smoesjes gevraagd

22-12-2008 08:43 70 berichten
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik hebben besloten om vanaf volgend jaar (1 jan 2009 dus!) te gaan proberen zwanger te worden. Spannend en heeel leuk!!!!

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met alcohol. Drink je helemaal niet of als je bv ongesteld bent geworden wel een glaasje? En verder wil ik eigenlijk niet dat iedereen meteen weet dat ik probeer zwanger te worden, hebben jullie nog goede tips hoe je niet (alcohol) drinkt zonder dat dat erg opvalt.

groetjes Sunflower
Alle reacties Link kopieren
Sunflower, ik zou zeggen, drink gewoon nog een gezellig borreltje en als het zover is, laat je de fles gewoon lekker staan. Proost, op een mooi en vruchtbaar nieuwjaar voor jullie
Dankjewel Intiem!!!
quote:intiem schreef op 22 december 2008 @ 14:16:

[...]

Haha, mooi stuk! De gezondheidsraad amehoela kletst maar wat. Nogmaals, gebruik je eigen hersens! En laat je niet zo sturen door wat men claimt te hebben onderzocht. Want onderzoekje hier of daar, tis mij al bij mijn studie duidelijk geworden dat je zowat alles wel kunt bewijzen mits je het handig aanpakt. Elke janlul merkt het effect van alcohol op zijn/haar hersens, dus ik vind de standaard consumptie van 1 glas per dag absurd hoog (ben je dan niet al beginnend alcoholist??). Maar om ouders to be de stuipen op het lijf te jagen door angst en paniek te zaaien om af en toe een druppie, kom nou zeg

Hmmmm... dat is wel erg kort door de bocht hoor, Intiem. De Gezondheidsraad is in het rapport zelf heel eerlijk over de bevindingen. Omdat ze niet weten vanaf welke hoeveelheid alcohol schadelijk wordt, maar omdat het schadelijker bleek dan daarvoor werd aangenomen, werd de grens getrokken bij géén inname. Net zoals je tijdens je zwangerschap ook beter geen cocaïne, wiet, etc. kunt gebruiken. Alcohol is nog altijd gewoon een harddrug, ondanks dat het gebruik ervan sociaal geaccepteerder is dan dat van cocaïne of heroïne.

Ik heb overigens voor mijn zwangerschap ook (nou ja, ook: ik ben geheelonthouder uit principe, omdat ik dus niet achter het gebruik van alcohol als "legitiem" genotsmiddel kan staan) mijn koffiegebruik geminderd. Uit onderzoek is een verband gebleken tussen grote caffeïneinname en een verhoogde kans op miskramen. Omdat ik er alles aan gedaan wilde hebben om mijn zwangerschap te doen slagen, heb ik mijn koffieinname beperkt tot 1 kopje per dag en vanaf het moment dat ik zwanger was heb ik de eerste 3 maanden alleen caffeïnevrije koffie en thee gedronken.

Voor zwangere vrouwen wordt op dit moment een caffeïneinname van meer dan ik meen 4 consumpties caffeïnehoudende drank afgeraden. Omdat bij mij die zwangerschap wellicht mijn enige kans was om een kind te kunnen krijgen, ben ik daar extra zuinig op geweest.

Je kunt ook met je eigen gezonde boerenverstand bedenken dat genotsmiddelen in combinatie met de aanleg van een nieuw leven gewoon géén goed idee is. Ook niet als dat nieuwe leven nog in het (overigens zeer belangrijke!) stadium van celdeling van één naar twee, vier, etc. cellen zit.

Dat "gebruik je eigen hersens" werkt twee kanten op. Waarom zou je het alleen willen inzetten ter verdediging van je eigen onverstandige gedrag?
Onder het mom goede voornemens??? Ik wil minder drinken zoiets? En je kan twee weken nadat je ongesteld bent en als je ongesteld bent gewoon drinken etc. De laatste twee weken van je periode een beetje opletten.

Succes!!
Ik denk dat mensen die normaal verstand hebben genoeg hebben aan het gebruiken van hun eigen hersens om gezond en normaal te leven.Oók als er (nog) geen baby op komst is Qwertu. Dat geldt dus inderdaad niet alleen voor alcohol, maar net zo goed voor andere (voedings)middelen. Ik vind dat mensen/vrouwen hier op het forum zo snel paniekerig kunnen doen en zelfs veroordelend als je net even niet zo mega strikt van de regeltjes ben, dat bedoel ik meer. Terwijl ik van mening ben dat de meeste vrouwen echt wel goed in staat (zouden moeten) zijn om juiste keuzes te maken. Verstand voor gezondheidsraad en niet andersom zeg maar.
nou, toen een vriendin van ons groepje 'opeens' spa rood dronk ipv biertje...wisten we het gelijk!!!!! dus dat het anderen niet opvalt....ben ik niet met jullie eens....
quote:rammetje79 schreef op 22 december 2008 @ 09:03:

En ik ben ook pas gestopt met alcohol toen ik zwanger was.

Ik kwam erachter toen ik al 5 wkn zwanger was (hele onregelmatige cyclus) en toen had ik ook nog gedronken in die 5 wkn. Mn kindje heeft er niks van overgehouden.Hier precies dezelfde ervaring. Ik was niet gepland zwanger en heb de eerste 5 weken gewoon alcohol gedronken. (zelfs 2x flink aangeschoten) en er ligt hier een kerngezonde 8-ponder in de wieg! Ik zou als je dat wil gewoon een glaasje drinken en anders kan je idd zeggen dat je niet fit bent ofzo. Ik vind het goede voornemen excuus ook wel een goede (een alcohol vrij jaar!).
Ik ben in de vakantie zwanger geraakt terwijl we iedere avond een fles prosecco opdronken met z'n tweetjes (soms twee)...

Dat het het lastiger zou maken om zwanger te raken dat wist ik niet eens.

We wilden het wel heel graag, maar waren er niet zo bewust mee bezig.

Ik denk wel dat je hier al heel veel tips hebt gehad waar je wat mee kan. Niet kunnen drinken omdat je moet rijden is natuurlijk altijd een goede!
Heb niet alles even goed gelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel. Maar ik vind het verhaal " er is geen navelstreng en dus geen bloedband" altijd té vaag. Want dat bevruchte eitje zit niet gewoon in jouw lichaam? Dat zit in een of ander glazen bolletje en heeft nul verbinding met jouw bloed?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
supersmollie, het vruchtje heeft voor de aanleg van placenta volgens mij inderdaad geen bloedband met het lichaam van de moeder. Er zit vlak na de bevruchting een soort dooier om het vruchtje heen, waar het de eerste voedingsstoffen uithaalt. Daarmee redt het vruchtje het totdat er een uitwisseling plaatsvindt met de moeder.
Intiem, hoe zit het voor en tijdens de bevruchting dan?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Tja, ben geen biologiejuf, maar bij de vrouw zijn de eicellen al aanwezig vanaf geboorte (of beter, voor geboorte al). Dat genetische materiaal zit daar al vast, hoewel het misschien nog wel kan beschadigen door toxische stoffen tijdens het opgroeien van het meisje/de vrouw. Aangezien cellen nl. gevoed worden door het menselijk lichaam, dus ook de eicellen. Daar waar toxische stoffen door het lichaam getransporteerd worden, zal het de eicellen vast niet overslaan. Zoiets. Dus gezond leven is natuurlijk altijd beter.

Bij een man hebben toxische stoffen overigens wel invloed bij de zaaddeling, aangezien die constant opnieuw aangemaakt worden. Die genetische dragers liggen dus nog niet vast.

Dus denk dat de gezondheid van de vrucht voor/tijdens de bevruchting meer gegarandeert wordt door een algehele gezondheid van beide ouders, dan van wat je inneemt rond die periode.

Maar heehee, is hier geen vlos in de zaal of wél een biojuf die daar haar licht op kan laten schijnen??

Blumke, je wordt gezocht : )
quote:intiem schreef op 22 december 2008 @ 20:20:

supersmollie, het vruchtje heeft voor de aanleg van placenta volgens mij inderdaad geen bloedband met het lichaam van de moeder. Er zit vlak na de bevruchting een soort dooier om het vruchtje heen, waar het de eerste voedingsstoffen uithaalt. Daarmee redt het vruchtje het totdat er een uitwisseling plaatsvindt met de moeder.

En die dooier zak is zomaar uit het niets ontstaan?

Alles wat er in die paar cellen zit die je toekomstige kind groot is kort na de bevruchting, is afkomstig uit jouw lijf - het moet tenslotte ergens vandaan komen. Als er in jouw lijf toevallig op het verkeerde moment net alcohol zit, lijkt het me heel waarschijnlijk dat dat invloed kan hebben.

quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 12:41:

[...]

Ik was bij Juna ongepland zwanger. De weken daarvoor was ik enorm uitgeweest, flink gezopen, de avond voordat ik een positieve test had (had echt geen benul dat ik zwanger zou kunnen zijn) was ik nog uitgeweest en had ik flink wat gedronken.

Dus ik was redelijk in paniek toen ik zwanger bleek te zijn. Heb huisarts, gyn én VK gevraagd of het kwaad kon, en ik kreeg van allemaal hetzelfde antwoord, namelijk dat er in de eerste weken nog niet zoveel schade aangericht kan worden.Helemaal in het begin is de vrucht nog zo kwetsbaar, dat het in elk geval bij andere schadelijke factoren (hoe het precies zit met alcohol weet ik niet) bijna altijd "alles of niets" is: of er treedt een miskraam op, of het gaat gewoon goed. Er kan dus best op allerlei manieren heel veel schade aangericht worden, maar de kans dat je een levend kind met afwijkingen krijgt door iets wat in de beginfase gebeurd is, is waarschijnlijk niet groot.
Volgens mij heb je het bij het goeie eind Miffy. Maar er wordt natuurlijk niet zo veel onderzoek gedaan naar/er is niet zoveel bekend over die fase van het bevruchtingsproces, omdat je dan nog ongemerkt een 'miskraam' = mislukte bevruchting krijgt.

Ik heb vaker gehoord dat verloskundigen e.d. zwangeren geruststellen dat hun drankgebruik toen ze nog niet wisten dat ze zwanger waren niet veel kwaad kan. Maar ik heb ook gehoord dat alcohol juist in de vroege fase (aanleg van organen etc) het meeste kwaad kan. En dat ze gewoon in het algemeen als policy hebben: geruststellen, om stress te vermijden. Er is dan toch niks meer aan te doen, tob er maar niet meer over als het eenmaal gebeurd is. Maar dat is heel iets anders dan die info meenemen bij een bewuste poging zwanger te worden: het kan geen kwaad, heeft de vk zelf gezegd. Volgens mij zit daar een heel groot schemergebied tussen.
Nou ja, het lijkt me duidelijk dat je beter niet kunt drinken als je zwanger wilt worden. Maar dat leg ik eerlijk gezegd meteen naast me neer. Er zijn wel meer dingen die je beter niet kunt doen. Ik ben voor mezelf bereid om dat risico te nemen eerlijk gezegd.

En wat Miffy zegt over alles of niets, dat is waarschijnlijk waar. Maar je moet het ook niet erger maken dan het is. De kans dat een gezond embryo zo beschadigd wordt door gedrag van de moeder was volgens mijn gyn niet zo groot. Mocht zoiets wel een miskraam veroorzaken dan was de kans groot dat er tóch al iets niet helemaal goed was, en was nooit met zekerheid te zeggen dat je niet ook een miskraam had gekregen als je niet gedronken had.

Ik vind het te ver gaan om als zwangere louter te leven op vitamientjes en foliumzuur, niet meer te sporten (want je zou eens kunnen vallen), enorm op je voeding te letten, enzovoorts. Ik doe gewoon wat ik altijd doe, en dat blijf ik ook doen als ik zwanger ben, met uitzondering van dingen als drinken en roken tijdens de zwangerschap.
De eerste delingen en het vervoer naar de baarmoeder

Een paar uur na de versmelting tussen beide kernen vinden de eerste delingen plaats. De cellen worden niet groter. Deze delingen worden klievingdelingen genoemd. Na de eerste deling heeft de eicel twee cellen.

De spieren van de eileider trekken zich nu en dan samen en dankzij miljoenen trilhaartjes op het slijmvlies van de eileider wordt de eicel langzaam in de richting van de baarmoeder gevoerd. Om de twaalf tot vijftien uur vindt een deling van de cellen plaats. Het vervoer per eileider is de meest kritieke tijd voor het klompje cellen. Er zijn talloze inhammen in het slijmvlies waarin het klompje cellen gemakkelijk kan blijven steken. Normaal zijn de eicel en het slijmvlies in de eileider niet in contact met elkaar maar tijdens het vervoer van de bevruchte eicel zorgt het slijmvlies ervoor dat er veel stoffen naar de eicel stromen om zo te zorgen voor een stabiel milieu waar de eicel goed in kan gedijen.

Bij de overgang van het brede naar het smalle gedeelte van de eileider bevindt zich een versperring in de vorm van een kringspier. De eicel kan niet door deze kringspier heen. Door de productie van progesteron ontspant de kringspier zich en kan de tocht verder gaan. Het vervolg van de tocht door het smalle gedeelte van de eileider duurt een aantal uur. De ruimte is in dit gedeelte zo nauw dat de eicel zich door de slijmvliesbanen moet dringen, waarbij de kans op blijven steken zeer groot is.

Als het klompje cellen de baarmoeder heeft bereikt bestaat het uit zo’n 100 cellen. Dit klompje cellen wordt het blastocyste genoemd.

De blastocyste moet nu gaan zorgen dat het een plaats vindt in het baarmoederslijmvlies om zich in te nestelen. En dat het zijn aanwezigheid kenbaar maakt aan de vrouw. In de baarmoeder is veel plaats, en de cel kan flink in grote toenemen.

-------------------------------------------------

Innesteling

De bevruchte eicel glijdt de baarmoeder binnen, en gaat opzoek naar een plaatsje om zich te nestelen. Het baarmoeder slijmvlies is onder invloed van hormonen dikker geworden.

De blastocyste zoekt zijn weg over het slijmvlies van de baarmoeder. De schaal die nog aanwezig is, de zona pellucida, verhindert dat de blastocyste direct kan innestelen. Het ontdoet zich daarom van de schaal. De blastocyste is nu groter dan de schaal en kan zich vrij gaan uitdijen, om zich vervolgens in te nestelen in het baarmoeder slijmvlies.

De cellen in de blastocyste beginnen zich nu ook te differentiëren. De buitenste laag cellen, het trofoblast, de bovenste helft is het embryo in wording, de kiemschijf en de onderste helft vormt de toekomstige moederkoek oftewel de placenta. De hechtsteel vormt de verbinding tussen trofoblast en kiemschijf, en maakt transport van stoffen mogelijk.

Het trofoblast heeft kleine uitsteeksels van suikermoleculen gevormd, vili. Deze komen overeen met de structuur van het baarmoederslijmvlies. Zo kan het blastocyste zich goed vastzetten in het slijmvlies, wat van belang is voor een goed transport van stoffen. De vili zorgen namelijk voor opname van zuurstof uit de bloedvaten van de baarmoederwant en afgifte van koolstofdioxide en andere afvalstoffen aan het bloed van de vrouw.

Als de blastocyste net ingenesteld is, treden er veel reacties op om ervoor te zorgen dat het blastocyste zo goed mogelijk beschermd is en in ideaal milieu verkeerd. De blastocyste staat een stof af dat zijn aanwezigheid kenbaar maakt.

Het baarmoederslijmvlies wordt dikker en de baarmoedermond wordt afgesloten door een slijmprop. De spieren in de baarmoederwand worden zachter en elastischer. Ook de hormoon huishouding van de vrouw moet worden aangepast. Vanuit de eierstok, komt het hormoon progesteron vrij. Deze geeft een signaal af naar de hypofyse, zodat er geen menstruatie meer plaats vindt.

Ook het immuunsysteem van de vrouw wordt onderhanden genomen. de algehele weerstand van de vrouw neemt af. Het zou anders de ingenestelde blastocyste kunnen zien als indringer, omdat het bestaat uit vreemde eiwitten. Dit wordt voorkomen doordat cellen in het blastocyste chemische stoffen produceren die de afweer in de baarmoeder verzwakken.

-----------------------------------------------

4 weken

Het embryo is flink gegroeid en is nu zo’n 6 mm lang.

Het heeft zichtbaar de vorm van een “oerbeestje”. De hersenen ontwikkelen zich flink en ook de ruggengraat is bezig zijn oorspronkelijke vorm aan te nemen. De staart van het oerdiertje bevat beginselen van de toekomstige wervels. Na een paar dagen trekt de kolom zich omhoog en verdwijnt de staart.

Het hart, dat er nu uitziet als een balletje vlak onder het hoofd, maar in werkelijk een u-vorm heeft, begint te pompen en pompt bloed naar de lever en de lichaamsslagader. Het slaat ongeveer 60x per minuut.

Het hoofd begint zich nu ook te ontwikkelen. Het is niet groter dan een speldenknop, maar de mond, ogen, oren en hersenen zijn al in aanleg aanwezig.

De kieuwbogen ontwikkelen zich tot kaken en gedeelten van het gezicht zoals wangen en de hals.

Het embryo ontvangt stoffen van de dooierzak die voor de aanmaak van bloedcellen zorgen. De navelstreng maakt contact met de placenta. Hierna kan uitwisseling van voedingsstoffen en afvalstoffen tussen de moeder en het embryo opgang komen.

gevonden op

het menselijk embryo
Gewoon een glaasje alcohol drinken voordat je zwanger ben zou ik niet over nadenken, gewoon ervan genieten. Ik was vorig jaar ongepland zwanger geworden. Toen ik ongeveer 4 weken zwanger was, was ik heel zwaar wezen doorzakken met vriendinnen (andere woorden: ik was stomdronken). Een week later bleek ik dus onverwachts zwanger te zijn. Ik in paniek natuurlijk, vanwege de alcohol. Mijn huisarts zei dat de embryo op deze leeftijd (4 weken) het een keer kan hebben en kans op schade zal te verwaarlozen zijn. Dat klopte, want ik heb een kerngezonde dochtertje van 3 maanden nu.

Echter heb ik tijdens mijn verder zwangerschap geen druppel meer gedronken. En tijdens de eerste 3 maanden de smoes gebruikt: "ik was 3 maanden geleden zo zwaar dronken geweest....ik hoef even geen alcohol meer de komende tijd". Meeste mensen moeten erom lachen en zoeken er niets achter. Ik zou dan ook niemand vertellen dat je probeert zwanger te worden, want dan wordt je in de gaten gehouden ;).
Ik zat hier gisteren nog eens over te denken, en ik vind het eigenlijk raar dat mensen een reden moeten geven om geen alcohol te drinken. Als ik uitga en ik zit aan de cola komen daar écht geen vragen over (ja, toen ik 18 was misschien). Je let toch zelf ook niet op wat een ander drinkt? Ik tenminste niet.
Ik zat hier gisteren nog eens over te denken, en ik vind het eigenlijk raar dat mensen een reden moeten geven om geen alcohol te drinken. Als ik uitga en ik zit aan de cola komen daar écht geen vragen over (ja, toen ik 18 was misschien). Je let toch zelf ook niet op wat een ander drinkt? Ik tenminste niet.
Aankondigen dat je nieuwe voornemen van 2009 is om geen alcohol meer te drinken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven