Sinterklaas stress van zoon

12-11-2019 16:04 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Sint-Maarten is achter de rug en het was een succes. Het maken van lampionnen is goed gegaan en ondanks het weer is de snoeptocht ook gelukt. Nu zijn ze bij mijn zoon (8 jaar, groep 4) in de klas begonnen aan Sinterklaas door elke dag het sinterklaasjournaal te bekijken. Mijn zoon wordt altijd zo druk en gestrest van de Sint. Vorig jaar had hij vaak huilbuilen en was hij erg vermoeid. Ik merk dat Sinterklaas erg veel energie van hem vreet. Ik ben blij dat dit het laatste jaar is dat hij erin gelooft.
Ik vraag mij alleen af hoe jullie daarmee omgaan en of jullie nog tips hebben voor een rustig Sinterklaas? Mijn zoon is namelijk de enige gelovige in de familie dus wordt er extra op hem gefocust tijdens Sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
12-11-2019 17:51
Het is gewoon de schuld van Diewertje Blok en het sinterklaasjournaal.. vroegah was er alleen op 5 december iets op tv van Sint en mocht je een week van te voren 1 of 2 keer je schoen zetten..dat was het dan..niks geen gedoe van met St Maarten al aan Sint beginnen.

of zou het toch de AH zijn die nu al hun pepernoten kwijt willen..
Wij hadden de intocht aan de kade
De intocht op tv
Sint op papa's werk

En ik ben al heul oud
Alle reacties Link kopieren
Dat sinterklaasjournaal wordt ook veel te spannend gemaakt.

Wij volwassenen weten dat de cadeautjes altijd weer terechtkomen.

De boot alsnog de goede weg vindt.

Het paard niet meer ziek is

Alhet snoepgoed op tijd af is.

Etc etc

Maar de kinderen zitten weken lang in spanning of ze wel een cadeautje zullen
krijgen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-11-2019 18:29
Dat sinterklaasjournaal wordt ook veel te spannend gemaakt.

Wij volwassenen weten dat de cadeautjes altijd weer terechtkomen.

De boot alsnog de goede weg vindt.

Het paard niet meer ziek is

Alhet snoepgoed op tijd af is.

Etc etc

Maar de kinderen zitten weken lang in spanning of ze wel een cadeautje zullen
krijgen.
Toch was dat vroeger ook al. Altijd wel iets kwijt
tomcat schreef:
12-11-2019 17:51

of zou het toch de AH zijn die nu al hun pepernoten kwijt willen..
Alle winkels gewoon.

Het is 1 van de grootste commerciële feesten van 't jaar.


Ik had eind september al 3 dikke gebonden reclame-boekjes vol met speelgoed in mijn brievenbus.
En die pepernoten en die chocolade staat tegenwoordig ook al eind september in elke supermarkt want ze zouden die ondingen maar eens niet op tijd kwijt raken.
Marnamai schreef:
12-11-2019 18:33
Alle winkels gewoon.

Het is 1 van de grootste commerciële feesten van 't jaar.


Ik had eind september al 3 dikke gebonden reclame-boekjes vol met speelgoed in mijn brievenbus.
En die pepernoten en die chocolade staat tegenwoordig ook al eind september in elke supermarkt want ze zouden die ondingen maar eens niet op tijd kwijt raken.
Is het tegenwoordig in België ook zo’n ding dan?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-11-2019 18:33
Alle winkels gewoon.

Het is 1 van de grootste commerciële feesten van 't jaar.


Ik had eind september al 3 dikke gebonden reclame-boekjes vol met speelgoed in mijn brievenbus.
En die pepernoten en die chocolade staat tegenwoordig ook al eind september in elke supermarkt want ze zouden die ondingen maar eens niet op tijd kwijt raken.
En daar voert Piet Zwart in het sinterklaasjournaal nu juist actie tegen 😊
Alle reacties Link kopieren
Stress is nu eenmaal de prijs van een spannend leuk feest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
sugarmiss schreef:
12-11-2019 18:29
Dat sinterklaasjournaal wordt ook veel te spannend gemaakt.

Wij volwassenen weten dat de cadeautjes altijd weer terechtkomen.

De boot alsnog de goede weg vindt.

Het paard niet meer ziek is

Alhet snoepgoed op tijd af is.

Etc etc

Maar de kinderen zitten weken lang in spanning of ze wel een cadeautje zullen
krijgen.
Hier nooit spanning in huis over dat soort dingen. Mijn kinderen gingen er al heel jong vanuit dat dit soort dingen altijd wel goed komen.
Gespannen kinderen horen volgens mij gewoon een beetje bij de maand december en niet specifiek bij Sinterklaas. Toen wij niet in Nederland woonden waren de schoolklassen net zo hyper. Combinatie van aan vakantie toe zijn, feesten, vuurwerk, cadeautjes en dat soort dingen.

Als een kind echt bang is voor zwarte pieten of sinterklaas, dan zou ik het wel vertellen, maar voor kinderen, die hier gevoelig voor zijn, blijft het sowieso een heftige maand.
Je kunt dit feest prima vieren zonder stress: er was ooit eens een meneer die goede dingen deed voor kinderen. Hij leeft nu niet meer, maar hij wordt nagespeeld door een meneer. We geven elkaar dan cadeautjes en we eten pepernoten. Dat is gezellig en niet griezelig. Er komt geen vreemde meneer of mevrouw 's nachts in huis om de cadeautjes te brengen.

Ik wilde geen bang en opgefokt kind. Ik vier nog steeds Sinterklaas. Kan best allebeide.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-11-2019 18:29
Dat sinterklaasjournaal wordt ook veel te spannend gemaakt.

Wij volwassenen weten dat de cadeautjes altijd weer terechtkomen.

De boot alsnog de goede weg vindt.

Het paard niet meer ziek is

Alhet snoepgoed op tijd af is.

Etc etc

Maar de kinderen zitten weken lang in spanning of ze wel een cadeautje zullen
krijgen.
Nou idd, mijn jongste van 7 was gister ook in de stress want de boot was niet vertrokken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Het kind van TO lijkt me groot genoeg om ingewijd te worden in Het Grote Geheim dat alleen Grote Kinderen mogen weten en dat ze heel erg geheim moeten houden voor de kleintjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
12-11-2019 23:08
Het kind van TO lijkt me groot genoeg om ingewijd te worden in Het Grote Geheim dat alleen Grote Kinderen mogen weten en dat ze heel erg geheim moeten houden voor de kleintjes.

Ik heb wel moeite met dat collectieve geheim, ergens. Vind dat net zoals Wiens Naam Hier Niet Meer Genoemd mag worden een beetje achterhaald. Mijn kinderen zijn al groot maar als ik nu nog kleuters zou hebben zou ik het aanpakken zoals Betty schreef.
Ik denk ook dat over een jaar of 10/15 het echt gek gevonden wordt dat we onze kinderen voorlogen over sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn bijna vijfjarige niet verteld dat Sint nep is. Ook niet dat hij echt is trouwens, daar gaat hij gewoon van uit.

Ik heb hem wel verteld dat het Sinterklaas journaal een leuke spannende show is die ze elk jaar doen om het hele feest extra gezellig te maken, maar dat hij uiteindelijk altijd komt en iedereen zijn cadeautjes krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hier gelooft de jongste (tien jaar) al jaren niet meer, maar het drukke gedoe, de spanning, het oververmoeid zijn en het zichzelf overschreeuwen zijn gewoon gebleven. De periode van Sint Maarten tot en met Oud en Nieuw zijn gewoon te spannend voor hem. Hij luistert ook zo slecht in deze periode.
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 23:57
Ik heb wel moeite met dat collectieve geheim, ergens. Vind dat net zoals Wiens Naam Hier Niet Meer Genoemd mag worden een beetje achterhaald. Mijn kinderen zijn al groot maar als ik nu nog kleuters zou hebben zou ik het aanpakken zoals Betty schreef.
Ik denk ook dat over een jaar of 10/15 het echt gek gevonden wordt dat we onze kinderen voorlogen over sinterklaas.

Ik vind dat gelieg dus ook heel gek. En zeker met die pietendiscussie en dat achterlijke sinterklaasjournaal vind ik het een vervelend feest geworden.

Ik vertel mijn kinderen dan ook direct dat het nep is. Ze hebben dus nooit geloofd maar vinden het net zo leuk hoor. Ik moet mijn 4 jarige er regelmatig aan herinneren dat het niet echt is. Die vindt het anders ook veel te spannend.

De paashaas en Peppa Pig is ook duidelijk nep, maar vinden kinderen ook leuk.
Snoesje666 schreef:
12-11-2019 23:08
Het kind van TO lijkt me groot genoeg om ingewijd te worden in Het Grote Geheim dat alleen Grote Kinderen mogen weten en dat ze heel erg geheim moeten houden voor de kleintjes.

Pfff doe normaal.
Goed onze lezen dat er hier meer zijn die niet meedoen aan het Sinterklaas-gelieg.
Want mijn beslissing om mijn dochter van 4 niet te laten geloven, wordt niet door iedereen gewaardeerd.

Nog los van dat ik Sinterklaas een verschrikkelijk feest vind (en dan heb ik het NIET over de bekende discussie), en ik geen zin heb in leugens hierover, is mijn kind al sinds dat ze 1 is panisch bang voor Sinterklaas (in het bijzonder en verkleedde mensen in het algemeen).

Dus toen de vraag kwam hoe oud Sinterklaas is, en vervolgen op mijn antwoord over zijn leeftijd de opmerking dat dat helemaal niet kan, heb ik het haar verteld.

Ze vind het allemaal minder spannend nu. Win-win. En cadeautjes? Ja. Van mij. Niet in haar schoen, maar gewoon volgende week op vakantie. En op 5 december nog iets.

Een 8-jarige - die er duidelijk spanning van heeft - nog laten geloven, mwah dat zou ik niet doen. Wat voor toegevoegde waarde heeft dat?
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je 8 jarige nog volhardend gelooft? Of is een deel van de stress eigenlijk omdat hij twijfelt of dingen niet meer zo goed kan plaatsen, dat niet durft te benoemen omdat hij bang is geen cadeaus te krijgen en daardoor zichzelf overschreeuwt?
8 is volgens mij best een leeftijd waarop je al iets van nieuws en pieten discussie meekrijgt en je jezelf vragen gaat stellen. Als dan iedereen maar heel hard je voor de gek houdt terwijl je denkt dat er iets niet klopt, zou je zomaar heel onrustig kunnen worden.

Overigens heb ik nooit bewust gelogen maar altijd de kinderen zelf laten bedenken hoe het zat. En in hun magische fase was het geloof rotsvast, en verzonnen ze slimme oplossingen voor wat niet klopte, zoals pieten die door de achterdeur kunnen komen. Later snapten ze dat het niet kon en bedachten ze oplossingen over sleutels die opgestuurd werden.
Caro_22 schreef:
12-11-2019 23:58
Ik heb mijn bijna vijfjarige niet verteld dat Sint nep is. Ook niet dat hij echt is trouwens, daar gaat hij gewoon van uit.

Ik heb hem wel verteld dat het Sinterklaas journaal een leuke spannende show is die ze elk jaar doen om het hele feest extra gezellig te maken, maar dat hij uiteindelijk altijd komt en iedereen zijn cadeautjes krijgt.
Zo gaat het hier ook inderdaad. Kinderen kwamen er op een gegeven moment vanzelf wel achter dat Sinterklaas niet meer kon bestaan, er is niet een moment geweest dat we dat verteld hebben. En zelfs toen ze het al wisten, geloofden ze weer direct, als ze hun schoen mochten zetten.

Wij hebben ook nooit aan cadeautjes gedaan (doen we met kerst). Je kunt niet alles sturen als ouder, maar wel het een en ander beperken.

Ik ben ook helemaal niet tegen liegen en leer dat mijn kinderen ook niet. Beter dat ze leren wanneer een leugentje om bestwil gewenst is en wanneer de waarheid. Ik vind het echt raar dat sommige ouders hun kinderen vertellen dat liegen echt niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Het Grote Geheim één van de weinige riten die er nog is, een overgangsfase.

Het wordt niet meer door "de stam" gevierd dat een kind zijn eerste prooi schiet of zijn eigen vuur mag maken.

Op welke leeftijd je die "overgangsfase" plaats laat vinden, kun je als ouder zelf bepalen, of dat nou als peuter of als schoolkind is.

Waarschijnlijk hoort het kind van TO aan alle kanten (vriendjes) dat Sinterklaas niet bestaat, terwijl zijn ouders roepen van wel. Waar moet zijn loyaliteit dan naar uit gaan? Gewoon vertellen, dus.

Mijn zoon vond het heerlijk om Het Grote Geheim te kennen en deed er alles aan om het te bewaren voor het kleine zusje van zijn kameraad. Als hij doorhad dat die moeder en ik erover praatten, dan gebood hij ons om onze mond te houden omdat kleine Sofietje in de buurt was.
:P
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-11-2019 18:33
En die pepernoten en die chocolade staat tegenwoordig ook al eind september in elke supermarkt want ze zouden die ondingen maar eens niet op tijd kwijt raken.
Ik begrijp niet echt waarom dat erg is. Pepernoten zijn toch gewoon heel lekker? Ik ben altijd blij als ze er weer zijn.
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
13-11-2019 06:49
Ik begrijp niet echt waarom dat erg is. Pepernoten zijn toch gewoon heel lekker? Ik ben altijd blij als ze er weer zijn.
Inderdaad, ik koop ze niet. Maar snap ook niet waarom het erg is.
Niemand dwingt je ze in je mandje te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf geloofde met 4 jaar al niet meer in Sinterklaas. Zij toen tegen mijn ouders, Sinterklaas bestaat niet he? En toen hebben ze het gelijk verteld. Ik had nog een jonger broertje en zusje en die geloofde wel. Heerlijk vond ik dat. Ik heb (toen ik iets ouder was) briefjes geschreven, zelf pepernoten in de schoenen gedaan enz. Prachtige tijd. Nu zoon van 3,5 en die gaat het nu allemaal een beetje geloven en interessant vinden. Als hij erom vraagt zal ik niet gaan liegen, maar ga het hem ook niet van tevoren vertellen (zolang de spanning hem niet teveel wordt) baby van 9 maanden weet nog van niets uiteraard 😉
Maandag27 schreef:
13-11-2019 05:16


Overigens heb ik nooit bewust gelogen maar altijd de kinderen zelf laten bedenken hoe het zat. En in hun magische fase was het geloof rotsvast, en verzonnen ze slimme oplossingen voor wat niet klopte, zoals pieten die door de achterdeur kunnen komen. Later snapten ze dat het niet kon en bedachten ze oplossingen over sleutels die opgestuurd werden.

Dat verschilt erg per kind en heeft denk ik ook met je omgeving te maken. Hoe magisch die magische fase is.
Ik was 5 toen ik zag dat de wortel uit de schoen de volgende dag weer in de groentelade lag. Toen was het voor mij duidelijk hoor, ik heb daar nooit een ‘oplossing’ voor verzonnen. Maar ik heb dan ook hele nuchtere ouders en oudere siblings, die ook geen moeite deden om me ‘gelovig’ te houden.

Het schijnt dat ‘geloven’ sowieso in je moet zitten. Is een persoonlijkheidstrek. Of dat nou geloof in sinterklaas of een god is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven