Sinterklaas als gezin of bij opa en oma

22-09-2018 20:23 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op herkenbaarheid wil ik toch graag jullie mening weten.

Mijn man en ik hebben een dochter van twee en willen Sinterklaas het liefst als gezin vieren. Thuis, zonder opa's of oma's. Dit omdat we het een gezinsfeest vinden en zelf de regie willen houden over het aantal en soort kadootjes. Kerst is voor familie, Sinterklaas is voor het gezin, zo staan we er in. Eén opa en oma zijn hier niet mee eens. Ze hebben zelf niets met Kerst en willen elk jaar graag met alle kleinkinderen sinterklaas vieren.

Toen we zelf nog geen kind hadden gingen we dus regelmatig daar op 5 december heen om het te vieren samen met opa, oma, broer/zus en neefjes en nichtjes. Elk kleinkind kreeg zo'n 30-40 kadootjes, veel te veel als je het mij vraagt. Op een gegeven moment keken de kinderen niet eens meer naar de kado's, maar werd het in een hoek gegooid om het volgende kado te kunnen uitpakken.

Wij willen ons kind niet op deze manier opvoeden, en hebben toen al gezegd: als wij later kinderen hebben doen we het anders. Gewoon thuis, zonder overdaad aan kado's. Vorig jaar hebben we het dus als gezin gevierd, maar toen we daar een week later op de koffie kwamen had de Goedheiligman toch nog een grote stapel kadootjes bij opa en oma gebracht.

Ook nu is inmiddels de discussie weer losgebarsten, opa en oma vinden het heel erg jammer dat we het niet met ze willen vieren en dat wordt sterk benadrukt. Is het nou zo raar om Sinterklaas als gezin te willen vieren? En hoe voorkom ik dat ze straks evengoed weer een grote stapel kado's brengen een week na Sinterklaas? Dochter is in dezelfde periode jarig, dus krijgt dan 4x in anderhalve maand kadootjes. Ik vind het gewoon te gek worden.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:35


We hebben de voorgaande jaren al geprobeerd een middenweg te zoeken, maar ze willen niet omlaag met het aantal kadootjes. Die enorme hoeveelheid zijn de andere kleinkinderen namelijk al gewend. En je kunt niet één van de kleinkinderen minder kadootjes geven (daar ben ik het dan wel weer mee eens).
Dat heeft een kind van 2 écht niet door hoor.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:35
Zelfs de volwassenen 'moeten' 4 kadootjes krijgen, want 'anders is het niet leuk'. Het zijn eigenlijk grote kinderen
Dan zou ik gaan overleggen met de andere kinderen / het andere kind en diens partner(s). Hoe staan zij hierin?

Want het is fijn dat het "anders niet leuk is", maar het is ook niet leuk als jij al in september loopt te stressen over Sinterklaascadeaus. Toch? We willen met z'n allen een feestje, nogmaals, dat is geven en nemen. Niet alles doen zoals de ene kant dat wil, ook niet alles doen zoals de andere kant dat wil.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:35
Dat zou je denken, maar met deze opa en oma zijn niet zo goed afspraken te maken, ze zijn erg halsstarrig hierin. Zelfs de volwassenen 'moeten' 4 kadootjes krijgen, want 'anders is het niet leuk'. Het zijn eigenlijk grote kinderen.

We hebben de voorgaande jaren al geprobeerd een middenweg te zoeken, maar ze willen niet omlaag met het aantal kadootjes. Die enorme hoeveelheid zijn de andere kleinkinderen namelijk al gewend. En je kunt niet één van de kleinkinderen minder kadootjes geven (daar ben ik het dan wel weer mee eens).
geweldige opa en oma.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:35
Dat zou je denken, maar met deze opa en oma zijn niet zo goed afspraken te maken, ze zijn erg halsstarrig hierin. Zelfs de volwassenen 'moeten' 4 kadootjes krijgen, want 'anders is het niet leuk'. Het zijn eigenlijk grote kinderen.

We hebben de voorgaande jaren al geprobeerd een middenweg te zoeken, maar ze willen niet omlaag met het aantal kadootjes. Die enorme hoeveelheid zijn de andere kleinkinderen namelijk al gewend. En je kunt niet één van de kleinkinderen minder kadootjes geven (daar ben ik het dan wel weer mee eens).
geweldige opa en oma.
Volgens mij kreeg ik bij de grootouders 1 kado. Waarom zouden dat er 30 moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is maar één keer per jaar, maar het was hier wel drie weken stress. En met een verjaardag in diezelfde periode is het zelfs zes weken stress. Zo'n extreem overweldigende pakjesavond is dan ook gewoon echt niet meer leuk voor een kind dat tegen z'n kookpunt aanzit. Dat is voor ons ook de belangrijkste reden om het thuis te vieren.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
O_o 40 kadootjes uitpakken, arme, arme kinderen...
Bring a vampire around, people start discovering religion.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat veel reacties opeens, ik zal even een algemene reactie geven, hopelijk vergeet ik niets.

Het gaat niet om mijn schoonouders maar om mijn eigen familie. Het gaat ook zeker niet om dat ik het ze niet gun. Maar 30-40 kado's per kind én 4 kado's per volwassene vind ik absurd. Dat vond ik ook al absurd toen ik zelf nog geen kind had. Dochter moet nog 2 worden en mocht er een tweede kind komen, zal dit dus nog wel 10 jaar duren.

Ze mag best verwend worden door opa en oma, graag zelfs. Maar je kan daarin ook te ver gaan, ik wil ook dat ze de waarde van spullen leert kennen.

Broer/zus vindt ook dat veel kadootjes bij Sinterklaas horen, die wil niet minderen in de hoeveelheid.

Voor wie zegt: geef de kadootjes weg. Sowieso vind ik eigenlijk niet dat dat kan zodra dochter zich daar bewust van is. Ik ga niet haar kadootjes weggeven. Maar het gaat ook om de avond zelf. De avonden zijn niet meer gezellig, want het speelgoed wordt in een hoek gegooid en het volgende pakje wordt opengescheurd.

Twee keer vieren vind ik niet leuk, er is in mijn ogen maar één pakjesavond en dat is op 5 december. Daarnaast heeft dochter nog 2 paar opa's en oma's, die ook graag Sinterklaas willen vieren.
Ik snap niet goed waarom je je ouders niet gunt om sinterklaas te vieren met hun kleinkinderen. Wees blij dat ze er nog zijn en dat jullie met zijn allen samen er een gezellige avond kunnen vieren waaraan iedereen met warme herinneringen terugdenkt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-09-2018 20:40
geweldige opa en oma.
Vind ik ook. Best wel lullig hoe er over geschreven wordt. 'Grote kinderen'.

Ik werd trouwens ook mega verwend door mijn opa en oma als kind. Elke verjaardag kwamen ze met een mand vol kados. Ik weet niet eens meer wat ik kreeg. Volgens mij gewoon kleine dingetjes. Maar ik heb hele warme herinneringen aan mijn opa en oma die dan voor de deur stonden met altijd diezelfde rieten mand vol kadootjes voor de jarige+iets kleins voor broertje en zusje.

En sowieso vond ik alles leuker met opa en oma. Mijn ouders waren er elke dag al. Ik vraag nog steeds mijn oma van bijna 90 inmiddels overal bij en met kerst staat er nog steeds diezelfde mand :heart:

Lekker dan als mijn ouders ze verboden hadden te komen.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:44
Jeetje wat veel reacties opeens, ik zal even een algemene reactie geven, hopelijk vergeet ik niets.

Het gaat niet om mijn schoonouders maar om mijn eigen familie. Het gaat ook zeker niet om dat ik het ze niet gun. Maar 30-40 kado's per kind én 4 kado's per volwassene vind ik absurd. Dat vond ik ook al absurd toen ik zelf nog geen kind had. Dochter moet nog 2 worden en mocht er een tweede kind komen, zal dit dus nog wel 10 jaar duren.

Ze mag best verwend worden door opa en oma, graag zelfs. Maar je kan daarin ook te ver gaan, ik wil ook dat ze de waarde van spullen leert kennen.

Broer/zus vindt ook dat veel kadootjes bij Sinterklaas horen, die wil niet minderen in de hoeveelheid.

Voor wie zegt: geef de kadootjes weg. Sowieso vind ik eigenlijk niet dat dat kan zodra dochter zich daar bewust van is. Ik ga niet haar kadootjes weggeven. Maar het gaat ook om de avond zelf. De avonden zijn niet meer gezellig, want het speelgoed wordt in een hoek gegooid en het volgende pakje wordt opengescheurd.

Twee keer vieren vind ik niet leuk, er is in mijn ogen maar één pakjesavond en dat is op 5 december. Daarnaast heeft dochter nog 2 paar opa's en oma's, die ook graag Sinterklaas willen vieren.
natuurlijk is het absurd maar je krijgt er geen trauma van. laat opa en oma lekker de kinderen verwennen. je kind is vijf en heeft nog geen idee wat spullen waard zijn. waarom maak je er zo’n drama van. sint hoort leuk te zijn voor je kind dus doe eens leuk mee
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
22-09-2018 20:47
Vind ik ook. Best wel lullig hoe er over geschreven wordt. 'Grote kinderen'.
Misschien klinkt dat lullig zoals ik dat hier neerzet en los van Sinterklaas kan ik echt goed met ze opschieten. Maar als je zelf, als volwassene, met Sinterklaas 4 kadootjes wil krijgen omdat je anders zelf te weinig uit te pakken hebt, vind ik je echt een groot kind.
Zahraha schreef:
22-09-2018 20:47
Vind ik ook. Best wel lullig hoe er over geschreven wordt. 'Grote kinderen'.

Ik werd trouwens ook mega verwend door mijn opa en oma als kind. Elke verjaardag kwamen ze met een mand vol kados. Ik weet niet eens meer wat ik kreeg. Volgens mij gewoon kleine dingetjes. Maar ik heb hele warme herinneringen aan mijn opa en oma die dan voor de deur stonden met altijd diezelfde rieten mand vol kadootjes voor de jarige+iets kleins voor broertje en zusje.

En sowieso vond ik alles leuker met opa en oma. Mijn ouders waren er elke dag al. Ik vraag nog steeds mijn oma van bijna 90 inmiddels overal bij en met kerst staat er nog steeds diezelfde mand :heart:

Lekker dan als mijn ouders ze verboden hadden te komen.
natuurlijk. dat is ook de taak van opa’s en oma’s
saai opvoedkundig gezeur moet je overlaten aan moeders die zichzelf vaak veel te serieus nemen
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:44
Jeetje wat veel reacties opeens, ik zal even een algemene reactie geven, hopelijk vergeet ik niets.

Het gaat niet om mijn schoonouders maar om mijn eigen familie. Het gaat ook zeker niet om dat ik het ze niet gun. Maar 30-40 kado's per kind én 4 kado's per volwassene vind ik absurd. Dat vond ik ook al absurd toen ik zelf nog geen kind had. Dochter moet nog 2 worden en mocht er een tweede kind komen, zal dit dus nog wel 10 jaar duren.

Ze mag best verwend worden door opa en oma, graag zelfs. Maar je kan daarin ook te ver gaan, ik wil ook dat ze de waarde van spullen leert kennen.

Broer/zus vindt ook dat veel kadootjes bij Sinterklaas horen, die wil niet minderen in de hoeveelheid.

Voor wie zegt: geef de kadootjes weg. Sowieso vind ik eigenlijk niet dat dat kan zodra dochter zich daar bewust van is. Ik ga niet haar kadootjes weggeven. Maar het gaat ook om de avond zelf. De avonden zijn niet meer gezellig, want het speelgoed wordt in een hoek gegooid en het volgende pakje wordt opengescheurd.

Twee keer vieren vind ik niet leuk, er is in mijn ogen maar één pakjesavond en dat is op 5 december. Daarnaast heeft dochter nog 2 paar opa's en oma's, die ook graag Sinterklaas willen vieren.
Maar gaat t nu alleen om de kados of om meer?
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:44
Jeetje wat veel reacties opeens, ik zal even een algemene reactie geven, hopelijk vergeet ik niets.

Het gaat niet om mijn schoonouders maar om mijn eigen familie. Het gaat ook zeker niet om dat ik het ze niet gun. Maar 30-40 kado's per kind én 4 kado's per volwassene vind ik absurd. Dat vond ik ook al absurd toen ik zelf nog geen kind had. Dochter moet nog 2 worden en mocht er een tweede kind komen, zal dit dus nog wel 10 jaar duren.

Ze mag best verwend worden door opa en oma, graag zelfs. Maar je kan daarin ook te ver gaan, ik wil ook dat ze de waarde van spullen leert kennen.

Broer/zus vindt ook dat veel kadootjes bij Sinterklaas horen, die wil niet minderen in de hoeveelheid.

Voor wie zegt: geef de kadootjes weg. Sowieso vind ik eigenlijk niet dat dat kan zodra dochter zich daar bewust van is. Ik ga niet haar kadootjes weggeven. Maar het gaat ook om de avond zelf. De avonden zijn niet meer gezellig, want het speelgoed wordt in een hoek gegooid en het volgende pakje wordt opengescheurd.

Twee keer vieren vind ik niet leuk, er is in mijn ogen maar één pakjesavond en dat is op 5 december. Daarnaast heeft dochter nog 2 paar opa's en oma's, die ook graag Sinterklaas willen vieren.
De waarde van spullen kan ze prima leren ondanks 1 x per jaar overload van opa en oma.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:50
Misschien klinkt dat lullig zoals ik dat hier neerzet en los van Sinterklaas kan ik echt goed met ze opschieten. Maar als je zelf, als volwassene, met Sinterklaas 4 kadootjes wil krijgen omdat je anders zelf te weinig uit te pakken hebt, vind ik je echt een groot kind.
ik vind zeuren over de gulheid en kinderlijkheid van anderen dan weer kinderachtig. of vinden dat je alleen sinterklaas kan vieren op 5 december. wat star en totaal niet flexibel
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen hier geen punt van te maken. je ouders hebben niet het eeuwige leven en hier krijg je misschien nog spijt van als je dit doordrukt. In mijn ogen ontneem je je kind wat. Ik denk namelijk dat je kind het liever viert met nichtjes/neefjes bij opa en oma dan met papa en mama thuis. Jullie zijn er elke avond toch.
Maak er gewoon niet zo’n ding van. Kind is 2 dus sowieso nog amper bewust.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
22-09-2018 20:51
Maar gaat t nu alleen om de kados of om meer?
Voornamelijk om de kado's. Als er overleg mogelijk zou zijn en er een middenweg gevonden kon worden zou ik het echt geen probleem vinden, gezellig juist. Maar echt niemand wordt er blij van hoor, als je vanaf 17 tot 23 non-stop kadootjes aan het uitpakken bent. Ook de kinderen niet.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-09-2018 20:31
Ik zou blij zijn met een opa en oma die hun kleinkinderen af en toe verwennen.
Maar dat ben ik.
Wat snap je er niet aan? Mijn schoonmoeder mag ook echt geen sinterklaas met mijn kinderen vieren en ze ‘ verwennen’ simpelweg omdat ik niet wil dat mijn peuters televisies en tablets krijgen. Als dat 1 gebeurd kan je aangeven dat je dat niet wil hebben, net zoals TO dat heeft gedaan maar schoonouders hebben schijt aan haar gezag als moeder en doen lekker waar ze zelf in hebben dus de consequentie is dan geen sinterklaas meer vieren. Hebben ze het helemaal zelf naar gemaakt.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:54
Voornamelijk om de kado's. Als er overleg mogelijk zou zijn en er een middenweg gevonden kon worden zou ik het echt geen probleem vinden, gezellig juist. Maar echt niemand wordt er blij van hoor, als je vanaf 17 tot 23 non-stop kadootjes aan het uitpakken bent. Ook de kinderen niet.
volgens mij zeg je dat je de enige bent die erover zeurt. je broers en je zussen willen niks veranderen
Star² schreef:
22-09-2018 20:51
De waarde van spullen kan ze prima leren ondanks 1 x per jaar overload van opa en oma.
Dit.
Hier worden alle kinderen elk jaar overladen door cadeaus van ouders, ooms, tantes, opa’s en oma’s.
En ook wij als volwassenen geven elkaar cadeaus. Heerlijk juist zo’n feest.
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
22-09-2018 20:44
Maar 30-40 kado's per kind én 4 kado's per volwassene vind ik absurd. Dat vond ik ook al absurd toen ik zelf nog geen kind had.

Twee keer vieren vind ik niet leuk, er is in mijn ogen maar één pakjesavond en dat is op 5 december. Daarnaast heeft dochter nog 2 paar opa's en oma's, die ook graag Sinterklaas willen vieren.
Dan snap ik niet waarom je Sinterklaas daar toch steeds vierde. Kijken naar meerdere kinderen die 30-40 cadeautjes uitpakken en zelf niet eens grut hebben dat daarvan geniet? Lijkt me echt de hel.

En det tweede vind ik echt een beetje principieel geneuzel.
Prima om 5 december voor je eigen gezin te reserveren, maar half Nederland viert het 2-3-4 keer. Als je echt niet wil, moet je het vooral niet doen natuurlijk. Maar dan moet je gewoon achter je keuze gaan staan en het mededelen. Niet over tuttebellen, niet over nadenken, niet over discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
En TO iedereen kan hier zijn zegje over doen maar als puntje bij paaltje komt ben jij diegene die het voor het zeggen heeft en ben jij diegene die een kind heeft die compleet over de zeik raakt van het aantal cadeaus, want dat kan je gaan verwachten met een 2 jarige. Fijn hoor als je ouders het leuk vinden om je kind op die manier op stang te jagen omdat ZIJ dat leuk vinden. Enorm egoïstisch gedrag is het en ze nemen je dus niet serieus als ouder zijnde.
Alle reacties Link kopieren
Hoort dat niet een beetje bij Sinterklaas... cadeautje openscheuren en op naar de volgende?

In mijn herinnering kregen wij ook echt zakken vol van de familie. En dan de dag daarna in pyjama rustig kijken wat je allemaal had gehad.
Whatsinaname1988 schreef:
22-09-2018 20:54
Wat snap je er niet aan? Mijn schoonmoeder mag ook echt geen sinterklaas met mijn kinderen vieren en ze ‘ verwennen’ simpelweg omdat ik niet wil dat mijn peuters televisies en tablets krijgen. Als dat 1 gebeurd kan je aangeven dat je dat niet wil hebben, net zoals TO dat heeft gedaan maar schoonouders hebben schijt aan haar gezag als moeder en doen lekker waar ze zelf in hebben dus de consequentie is dan geen sinterklaas meer vieren. Hebben ze het helemaal zelf naar gemaakt.
Your children are not your children.
They are the sons and daughters of Life’s longing for itself.
They come through you but not from you,
And though they are with you yet they belong not to you.

You may give them your love but not your thoughts,
For they have their own thoughts.
You may house their bodies but not their souls,
For their souls dwell in the house of tomorrow,
which you cannot visit, not even in your dreams.

You may strive to be like them,
but seek not to make them like you.
For life goes not backward nor tarries with yesterday.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven