Tegendraadse dreumes

26-07-2011 19:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

mijn zoon is nu 22 maanden en begint ontzettend druk en tegendraads te worden. Hij wil niks wat wij willen en luisterd helemaal niet.

Bijvoorbeeld met eten. Hij wil bijna niets meer eten en zeurt alleen maar om koek of snoep. Dat krijgt hij niet, want hij moet gewoon zijn boterham eten van mij, al is het maar de helft, maar ook dat doet hij niet meer. Hij eet al zeker een half jaar geen groente, aardappelen of pasta meer. Hij eet alleen maar vlees 's avonds, als we geluk hebben.

Als hij ook maar merkt dat hij iets moet, dan weigert hij en gaat hij driftig huilen.

Ook in huis begint het steeds erger te worden. Zo pakt hij nog steeds alles van tafel waar drinken of suiker in zit en gooit het dan over de tafel of over de grond heen. Hij sloopt veel en trekt alles overhoop. Als ik zeg dat dat niet mag of hem even bij zijn armen pak en apart zet, dan wordt hij knalrood van woede en gaat huilen. Na een tijdje is het dan over maar verzint hij weer het volgende wat niet mag.

Met zijn eigen speelgoed wil hij niet meer spelen. Als ik even wil strijken of ook maar wegloop gaat hij huilen. Hij kan zich niet meer alleen vermaken. Hooguit als de t.v. even aan gaat maar als er dan niet op staat wat hij wil zien, dan is dat ook weer niet goed. Ook dan gaat hij driftig huilen.

Ik weet dat de peuterpuberteit en de nee-fase eraan zitten te komen, maar ik vraag me af tot in hoeverre zijn gedrag nog normaal is, of dat wij ons misschien zorgen moeten maken dat hij wat pittiger is dan een gemiddeld kind.

Op het kinderdagverblijf waar hij 1.5 dag per week is, horen we geen klagen. Ze vinden hem lief en rustig, alleen af en toe de bekende nukken. Hij houdt van knuffelen en is erg aan ons gehecht, het is ook geen lomp kind of hij slaat niet.

Ik zoek ervaringen en ben benieuwd naar hoe jullie hiermee omgaan. Wellicht heeft er iemand nog goede tips.

Bedankt alvast.
quote:Flowerfield schreef op 27 juli 2011 @ 08:12:

Hoor ik vanuit de keuken;'Ei! Ei! Ei!'.

Neeeeee!Ik lees even mee maar werkelijk hylarisch dit
Heel herkenbaar (mijn zoontje is 2,5), maar echt ook heel heftig! Ik kan me voorstellen dat het je frustreerd. Je zegt ook dat je zoontje 2kilo te ligt is en dat je dat ook vervelend vind, maar als je kind ietsje te dik is (ik denk dat mijn zoon een kilo oid bovengemiddeld zit) dan stress je daar ook weer over.

Ik ben altijd heel makkelijk, wil je niet eten? dan eet je niet. Ga je stennis maken aan tafel dan moet je op de gang totdat je weer rustig aan tafel kan zitten. Vooral dat uit de situatie halen helpt bij ons. Vaak blijft hij lachen of krijsen of iets anders waar ik steeds bozer om word, maar als hij op de gang zit weet hij dat het menens is. Het helpt mij ook om rustig te blijven. Als hij zo het bloed van onder mijn nagels haalt dan kan het zo gebeuren dat ik toch net iets te hard tegen hem ga praten of te boos doe of net iets te hardhandig hem terug op zn stoel zet, en al die dingen helpen bijna niet, en zeker niet op de langere termijn. Consequent zijn dan weet je kind, als mama mij waarschuwt en ik ga door dan doet ze ook wat ze zegt. Maar dat gaat hij zeker tig keer testen.

Doen wat je zegt en zeggen wat je doet.

En ga geen elle lange uitleg geven, maar let wel op hoe je het zegt. Wat is normaal doen? En als je aan hem verteld wat hij allemaal niet mag, dan weet hij niet automatisch wat hij wel mag. Dus benoem wat hij moet doen om het goed te doen. ook als hij bijvoorbeeld weer van de gang mag. En belonen. Als je goed mee doet, je eet goed, je doet lief tegen papa en mama, je hebt mooi geknutseld dan mag je nu ook; samen met mama een puzzel maken, stikkers plakken (gewoon voor de leuk niet als beloning daar is ie nog te jong voor) buiten spelen, filmpje kijken.

Mijn man vind me wel eens hard. We wilden dat hij ging opruimen maar hij ging alleen maar gooien met speelgoed. Toen ging ik zeggen. Papa en mama gaan opruimen en als je goed meehelpt kunnen we het gezellig samen doen. Maar als je gaat gooien dan mag je niet meedoen. Mn man vond dat dus hard, maar zo maak je het tot iets positiefs dat hij met goed gedrag kan verdienen.

O, ja en veel buiten doen, allemaal klusje laten doen om zn energie kwijt te kunnen. Is nu helemaal nodig nu we een 2e hebben van 3 maanden, we wisselen elkaar af om onze eeste zoon een beetje te laten uitrazen en lekker veel positieve aandacht te geven.

Wat erg! ik heb een onwijs lang stuk geschreven, vat het niet te belerend op het is voor mij ook een soort hulp om het van me af tes chrijven want ook ik zit wel eens met mn handen in haar.
Oooh, Flowerfield, eieren zijn nog erger dan poedersuiker! Kreeg je het een beetje schoon? Ik zou mijn lachen ook niet in kunnen houden vrees ik.

Rapapa, zoon is gek op tomaat en komkommer. Ook van die kleine lu crackertjes of een soepstengel vindt hij erg lekker, en dochter ook. En fruit, ook een succes. Dochter lust alleen appel en zelfs die krijg ik er met moeite in, dus das wat lastiger met tussendoortjes.

Pepernoten vind ik ook vrij gevaarlijk eerlijk gezegd voor van die kleine kindjes, zijn van die harde dingen.

Binnenspeeltuin vind ik alleen te doen als het heel rustig is, anders word ik daar gillend gek. Zo heel af en toe laat ik me overhalen door dochter, die is er gek op. Zoon vind het ook wel leuk, maar kan er nog niet om vragen Je mag er zelf ook in hoor, Flowerfield, het peutergedeelte is meestal nog wel te doen.

Lastig, Judith, zeker omdat je zwanger bent.

Zoon verbaasde ons vanmorgen door uit te slapen. In de schoolvakantie zetten we geen wekker, omdat hij een soort natuurlijke wekker is. Vanmorgen om kwart over 6 werd hij wakker, fles gegeven, verschoond en teruggelegd in bed. Dat levert altijd even mekkeren op, maar meestal valt hij wel weer in slaap. Nu ook, maar normaal wordt hij dan max. een half uur later wakker en staan we uiterlijk 7 uur op. Worden we nu om 8 uur wakker, omdat dochter wakker was! Hijzelf hebben we pas om half 9 (!) uit bed gehaald. Waren dus erg laat op bso en kdv, ze vroegen zich al af of ze nog kwamen...
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
hey lees even mee. heb een dreumes van 18 mnd...

moest eerlijk gezegd heel hard lachen om het suiker en eieren verhaal. zou dan geloof ik ook niet boos kunnen worden...

onze zoon is er de laatste tijd heel goed in om met z'n potloden op de grond te tekenen en dan als hij klaar is dit te melden met 'mama...ohoh ohoh....' dus volgens mij ergens wel weten dat het niet helemaal de bedoeling is maar z'n driften/impulsen zijn sterker...ik geef hem dan een nat doekje en dan maakt hij het zelf weer schoon (lange leve de speciale babypotloden/stiften...)

ik ga er vooralsnog bij veel van z'n acties vanuit dat het puur experimenteren en uitproberen is maar kies echt de dingen uit waar ik regels stel of 'boos' om doe want anders kan je bezig blijven met zo'n mannetje die alles in de lucht gooit e.d. in deze leeftijd hoort uitproberen er ook gewoon bij (zwaartekracht testen e.d.)

maar ik zeg eerlijk dat hij een hele goede eter is, slapen gaat (momenteel) ook weer perfect en als iets niet mag laat hij zich nog redelijk vlot afleiden. echte driftbuien omdat iets niet mag zijn snel over. hij gaat bijv. staan op z'n loopautootje; dat vind ik echt heel gevaarlijk dus dat mag niet. ik waarschuw 1x en zeg dan; dit mag niet van mama. dat is gevaarlijk. je mag hierop zitten maar niet staan. ik zet 'm weg als je het weer doet.

doet ie het weer gaat de auto dus ook direct de kast in voor de rest van de dag. dan wordt hij wel heel boos (huilen schreeuwen) maar dan leid ik 'm af (hey kijk een vogel in de tuin) en dan is het weer goed.

dus echt een hele driftige peuterdreumes ken ik nog niet...

ben nu bezig in het boek: 'kijk, luister en begrijp' over de communicatie met je kind (boek is al vaker aanbevolen binnen vivaforums) en ik vind het echt heel erg nuttig. dus misschien een tip om 't 'ns te lenen bij de bieb...

oh en over die binnenspeeltuin, ben toevallig dit weekend voor het eerst geweest met ons apie en volgens mij hadden hij, man en ik alledrie evenveel lol. heerlijk weer een keer lekker springen, klimmen, glijden, ballen gooien in de ballenbak. man en ik voelden ons ook weer even een uk (alleen dag erna mega spierpijn van alle gekke capriolen die we hadden uitgehaald...)
@Gretiena, voor jou is het ook lastig zo te lezen. Hier is het ook weleens moeilijk om met mijn man op één lijn te komen w.b. de aanpak op bepaalde momenten.

@Vliet, hier begon het ook rond die leeftijd. Bedankt voor de boekentip.

Hier vandaag maar even wat afleiding gezocht in het behangen van een vogelhuisje en het maken van een haarklipjesbord voor ons 2e kindje dat op komst is.

Zoon heeft lekker in de tuin gespeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven