlekken worden bewaard voor onder de pyjama. Daar ben ik wel TE in misschien. Maar ik vind dat gewoon belangrijk, dat is er ook ingestampt door mijn eigen oma vroeger. Als we bij haar logeerden dan kregen we 's ochtends een ondergoed controle om te kijken of ons hemdje wel bij ons broekje paste. Ook werden onze tandjes nagekeken, en iedere ochtend onze nageltjes laten zien of die wel schoon waren. Dus dat zijn wel dingen waarin ik misschien te ver ga. Aan de andere kant, als zoon vies is van het spelen hebben we een bad en een wasmachine. Niets aan de hand, daar is het een kind voor !

Ik vind dure kleding onzin, vooral voor kinderen. Liever 2 jasjes voor 75 euro dan 1 jasje. Zie dat bij mijn nichtje, het meisje mag niet vies worden omdat haar kleertjes dan worden verpest. Zo ontzettend zielig ! Ik gooi dat Hema shirtje gewoon weg als de vlek er niet meer uitgaat.

Verder vind ik uiterlijk wel belangrijk, maar loop ook regelmatig in een joggingbroek of lekker gemakkelijke trui rond. Ga ook regelmatig zonder make-up werken. Maar heb geen vlekken, scheuren of pluisjes aan of op mijn kleding. Ook past alles, en wordt het met zorg gewassen en gedroogd. Op begrafenissen, crematies enz vind ik het wel heel erg belangrijk om er netjes en vooral gepast uit te zien. Dan leg ik zelfs de kleding voor man klaar (uiteraard heeft hij er zelf ook wat over te zeggen, maar hij is een ramp in combineren) en maak nog een extra sopje zodat de kinderwagen schoon is. Ik weet wel dat mensen je niet herinneren om wat je aan hebt als ze rouwen maar omdat je er was. Maar ik hecht er dan toch waarde aan. Het is iets dat hoort bij mij. Misschien ben ik gewoon heel ouderwets, vroeger hadden we ook zondagse kleding
Maar hey,badeendje dat zijn toch vrij normale dingen?

Het is toch heel normaal om in schone,gestreken kleding zonder gaten etc naar je werk te gaan?

Althans ik vind dat heel normaal hoor,ik heb thuis ook niet anders meegekregen en mijn moeder ook niet.

Mijn oma zei altijd: 'het kan niet altijd nieuw zijn maar je kunt wel zorgen dat het heel,schoon en gestreken is.'
Ik vind er ook niets overdrevens aan om er verzorgd uit te zien. Gewassen haar, schone nagels, verzorgde tanden, gepoetste schoenen en ga zo maar door is normaal.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 13:49:

Ik vind dure kleding onzin, vooral voor kinderen. Liever 2 jasjes voor 75 euro dan 1 jasje. Zie dat bij mijn nichtje, het meisje mag niet vies worden omdat haar kleertjes dan worden verpest. Zo ontzettend zielig ! Ik gooi dat Hema shirtje gewoon weg als de vlek er niet meer uitgaat.

Dat is dan bij jouw nichtje zo, maar het is echt onzin dat kinderen met merkkleding niet mogen spelen. Mijn kinderen dragen ook merkkleding, gewoon omdat ik dat leuk vind, en zij mogen er gewoon mee buiten in de zandbak spelen, het mag gewoon vies worden en als het kapot gaat vind ik dat heel jammer, maar het zijn allemaal risico's die ik incalculeer op het moment dat ik besluit om dat geld te spenderen aan kleding die wat duurder is.

Overigens heeft mijn zoon een jasje van Gaastra en die gaat nu al jaren mee, dat is echt een geweldige aanschaf geweest. Als er een vlek op zit haal je die er zo uit, als het jasje echt vies is gaat het in de wasmachine en dan is het de volgende dag weer droog, het is heerlijk wind- en waterdicht. Hij heeft meerdere jasjes, maar die jas is verreweg de fijnste om in de herfst en de winter in buiten te spelen. Echt een aankoop die iedere euro waard is geweest. Duurdere kleding is niet alleen maar om mee te showen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:superstar_2 schreef op 26 november 2011 @ 13:44:

Maar die alternatieve stijl die jij en je man hebben wat moet ik me daar nou precies bij voorstellen?

Als ik aan alternatievelingen denk dan zie ik geen standaard modelgezinnetje voor me.

Man heeft veel zichtbare tatoeages, droeg al ver voor de hype broeken met bretels en van die opoe petjes (de ben saunders stijl zeg maar). Heeft een hele verzameling petjes, in alle maten, kleren en merken. Hij heeft echt een eigen stijl, draagt veel sneakers. Laat deze ook regelmatig meebrengen uit het buitenland door mijn broer (marinier) en besteld regelmatig kleding via het internet. Het meest opvallende zijn zijn tatoeages, ik vind ze erg mooi (een arm allemaal 'heilige' uit het katholieke geloof en engelen (hij is rij gelovig) en de andere arm een soort van verzameling van dingen die voor hem belangrijk zijn zoals een foto van mij maar dan geschminkt als een mexicaanse dodendag bruid (hoe leg ik dat uit haha) en de naam van onze zoon.)

Ikzelf draag voornamelijk basics, altijd en overal. Behoorlijk saai dus ! Draag voornamelijk zwart, wit, bruin en grijs en jeans. Heb sinds ik uit de puberteit ben niet meer zo'n behoefte om mezelf te onderscheiden. Dus mijn dreadlocks gingen eraf en ik heb nu een mooie volle (half) lange bos haar ervoor in de plaats. Ben een groot fan van sissyboy, omdat het zo lekker zit. Maar het is te duur voor mij, dus wacht ik op de uitverkoop, koop via marktplaats of ga naar de outlet. Maak ook veel jurken en rokken zelf. Heb van mijn verjaardagsgeld een paar red wings gekocht waar ik ontzettend verliefd op ben en die ik ook bijna dagelijks draag. En heb een bonte verzameling aan allstars.

Pimp mijn outfits op door sieraden, en sjaals. Al dan niet zelf gemaakt

Voor onze zoon heb ik enerzijds veel kleurtjes (vooral blauw en rood) en anderzijds ook wat zwart. Leuke printjes, en vrolijke streepjes en printjes op zijn shirtjes. Spijkerbroekjes van zacht spijker en petjes en mutsjes die ik overal vandaan haal. Ga ook echt op zoek naar leuke, aparte dingetjes die ik niet overal tegenkom. Maar dan binnen ons budget. Het is een leuke bezigheid geworden en krijg regelmatig complimenten dat onze zoon er zo leuk uitziet. Dat doet me goed !
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou me kapot ergeren! Je zoon wordt opgevoed en verzorgd door jullie en niet door oma. Leuk dat ze een middagje iets leuks met hem gaat doen maar zij gaat toch zeker niet zijn schoenen enz. bepalen, dat is jullie taak. Daar heeft zij geen zier mee te maken. Lastig om er iets van te zeggen zonder ruzie te krijgen, eigenlijk zou je man dat beter kunnen doen, het is zijn moeder tenslotte. Maar ik zou het niet over me heen laten gaan, dan maar ruzie. Uiteindelijk heeft schoonmoeder daar dan volgens mij het meeste last van. Straks gaat ze ook alvast een school voor hem uitzoeken, ik zou gek worden....
quote:Phips schreef op 26 november 2011 @ 14:05:

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou me kapot ergeren! Je zoon wordt opgevoed en verzorgd door jullie en niet door oma. Leuk dat ze een middagje iets leuks met hem gaat doen maar zij gaat toch zeker niet zijn schoenen enz. bepalen, dat is jullie taak. Daar heeft zij geen zier mee te maken. Lastig om er iets van te zeggen zonder ruzie te krijgen, eigenlijk zou je man dat beter kunnen doen, het is zijn moeder tenslotte. Maar ik zou het niet over me heen laten gaan, dan maar ruzie. Uiteindelijk heeft schoonmoeder daar dan volgens mij het meeste last van. Straks gaat ze ook alvast een school voor hem uitzoeken, ik zou gek worden....Dan zou ik dat eerst maar eens gaan doen.
OMG is de Ben Saundersstyle echt een hype geworden?
quote:Phips schreef op 26 november 2011 @ 14:05:

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou me kapot ergeren! Je zoon wordt opgevoed en verzorgd door jullie en niet door oma. Leuk dat ze een middagje iets leuks met hem gaat doen maar zij gaat toch zeker niet zijn schoenen enz. bepalen, dat is jullie taak. Daar heeft zij geen zier mee te maken. Lastig om er iets van te zeggen zonder ruzie te krijgen, eigenlijk zou je man dat beter kunnen doen, het is zijn moeder tenslotte. Maar ik zou het niet over me heen laten gaan, dan maar ruzie. Uiteindelijk heeft schoonmoeder daar dan volgens mij het meeste last van. Straks gaat ze ook alvast een school voor hem uitzoeken, ik zou gek worden....Ja hoor, ga maar vooral ruzie maken over niks. Dat brengt je ver ....
Ik begrijp je volledig hoor! Oma gaat over jouw grenzen als moeder heen en dat is gewoon niet leuk! Iedereen heeft het erover dat je begrip voor haar moet opbrengen, maar laat zij ook maar begrip voor jou opbrengen. Het gaat hier om jouw zoon, dat is nog altijd iets hoger in rang dan kleinzoon. Dan concreet je vraag beantwoorden: il zou het zeker bij haar aankaarten, want anders gast het van kwaad tot erger. Wel zou ik het heel netjes brengen: "ik vind je een fantastisch lieve schoonmoeder en oma, maar ik vind het fijn als je voortaan even met mij overlegt over aankopen. Wij hebben minder gangbare dingen die wij belangrijk vinden en ik kan me voorstellen dat die voor jou voor niet altijd helder zijn. Zullen we samen lekker ff de stad in gaan en het erover hebben?' zoiets :-) Sterkte en nogmaals: ik vind je niet oppervlakkig of iets. Er zit je gewoon iets dwars en dan is het altijd goed om daar iets aan te doen.
Jullie stijl klinkt inderdaad heel "eigen" en je zoekt met zorg leuke, betaalbare kleertjes uit voor je zoontje zodat hij er, naar jouw smaak, leuk uit ziet. En, zoals je zelf zegt, zonder gaten, pluizen, vlekken etc. Maaaaaar, als je schoonmoeder een shirtje met een muisje er op koopt bij Zeeman zitten daar toch ook geen gaten of vlekken in? Het is ook niet iets dat ik zou kopen hoor maar als ik het krijg zou ik het best een keertje aantrekken. En dat bedoelde ik net te zeggen met "pick your battles". Sommige dingen zijn de moeite waard om de strijd om aan te gaan, andere dingen kan je ook naast je neerleggen zonder dat je er minder van wordt.
quote:Minoesj schreef op 26 november 2011 @ 14:17:

Ik begrijp je volledig hoor! Oma gaat over jouw grenzen als moeder heen en dat is gewoon niet leuk! Iedereen heeft het erover dat je begrip voor haar moet opbrengen, maar laat zij ook maar begrip voor jou opbrengen. Het gaat hier om jouw zoon, dat is nog altijd iets hoger in rang dan kleinzoon. Dan concreet je vraag beantwoorden: il zou het zeker bij haar aankaarten, want anders gast het van kwaad tot erger. Wel zou ik het heel netjes brengen: "ik vind je een fantastisch lieve schoonmoeder en oma, maar ik vind het fijn als je voortaan even met mij overlegt over aankopen. Wij hebben minder gangbare dingen die wij belangrijk vinden en ik kan me voorstellen dat die voor jou voor niet altijd helder zijn. Zullen we samen lekker ff de stad in gaan en het erover hebben?' zoiets :-) Sterkte en nogmaals: ik vind je niet oppervlakkig of iets. Er zit je gewoon iets dwars en dan is het altijd goed om daar iets aan te doen.pffffff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven