Sinterklaas als gezin of bij opa en oma

22-09-2018 20:23 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op herkenbaarheid wil ik toch graag jullie mening weten.

Mijn man en ik hebben een dochter van twee en willen Sinterklaas het liefst als gezin vieren. Thuis, zonder opa's of oma's. Dit omdat we het een gezinsfeest vinden en zelf de regie willen houden over het aantal en soort kadootjes. Kerst is voor familie, Sinterklaas is voor het gezin, zo staan we er in. Eén opa en oma zijn hier niet mee eens. Ze hebben zelf niets met Kerst en willen elk jaar graag met alle kleinkinderen sinterklaas vieren.

Toen we zelf nog geen kind hadden gingen we dus regelmatig daar op 5 december heen om het te vieren samen met opa, oma, broer/zus en neefjes en nichtjes. Elk kleinkind kreeg zo'n 30-40 kadootjes, veel te veel als je het mij vraagt. Op een gegeven moment keken de kinderen niet eens meer naar de kado's, maar werd het in een hoek gegooid om het volgende kado te kunnen uitpakken.

Wij willen ons kind niet op deze manier opvoeden, en hebben toen al gezegd: als wij later kinderen hebben doen we het anders. Gewoon thuis, zonder overdaad aan kado's. Vorig jaar hebben we het dus als gezin gevierd, maar toen we daar een week later op de koffie kwamen had de Goedheiligman toch nog een grote stapel kadootjes bij opa en oma gebracht.

Ook nu is inmiddels de discussie weer losgebarsten, opa en oma vinden het heel erg jammer dat we het niet met ze willen vieren en dat wordt sterk benadrukt. Is het nou zo raar om Sinterklaas als gezin te willen vieren? En hoe voorkom ik dat ze straks evengoed weer een grote stapel kado's brengen een week na Sinterklaas? Dochter is in dezelfde periode jarig, dus krijgt dan 4x in anderhalve maand kadootjes. Ik vind het gewoon te gek worden.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
22-09-2018 20:47
Ik snap niet goed waarom je je ouders niet gunt om sinterklaas te vieren met hun kleinkinderen. Wees blij dat ze er nog zijn en dat jullie met zijn allen samen er een gezellige avond kunnen vieren waaraan iedereen met warme herinneringen terugdenkt.
Helemaal mee eens!
Wij hebben het om dezelfde redenen (teveel kado's) altijd alleen met ons gezin gevierd.
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:11
Waarom zeg jij niks over 60 en alleen over de 2? Tientallen moeten namelijk ook uitgeschreven worden. Daarnaast was ik geen academische tekst aan het schrijven, vandaar.

Welk een stierenpoep. Schrijven doe je goed of niet, of je aan het werk bent of niet.

En in dat opzicht mag kado dus ook prima: https://onzetaal.nl/taaladvies/kado-cadeau/
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2018 21:11
En dan zijn jouw kinderen straks tieners en horen ze van hun neefjes en nichtjes over de geweldige Sinterklaas feesten van vroeger bij opa en oma. En dan mag jij ze uit gaan leggen dat jij daar nooit heen wilde, omdat je vond dat er teveel cadeautjes werden gegeven, en omdat je geen verwende monsters wilde creëeren. Denk je dat je kinderen daar dan jouw wijze les uit halen? Of zullen ze misschien een paar scheldwoorden door hun hoofd laten gaan en zich bedenken dat hun ouders echt compleet geschift zijn met hun overdreven gedoe altijd?
het is ook zinloos zegt TO zelf al want die kadootjes komen dan wel op een ander moment.
S-Meds schreef:
22-09-2018 21:14
ik denk ook niet dat het echt om 30 tot 40 kadootjes gaat.
reken even mee:
er is kind TO: 35
Kind of kinderen broer TO: 70
kind zus to: 35
Volwassenen: opa en oma zelf, drie kinderen en hun partners: 8 volwassenen keer vier kadootjes pp = 32 kadootjes

totaal: 172 kadootjes
Dat is het pakhuis van sinterklaas! :HA:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2018 21:13
Omdat het groene boekje dit woord zo ongeveer om het jaar anders spelt.
https://onzetaal.nl/taaladvies/kado-cadeau

Volgens Onze taal is het altijd 'cadeau' geweest en heeft 'kado' nooit in het Groene boekje gestaan? Vandaar ook mijn vraag, hoe komen mensen er dan ineens bij kado te schrijven, want dat kunnen ze dus niet op school geleerd hebben, ook niet in de vorige eeuw, aangezien het altijd 'cadeau' is geweest.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Heeft noushi een nieuwe nick? :sherlock:
Alle reacties Link kopieren
Wij doen en-en. Het liefst vier ik Sint alleen met ons gezin, maar mijn schoonouders genieten er zo van onze kinderen die ene keer per jaar te verwennen dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen ze dat te ontnemen. Maar 30-40 kadootjes zou mij ook teveel zijn. Valt daarin nog iets te onderhandelen?
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
22-09-2018 21:14
Dan vliegt de quinoa salade door het huis heen hoor!
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders wonen in het buitenland.
Afgelopen jaar hebben we voor het eerst echt Sinterklaas gevierd. Onze zoon was toen bijna 5.

Ik had een hele grote zak met kadootjes, mijn moeder stopte er ook gauw een paar in. Mijn zoon mocht steeds een kadootje pakken uit de zak. Ik had voor iedereen wat kleine dingen gehaald en voor hem natuurlijk echte kadootjes.
Het was een hele leuke avond. Voor hem ontzettend leuk met opa en oma en ik had overlegd met mijn moeder wie wat zou kopen voor hem. Ging prima.
Even on topic: ik snap je dilemma wel een beetje. Wij vierden altijd Sinterklaas bij schoonouders (met alleen volwassenen) en daar vond men het leuk om zo ongeveer iedereen voor iedereen een surprise te laten maken.... Met onze oudste hebben we dat nog een of twee keer gedaan, toen hij te klein was om het te snappen, maar een Sinterklaasavond die meer dan vier uur duurde zag ik niet zitten met kleine kinderen.

Aangezien onze kinderen de enige kleinkinderen van schoonouders zijn, vieren we nu Sinterklaas in ons gezin, zoals wij het willen, maar nodigen we schoonouders er altijd bij uit, en die komen ook heel graag. Prima geregeld op deze manier!

Mijn ouders vinden het heel erg leuk om alle kleinkinderen ook nog te verwennen, dus als het lukt (lukt niet ieder jaar) vieren we het daar ook met zijn allen en dan haalt mijn moeder meestal max 3 a 4 cadeautjes per kind, en vaak nog iets groters per gezin (doos Lego of familiespel of zoiets). Ook leuk.
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:16
https://onzetaal.nl/taaladvies/kado-cadeau

Volgens Onze taal is het altijd 'cadeau' geweest en heeft 'kado' nooit in het Groene boekje gestaan? Vandaar ook mijn vraag, hoe komen mensen er dan ineens bij kado te schrijven, want dat kunnen ze dus niet op school geleerd hebben, ook niet in de vorige eeuw, aangezien het altijd 'cadeau' is geweest.
Het is korter. ;-))
anoniem_637d22206bda6 wijzigde dit bericht op 22-09-2018 21:24
1.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:16
https://onzetaal.nl/taaladvies/kado-cadeau

Volgens Onze taal is het altijd 'cadeau' geweest en heeft 'kado' nooit in het Groene boekje gestaan? Vandaar ook mijn vraag, hoe komen mensen er dan ineens bij kado te schrijven, want dat kunnen ze dus niet op school geleerd hebben, ook niet in de vorige eeuw, aangezien het altijd 'cadeau' is geweest.
Excuus, je hebt gelijk, kado staat in het Witte Boekje.
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:16
https://onzetaal.nl/taaladvies/kado-cadeau

Volgens Onze taal is het altijd 'cadeau' geweest en heeft 'kado' nooit in het Groene boekje gestaan? Vandaar ook mijn vraag, hoe komen mensen er dan ineens bij kado te schrijven, want dat kunnen ze dus niet op school geleerd hebben, ook niet in de vorige eeuw, aangezien het altijd 'cadeau' is geweest.
vroeger toen ik jong was deden we aan alternatieve spelling.
dat ging zo:
tejo en filip gingen met hun klupje aksie voeren voor meer kadootje bij sinterklaas
Alle reacties Link kopieren
Ok, jullie hebben dit jarenlang meegevierd. De hele familie samen. Nu blijven jullie ineens weg inclusief kleinkind. Kan me goed voorstellen dat dat pijn doet bij je ouders. Een geliefde traditie die dan niet meer compleet is. Natuurlijk maak je je eigen tradities, maar hun kant telt ook.

Je kind is nu 2, maar met 5/6 jaar komt het besef dat de nichtjes en neefjes Sinterklaas bij opa en oma vieren en hier gruwelijk verwend worden. Dat lijkt me niet leuk, welk goed verhaal je als ouders ook hebt.

Dan het aantal cadeautjes. Voor kleine kinderen gaat het sowieso echt om het uitpakken, hoeveel cadeaus het ook zijn. De buit is binnen en door naar de volgende. Waarom houd je er principieel aan vast dat dat zo erg is? De rest van de familie ervaart dat namelijk duidelijk niet zo. Als de andere kinderen het echt niet trokken dan was de traditie allang veranderd, want niemand wordt blij van huilende en zeurende kinderen. Maak thuis een selectie en houd een deel apart. Zo wissel je het speelgoed nog eens af. Regelmatig dingen wegdoen is natuurlijk ook een goed idee, je merkt snel genoeg wat aanslaat en wat niet.

Oh en dan nog even de datum. Ik vind het een beetje onzin om daar zo aan vast te houden. Meerdere locaties dus vaak meerdere keren Sint, later ook zeker. Dan komt hij op school, de sportclub.. het is echt voorbij als hij terug naar Spanje gaat. Voor die tijd zou ik echt flexibel zijn. In mijn geval is de oudste jarig tussen Sint en kerst. We plannen het dus zo dat het niet te dicht op haar verjaardag zit.

Lieve TO, je maakt het al met al moeilijk. Als dochtertje het niet leuk vindt dan houd je het kort en ga je naar huis. Verder zou ik deze traditie koesteren.
maar vindt niemand het ongelofelijk knap dat opa en oma 35 verschillende kadootjes kunnen kopen voor het kleinkind? Ik vind het al moeilijk om 2 kado’s te kopen/ verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal! Zo zie je maar weer dat de meningen blijkbaar verschillen.

Voor ieder die zegt dat ik het ze niet gun, dat is absoluut niet waar, ik gun het ze wel. We willen het alleen niet op die manier. Ik vind het oprecht heel jammer dat mijn dochter niet een leuke Sinterklaas bij opa en oma kan hebben met 15 kadootjes cadeautjes ;-) , samen met haar neefjes en nichtjes. Ze zijn hier ook van harte welkom, maar dan wel op onze manier.

Maar goed, ik duik lekker op de bank, fijne avond nog allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-09-2018 21:14
Welk een stierenpoep. Schrijven doe je goed of niet, of je aan het werk bent of niet.

En in dat opzicht mag kado dus ook prima: https://onzetaal.nl/taaladvies/kado-cadeau/
Zegguh, sinds wanneer gaan we hier een beetje informeel lopen schrijven??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
22-09-2018 21:17
Heeft noushi een nieuwe nick? :sherlock:
NousChi!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
PlayingTheAngel schreef:
22-09-2018 21:24
Voor kleine kinderen gaat het sowieso echt om het uitpakken, hoeveel cadeaus het ook zijn. De buit is binnen en door naar de volgende.
Hier was dat helemaal niet zo. Ze konden ongeveer hun leeftijd aan cadeautjes aan, daarna (eigenlijk al eerder) wilden ze meteen gaan spelen met iets leuks dat al was uitgepakt.

Aangezien opa en oma hier op verjaardagen al met tientallen dingen aankwamen, kon ik wel goed inschatten hoe dat met sinterklaas zou zijn.
fiona2018 schreef:
22-09-2018 21:26
Bedankt voor de reacties allemaal! Zo zie je maar weer dat de meningen blijkbaar verschillen.

Voor ieder die zegt dat ik het ze niet gun, dat is absoluut niet waar, ik gun het ze wel. We willen het alleen niet op die manier. Ik vind het oprecht heel jammer dat mijn dochter niet een leuke Sinterklaas bij opa en oma kan hebben met 15 kadootjes cadeautjes ;-) , samen met haar neefjes en nichtjes. Ze zijn hier ook van harte welkom, maar dan wel op onze manier.

Maar goed, ik duik lekker op de bank, fijne avond nog allemaal!
dat is een niet. je gunt het ze niet. je gunt het ze alleen op jouw manier
Nouschi schreef:
22-09-2018 21:26
Zegguh, sinds wanneer gaan we hier een beetje informeel lopen schrijven??

Lopen schrijven :cry:
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-09-2018 21:24
vroeger toen ik jong was deden we aan alternatieve spelling.
dat ging zo:
tejo en filip gingen met hun klupje aksie voeren voor meer kadootje bij sinterklaas
Terwijl de kinderen op de kresj zaten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maar, TO, als het blijkbaar al een uitgemaakt zaak is, waarom heb je dan dit topic geopend?

(Opmerkingen over mijn kommagebruik graag achterwege laten. Ik kan het niet helpen.)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2018 21:11
En dan zijn jouw kinderen straks tieners en horen ze van hun neefjes en nichtjes over de geweldige Sinterklaas feesten van vroeger bij opa en oma. En dan mag jij ze uit gaan leggen dat jij daar nooit heen wilde, omdat je vond dat er teveel cadeautjes werden gegeven, en omdat je geen verwende monsters wilde creëeren. Denk je dat je kinderen daar dan jouw wijze les uit halen? Of zullen ze misschien een paar scheldwoorden door hun hoofd laten gaan en zich bedenken dat hun ouders echt compleet geschift zijn met hun overdreven gedoe altijd?
Eens. Wat een gezeur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven