Sinterklaas stress van zoon

12-11-2019 16:04 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Sint-Maarten is achter de rug en het was een succes. Het maken van lampionnen is goed gegaan en ondanks het weer is de snoeptocht ook gelukt. Nu zijn ze bij mijn zoon (8 jaar, groep 4) in de klas begonnen aan Sinterklaas door elke dag het sinterklaasjournaal te bekijken. Mijn zoon wordt altijd zo druk en gestrest van de Sint. Vorig jaar had hij vaak huilbuilen en was hij erg vermoeid. Ik merk dat Sinterklaas erg veel energie van hem vreet. Ik ben blij dat dit het laatste jaar is dat hij erin gelooft.
Ik vraag mij alleen af hoe jullie daarmee omgaan en of jullie nog tips hebben voor een rustig Sinterklaas? Mijn zoon is namelijk de enige gelovige in de familie dus wordt er extra op hem gefocust tijdens Sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon terug naar de traditionele viering van Sinterklaas zonder die idiote hype met allemaal festiviteiten vanaf weken voor 5 december. Gewoon 1 sinterklaas en 1 piet op school en 's avond pakjesavond. Moet je eens zien hoe relaxed kinderen worden.
Ik vind 8 best "oud" om nog in sinterklaas te geloven. Volgens mij is dat rond 7 jaar wel een eind klaar. Vertel het gewoon.
Ik vind trouwens sinterklaas en leugens helemaal niet iets meer voor 2019.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
13-11-2019 08:58


Het schijnt dat ‘geloven’ sowieso in je moet zitten. Is een persoonlijkheidstrek. Of dat nou geloof in sinterklaas of een god is.
Daar ‘geloof’ ik ook wel :)

Een van mijn neefjes geloofde al vrij vroeg niet meer. Hij zag wat er allemaal gebeurde, concludeerde dat het allemaal niet mogelijk was en ging verhaal halen.
Als ik mijn zoontje zou vertellen dat het allemaal niet waar is betwijfel ik of hij dat van mij aan zou nemen. Die zit zo in zijn fantasiewereld dat hij waarschijnlijk allemaal oplossingen zal gaan bedenken om wat krom is weer recht te breien.
Ik heb hem wel verteld dat het Sinterklaasjournaal een televisieshow is, en dat er ieder jaar problemen zijn maar dat de pakjes en Sint en Piet altijd goed op hun bestemming aankomen.
Ariellle schreef:
12-11-2019 16:49
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Oh gelukkig nog iemand die zo denkt.
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 17:45
Omdat je je kind ook niet vertelt dat Doornroosje niet echt is.
Ik heb mijn kinderen nooit over sprookjes, tandenfeeen, en kabouters verteld. Vond ik zo stom. Als mijn moeder mij sprookjes vertelde vond ik dat ook aal stom, want wat is daar leuk aan, dat iemand stikt in een appel, opgegeten wordt, of zich prikt aan een spinnewiel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het mijn dochter gewoon verteld omdat ze er altijd zo'n last van had. Met een jaar of 7 was het wel klaar.
Fitcross schreef:
13-11-2019 08:58
Dat verschilt erg per kind en heeft denk ik ook met je omgeving te maken. Hoe magisch die magische fase is.
Ik was 5 toen ik zag dat de wortel uit de schoen de volgende dag weer in de groentelade lag. Toen was het voor mij duidelijk hoor, ik heb daar nooit een ‘oplossing’ voor verzonnen. Maar ik heb dan ook hele nuchtere ouders en oudere siblings, die ook geen moeite deden om me ‘gelovig’ te houden.

Het schijnt dat ‘geloven’ sowieso in je moet zitten. Is een persoonlijkheidstrek. Of dat nou geloof in sinterklaas of een god is.



Oh dat zou een hoop verklaren voor mij :-)
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
13-11-2019 09:32
Ik heb mijn kinderen nooit over sprookjes, tandenfeeen, en kabouters verteld. Vond ik zo stom. Als mijn moeder mij sprookjes vertelde vond ik dat ook aal stom, want wat is daar leuk aan, dat iemand stikt in een appel, opgegeten wordt, of zich prikt aan een spinnewiel?
Lees jij nooit boeken? Kijk je nooit tv-series? Of films? Daar gebeuren wel heftigere dingen in.

Ik vind sprookjes trouwens heel erg nuttig, maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
13-11-2019 09:07
Gewoon terug naar de traditionele viering van Sinterklaas zonder die idiote hype met allemaal festiviteiten vanaf weken voor 5 december. Gewoon 1 sinterklaas en 1 piet op school en 's avond pakjesavond. Moet je eens zien hoe relaxed kinderen worden.
Eens. Op school wordt het sinterklaasjournaal gekeken, terwijl ik de hype een beetje tegen wilde houden dus die wilde ik overslaan. Het helpt dan niet dat het op school alsnog wordt gekeken. Nu zijn mijn kinderen er best relaxed onder, maar ik weet dat mijn nichtje destijds helemaal gestressed raakte van alles wat er misging in het sinterklaasjournaal.
Alle reacties Link kopieren
3 van mijn nichtjes zagen een keer 5 Sinterklazen tegelijk uit een kapsalon komen. Toen was het gedaan met het geloof in de Sint. Ook de smoes van mijn tante, dat het hulpsinterklazen waren, kon ze niet meer overtuigen.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Het moet gewoon leuk zijn voor kinderen en anders moet je het gewoon vertellen, is mijn mening. Ik vond het hele Sinterklaasfeest als kind fantastisch (tegenwoordig vind ik er geen reet meer aan :mrgreen: ) en ik ken ook veel kinderen die het helemaal geweldig vinden en voor wie half november tot en met 5 december een magische tijd is. Voor hen is het een superleuke traditie en volgens mij de enige in zijn soort in Nederland. Ik zie het daarom echt als iets wat we in stand moeten houden (pieten mogen wat mij betreft daarentegen pimpelpaars met een gouden randje zijn, wat maakt het uit) en ik denk niet dat er veel kinderen zijn die er iets aan overgehouden hebben dat ze "voorgelogen" zijn door hun ouders.

Maar zodra het niet leuk is doordat een kind zwaar gestresst is: gewoon vertellen. Het is voor kinderen ook leuk om bij de volwassenen te horen en bijvoorbeeld mee te gaan om cadeautjes te kopen voor kleine broertjes, zusjes, neefjes of nichtjes.
Alle reacties Link kopieren
Als je het je kind vertelt, zorg wel dat hij zijn mond houdt tegen andere kinderen. Mijn neefje heeft gisteren op school van een ander kind te horen gekregen dat de Sint niet bestaat. Da's niet zo leuk (en nee, hij is geen 14 :roll: ).
pipootje schreef:
13-11-2019 09:35
[/b]

Oh dat zou een hoop verklaren voor mij :-)

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... e-vandaan/
Sara9876 schreef:
13-11-2019 09:07
Gewoon terug naar de traditionele viering van Sinterklaas zonder die idiote hype met allemaal festiviteiten vanaf weken voor 5 december. Gewoon 1 sinterklaas en 1 piet op school en 's avond pakjesavond. Moet je eens zien hoe relaxed kinderen worden.
Ja, dit.

Bij ons op school geen sinterklaasjournaal, ze zingen samen liedjes en rond 5 december komt er op school een Sint Nicolaas met twee pieten op een paard. Alle ouders maken thuis zelf een cadeau voor de kinderen die dan klaarstaan in een zak in de klas. Alles heel rustig met mooie liedjes en zonder hysterische housemuziek. Meer dan genoeg, ze genieten allemaal! Ikzelf ook, ik ben dól op het Sinterklaasfeest,voor mij leukste feest van het jaar.

Thuis mag dochter 2 of 3 keer haar schoen zetten in het weekend. Ik mijd alle hysterische Sint intochten en tv programma's. Speelgoedgidsen doe ik ook niet aan, dus daar ook nul spanning.

Sinterklaasjournaal is de enige uitzondering, ik vind het verhaal soms ronduit kut (vorig jaar met hulpsinterklazen??? Zo jammer) veel teveel stress en gedoe. Natuurlijk, er gaat wat mis, was vroeger ook zo, maar vind het nu too much, met die te vaak boze Dieuwertje. Gelukkig is kind er heel relaxed onder, die weet dat alles altijd goedkomt en heeft er vooral veel lol in. Dus dat mag ze dan thuis wel kijken.
Van sinterklaas had ik altijd een vermoeden dat het niet helemaal echt was,
Die stem die kwam roepen dat sinterklaas er was, iemand die een grote zak met kado's in de gang zette, snel bij de voordeur wegrende, leek verdacht veel op die van m'n vader, en het was wel heel toevallig als hij op dat moment niet in de kamer was.
En ik herkende de grote juten-kadozak van de ptt, die de rest van het hele jaar in de schuur lag.
En toen ik als klein nieuwsgierig kind door het huis aan het rondlopen was, (ik was ongeveer 4 ofzo), ontdekte ik de voorraad kast waarin dezelfde chocolaatjes lagen, die ik iedere ochtend in m'n schoen vond.
Toen had ik snel door dat m'n ouders voor sinterklaas speelden, en heb ik gevraagd hoe het nou zat,
Ze legden uit dat sinterklaas ooit heeft bestaan, en dat het op deze manier gevierd wordt, en dat alle ouders in feite hulp-sinterklazen en pieten zijn, en ik vond dat helemaal prima.
Ik mocht het niet tegen andere kinderen vertellen, want die geloofden misschien nog wel, dus aan mij de taak om het "grote geheim van sinterklaas" te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
13-11-2019 04:34
Goed onze lezen dat er hier meer zijn die niet meedoen aan het Sinterklaas-gelieg.
Want mijn beslissing om mijn dochter van 4 niet te laten geloven, wordt niet door iedereen gewaardeerd.

Nog los van dat ik Sinterklaas een verschrikkelijk feest vind (en dan heb ik het NIET over de bekende discussie), en ik geen zin heb in leugens hierover, is mijn kind al sinds dat ze 1 is panisch bang voor Sinterklaas (in het bijzonder en verkleedde mensen in het algemeen).

Dus toen de vraag kwam hoe oud Sinterklaas is, en vervolgen op mijn antwoord over zijn leeftijd de opmerking dat dat helemaal niet kan, heb ik het haar verteld.

Ze vind het allemaal minder spannend nu. Win-win. En cadeautjes? Ja. Van mij. Niet in haar schoen, maar gewoon volgende week op vakantie. En op 5 december nog iets.

Een 8-jarige - die er duidelijk spanning van heeft - nog laten geloven, mwah dat zou ik niet doen. Wat voor toegevoegde waarde heeft dat?
Precies dit. Al zou ik op de opmerking 'dat kan helemaal niet' bij de leeftijd iets antwoorden over dat kabouters ook wel 400 jaar oud worden. Gewoon lekker omheen praten. Maar nooit echt liegen, ik vind dat echt heel stom om te doen naar een kind.

En inderdaad, als een kind het nodig heeft om gerustgesteld te worden, dan moet je gewoon kunnen zeggen 'het is maar een spel hoor', net zoals je bij een verhaal soms moet zeggen dat het maar een verhaal is, en in het echt niet kan gebeuren, of bij een film dat het niet echt is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik was wel een heel goedgelovig kind. Maar kan me niet herinneren dat ik er ooit wakker van heb gelegen of gestressed was onder het SInterklaas feest. Ik vond het allemaal gewoon machtig mooi.

Wel hulde voor mijn oudere siblings. Die hebben tot op middelbare school leeftijd braaf hun schoen gezet en in de avond liedjes gezongen met hun kleine zusje. Zonder iets te verklappen.

Overigens stopte ik gewoon op een 'normale' leeftijd met geloven. Geen idee meer hoe dat gegaan is....
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
13-11-2019 10:43

Wel hulde voor mijn oudere siblings. Die hebben tot op middelbare school leeftijd braaf hun schoen gezet en in de avond liedjes gezongen met hun kleine zusje. Zonder iets te verklappen.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
13-11-2019 09:52
Als je het je kind vertelt, zorg wel dat hij zijn mond houdt tegen andere kinderen. Mijn neefje heeft gisteren op school van een ander kind te horen gekregen dat de Sint niet bestaat. Da's niet zo leuk (en nee, hij is geen 14 :roll: ).
Misschien heeft dat kind geen jongere broertjes/zusjes? Dat het voor hem niet vanzelfsprekend is om het toneelstukje te moeten meespelen. Ik ben enig kind en heb op mijn 9e ook tegen een 7-jarig buurmeisje verteld dat Sint niet bestaat. Het was ergens in de zomer en ze zat steeds bezig over Sint dat hij echt was. Ik raakte dat beu en heb het toen verteld. Haar moeder was kwaad. Ze wilde perse dat haar kind geloofde. Ik begreep niet dat ze het zo belangrijk vond.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
13-11-2019 09:07
Gewoon terug naar de traditionele viering van Sinterklaas zonder die idiote hype met allemaal festiviteiten vanaf weken voor 5 december. Gewoon 1 sinterklaas en 1 piet op school en 's avond pakjesavond. Moet je eens zien hoe relaxed kinderen worden.
Gewoon 1 week van te voren de intocht. Niet wekenlang schoentje zetten en vergelijken met andere kinderen. Waarom vindt Sint Sofietje veel liever dan mij??

Wij stonden op 5 december met onze gevulde klompjes bij de brievenbus te zingen en 's morgen lagen er cadeautjes.

En Sint kwam op school. "Hoi, papa van Bert! Waarom ben jij verkleed als Sinterklaas?"
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
nessemeisje schreef:
13-11-2019 09:52
Als je het je kind vertelt, zorg wel dat hij zijn mond houdt tegen andere kinderen. Mijn neefje heeft gisteren op school van een ander kind te horen gekregen dat de Sint niet bestaat. Da's niet zo leuk (en nee, hij is geen 14 :roll: ).

Nou, ik zal je zeggen. Mijn dochter (bijna 5) heb ik het dus verteld dat Sinterklaas niet bestaat (over het waarom kan je lezen in mijn eerdere post).
En ik heb haar gezegd dat het een geheimpje is. Dat ze het niet mag vertellen aan de anderen in haar klas.
Maar kom daar maar eens om met een kleuter. Dat kan je niet verwachten.

Heel eerlijk. Dat “zielig voor andere kinderen” mogen hun ouders rechtbreien. Zij kiezen ervoor om in deze situatie te liegen tegen hun kind. No way dat ik lieg tegen mijn kind in hun leugen in stand te houden. En ik zal mijn kind uitleggen dat het niet mag verklappen, maar beloven doe ik niks.

Nog los van de angst van mijn kind vind ik het Sinterklaas een ontzettend dom en irritant feest. Prima dat anderen daar hun lol uithalen, maar ik ga dat niet ten koste van mijn kind faciliteren.

Dus jammer voor je neefje, maar ik ga niet zorgen dat mijn kind haar mond houdt. Je (de ouder die liegt) verzint er nog maar een leugen bij.

Verder ben ik heel ruimdenkend en nooit te beroerd om mee te denken, maar bij zo’n opmerking van jou, specifiek ten aanzien van Sinterklaas is het wat mij betreft toch echt dikke doei.
Alle reacties Link kopieren
Je hoort toch ook op school dat kabouters niet bestaan, dat kinderen niet van de ooievaar komen en dat minoes helemaal niet is 'weggelopen'? Zo lang kinderen nog echt geloven trekken ze zich niks aan van wat klasgenootjes zeggen. Dan komen ze wel thuis met 'Jantje is echt raar, die denkt dat sinterklaas niet bestaat'. Zodra ze van hun geloof kunnen worden gebracht door een opmerking op school, is het hoog tijd dat ze niet meer geloven.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
13-11-2019 17:02
Je hoort toch ook op school dat kabouters niet bestaan, dat kinderen niet van de ooievaar komen en dat minoes helemaal niet is 'weggelopen'? Zo lang kinderen nog echt geloven trekken ze zich niks aan van wat klasgenootjes zeggen. Dan komen ze wel thuis met 'Jantje is echt raar, die denkt dat sinterklaas niet bestaat'. Zodra ze van hun geloof kunnen worden gebracht door een opmerking op school, is het hoog tijd dat ze niet meer geloven.
Ik heb onze jongste het ect geforceerd moeten vertellen. Toen ze naar de bovenbouw ging
Die had geen enkele twijfel

Oudste stelde als kleuter al kritische vragen
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-11-2019 16:05
hem nu al vertellen dat het nep is als hij er zo'n last van heeft?
Ja dat is sowieso tijd als ie al 8 is.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
13-11-2019 18:26
Ja dat is sowieso tijd als ie al 8 is.
Hier op school vierde ook alleen groep 1/2/3 sinterklaas , vanaf groep 4 gingen ze ervan uit dat de kinderen niet meer geloven .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven