Sinterklaas vieren en financiële ongelijkheid
woensdag 27 november 2019 om 22:44
Ik zit met een klein probleem voor komende pakjesavond. Wij vieren het samen met het gezin van mijn zus. Mijn zus en haar man zitten echter met financiële problemen, waardoor er weinig geld voor cadeautjes voor de kinderen is. Ik vind dit erg lastig, omdat ik voor dochter al een paar cadeau's gekocht had en daarmee al (ver) over het budget heen zit. Zij wil namelijk maximaal 15 euro per kind uitgeven. Mijn man en ik vinden dit erg weinig. Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd. Toch vind ik 15 euro per kind wel erg weinig. Hoe gaan anderen hiermee om?`
donderdag 28 november 2019 om 12:33
in mijn vriendenkring (allemaal boven gemiddelde salarissen) gaan gerust zakken kleding rond hoorCelaena_Aelin schreef: ↑28-11-2019 12:29Die zak kan ook schaamte geven. Negatief zelfbeeld. Het gevoel een slechte ouder te zijn. Of een gevoel van ongelijkwaardigheid tegenover zus.
Geen enkele schaamte
donderdag 28 november 2019 om 12:35
je zegt dus precies hetzelfdeEnvelop schreef: ↑28-11-2019 11:43Wow, wat een kortzichtigheid. Ik ben heel blij dat wij onze kinderen anders opvoeden, natuurlijk willen ze cadeaus maar die zijn echt wel blij met een cadeau van een paar euro en niet perse een heel duur iets. Als jij terugkijkt naar je jeugd, beoordeel je dan hoe goed het was nav wat je gekregen hebt aan spullen?

donderdag 28 november 2019 om 12:42
Oh, ik ben dus een loedermoeder, lees ik.
Als ik iedere keer in geval van een klein vlekje of gaatje of scheurtje een kledingstuk moet vervangen dan kom ik niet toe met mijn inkomen. Twee jonge kinderen die gewoon lekker spelen, verven, kleuren en eten, tja, daar komen vlekken en scheuren van.
Scheuren op de knietjes kun je fixen met een patch er op te strijken. Of een vlekje in een shirt, dat er niet uitgaat in de was, zit verstopt achter de flap van een tuinbroekje.
De berg kleding die we allemaal steeds weggooien is al groot genoeg. En met twee meisjes schuif ik zo'n kledingstuk ook nog eens schaamteloos door naar de jongste.

Scheuren op de knietjes kun je fixen met een patch er op te strijken. Of een vlekje in een shirt, dat er niet uitgaat in de was, zit verstopt achter de flap van een tuinbroekje.
De berg kleding die we allemaal steeds weggooien is al groot genoeg. En met twee meisjes schuif ik zo'n kledingstuk ook nog eens schaamteloos door naar de jongste.

donderdag 28 november 2019 om 12:44
Ik zou het graag willen, maar helaas geen bekenden in mijn omgeving die een meisje heeft aan wie ik meteen kan doorschuiven. Een zak krijgen lijkt me ook wel leuk maar ook daarin heb ik geen geluk.
Scheelt gelukkig wel dat ik 2 meisjes heb dus ik schuif zelf door.

donderdag 28 november 2019 om 12:56
Krijgdekleertjes.nl ! Kleertjes ruilen!laatbloeiertje schreef: ↑28-11-2019 12:44Ik zou het graag willen, maar helaas geen bekenden in mijn omgeving die een meisje heeft aan wie ik meteen kan doorschuiven. Een zak krijgen lijkt me ook wel leuk maar ook daarin heb ik geen geluk.
Scheelt gelukkig wel dat ik 2 meisjes heb dus ik schuif zelf door.![]()
donderdag 28 november 2019 om 13:04
Ik had niet door dat salinarosseno niet goed had gelezen en dacht dat er helemaal geen cadeaus waren. Mijn punt is dat €15,- meer dan zat is en dat het belachelijk is dat je een kind tekort zou doen wanneer je geen duurder cadeau koopt.
Ben ook erg benieuwd hoe erg het is met die versleten kleding, ik verwacht dat TO er een andere standaard op nahoudt dan zus maar zolang TO niet meer komt reageren zullen we dat niet weten.
donderdag 28 november 2019 om 14:15
Ik zou niet de gezamenlijke Sinterklaasviering daarvoor afzeggen of tijdens die avond zelf duurdere cadeaus geven, maar ik vind het ook niet per se gek als je het een extra keer doet met je eigen gezin. Of anders die grotere cadeaus onder de boom.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 28 november 2019 om 14:22
Het is inderdaad niets om je voor te schamen! Wel kan ik me voorstellen dat die kleren beter van kwaliteit zijn, want mensen met goede salarissen kunnen nu eenmaal eerder kwalitatief betere spullen kopen. Als kind droeg ik ook altijd kleding ‘uit de zak’. Mooi spul hoor, maar wel een stuk truttiger dan me lief was, dankzij de smaak van mijn tantes/nichtjes
donderdag 28 november 2019 om 14:30
Het zal best aan mij liggen hoor, maar als je het samen viert koop je toch niet alleen voor je eigen kind(eren) cadeaus? Ik vier het ook met het gezin van mijn zus (en de rest vd familie, maar alleen ik en zus hebben kinderen). Geen budget afgesproken maar wel dat de kinderen ongeveer evenveel cadeaus krijgen. Nu gaat het bij ons om 2 peuters en 2 babies, de babies krijgen toch nog niks mee en de peuters weten niet wat iets kost en het komt ook echt niet precies uit, maar het zou echt nog geen seconde in mij op komen om voor mijn eigen kinderen veel duurdere cadeaus te kopen dan voor mijn neefje en nichtje.
donderdag 28 november 2019 om 14:41
Maar dan hou je hetzelfde probleem, want dan zouden de zus van TO en haar man dus ook dingen voor haar kinderen kopen, dat kunnen ze niet betalen, dus dat is geen optie, en als TO voor alle kinderen cadeautjes koopt en zus van TO alleen voor die van haarzelf dan komt het op hetzelfde neer als wat TO heeft voorgesteld aan haar zus en dat wil haar zus dus niet.
Don't waste your time on jealousy,
donderdag 28 november 2019 om 15:02
Tuurlijk niet. Stel zus heeft €30 budget, dan kan ze €15 per eigen kind uitgeven of €10 per kind. Blijft hetzelfde.Susan schreef: ↑28-11-2019 14:41Maar dan hou je hetzelfde probleem, want dan zouden de zus van TO en haar man dus ook dingen voor haar kinderen kopen, dat kunnen ze niet betalen, dus dat is geen optie, en als TO voor alle kinderen cadeautjes koopt en zus van TO alleen voor die van haarzelf dan komt het op hetzelfde neer als wat TO heeft voorgesteld aan haar zus en dat wil haar zus dus niet.
En nu ligt de nadruk al op het ongelijke budget wat zus van TO een minderwaardig gevoel kan geven, maar als de afspraak is dat beide zussen voor alle kinderen iets kopen en hun eigen budget bepalen niet.
donderdag 28 november 2019 om 15:09
Hier kopen wij gewoon de cadeaus voor de eigen kinderen. Dus ik koop de cadeaus voor mijn kinderen en mijn zus koopt de cadeaus voor haar kinderen. Volgens mij doet TO dat ook zo. En dan spreken we dus af voor welk bedrag en hoeveel cadeaus. Dat niet mijn dochter 6 cadeaus krijgt en nichtje 3. Ook al zou dat om hetzelfde bedrag gaan, dan nog letten kinderen denk ik eerder op HOEVEEL cadeautjes iedereen krijgt. Dat is makkelijker te vergelijken dan de prijzen.CHL schreef: ↑28-11-2019 14:30Het zal best aan mij liggen hoor, maar als je het samen viert koop je toch niet alleen voor je eigen kind(eren) cadeaus? Ik vier het ook met het gezin van mijn zus (en de rest vd familie, maar alleen ik en zus hebben kinderen). Geen budget afgesproken maar wel dat de kinderen ongeveer evenveel cadeaus krijgen. Nu gaat het bij ons om 2 peuters en 2 babies, de babies krijgen toch nog niks mee en de peuters weten niet wat iets kost en het komt ook echt niet precies uit, maar het zou echt nog geen seconde in mij op komen om voor mijn eigen kinderen veel duurdere cadeaus te kopen dan voor mijn neefje en nichtje.

donderdag 28 november 2019 om 15:17
Wij waren met best een aantal kinderen. Thuismoeder en vader die normaal salaris had. Wij kregen per kind 10,- aan kado's. Wij genoten ontzettend van deze avonden als kind. We wisten dat mijn ouders het niet rijk hadden en waren dankbaar dat wij kadootjes kregen.Envelop schreef: ↑28-11-2019 11:43Wow, wat een kortzichtigheid. Ik ben heel blij dat wij onze kinderen anders opvoeden, natuurlijk willen ze cadeaus maar die zijn echt wel blij met een cadeau van een paar euro en niet perse een heel duur iets. Als jij terugkijkt naar je jeugd, beoordeel je dan hoe goed het was nav wat je gekregen hebt aan spullen?
Wat ik altijd moeilijk vond dat ik nooit een kwartje kreeg voor een snoepje of geld om een broodje kroket te halen, terwijl elke klasgenoot dat wel eens kreeg. Maar door dit alles ben ik niet materialistisch en dankbaar voor de kleine dingen. Ik word niet gelukkig van een grote auto. Ik had het als kind erg gevonden als andere kado's gingen kopen voor ons, omdat mijn ouders dat niet konden. Dit omdat ouders hun uiterste best deden en hun eigen behoeften aan de kant zetten voor een leuke avond voor ons (sparen, zij een avondje minder uit, etc).
donderdag 28 november 2019 om 17:56
Bedankt voor alle reacties. Ik kan nu pas reageren, omdat ik net klaar ben met werken. Bij zus zijn echt financiële problemen. Man en zij werken niet en moeten rondkomen van een bijstanduitkering. Ik heb lang nagedacht en net met zus gesproken. Daar kwam uit naar voren dat ze het vooral vervelend vindt dat ze haar kinderen zelf niet meer cadeaus kan geven. We zijn nu tot een mooie oplossing gekomen vind ik zelf. Alle volwassenen krijgen een bon voor de h&m om daarna samen met de kinderen een leuke middag met elkaar in de stad te hebben. Die bonnen betalen man en ik dan. Ik denk dat dit wel een goede oplossing is en mijn zusje kon zich hier ook in vinden. Dan hebben we gelijk weer een gezellige middag met z'n allen. Verder houden we het bedrag van 15 euro per kind aan.
donderdag 28 november 2019 om 18:19
Oeps, die discussie had ik hier ook thuis met mijn man.NYC schreef: ↑28-11-2019 11:05Ik vermoed dat dit niet gebeurd is maar is inderdaad wel aan te raden voor volgend jaar. Zelfs binnen ons eigen gezin wil ik hier volgend jaar "afspraken" over want mijn vrouw heeft ook alvast kado's van te voren gekocht (sommigen al maanden geleden) terwijl wij het nooit over een budget hebben gehad. En ondanks dat we het voornamelijk hier thuis vieren ik daar volgend jaar toch ook iets over te zeggen wil hebben. Laat staan idd als je het buiten je gezin viert.

Niet dat t bedrag / budget hier echt t probleem was, maar meer dat hij ook mee wilde uitzoeken. (Alleen doet hij dat in de praktijk dus niet of pas op t laatste moment, terwijl ik de afgelopen maanden ook al leuke aanbiedingen bij o.a. Kruidvat enzo heb meegenomen.

donderdag 28 november 2019 om 18:22
Leuke reactie!!esther766 schreef: ↑27-11-2019 22:51Oei, ik schrik van de suggesties om niet samen te vieren..! Natuurlijk wel samen vieren, harstikke gezellig juist. En dit maakt je misschien wel juist creatief: struin op marktplaats of bij de kringloop, knutsel een surprise. Laat je een beetje uitdagen, wie weet wat het oplevert.
Het lijkt mij wel een mooie uitdaging. En je kunt natuurlijk altijd nog een extra avond vieren, of met kerst kadootjes geven. Maar kijk eerst eens wat je kunt met die 15 euro. En vraag je zus om tips?
donderdag 28 november 2019 om 18:25
Fijn dat jullie een oplossing gevonden hebben!Rozentuin234 schreef: ↑28-11-2019 17:56Bedankt voor alle reacties. Ik kan nu pas reageren, omdat ik net klaar ben met werken. Bij zus zijn echt financiële problemen. Man en zij werken niet en moeten rondkomen van een bijstanduitkering. Ik heb lang nagedacht en net met zus gesproken. Daar kwam uit naar voren dat ze het vooral vervelend vindt dat ze haar kinderen zelf niet meer cadeaus kan geven. We zijn nu tot een mooie oplossing gekomen vind ik zelf. Alle volwassenen krijgen een bon voor de h&m om daarna samen met de kinderen een leuke middag met elkaar in de stad te hebben. Die bonnen betalen man en ik dan. Ik denk dat dit wel een goede oplossing is en mijn zusje kon zich hier ook in vinden. Dan hebben we gelijk weer een gezellige middag met z'n allen. Verder houden we het bedrag van 15 euro per kind aan.
donderdag 28 november 2019 om 19:03
Klinkt als een mooie oplossing!Rozentuin234 schreef: ↑28-11-2019 17:56Bedankt voor alle reacties. Ik kan nu pas reageren, omdat ik net klaar ben met werken. Bij zus zijn echt financiële problemen. Man en zij werken niet en moeten rondkomen van een bijstanduitkering. Ik heb lang nagedacht en net met zus gesproken. Daar kwam uit naar voren dat ze het vooral vervelend vindt dat ze haar kinderen zelf niet meer cadeaus kan geven. We zijn nu tot een mooie oplossing gekomen vind ik zelf. Alle volwassenen krijgen een bon voor de h&m om daarna samen met de kinderen een leuke middag met elkaar in de stad te hebben. Die bonnen betalen man en ik dan. Ik denk dat dit wel een goede oplossing is en mijn zusje kon zich hier ook in vinden. Dan hebben we gelijk weer een gezellige middag met z'n allen. Verder houden we het bedrag van 15 euro per kind aan.
donderdag 28 november 2019 om 19:04
[quote=laatbloeiertje post_id=30674200 time=1574941325 user_id=159082]
Als ik iedere keer in geval van een klein vlekje of gaatje of scheurtje een kledingstuk moet vervangen dan kom ik niet toe met mijn inkomen. Twee jonge kinderen die gewoon lekker spelen, verven, kleuren en eten, tja, daar komen vlekken en scheuren van.
Scheuren op de knietjes kun je fixen met een patch er op te strijken.
Ik koop jeans van 40 euro met gaten en scheuren er al in hartstikke hip

Scheuren op de knietjes kun je fixen met een patch er op te strijken.
Ik koop jeans van 40 euro met gaten en scheuren er al in hartstikke hip

donderdag 28 november 2019 om 19:35
Wat fijn ook dat je samen met zus tot een mooie oplossing bent gekomenRozentuin234 schreef: ↑28-11-2019 17:56Bedankt voor alle reacties. Ik kan nu pas reageren, omdat ik net klaar ben met werken. Bij zus zijn echt financiële problemen. Man en zij werken niet en moeten rondkomen van een bijstanduitkering. Ik heb lang nagedacht en net met zus gesproken. Daar kwam uit naar voren dat ze het vooral vervelend vindt dat ze haar kinderen zelf niet meer cadeaus kan geven. We zijn nu tot een mooie oplossing gekomen vind ik zelf. Alle volwassenen krijgen een bon voor de h&m om daarna samen met de kinderen een leuke middag met elkaar in de stad te hebben. Die bonnen betalen man en ik dan. Ik denk dat dit wel een goede oplossing is en mijn zusje kon zich hier ook in vinden. Dan hebben we gelijk weer een gezellige middag met z'n allen. Verder houden we het bedrag van 15 euro per kind aan.

donderdag 28 november 2019 om 21:30
Ik doe het wel (en ook op tijd) en wil ook altijd nog iets geven wat de kinderen zelf op het verlanglijstje zetten (wel zo leuk toch?) Maar mijn vrouw had én al heel veel én ook nog eens hele dure dingen gekocht.happyapple schreef: ↑28-11-2019 18:19Oeps, die discussie had ik hier ook thuis met mijn man.![]()
Niet dat t bedrag / budget hier echt t probleem was, maar meer dat hij ook mee wilde uitzoeken. (Alleen doet hij dat in de praktijk dus niet of pas op t laatste moment, terwijl ik de afgelopen maanden ook al leuke aanbiedingen bij o.a. Kruidvat enzo heb meegenomen.
Terwijl de jongste bijv echt superleuke en schattige betaalbare dingen heeft gevraagd en we het budget/de kadootjes van de oudste daar op hadden kunnen aanpassen als we éventjes gewacht hadden...