Sinterklaas als gezin of bij opa en oma

22-09-2018 20:23 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op herkenbaarheid wil ik toch graag jullie mening weten.

Mijn man en ik hebben een dochter van twee en willen Sinterklaas het liefst als gezin vieren. Thuis, zonder opa's of oma's. Dit omdat we het een gezinsfeest vinden en zelf de regie willen houden over het aantal en soort kadootjes. Kerst is voor familie, Sinterklaas is voor het gezin, zo staan we er in. Eén opa en oma zijn hier niet mee eens. Ze hebben zelf niets met Kerst en willen elk jaar graag met alle kleinkinderen sinterklaas vieren.

Toen we zelf nog geen kind hadden gingen we dus regelmatig daar op 5 december heen om het te vieren samen met opa, oma, broer/zus en neefjes en nichtjes. Elk kleinkind kreeg zo'n 30-40 kadootjes, veel te veel als je het mij vraagt. Op een gegeven moment keken de kinderen niet eens meer naar de kado's, maar werd het in een hoek gegooid om het volgende kado te kunnen uitpakken.

Wij willen ons kind niet op deze manier opvoeden, en hebben toen al gezegd: als wij later kinderen hebben doen we het anders. Gewoon thuis, zonder overdaad aan kado's. Vorig jaar hebben we het dus als gezin gevierd, maar toen we daar een week later op de koffie kwamen had de Goedheiligman toch nog een grote stapel kadootjes bij opa en oma gebracht.

Ook nu is inmiddels de discussie weer losgebarsten, opa en oma vinden het heel erg jammer dat we het niet met ze willen vieren en dat wordt sterk benadrukt. Is het nou zo raar om Sinterklaas als gezin te willen vieren? En hoe voorkom ik dat ze straks evengoed weer een grote stapel kado's brengen een week na Sinterklaas? Dochter is in dezelfde periode jarig, dus krijgt dan 4x in anderhalve maand kadootjes. Ik vind het gewoon te gek worden.
Alle reacties Link kopieren
5 December vieren wij pakjesavond thuis, toch vaak op een doordeweekse dag. En dan nog een keer met familie. En het feest met familie vinden mijn kinderen het leukst, omdat iedereen er is. Het is bij ons niet de avond met de meeste en duurste cadeaus en toch is dat feest voor mijn kinderen het hoogtepunt. Het is dus niet zo dat je kind persé voor al die cadeautjes gaat, daar kan je zelf ook in sturen.
[quote=fiona2018 post_id=29048061 time=1537641886 user_id=369970



Twee keer vieren vind ik niet leuk, er is in mijn ogen maar één pakjesavond en dat is op 5 december. Daarnaast heeft dochter nog 2 paar opa's en oma's, die ook graag Sinterklaas willen vieren.
[/quote]

Hoe veel avonden vier je nu sinterklaas eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
22-09-2018 20:58
En TO iedereen kan hier zijn zegje over doen maar als puntje bij paaltje komt ben jij diegene die het voor het zeggen heeft en ben jij diegene die een kind heeft die compleet over de zeik raakt van het aantal cadeaus, want dat kan je gaan verwachten met een 2 jarige. Fijn hoor als je ouders het leuk vinden om je kind op die manier op stang te jagen omdat ZIJ dat leuk vinden. Enorm egoïstisch gedrag is het en ze nemen je dus niet serieus als ouder zijnde.
Meine Güte. Lekker dramatisch.

Een nachtje slapen en 99% van de kinderen is weer hersteld, hoor.
Wat sneu dat sommige opa’s en oma’s niks mogen. Mogen ook echt.
Hele bergen en uren bezig zijn vind ik ook niet geweldig, dus ik zou gewoon apart met opa en oma doen dan.
Star² schreef:
22-09-2018 21:02
Wat sneu dat sommige opa’s en oma’s niks mogen. Mogen ook echt.
Dit.
Toch wel fijn dat mijn ouders vroeger niet zo moeilijk deden. Gewoon met de hele familie tot ‘s avonds laat.
Alle reacties Link kopieren
Waarom schrijven zoveel mensen in dit topic kado en kadootjes??? In plaats van cadeau en cadeautjes. Dat heb je toch niet zo geleerd op school... In de jaren 60 was het gebruikelijk (informeel dan) maar als je een kind van 2 hebt ben je rond de 30?

Ontopic: gewoon lekker thuis vieren. Wij hebben Sinterklaas ook altijd thuis gevierd en nooit met opa's en oma's of andere familie. Ik vond het superleuk als kind. Mijn ouders maakten er ook iets leuks van met speurtochten, surprises en gedichten (wij dachten dat Sinterklaas en Zwarte Piet die gemaakt hadden).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-09-2018 21:02
Wat sneu dat sommige opa’s en oma’s niks mogen. Mogen ook echt.
Niets mogen? Er wordt gevraagd om het aantal cadeaus te beperken. Wat is daar zo raar aan?

En in mijn eigen geval ben ik simpel, ik wil niet dat kinderen van 3,2,1 jaar allemaal al een eigen TV of tablet hebben. En zolang schoonmoeder zich daar niet aan kan houden viert ze geen sinterklaas bij ons. Had ze een puzzel en een raceauto gekocht was ze welkom geweest.
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:05
Waarom schrijven zoveel mensen in dit topic kado en kadootjes??? In plaats van cadeau en cadeautjes. Dat heb je toch niet zo geleerd op school... In de jaren 60 was het gebruikelijk (informeel dan) maar als je een kind van 2 hebt ben je rond de 30?

Ontopic: gewoon lekker thuis vieren. Wij hebben Sinterklaas ook altijd thuis gevierd en nooit met opa's en oma's of andere familie. Ik vond het superleuk als kind. Mijn ouders maakten er ook iets leuks van met speurtochten, surprises en gedichten (wij dachten dat Sinterklaas en Zwarte Piet die gemaakt hadden).

Zijk niet soo.

O en langs de weg; getallen onder de 20 schrijf je uit.
Dat opa en oma hun kinderen cadeautjes willen geven, is lief en uiteindelijk gewoon goed bedoeld. Dat de hoeveelheid je tegenstaat, begrijp ik. Net zoals dat het gedrag van de andere kinderen je stoort, omdat je niet wilt dat jouw kind ook zo wordt.

Maar echt, TO, als jij je kind niet elke dag 30 cadeautjes geeft en als ze op 18 april (bij wijze van) helemaal door het dolle heen is van een pakje viltstickers van de Action, dan kan een zo'n sinterklaasfissa echt wel.
Tenzij je het kind op het mijne lijkt en zelf in de war raakt van veel cadeaus, maar dat is echt vrij zeldzaam.
Whatsinaname1988 schreef:
22-09-2018 21:05
Niets mogen? Er wordt gevraagd om het aantal cadeaus te beperken. Wat is daar zo raar aan?

En in mijn eigen geval ben ik simpel, ik wil niet dat kinderen van 3,2,1 jaar allemaal al een eigen TV of tablet hebben. En zolang schoonmoeder zich daar niet aan kan houden viert ze geen sinterklaas bij ons. Had ze een puzzel en een raceauto gekocht was ze welkom geweest.

Je weet nu al niet meer wat je zelf hebt geschreven?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-09-2018 21:05
Zijk niet soo.
Ik erger me dood :'-( Hoe komen mensen erop om ineens van cadeau, zoals op school geleerd, naar kado te gaan?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Oeh! Ik had die post niet eens gelezen, maar fijn dat ik de spellingsballotage gehaald heb!
cadeautjes zijn het nieuwe roken
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:07
Ik erger me dood :'-( Hoe komen mensen erop om ineens van cadeau, zoals op school geleerd, naar kado te gaan?

Waarom schrijf jij 2 in plaats van twee?
S-Meds schreef:
22-09-2018 21:08
cadeautjes zijn het nieuwe roken

Reauken was het vroeger inderdaad.
Whatsinaname1988 schreef:
22-09-2018 21:05
Niets mogen? Er wordt gevraagd om het aantal cadeaus te beperken. Wat is daar zo raar aan?

En in mijn eigen geval ben ik simpel, ik wil niet dat kinderen van 3,2,1 jaar allemaal al een eigen TV of tablet hebben. En zolang schoonmoeder zich daar niet aan kan houden viert ze geen sinterklaas bij ons. Had ze een puzzel en een raceauto gekocht was ze welkom geweest.
Ik had nu net de nieuwste Iphone voor ze gekocht voor sinterklaas. :idee:
Alle reacties Link kopieren
En dan zijn jouw kinderen straks tieners en horen ze van hun neefjes en nichtjes over de geweldige Sinterklaas feesten van vroeger bij opa en oma. En dan mag jij ze uit gaan leggen dat jij daar nooit heen wilde, omdat je vond dat er teveel cadeautjes werden gegeven, en omdat je geen verwende monsters wilde creëeren. Denk je dat je kinderen daar dan jouw wijze les uit halen? Of zullen ze misschien een paar scheldwoorden door hun hoofd laten gaan en zich bedenken dat hun ouders echt compleet geschift zijn met hun overdreven gedoe altijd?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-09-2018 21:09
Waarom schrijf jij 2 in plaats van twee?
Waarom zeg jij niks over 60 en 30 en alleen over de 2? Tientallen moeten namelijk ook uitgeschreven worden. Daarnaast was ik geen academische tekst aan het schrijven, vandaar.
cleopatravii wijzigde dit bericht op 22-09-2018 21:12
1.05% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-09-2018 21:08
cadeautjes zijn het nieuwe roken
Echt hè! Mijn jongens krijgen ook veel cadeautjes van opa en oma maar zijn nog altijd blij met een simpel pakje voetbalstickers. Ik geniet van ze tussen al dat pakpapier en pepernoten terwijl ze de cadeaus bekijken.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Ik zou het liefste ook Sinterklaas enkel thuis vieren met het gezin. Maar hier ook bij opa en oma en waarbij tante ook cadeautjes koopt en vise versa. Hier vond ik eerst dat mijn mening niet meetelde want toen was alleen stiefdochter er, nu met onze zoon erbij staat het me meer tegen. Het is trouwens bij ons niet op 5 december bij grootouder was oudste is dan meestal bij moeder dus denk dat ik op de dag zelf nieuwe traditie thuis wil creëren maar hoe weet ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-09-2018 21:07
Ik erger me dood :'-( Hoe komen mensen erop om ineens van cadeau, zoals op school geleerd, naar kado te gaan?
Omdat het groene boekje dit woord zo ongeveer om het jaar anders spelt.
ik denk ook niet dat het echt om 30 tot 40 kadootjes gaat.
reken even mee:
er is kind TO: 35
Kind of kinderen broer TO: 70
kind zus to: 35
Volwassenen: opa en oma zelf, drie kinderen en hun partners: 8 volwassenen keer vier kadootjes pp = 32 kadootjes

totaal: 172 kadootjes
Alle reacties Link kopieren
Laat die mensen lekker joh. Probeer nog 1 keer om de cadeaus een beetje te minderen en anders jammer de bammer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2018 21:11
En dan zijn jouw kinderen straks tieners en horen ze van hun neefjes en nichtjes over de geweldige Sinterklaas feesten van vroeger bij opa en oma. En dan mag jij ze uit gaan leggen dat jij daar nooit heen wilde, omdat je vond dat er teveel cadeautjes werden gegeven, en omdat je geen verwende monsters wilde creëeren. Denk je dat je kinderen daar dan jouw wijze les uit halen? Of zullen ze misschien een paar scheldwoorden door hun hoofd laten gaan en zich bedenken dat hun ouders echt compleet geschift zijn met hun overdreven gedoe altijd?

Dan vliegt de quinoa salade door het huis heen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven