Sinterklaas als gezin of bij opa en oma

22-09-2018 20:23 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op herkenbaarheid wil ik toch graag jullie mening weten.

Mijn man en ik hebben een dochter van twee en willen Sinterklaas het liefst als gezin vieren. Thuis, zonder opa's of oma's. Dit omdat we het een gezinsfeest vinden en zelf de regie willen houden over het aantal en soort kadootjes. Kerst is voor familie, Sinterklaas is voor het gezin, zo staan we er in. Eén opa en oma zijn hier niet mee eens. Ze hebben zelf niets met Kerst en willen elk jaar graag met alle kleinkinderen sinterklaas vieren.

Toen we zelf nog geen kind hadden gingen we dus regelmatig daar op 5 december heen om het te vieren samen met opa, oma, broer/zus en neefjes en nichtjes. Elk kleinkind kreeg zo'n 30-40 kadootjes, veel te veel als je het mij vraagt. Op een gegeven moment keken de kinderen niet eens meer naar de kado's, maar werd het in een hoek gegooid om het volgende kado te kunnen uitpakken.

Wij willen ons kind niet op deze manier opvoeden, en hebben toen al gezegd: als wij later kinderen hebben doen we het anders. Gewoon thuis, zonder overdaad aan kado's. Vorig jaar hebben we het dus als gezin gevierd, maar toen we daar een week later op de koffie kwamen had de Goedheiligman toch nog een grote stapel kadootjes bij opa en oma gebracht.

Ook nu is inmiddels de discussie weer losgebarsten, opa en oma vinden het heel erg jammer dat we het niet met ze willen vieren en dat wordt sterk benadrukt. Is het nou zo raar om Sinterklaas als gezin te willen vieren? En hoe voorkom ik dat ze straks evengoed weer een grote stapel kado's brengen een week na Sinterklaas? Dochter is in dezelfde periode jarig, dus krijgt dan 4x in anderhalve maand kadootjes. Ik vind het gewoon te gek worden.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
22-09-2018 20:58
En TO iedereen kan hier zijn zegje over doen maar als puntje bij paaltje komt ben jij diegene die het voor het zeggen heeft en ben jij diegene die een kind heeft die compleet over de zeik raakt van het aantal cadeaus, want dat kan je gaan verwachten met een 2 jarige. Fijn hoor als je ouders het leuk vinden om je kind op die manier op stang te jagen omdat ZIJ dat leuk vinden. Enorm egoïstisch gedrag is het en ze nemen je dus niet serieus als ouder zijnde.
Waarom zo overdrijven? Mijn kind van 2 kreeg vorig jaar denk ik in totaal een stuk of 10 kadootjes(4 grotere cadeaus en dan nog iets kleinere dingen als sokjes voor de pop ofzo). Nou was door t dolle heen en op een gegeven moment, na cadeau 6 ofzo, was ze echt wel op en huilerig inderdaad(de kados de mensen, de gezelligheid van opa en oma, t was laat). Toen hebben we dr in bed gelegd, ze sliep binnen 5 minuten en hebben we het afgemaakt met de rest.

De volgende dag wilde ze toch echt weten of sinterklaas weer kwam die avond. Ze had t allemaal superleuk gevonden en was gewoon weer fris als een hoentje om 7 uur s ochtends. Dus zo dramatisch was t allemaal niet. Ik denk dat kinderen grotere trauma's overleven.
Nouschi schreef:
22-09-2018 21:29
Terwijl de kinderen op de kresj zaten.
ja en op verjaardagen gingen we blowen en daarna partnerruil
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
22-09-2018 21:29
Maar, TO, als het blijkbaar al een uitgemaakt zaak is, waarom heb je dan dit topic geopend?

(Opmerkingen over mijn kommagebruik graag achterwege laten. Ik kan het niet helpen.)
Uitgemaakte.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Overigens kregen wij vroeger ook altijd heel veel cadeautjes van Sinterklaas. De zak zat helemaal vol. Geweldig, wat een feest!

De cadeautjes zelf stelden trouwens niet veel voor. Altijd een paar nuttige dingen (sokken, sloffen, pyjama), heel veel kleine cadeautjes (gum in een leuk vormpje, haarelastiek met figuurtje, pen met meerdere kleuren, enz; je zou het in deze tijd omschrijven als prul van de Action) en dan nog een “echt” mooi cadeau van rond de (toen) 10 gulden.

Ik ben er absoluut niet verwend van geraakt. We kregen zo goed als nooit zomaar iets tussendoor en ook voor verjaardagen kregen we altijd een bescheiden cadeau, dus we wisten echt wel dat Sinterklaas de uitzondering op de regel en heel speciaal was.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-09-2018 21:30
ja en op verjaardagen gingen we blowen en daarna partnerruil
Toch wel met de schaal met sleutels voor het verrassingseffect?
Nouschi schreef:
22-09-2018 21:31
Uitgemaakte.
:proud:
Leuk toch...kind blij met veel cadeaus. Leg je wat apart wat je later weer pakt als het toe is aan wat nieuws.

Verder denk ik dat je er een te groot ding van maakt. Het is Sinterklaas...dat vier je 1x per jaar.

Wat eerder is gezegd....de periode van geloven is zo kort..... geniet met iedereen om je heen en maak het niet zo groot. Het is maar Sinterklaas....
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2018 21:33
Toch wel met de schaal met sleutels voor het verrassingseffect?
uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-09-2018 21:29
Eens. Wat een gezeur.
+ 1, daarnaast weet je niet tot wanneer je de "luxe" hebt dit met zijn allen te vieren.
Alle reacties Link kopieren
Samenvatting:

- Je wilt het feest alleen op 5dec vieren
- andere opa’s en oma’s willen ook nog
-teveel cadeaus
-je wilt met het gezin zijn
-kinderachtige ouders


Zou lekker kerst gaan vieren.
Met je gezin. En 1 cadeau. Misschien nog chocolademelk. Zou zonder slagroom doen.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
22-09-2018 21:29
Maar, TO, als het blijkbaar al een uitgemaakt zaak is, waarom heb je dan dit topic geopend?
Nee hoor, het is zeker geen uitgemaakte zaak en ik ben blij met jullie reacties. We zullen het nog eens overdenken en kijken of we een manier kunnen vinden waar we allemaal blij mee zijn.

Ik word alleen neergezet als iemand die haar dochter geen leuke Sinterklaas gunt en haar ouders geen band met hun kleinkind gunt en daar pas ik voor. Het wordt weer op zijn 'Viva's' uit zijn verband gerukt en dat is een leuke zaterdagavondbezigheid, maar niet helemaal terecht.
Topics over kinderen doen de gemoederen toch altijd hoog oplopen hier ;-) Fijne avond lieve forummers :flag:
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer...... dat je je er voor die ene keer per jaar niet overheen kunt zetten.
Hier worden alle "kinderfeesten" met opa's en oma's gevierd.
En ja.... dan krijgen ze veel te veel cadeaus,ook met kerst ( en ik ben eigenlijk anti- cadeaus met kerst) Veel te veel chocola met Pasen. En cola met kerst.
Maar zo ging dat vroeger ook als ik dit bij mijn opa's en oma's vierde.
Wat een prachtige herinneringen heb ik daar aan over gehouden.... die gun ik mijn kinderen ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen toen we klein waren de cadeaus (op zijn Belgisch) op 6 december ‘s ochtends.

Zou je dat kunnen plannen, TO? Dan zou je, na de avond bij de hysterische schoonouders, je eigen gezins-traditie kunnen maken met een uitgeslapen peuter.
paggy schreef:
22-09-2018 21:58
Wat jammer...... dat je je er voor die ene keer per jaar niet overheen kunt zetten.
Hier worden alle "kinderfeesten" met opa's en oma's gevierd.
En ja.... dan krijgen ze veel te veel cadeaus,ook met kerst ( en ik ben eigenlijk anti- cadeaus met kerst) Veel te veel chocola met Pasen. En cola met kerst.
Maar zo ging dat vroeger ook als ik dit bij mijn opa's en oma's vierde.
Wat een prachtige herinneringen heb ik daar aan over gehouden.... die gun ik mijn kinderen ook.
Ik moet er niet aan denken.
3thee schreef:
22-09-2018 22:06
Ik moet er niet aan denken.

Het gaat ook niet om jou maar om je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
22-09-2018 22:06
Ik moet er niet aan denken.
Waarom moet je er niet aan denken dan? Je houdt niet van familiefeesten/tradities? Of gaat het om de hoeveelheid cadeaus?

Ik vind het tegenwoordig zo jammer dat opa's en oma's eigenlijk geen opa's en oma's meer mogen zijn. Niet teveel cadeaus, niet teveel snoep, niet te laat naar bed...... een heel reglement krijgen ze mee. Maar ze zijn wel goed genoeg om op te passen....dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal, Fiona! Zoveel cadeaus is niet gezond en ook niet leuk. Ik vind dat je er goed aan doet niet mee te gaan in iets dat niet goed voelt en niet bij jullie waarden past. Aangezien je familie niet bereid is daar rekening mee te houden en een compromis-vorm te vinden, vind ik niet dat jij hen iets misgunt!

Vier het vooral op jullie manier - als gezin of met andere familieleden.
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
22-09-2018 21:55
Nee hoor, het is zeker geen uitgemaakte zaak en ik ben blij met jullie reacties. We zullen het nog eens overdenken en kijken of we een manier kunnen vinden waar we allemaal blij mee zijn.

Ik word alleen neergezet als iemand die haar dochter geen leuke Sinterklaas gunt en haar ouders geen band met hun kleinkind gunt en daar pas ik voor. Het wordt weer op zijn 'Viva's' uit zijn verband gerukt en dat is een leuke zaterdagavondbezigheid, maar niet helemaal terecht.
Topics over kinderen doen de gemoederen toch altijd hoog oplopen hier ;-) Fijne avond lieve forummers :flag:
Ik snap gewoon dat claimerige van sommige ouders niet zo. Kijk ik weet niet hoe jullie band is. Ik weet wel dat ik mijn schoonouders lieve mensen vind maar heb niet per se een megagoede band. Mijn ouders hou ik heel veel van en heb ik een goede band mee maar we hebben ook veel struggles. Hoe we opvoeden bepalen vriend en ik.

Maar... Onze ouders zijn de opa's en oma's van mijn kind. Ik geniet niet per se heel erg van een weekend bij mijn schoonouders maar voor mijn dochter is mijn schoonmoeder de allerliefste van de wereld. Het lijkt mij best leuk sinterklaas met zijn 3en. Maar mijn dochter wil absoluut haar oma's en haar opa's erbij hebben. Onze ouders zijn er ondanks al hun eigenaardigheden altijd voor ons. Als we ergens niet uitkomen, als er een oppas nodig is. En ze zijn de enige die net zo veel houden van onze dochter als wij. Dus als zij dan heel graag sinterklaas vieren met hun kleinkind wat dus ook hun kleinKIND is dan vind ik het wat gemeens hebben als dat niet mag.

En als het puur en alleen om het aantal cadeaus gaat dan kan ik me niet voorstellen dat je daar geen middenweg in kan vinden. Of die middenweg nou is: we doen minder cadeaus of jullie zijn welkom maar om 7 uur leg ik kind in bed en gaan we verder met de 3000 volwassencadeaus (waarvan ik buiten dat ik t overdreven vind nog steeds niet snap waarom het ERG is).

Dus ik hoop dat je eruit komt!!
Ik snap echt niet dat mensen bepaalde feestdagen per se met het gezin willen vieren. Ik heb echt een fijne jeugd gehad, en als ik terug denk aan de fijne momenten met ons gezin dan zijn het vooral de normale avonden op de bank. Of mijn schoen mogen zetten in november. Maar de echte feestdagen waren standaard met mijn opa en oma en vaak ook met mijn ooms + gezinnen. En dat had ik echt voor geen goud willen missen. Dat maakte sinterklaas zo bijzonder de hele familie bij elkaar en die berg cadeautjes.

En 30 vind ik ook belachelijk veel, en daar zou ik ook zeker nog het gesprek een keer over aangaan. Maar doe opa en oma en je dochter een plezier en ontneem hun een sinterklaas met heel de familie toch niet.
Alle reacties Link kopieren
De band in onze familie is altijd goed geweest. Sinterklaas werd altijd ruim gevierd met de opa's en oma's incl de kadootjes. Ook idd veels te veel chocolade met pasen, gourmetten met kerst incl de snoep in de kerstboom.
Ik heb nu nog steeds hele goede herinneringen hieraan. Helaas overleden maar ik herinner ze als gulle, warme en hartelijke mensen met een heel groot hart die loever gaven dan namen. Nu denk ik dat mijn ouders ook weleens bedenkingen hadden als we de auto weer ondergekotst hadden op de terugweg van het snoepen. Ik heb mijn vader weleens horen vloeken voorin de auto dat het echt afgelopen moet zijn maar hij adoreerde zijn schoonouders dus het zal wel losgelopen hebben. We zijn er niet verwend door geworden en toen we wisten dat sinterklaas niet bestond en de kadootjes minder werd maar de gezelligheid bleef waren ze nog steeds de liefste opa en oma die je je kon wensen. Al zou de mensheid maar een kwart van die gulheid en warmte hebben zou de wereld al een stuk mooier in elkaar steken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vieren zoals jullie zelf willen.

Ik zelf ben 9 december jarig en we vierden het ook altijd gewoon met het gezin.. was altijd leuk.. hoorde voor mij ook zo nu ik er op terugkijk. Een aantal dagen later zat het huis toch al vol met mensen :-P
anoniem_376148 wijzigde dit bericht op 22-09-2018 22:21
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
paggy wijzigde dit bericht op 22-09-2018 22:22
Reden: Dubbel
98.73% gewijzigd
Misschien moet je, bij wijze van gulden middenweg, vragen aan je ouders om het prijskaartje van de cadeaus omlaag te halen. 30 x €2 pakt nog altijd lekker uit. Leuk voor opa! En het is pedagogisch verantwoord. Leuk voor moeder!

Hier en daar een duurder cadeau kan dan ook nog.
zappie schreef:
22-09-2018 22:17
Ik snap je helemaal, Fiona! Zoveel cadeaus is niet gezond en ook niet leuk. Ik vind dat je er goed aan doet niet mee te gaan in iets dat niet goed voelt en niet bij jullie waarden past. Aangezien je familie niet bereid is daar rekening mee te houden en een compromis-vorm te vinden, vind ik niet dat jij hen iets misgunt!

Vier het vooral op jullie manier - als gezin of met andere familieleden.
wat is dan het gevaar? en doe eens een linkje naar het onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet afspreken dat de cadeaus voor bij opa en oma zijn zodat ze er mee kan spelen wanneer ze daar is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven