Sinterklaas stress van zoon

12-11-2019 16:04 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Sint-Maarten is achter de rug en het was een succes. Het maken van lampionnen is goed gegaan en ondanks het weer is de snoeptocht ook gelukt. Nu zijn ze bij mijn zoon (8 jaar, groep 4) in de klas begonnen aan Sinterklaas door elke dag het sinterklaasjournaal te bekijken. Mijn zoon wordt altijd zo druk en gestrest van de Sint. Vorig jaar had hij vaak huilbuilen en was hij erg vermoeid. Ik merk dat Sinterklaas erg veel energie van hem vreet. Ik ben blij dat dit het laatste jaar is dat hij erin gelooft.
Ik vraag mij alleen af hoe jullie daarmee omgaan en of jullie nog tips hebben voor een rustig Sinterklaas? Mijn zoon is namelijk de enige gelovige in de familie dus wordt er extra op hem gefocust tijdens Sinterklaas.
Ik zou hem de stress besparen en hem vertellen dat de Sint niet bestaat.

Het Sinterklaasfeest moet leuk zijn, niet iets om te lijden.
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Waarom is het moeilijk? Je vertelt hem toch niet dat er iemand dood gaat?
Volgens mij de je hem een plezier door de spanning weg te halen.
Vertel dat kind dat het een sprookje is. 8 jaar! Je zet hem voor gek bij de fam op zo’n leeftijd, en dan de enige nog...zielig!
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.

Dan doe je het niet.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is niet leuk meer omdat je niet meer gelooft? Ik denk Soms dat de mythe eromheen leuker is voor de ouders dan voor de kinderen. Als zo’n kind er zulke spanningen door heeft denk ik waarom? En volgend jaar kan het ineens wel?
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Mijn zoon was zwaar opgelucht toen we hem vertelde dat de sint en zijn pieten niet bestaan. Hij was zes geloof ik. Sindsdien is het sinterklaas vieren , en de aanloop er naar toe, echt een stuk leuker en gezelliger. En rond 5 december geloven we allemaal nog wel een beetje hier...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Thuis nergens over hebben en alleen het sinterklaasjournaal op school.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
12-11-2019 16:32
Waarom is het moeilijk? Je vertelt hem toch niet dat er iemand dood gaat?
Volgens mij de je hem een plezier door de spanning weg te halen.
Naar mijn mening wel. Ik ben bang dat een deel van zijn onschuld dan verdwijnt. Ik weet nog dat ik echt in shock was toen ik erachter kwam. Ik had er toen ook helemaal geen zin meer in. Maar misschien is het bij mijn zoon anders. Het liefste wil ik dat hij er in blijft geloven, maar wel rustig kan blijven in deze maanden.
Maar wat precies dan? Is je familie hem aan het opjutten?

Of is het angst voor iets?
Gebeurt er straks nog een feestje als de laatste van de familie (je zoon) niet meer gelooft?

Of wordt 5 december dan gewoon afgeschaft?


Want ik zou het wel sneu vinden dat als jij volgende week je familie vertelt "hij gelooft niet meer" dat zij de cadeaus terugsturen naar meneer Bol.com.


Of hij nu gelooft of niet, dit jaar zou ik pakjes-avond wel nog willen laten doorgaan.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 16:41
47.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Maar wat dan precies?
En hoe uit het zich?
Kun je iets met zijn stress??
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-11-2019 16:40
Maar wat dan precies?
En hoe uit het zich?
Kun je iets met zijn stress??
Hij wordt eerst heel erg druk en opgewonden als hij ook maar iets van Sinterklaas hoort en hij bouwt zijn verwachtingen dan heel erg op, maar soms is hij dan teleurgesteld als het niet zo gaat als hij verwacht. Het kadootje in de schoen is niet wat hij wilde, piet had hem geen hand gegeven bij de plaatselijke binnenkomst, moeilijk slapen als hij zijn schoen zet, dat soort dingen. En omdat hij ook enthousiast is vind ik het moeilijk om uit die waan te halen.
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:46
Hij wordt eerst heel erg druk en opgewonden als hij ook maar iets van Sinterklaas hoort en hij bouwt zijn verwachtingen dan heel erg op, maar soms is hij dan teleurgesteld als het niet zo gaat als hij verwacht. Het kadootje in de schoen is niet wat hij wilde, piet had hem geen hand gegeven bij de plaatselijke binnenkomst, moeilijk slapen als hij zijn schoen zet, dat soort dingen. En omdat hij ook enthousiast is vind ik het moeilijk om uit die waan te halen.
die stress en spanning is makkelijker te verdragen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:36
Naar mijn mening wel. Ik ben bang dat een deel van zijn onschuld dan verdwijnt. Ik weet nog dat ik echt in shock was toen ik erachter kwam. Ik had er toen ook helemaal geen zin meer in. Maar misschien is het bij mijn zoon anders. Het liefste wil ik dat hij er in blijft geloven, maar wel rustig kan blijven in deze maanden.
Als je de reacties hierboven leest zie je dat het bij veel kinderen die hetzelfde als jouw zoon ervaren juist een opluchting is als ze het weten. Ik denk dat dat heel verschillend is per kind.
En ik vond Sinterklaas ook nog heel leuk zonder te geloven, de spanning van wat er in je pakje zit blijft en het is heel leuk om mee te gaan in het verhaal naar andere kinderen toe.
tomcat schreef:
12-11-2019 16:16
wat raar dat jullie allemaal je kinderen uit de droom halen om het zelf maar makkelijker te hebben. Juist als ze nog geloven is Sinterklaas leuk.
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders vertelden het ook toen ze mijn gestuiter genoeg vonden. Als je verteld dat de cadeautjes blijven komen komt het wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger heel blij toen ik wist dat Sinterklaas nep was.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
12-11-2019 16:06
Waarom laat je hem nog geloven als het zoveel stress geeft?
Dit inderdaad.

Mijn ouders hebben het mij nog jonger verteld omdat ik doodsbang was voor Sinterklaas. Ik heb heel goede herinneringen aan de Sinterklaasfeesten daarna, lekker zonder stress, heb nooit het gevoel gehad dat ze me 'uit de droom hebben gehaald' of zoiets dergelijks en ik ben ook blij dat ze me niet halsstarrig hebben laten geloven in iets waar ik doodzenuwachtig van werd omdat ze vonden dat ik maar met de stress moest omgaan. Stress krijg je nog genoeg in je leven, dat hoef je niet te hebben om iets wat niet eens echt is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf heel nijdig toen ik van oudere vriendinnetjes hoorde dat Sint niet bestond en mijn moeder zei dat dat waar was. Voelde het als bedrog.
Mijn eigen kinderen heb ik meteen verteld dat Sint gewoon een verklede man was en het feestje was net zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-11-2019 16:49
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Mijn vriend was vroeger heel boos toen hij hoorde dat alles nep was.
Hij was boos dat zijn ouders hadden gelogen.
Tegen hem werd altijd verteld dat liegen niet mocht.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vanaf het begin verteld dat heet een toneelstukje is omdat ik niet wil liegen en Sinterklaastijd is er geen druppel minder leuk om hoor, extra leuk juist want geen stress. Ze genieten er nog steeds allemaal (de oudste is 12) met volle teugen van, en wij ook.
fryskefaam wijzigde dit bericht op 12-11-2019 16:58
7.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-11-2019 16:49
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Ik vind geloven nog min of meer leuk als het spontaan gebeurt, als kinderen het gewoon voor waar aannemen, zoals ze dat ook met andere sprookjesfiguren doen. Niet als ouders zich in allerlei bochten gaan wringen en steeds ingewikkeldere verhalen moeten verzinnen om het geloof overeind te houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:46
Hij wordt eerst heel erg druk en opgewonden als hij ook maar iets van Sinterklaas hoort en hij bouwt zijn verwachtingen dan heel erg op, maar soms is hij dan teleurgesteld als het niet zo gaat als hij verwacht. Het kadootje in de schoen is niet wat hij wilde, piet had hem geen hand gegeven bij de plaatselijke binnenkomst, moeilijk slapen als hij zijn schoen zet, dat soort dingen. En omdat hij ook enthousiast is vind ik het moeilijk om uit die waan te halen.
Heeft hij dat andere momenten ook?
Verjaardagskado's? Kinderfeestje? Schoolreisje?
Is het echt Sinterklaas?
Vertellen.

Mijn autistische kind trok het ook niet (en ik ook niet trouwens daardoor). Verteld, en ook elk jaar wat ie kreeg.

Niet gezellig maar dat is enorme stress rond sinterklaas ook niet.
Madameei schreef:
12-11-2019 16:46
Hij wordt eerst heel erg druk en opgewonden als hij ook maar iets van Sinterklaas hoort en hij bouwt zijn verwachtingen dan heel erg op, maar soms is hij dan teleurgesteld als het niet zo gaat als hij verwacht. Het kadootje in de schoen is niet wat hij wilde, piet had hem geen hand gegeven bij de plaatselijke binnenkomst, moeilijk slapen als hij zijn schoen zet, dat soort dingen. En omdat hij ook enthousiast is vind ik het moeilijk om uit die waan te halen.
Het verkeerde kadootje in zijn schoen is slecht uitgezocht door mama, die verklede man tijdens de intocht is opeens niet meer zo belangrijk dus die hand ook niet, er komen ‘s nachts geen rare mensen in huis dus je kan gewoon slapen terwijl mama in je schoen wat lekkers erin doet.

Niet geloven neemt echt een heleboel stress weg.

Het Sinterklaasjournaal is nog steeds een leuk televisieprogramma. Zo ook de cadeautjes die mama voor je uitzoekt en in de zak stopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven