speen de deur uit....hoe??
dinsdag 7 december 2010 om 16:51
Mijn zoontje is vorige maand 2 geworden. Hij gebruikt nog steeds een speen, alleen tijdens het slapen.
z'n tandjes vertonen steeds meer een overbeet. Tijd om de speen af te bouwen vind ik.
Maar hoe doen we dat? Ofwel hoe hebben jullie dat gedaan (bij net 2 jaar?)
eigenlijk vind ik het ook wel zielig omdat het zon troost en comfort speentje is. gelukkig heeft ie ook een knuffel die dezelfde functie heeft, dus dan verdwijnt niet alles meteen
z'n tandjes vertonen steeds meer een overbeet. Tijd om de speen af te bouwen vind ik.
Maar hoe doen we dat? Ofwel hoe hebben jullie dat gedaan (bij net 2 jaar?)
eigenlijk vind ik het ook wel zielig omdat het zon troost en comfort speentje is. gelukkig heeft ie ook een knuffel die dezelfde functie heeft, dus dan verdwijnt niet alles meteen
dinsdag 7 december 2010 om 16:55
Die had je met Sinterklaas mee moeten geven ( ruilen voor een cadeautje), maar ja... dat is achteraf.
Mijn oudste zoon vond het zelf op een gegeven moment niet lekker meer en spuugde hem uit (14 maanden).
Bij de tweede heb ik bij terugkomst van vakantie (hij moest toch weer wennen aan het thuisritme) de speen niet meer gegeven bij de middagdutjes en 's avonds gaf ik hem een speen met het puntje eraf geknipt, waardoor hij niet meer vacuüm zuigt, en niet meer zo aantrekkelijk is. Na twee avonden een keer zonder geprobeerd, en hij pikte het. Heerlijk, zonder speen. Er niet meer aan hoeven denken het ding mee te nemen.
Je moet wel vasthoudend zijn en het ingeslagen pad blijven volgen. Niet meer toegeven. Hij valt uiteindelijk ook zonder speen in slaap. Veel sterkte!
Mijn oudste zoon vond het zelf op een gegeven moment niet lekker meer en spuugde hem uit (14 maanden).
Bij de tweede heb ik bij terugkomst van vakantie (hij moest toch weer wennen aan het thuisritme) de speen niet meer gegeven bij de middagdutjes en 's avonds gaf ik hem een speen met het puntje eraf geknipt, waardoor hij niet meer vacuüm zuigt, en niet meer zo aantrekkelijk is. Na twee avonden een keer zonder geprobeerd, en hij pikte het. Heerlijk, zonder speen. Er niet meer aan hoeven denken het ding mee te nemen.
Je moet wel vasthoudend zijn en het ingeslagen pad blijven volgen. Niet meer toegeven. Hij valt uiteindelijk ook zonder speen in slaap. Veel sterkte!
Home is where your wifi connects automatically.
dinsdag 7 december 2010 om 16:58
Wat is dan een goed moment om er mee te stoppen? Dochter is hier 11 maand en (helaas?) speenfanaat. Maar als ik haar geen speen gaf ging ze duim zuigen en dat lijkt me nog moeillijker af te leren.
Ze krijgt hem wel alleen voor het slapen, maar ik wil niet dat ze zo'n speenkind wordt (of eigenlijk is ze dat al, maar ik zou graag zien dat dat niet zo lang zo blijft).
Ze krijgt hem wel alleen voor het slapen, maar ik wil niet dat ze zo'n speenkind wordt (of eigenlijk is ze dat al, maar ik zou graag zien dat dat niet zo lang zo blijft).
dinsdag 7 december 2010 om 17:01
Ze zeggen dat rond een jaar de beste tijd is. Als je langer laat tutten, wennen ze er echt aan en hebben ze er ook besef van. Het schijnt dat rond de 8/9 maanden de zuigbehoefte echt afneemt. Mijn jongste was overigens bijna 16 maanden. Ik vond het wel makkelijk dat hij op vakantie tijdens de autorit nog wel zijn speen kon krijgen.
Home is where your wifi connects automatically.
dinsdag 7 december 2010 om 17:04
quote:germanwings schreef op 07 december 2010 @ 16:58:
Wat is dan een goed moment om er mee te stoppen? Dochter is hier 11 maand en (helaas?) speenfanaat. Maar als ik haar geen speen gaf ging ze duim zuigen en dat lijkt me nog moeillijker af te leren.
Ze krijgt hem wel alleen voor het slapen, maar ik wil niet dat ze zo'n speenkind wordt (of eigenlijk is ze dat al, maar ik zou graag zien dat dat niet zo lang zo blijft).Mijn zoon heeft een aantal jaren op zijn duim gezogen, veel beter dan een speen, van God gekregen , zullen we maar zeggen. Hij is nu 28 en heeft nog steeds een perfect gebit zonder enige vulling. Ik heb daar nooit spijt van gehad en hij had hem in ieder geval altijd bij zich.
Ze krijgt hem wel alleen voor het slapen, maar ik wil niet dat ze zo'n speenkind wordt (of eigenlijk is ze dat al, maar ik zou graag zien dat dat niet zo lang zo blijft).Mijn zoon heeft een aantal jaren op zijn duim gezogen, veel beter dan een speen, van God gekregen , zullen we maar zeggen. Hij is nu 28 en heeft nog steeds een perfect gebit zonder enige vulling. Ik heb daar nooit spijt van gehad en hij had hem in ieder geval altijd bij zich.
dinsdag 7 december 2010 om 17:10
@cateautje; Toch is een speen voor het gebit beter. Met name omdat je die makkelijker af kan wennen. Een duim heb je idd altijd bij je, en dat is meteen het nadeel van duimzuigen.
Ook qua stand van het gebit en de kaak is het op lange termijn niet goed. Dat jouw zoon er niks van heeft gekregen is hartstikke fijn, maar dat is nou eenmaal meer uitzondering dan regel.
Ook qua stand van het gebit en de kaak is het op lange termijn niet goed. Dat jouw zoon er niks van heeft gekregen is hartstikke fijn, maar dat is nou eenmaal meer uitzondering dan regel.
dinsdag 7 december 2010 om 17:12
Helemaal met Jorina eens, de huidige orthodontisch gevormde spenen zijn veel beter voor het gebit dan de duim.
Hmm, dochter is bijna een jaar, mss dus nu het moment om door de zure appel heen te bijten? Vind ik eigenlijk ook wel zielig, ze gaat vanaf januari 1x per week uit logeren, vind het dan wel zielig als ze daar geen speen heeft.
Hmm, dochter is bijna een jaar, mss dus nu het moment om door de zure appel heen te bijten? Vind ik eigenlijk ook wel zielig, ze gaat vanaf januari 1x per week uit logeren, vind het dan wel zielig als ze daar geen speen heeft.
dinsdag 7 december 2010 om 17:18
Een speen is gemakkelijker af te leren dan duimzuigen. Mijn oudste dochter heeft een speen gehad tot ze bijna 3 was(alleen voor het slapen gaan), op een gegeven moment zei ze zelf dat ze te oud was en dat een speen voor baby's was. Mijn jongste heeft de speen geweigerd, die had al vrij snel haar duim te pakken en was daar niet vanaf te brengen, tot haar negende heeft ze geduimd. Het enige voordeel van een duim boven de speen was het gedoe 's nachts met speentjes die zoek waren(had voor dochter wel een hele verzameling spenen bij de hand), de duimzuiger sliep de hele nacht door.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
dinsdag 7 december 2010 om 17:23
dinsdag 7 december 2010 om 17:28
dinsdag 7 december 2010 om 17:42
Mn broertje was 2 jaar oud. Mn vader heeft het nog gefilmd, was zooo schattig....Hij zei nu ben je een grote jongen he, en mn broertje mocht zn speen zelf met de schaar afknippen, om het zeg maar officieel te maken dat hij vanaf nu een grote jongen was die zn speen niet meer nodig had. Hij ging het heel flink zelf in de vuilnisbak gooien en heeft er geen traan of wat dan ook om gelaten. Dat was zijn "losmaak"moment, hij heeft er nooit meer om gevraagd of wat dan ook.
dinsdag 7 december 2010 om 18:44
Ik heb mijn zoon op een goede dag gewoon gezegd dat het voor baby's was en dat het nu wel genoeg was. Hij vond zichzelf ook al een hele grote jongen en wenste niet meer met baby's geassocieerd te worden en is er spontaan mee gestopt, dus dat het zo'n punt is om een kind er mee te laten stoppen is volgen mij een volkssprookje. Ik kan me niet voorstellen dat nou net mijn zoon de grote uitzondering op de regel zou zijn.We lopen al een paar miljoen jaar rond op deze planeet en spenen zijn er , verhoudingsgewijs, nog maar een blauwe maandag. Niemand verteld mij dat de wereldbevolking met een slecht gebit heeft rondgelopen omdat ze als kind hebben geduimd.
dinsdag 7 december 2010 om 18:57
Bij zoon van vriend hebben we hem op een gegeven moment gewoon niet meer gegeven toen hij 2,5 was. Hij vroeg wel 'papa tutje' maar dan zei papa 'nee, ga maar met je auto spelen/...'. Na 3 keer vragen was het over. Hij is daarna ook ineens veel beter en duidelijker gaan praten.
Bijzonder is wel dat hij bij de moeder wel de hele dag met een fiep rondloopt, en er hier helemaal niet naar vraagt. Ook niet als hij die van z'n broertje ziet liggen.
Ook bij mijn zoontje (4 maanden) geef ik de fiep eigenlijk alleen nog maar als hij gaat slapen. Overdag hoeft hij hem eigenlijk niet, zodra hij jengelt gaat hij gewoon naar bed.
De zuigbehoefte neemt rond de 9 maanden inderdaad af, en daarna gaat het een gewoonte worden. Beste is om er rond die tijd mee te stoppen.
En sorry, maar ik vind het geen gezicht, van die grote kinderen nog met een speen in hun mond over straat.
Bijzonder is wel dat hij bij de moeder wel de hele dag met een fiep rondloopt, en er hier helemaal niet naar vraagt. Ook niet als hij die van z'n broertje ziet liggen.
Ook bij mijn zoontje (4 maanden) geef ik de fiep eigenlijk alleen nog maar als hij gaat slapen. Overdag hoeft hij hem eigenlijk niet, zodra hij jengelt gaat hij gewoon naar bed.
De zuigbehoefte neemt rond de 9 maanden inderdaad af, en daarna gaat het een gewoonte worden. Beste is om er rond die tijd mee te stoppen.
En sorry, maar ik vind het geen gezicht, van die grote kinderen nog met een speen in hun mond over straat.
dinsdag 7 december 2010 om 19:03
De speen is net mee met Sinterklaas naar Spanje. Voor de babypiet en de babies in Spanje Heeft goed gewerkt maar ze vraagt er nu nog wel om. Toch accepteert ze het dat ik dan zeg dat hij weg is met Sinterklaas. Ik merk wel dat ze nu qua troost het wel wat moeilijker heeft. Windt zichzelf erg op en kan niet meer "terug" winden zeg maar Maar ja, ook dat moet ze leren. Ze is trouwens net 3 en vind het een perfect moment. Tevens inderdaad verteld dat ze nu een grote meid is en de speen voor babies is. Met slapen gaat alles goed. Ze slaapt gewoon in en door en dat is me heeeel veel waard . Kwestie dus van gewoon doen.
dinsdag 7 december 2010 om 19:31
Bij ons had mijn zoon alleen een speen in bed. Daar moest hij hem ook laten liggen.
Toen hij 2 was wilde hij ineens steeds in ons bed slapen tijdens het middagslaapje: prima maar groot bed is voor grote jongens zonder speen. Dat was even een moeilijke keuze. Maar hij koos voor het bed.
Dus toen hebben we samen met hem een 'groot bed' uitgezocht en op het moment dat hij dus in het bed zou gaan slapen zou dat zonder speen zijn.
Dat hebben we net niet gehaald, hij was uit logeren en toen waren ze zijn speen kwijt. Jammer! En dat was het.
Hij heeft er nog drie keer om gevraagd, niet om gehuild en toen was het over. Zijn bed kwam overigens twee dagen na de logeerpartij.
Toen hij 2 was wilde hij ineens steeds in ons bed slapen tijdens het middagslaapje: prima maar groot bed is voor grote jongens zonder speen. Dat was even een moeilijke keuze. Maar hij koos voor het bed.
Dus toen hebben we samen met hem een 'groot bed' uitgezocht en op het moment dat hij dus in het bed zou gaan slapen zou dat zonder speen zijn.
Dat hebben we net niet gehaald, hij was uit logeren en toen waren ze zijn speen kwijt. Jammer! En dat was het.
Hij heeft er nog drie keer om gevraagd, niet om gehuild en toen was het over. Zijn bed kwam overigens twee dagen na de logeerpartij.
dinsdag 7 december 2010 om 19:33
nou, we hebben zoon lief zijn spenen zelf in de vuilnisbak laten gooien. Hij ligt nu op bed. op hoop van zegen...
in ieder geval heeft hij zijn knuffel nog, dat scheelt denk ik wel.
het moeilijkste gaat denk ik vannacht worden. hij wordt nog bijna elke nacht wel 1 of 2 keer wakker. speen erin en hij ging meteen weer verder slapen. dat wordt dus lastig nu
in ieder geval heeft hij zijn knuffel nog, dat scheelt denk ik wel.
het moeilijkste gaat denk ik vannacht worden. hij wordt nog bijna elke nacht wel 1 of 2 keer wakker. speen erin en hij ging meteen weer verder slapen. dat wordt dus lastig nu
dinsdag 7 december 2010 om 20:06
Oudste is in oktober 3 geworden en hangt nog heel erg aan haar speentje als ze inslaapt en als ze verdrietig is. We hebben geprobeerd om ze inderdaad mee te geven aan Sinterklaas, maar dat ging niet werken helaas....
Ik vind het zelf trouwens ook geen gezicht hoor, zo'n groot kind met een speen in. Ze heeft hem dus ook echt alleen als ze gaat slapen of als ze verdrietig is.
Maar moet ik nu gewoon doorzetten en haar een avond / meerdere avonden laten krijsen, of komt er straks een moment dat ze zelf gaat inzien dat het voor kleine kindjes is...? Lastig, lastig, lastig...
Ik vind het zelf trouwens ook geen gezicht hoor, zo'n groot kind met een speen in. Ze heeft hem dus ook echt alleen als ze gaat slapen of als ze verdrietig is.
Maar moet ik nu gewoon doorzetten en haar een avond / meerdere avonden laten krijsen, of komt er straks een moment dat ze zelf gaat inzien dat het voor kleine kindjes is...? Lastig, lastig, lastig...
dinsdag 7 december 2010 om 20:12
Wij hebben hem ook meegegeven aan de sint toen onze dochter net 2 was, 'n dag later duimde ze en nu nog............(ze is nu 6 jaar)
Mijn zoontje duimt sinds dat hij 2mnd is.
Zou de speen dus vooral niet TE snel/vroeg afbouwen.
P.s. vond de tip met een gaatje erin knippen ook een erg goed idee.
Sterkte en succes
Mijn zoontje duimt sinds dat hij 2mnd is.
Zou de speen dus vooral niet TE snel/vroeg afbouwen.
P.s. vond de tip met een gaatje erin knippen ook een erg goed idee.
Sterkte en succes
dinsdag 7 december 2010 om 20:14
Mijn jongens, en vooral de oudste, waren enorme speners. Toen ze al wat groter waren alleen in bed, maar ze waren er intens aan gehecht. Toen de tandarts vond dat het toch wel tijd werd ermee te stoppen - ik geloof dat mijn oudste ruim vier was en de jongste bijna drie, maar misschien was het ook wel een jaar verder al! - hebben we van hem het boekje met luisterbandje "Bobbie en het spenenmonster" geleend, (geschreven door Edwin de Vries en ingesproken door zijn vrouw Monique van de Ven).
Dat verhaal hebben we een paar keer gelezen en de jongens vonden het prachtig dat ze het ook zelf op konden zetten en luisteren (gelukkig hadden we nog een oude gettoblaster met cassettespeler, haha). We hebben ook een moment vooraf vastgesteld waarop ze hun eigen spenen in het vuur zouden gooien, net zoals Bobbie. Dat zou na een carnavalsvoorstelling zijn waar we naartoe gingen, en speciaal voor de speenverbranding kwamen de oma's en opa, we maakten er een soort ritueel van. De tuinoven ging aan en de spenen gingen er zonder morren in. In de dagen daarna heeft de jongste een of twee keer, toen hij om iets anders moest huilen, om de speen geroepen, de oudste helemaal niet. Ik moet zeggen dat ik dit niet had verwacht! De oudste had het liefst in elke hand drie spenen en nog een haffel rondslingerend in zijn bed, zeg maar. Super dus!
Misschien een tip, dat verhaaltje, al is het voor een kind van twee wellicht nog niet zo geschikt. Persoonlijk vind ik twee of drie jaar en dan in bed nog een speen geen punt.
xYella.
Dat verhaal hebben we een paar keer gelezen en de jongens vonden het prachtig dat ze het ook zelf op konden zetten en luisteren (gelukkig hadden we nog een oude gettoblaster met cassettespeler, haha). We hebben ook een moment vooraf vastgesteld waarop ze hun eigen spenen in het vuur zouden gooien, net zoals Bobbie. Dat zou na een carnavalsvoorstelling zijn waar we naartoe gingen, en speciaal voor de speenverbranding kwamen de oma's en opa, we maakten er een soort ritueel van. De tuinoven ging aan en de spenen gingen er zonder morren in. In de dagen daarna heeft de jongste een of twee keer, toen hij om iets anders moest huilen, om de speen geroepen, de oudste helemaal niet. Ik moet zeggen dat ik dit niet had verwacht! De oudste had het liefst in elke hand drie spenen en nog een haffel rondslingerend in zijn bed, zeg maar. Super dus!
Misschien een tip, dat verhaaltje, al is het voor een kind van twee wellicht nog niet zo geschikt. Persoonlijk vind ik twee of drie jaar en dan in bed nog een speen geen punt.
xYella.
dinsdag 7 december 2010 om 20:23
Mijn zoons hadden vanaf 1 de speen alleen nog maar tijdens het slapen. Ons doel was bij beide om het rond hun 3e af te leren.
oudste heeft ze zelf een voor een weg gegooid (hij had er een aantal in zijn bed liggen). De eerste avond was ie een beetje in paniek, maar heeft er verder nooit meer naar gevraagd.
Bij jongste hebben we de speen gewoon niet meegenomen toen we op vakantie gingen. Die lieten we achter voor kleine neefje.
de vakantie was zwaar omdat hij heimwee had (nooit eerder gehad, we denken dat de afwezigheid van zijn speen ermee te maken had). Hij heeft de eerste week op vakantie heel veel moeite gehad met inslapen maar hij heeft er eigenlijk maar twee keer naar gevraagd.
Achteraf ging het eigenlijk echt heel makkelijk. Het ligt er ook een beetje aan denk ik hoe je er zelf mee om gaan.
oudste heeft ze zelf een voor een weg gegooid (hij had er een aantal in zijn bed liggen). De eerste avond was ie een beetje in paniek, maar heeft er verder nooit meer naar gevraagd.
Bij jongste hebben we de speen gewoon niet meegenomen toen we op vakantie gingen. Die lieten we achter voor kleine neefje.
de vakantie was zwaar omdat hij heimwee had (nooit eerder gehad, we denken dat de afwezigheid van zijn speen ermee te maken had). Hij heeft de eerste week op vakantie heel veel moeite gehad met inslapen maar hij heeft er eigenlijk maar twee keer naar gevraagd.
Achteraf ging het eigenlijk echt heel makkelijk. Het ligt er ook een beetje aan denk ik hoe je er zelf mee om gaan.
dinsdag 7 december 2010 om 20:26
quote:Welpie schreef op 07 december 2010 @ 16:55:
Die had je met Sinterklaas mee moeten geven ( ruilen voor een cadeautje), maar ja... dat is achteraf.
Met de kerstman mee in ruil voor een kadootje!
Mijn zoon wilde zijn speen niet meer toen hij met 8 maanden oorontsteking had (dan doet zuigen op een speen pijn aan de oortjes). Toen heb ik gelijk alle spenen weggegooid. Opgeruimd staat netjes.
Met de kerstman mee in ruil voor een kadootje!
Mijn zoon wilde zijn speen niet meer toen hij met 8 maanden oorontsteking had (dan doet zuigen op een speen pijn aan de oortjes). Toen heb ik gelijk alle spenen weggegooid. Opgeruimd staat netjes.
dinsdag 7 december 2010 om 20:43
Een tijd terug sliep ons zoontje (15 m) zo slecht, dat ik dacht: gooien we de speen er ook direct uit. Hij gebruikte de speen alleen in bed/auto.
Vanaf dat moment slaapt hij door..... ongelooflijk, na 15 maanden een goede nachtrust. Hij heeft er geen seconde naar gemaald (dat is het rare, ik dacht dat hij zwaar verslaafd was). Zo af en toe een slechte nacht vanwege tandjes die doorkomen maar dat is alles, en dan hoef je er een keer uit om te checken en niet meer steeds om te ploppen.
Vanaf dat moment slaapt hij door..... ongelooflijk, na 15 maanden een goede nachtrust. Hij heeft er geen seconde naar gemaald (dat is het rare, ik dacht dat hij zwaar verslaafd was). Zo af en toe een slechte nacht vanwege tandjes die doorkomen maar dat is alles, en dan hoef je er een keer uit om te checken en niet meer steeds om te ploppen.