Sinterklaas stress van zoon

12-11-2019 16:04 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Sint-Maarten is achter de rug en het was een succes. Het maken van lampionnen is goed gegaan en ondanks het weer is de snoeptocht ook gelukt. Nu zijn ze bij mijn zoon (8 jaar, groep 4) in de klas begonnen aan Sinterklaas door elke dag het sinterklaasjournaal te bekijken. Mijn zoon wordt altijd zo druk en gestrest van de Sint. Vorig jaar had hij vaak huilbuilen en was hij erg vermoeid. Ik merk dat Sinterklaas erg veel energie van hem vreet. Ik ben blij dat dit het laatste jaar is dat hij erin gelooft.
Ik vraag mij alleen af hoe jullie daarmee omgaan en of jullie nog tips hebben voor een rustig Sinterklaas? Mijn zoon is namelijk de enige gelovige in de familie dus wordt er extra op hem gefocust tijdens Sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Kinderen die niet geloven kijken ook enorm naar sinterklaas uit hoor. Zeker als je lootjes gaat trekken, surprises voor elkaar maken (die uiteraard voor huisgenoten verborgen moeten blijven), het uitzien naar het krijgen van cadeau's, er blijft echt genoeg spanning over.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Waarom laat je hem geloven? Ik had hier een 6 jarige die niet sliep door Sinterklaas. Dus verteld, ze sliep weer en had het nog steeds zo leuk. Daarvoor had ze vooral stress en was ze bang. Daarna was het alleen maar leuk spannend maar niet meer eng. Ik snap dat theater volhouden echt niet
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-11-2019 16:49
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Enorm eens met het eerste gedeelte van je post.
Tot de laatste regel ;-) Vind het hele Sinterklaas gedoe juist wel leuk. Maar ik zal waarschijnlijk nooit begrijpen waarom je niet gewoon vanaf dag 1 tegen je kind(eren) vertelt dat Sinterklaas en zijn Pieten verkleedde mensen zijn en niet echt. Geloof ook echt niet dat het feest daar minder leuk van wordt voor kinderen.
Maar ik ben geen goed referentiekader, geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd weet ik niet of het hem helpt om te vertellen als ik zo lees waar hij last van heeft. Iets verkeerds in zijn schoen, spanning om wat erin zit, dat soort dingen zullen ook blijven als hij weet dat jullie het doen. Ik mocht nog jaren mijn schoen zetten en sliep daar ook altijd slecht van, werd vaak wakker etc. Sommige kinderen kunnen gewoon niet goed omgaan met dit soort dingen.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
12-11-2019 17:05
Enorm eens met het eerste gedeelte van je post.
Tot de laatste regel ;-) Vind het hele Sinterklaas gedoe juist wel leuk. Maar ik zal waarschijnlijk nooit begrijpen waarom je niet gewoon vanaf dag 1 tegen je kind(eren) vertelt dat Sinterklaas en zijn Pieten verkleedde mensen zijn en niet echt. Geloof ook echt niet dat het feest daar minder leuk van wordt voor kinderen.
Maar ik ben geen goed referentiekader, geen kinderen.
Oh ik vond het een heerlijke tijd, toen mijn kinderen nog geloofden
Die hele magische wereld, is prachtig
Ze vonden het ook nooit eng, alleen maar heel erg leuk. En ik heb wat uitgevreten, het was ieder jaar raak in huis: stro door de kamer
of alle meubels ondersteboven of ingepakt in kadopapier
En dat is toch niet zo lollig, als je weet dat mama het deed
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem gewoon vertellen hoe het echt zit. Mijn ouders hebben mij bewust nooit laten geloven. We vierden wel Sint, maar op onze eigen manier. Voor schoencadeaus mocht ik 's avonds zelf een pakje uit de juten zak pakken. Dat in mijn schoen leggen en de volgende morgen openmaken. Ik heb altijd geweten dat mijn ouders die cadeaus kochten. Zelf heb ik geen kinderen, maar had ik die wel gehad zou ik het ook zo doen.
lilalinda schreef:
12-11-2019 17:08
Oh ik vond het een heerlijke tijd, toen mijn kinderen nog geloofden
Die hele magische wereld, is prachtig
Ze vonden het ook nooit eng, alleen maar heel erg leuk. En ik heb wat uitgevreten, het was ieder jaar raak in huis: stro door de kamer
of alle meubels ondersteboven of ingepakt in kadopapier
En dat is toch niet zo lollig, als je weet dat mama het deed

Dat is het ook, als je kinderen er tegen kunnen.
Hier was het vanaf het sinterklaasjournaal al ellende, niet meer slapen, bang, stress, énorme driftbuien.
Echt jammer want het is voor het hele gezin nooit een leuke tijd geweest daardoor.
Susan schreef:
12-11-2019 16:57
Ik vind geloven nog min of meer leuk als het spontaan gebeurt, als kinderen het gewoon voor waar aannemen, zoals ze dat ook met andere sprookjesfiguren doen. Niet als ouders zich in allerlei bochten gaan wringen en steeds ingewikkeldere verhalen moeten verzinnen om het geloof overeind te houden.
Ik heb mijn kinderen nooit verteld dat Sinterklaas bestond, (dat deed hun omgeving wel) ook niet dat Sinterklaas niet bestaat, (tot ze het expliciet vroegen) . Als ze vragen stelden, stelde ik meestal met een grapje een wedervraag, met als gevolg dat ze allemaal al jong zelf tot de conclusie kwamen dat het een onzinverhaal was en hooguit bevestiging daarvan aan mij vroegen. Was eigenlijk een beetje contre coeur, nl. een beetje de kool en de geit sparen in verband met andere kinderen die wel geloofden, maar ook wel grappig. Ze hadden snel door dat ik in ieder geval niet geloofde, maar zeker de jongste heeft nog wel een paar jaar zich voorgedaan als gelovige, waarschijnlijk bang dat anders misschien de cadeautjes gevaar liepen :).
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 17:11
Dat is het ook, als je kinderen er tegen kunnen.
Hier was het vanaf het sinterklaasjournaal al ellende, niet meer slapen, bang, stress, énorme driftbuien.
Echt jammer want het is voor het hele gezin nooit een leuke tijd geweest daardoor.
Begrijp ik, mijn reactie komt voort uit de stelling, dat het stom is om kinderen zo beet te nemen
Bij ons was het altijd een erg leuke tijd (ik mis het!)

Ik heb onze jongste tegen de tijd dat ze naar de bovenbouw ging echt moeten vertellen, dat hij echt niet bestaat
en dat wilde ze eigenlijk niet geloven
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-11-2019 17:16
Ik heb mijn kinderen nooit verteld dat Sinterklaas bestond, (dat deed hun omgeving wel) ook niet dat Sinterklaas niet bestaat, (tot ze het expliciet vroegen) . Als ze vragen stelden, stelde ik meestal met een grapje een wedervraag, met als gevolg dat ze allemaal al jong zelf tot de conclusie kwamen dat het een onzinverhaal was en hooguit bevestiging daarvan aan mij vroegen. Was eigenlijk een beetje contre coeur, nl. een beetje de kool en de geit sparen in verband met andere kinderen die wel geloofden, maar ook wel grappig. Ze hadden snel door dat ik in ieder geval niet geloofde, maar zeker de jongste heeft nog wel een paar jaar zich voorgedaan als gelovige, waarschijnlijk bang dat anders misschien de cadeautjes gevaar liepen :).
Dat klinkt heel erg als hoe mijn ouders het ook deden. Er is nooit echt tegen mij gelogen, en er is me ook niet 'verteld' dat het niet waar was. Er was een verhaal. En zodra je vragen stelde kreeg je antwoorden, die net je vraag niet helemaal beantwoorden. Maar de conclusie dat het 'niet helemaal' waar was had je vrij snel getrokken, en dat het 'helemaal niet' waar was een jaar of wat later ook. Niet heel anders als sprookjes, het verhaal over de muis die je uitgevallen tanden kwam ruilen voor geld, of dat mijn vader de beste voetballer van nederland was (maar te bescheiden om voor een prof club te spelen ofzo).

En terugkijkend vind ik dat inderdaad een veel gezondere manier dan liegen tegen je kind.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-11-2019 16:49
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Mijn moeder had zelf wel geloofd en was erg teleurgesteld in haar ouders toen die haar de waarheid vertelden. Een hele tijd daarna nog heeft ze hen niet vertrouwd. Want wie weet hadden over nog meer dingen gelogen? Daarom liet ze mij bewust niet geloven. Ik heb hele leuke herinneringen aan Sint. Echt niet het gevoel gehad dat ik een minder leuk feest had.
Vertellen dat het allemaal is gespeeld. Ik heb mijn kinderen vanaf begin af aan verteld dat het één groot verkleedfeest is. Ze switchen zelf van wel geloven naar niet en dat kon wisselen per dag (toen ze nog heel jong waren). Ze hebben er nooit spanning om gehad, en speelden mee met kinderen die er nog wel in geloofden. Nu ze een stuk ouder zijn hebben ze er nooit een punt van gemaakt dat wij het op deze manier hebben aangepakt. Ik vind het zo'n poppenkast en zeker als kinderen er echt last van hebben. Wat doe je ze aan??
Alle reacties Link kopieren
Vind je wel overkomen als een overbezorgde moeder...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-11-2019 16:57
Heeft hij dat andere momenten ook?
Verjaardagskado's? Kinderfeestje? Schoolreisje?
Is het echt Sinterklaas?
December is wel een collectieve stresstijd, dus ik denk dat het best moeilijk is om het echt te vergelijken met een schoolreisje of een verjaardag in juni ofzo.
De middelbare school is in december ook een voorportaal van de hel en die pubers geloven hopelijk toch echt niet meer.
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 17:37
December is wel een collectieve stresstijd, dus ik denk dat het best moeilijk is om het echt te vergelijken met een schoolreisje of een verjaardag in juni ofzo.
De middelbare school is in december ook een voorportaal van de hel en die pubers geloven hopelijk toch echt niet meer.
Nu, roep dat niet te hard. Heb ooit een (echt serieuze) vraag gekregen van een 12 jarige (brugklas vwo/havo) over hoe het zat met hulpsinterklazen. Stond redelijk met mijn mond vol tanden, want daar was ik niet echt op voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
12-11-2019 17:05
Enorm eens met het eerste gedeelte van je post.
Tot de laatste regel ;-) Vind het hele Sinterklaas gedoe juist wel leuk. Maar ik zal waarschijnlijk nooit begrijpen waarom je niet gewoon vanaf dag 1 tegen je kind(eren) vertelt dat Sinterklaas en zijn Pieten verkleedde mensen zijn en niet echt. Geloof ook echt niet dat het feest daar minder leuk van wordt voor kinderen.
Maar ik ben geen goed referentiekader, geen kinderen.
Omdat je je kind ook niet vertelt dat Doornroosje niet echt is.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-11-2019 17:42
Nu, roep dat niet te hard. Heb ooit een (echt serieuze) vraag gekregen van een 12 jarige (brugklas vwo/havo) over hoe het zat met hulpsinterklazen. Stond redelijk met mijn mond vol tanden, want daar was ik niet echt op voorbereid.
Oh, oeps!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 17:37
December is wel een collectieve stresstijd, dus ik denk dat het best moeilijk is om het echt te vergelijken met een schoolreisje of een verjaardag in juni ofzo.
De middelbare school is in december ook een voorportaal van de hel en die pubers geloven hopelijk toch echt niet meer.
Da's wel waar ja, ik neem nog steeds elk jaar 2 weken kerstvakantie
Klaar met de stress
Het is gewoon de schuld van Diewertje Blok en het sinterklaasjournaal.. vroegah was er alleen op 5 december iets op tv van Sint en mocht je een week van te voren 1 of 2 keer je schoen zetten..dat was het dan..niks geen gedoe van met St Maarten al aan Sint beginnen.

of zou het toch de AH zijn die nu al hun pepernoten kwijt willen..
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
12-11-2019 17:51
Het is gewoon de schuld van Diewertje Blok en het sinterklaasjournaal.. vroegah was er alleen op 5 december iets op tv van Sint en mocht je een week van te voren 1 of 2 keer je schoen zetten..dat was het dan..niks geen gedoe van met St Maarten al aan Sint beginnen.

of zou het toch de AH zijn die nu al hun pepernoten kwijt willen..
Jawel hoor. Mijn broertje heeft daar een tijdlang een serieuze tik aan overgehouden.

Sint Maarten, dan Sint, dan kerst. Achter elkaar en dan ook nog elk jaar dit soort weer.
Heeft jouw weerstand tegen het hem vertellen hoe het echt zit ermee te maken dat hij de enige is in de familie? Ben je bang dat jij erop aangekeken wordt door andere familieleden?
tomcat schreef:
12-11-2019 17:51
Het is gewoon de schuld van Diewertje Blok en het sinterklaasjournaal.. vroegah was er alleen op 5 december iets op tv van Sint en mocht je een week van te voren 1 of 2 keer je schoen zetten..dat was het dan..niks geen gedoe van met St Maarten al aan Sint beginnen.

of zou het toch de AH zijn die nu al hun pepernoten kwijt willen..


Nou ja, daar zit wel iets in. Op school werd een jaar niet het sinterklaas journaal gevolgd, húp boze ouders....

Het is wel een enorme toestand tegenwoordig.
Ariellle schreef:
12-11-2019 16:49
Persoonlijk vind ik het raarder dat er (collectief) tegen kinderen gelogen wordt over het bestaan van Sinterklaas. Heb het idee dat vooral ouders het leuk vinden (en gebruiken) en voor kinderen vaak juist stress en als ze ontdekken dat het allemaal verzonnen is, teleurstelling, oplevert. Van mij mag het hele Sinterklaas gedoe dan ook afgeschaft worden.
Helemaal mee eens. Wel heb ik zelf echt enorm leuke herinneringen aan pakjesavond en hoeft het van mij helemaal niet afgeschaft te worden.
En ik snap wel iets van de opwinding, ondanks dat ik nooit geloofd heb, voelde ik me vorig jaar (ik ben eind 20) op mn werk toch wel wat geïmponeerd door Sinterklaas. Een raar soort opwinding/spanning. Maar ik ben wel leuk met hem om de foto gegaan haha.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
12-11-2019 17:51
Het is gewoon de schuld van Diewertje Blok en het sinterklaasjournaal.. vroegah was er alleen op 5 december iets op tv van Sint en mocht je een week van te voren 1 of 2 keer je schoen zetten..dat was het dan..niks geen gedoe van met St Maarten al aan Sint beginnen.

of zou het toch de AH zijn die nu al hun pepernoten kwijt willen..
Nou wordt de intocht, 2 a 3 weken voor 5 december, toch al meer dan 60 jaar uitgezonden op tv. En de meeste kinderen mogen vanaf dan soms hun schoen zetten, dus wat jij zegt is niet helemaal waar.

Maar het journaal maakt het wel nog veel groter.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben trouwens nooit gelogen, dat is bij kleintjes ook niet nodig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven