Tegendraadse dreumes

26-07-2011 19:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

mijn zoon is nu 22 maanden en begint ontzettend druk en tegendraads te worden. Hij wil niks wat wij willen en luisterd helemaal niet.

Bijvoorbeeld met eten. Hij wil bijna niets meer eten en zeurt alleen maar om koek of snoep. Dat krijgt hij niet, want hij moet gewoon zijn boterham eten van mij, al is het maar de helft, maar ook dat doet hij niet meer. Hij eet al zeker een half jaar geen groente, aardappelen of pasta meer. Hij eet alleen maar vlees 's avonds, als we geluk hebben.

Als hij ook maar merkt dat hij iets moet, dan weigert hij en gaat hij driftig huilen.

Ook in huis begint het steeds erger te worden. Zo pakt hij nog steeds alles van tafel waar drinken of suiker in zit en gooit het dan over de tafel of over de grond heen. Hij sloopt veel en trekt alles overhoop. Als ik zeg dat dat niet mag of hem even bij zijn armen pak en apart zet, dan wordt hij knalrood van woede en gaat huilen. Na een tijdje is het dan over maar verzint hij weer het volgende wat niet mag.

Met zijn eigen speelgoed wil hij niet meer spelen. Als ik even wil strijken of ook maar wegloop gaat hij huilen. Hij kan zich niet meer alleen vermaken. Hooguit als de t.v. even aan gaat maar als er dan niet op staat wat hij wil zien, dan is dat ook weer niet goed. Ook dan gaat hij driftig huilen.

Ik weet dat de peuterpuberteit en de nee-fase eraan zitten te komen, maar ik vraag me af tot in hoeverre zijn gedrag nog normaal is, of dat wij ons misschien zorgen moeten maken dat hij wat pittiger is dan een gemiddeld kind.

Op het kinderdagverblijf waar hij 1.5 dag per week is, horen we geen klagen. Ze vinden hem lief en rustig, alleen af en toe de bekende nukken. Hij houdt van knuffelen en is erg aan ons gehecht, het is ook geen lomp kind of hij slaat niet.

Ik zoek ervaringen en ben benieuwd naar hoe jullie hiermee omgaan. Wellicht heeft er iemand nog goede tips.

Bedankt alvast.
Volgens mij gewoon echt een faaaaaase mijn dochter is even oud en ik herken het hoor! Misschien niet zo erg maar toch wel aardig herkenbaar. Het hoort gewoon bij de ontwikkeling, dus gewoon consequent blijven, regelmatig tot 10 tellen en hopen dat deze fase snel weer over is.. Succes!
Herkenbaar. En op het kdv vinden ze haar zo'n lief rustig meisje
Wat fijn dat het pas bij 22 maanden begint

Maar serieus, die strijd om eten zou ik laten gaan. Echt verspilde energie. Alleen eten voorzetten waarvan je wil dat hij het eet, hoeveel hij daar van eet bepaalt hij toch uiteindelijk zelf.

Zoon is hier inmiddels aardig geindoctrineerd dat als er gesmeten wordt met eten/drinken, ik het weg haal. En ben daar ook consequent in. Niet dat hij het niet meer doet, maar hij weet wel dat hij dan dus niks meer krijgt.
Gelukkig wel wat herkenning. Ik had verwacht meer reacties te krijgen van mensen die het toch wat extreem vinden.

De strijd met het eten gaan we niet meer aan, we hebben toen hij ineens stopte met groente en dergelijke wel geprobeerd om hem nog te voeren maar ook dat wil hij niet. Alleen zelf, wat dan inderdaad uitmond in alles op de grond gooien. Ook ik haal dan zijn bord weg, dan maar niets. Hij is wel erg dun en zit zeker 2 kilo onder zijn gewicht. Dat frustreert me ook.

Nog 2 weken en dan ben ik uitgerekend van mijn tweede kindje, ook dan moet hij leren te wachten en weten dat wij niet stel op sprong op zijn wensen in kunnen gaan. Soms is het erg vermoeiend. Ik hoop dat het inderdaad een fase is. Ik heb in mijn omgeving enkele voorbeelden van jongens die ADHD hebben of andere aandoeningen waardoor ze moeilijk te handelen zijn, ook in de familie. Ik denk dat daar mijn 'angst' vandaan komt.
Hier ook een meid van 17 maanden op de KDV is ze een engeltje maar hier thuis haalt ze vooral sochtends en tegen etenstijd smiddags het bloed onder mijn nagels vandaan.

Eten is gelukkig (nog ) geen probleem, soms heeft ze wel dagen dat ze alles op de grond gooit of haar handjes voor de mond houd maar dan krijgt ze op een duur wel honger denk ik zo en eet dan als nog iets....

Ook gooit ze net als bij jou (TO) met spullen en kijkt ze mij aan zo van: kijk eens wat ik doe, of een blik van zie je dat mama wat zeg jij daarvan.

Het zal wel een fase zijn waar we vroeg of laat allen door moeten.
Hoe bedoel je twee kilo onder zijn gewicht? Of bedoel je de curve?
Bijvoorbeeld met eten. Hij wil bijna niets meer eten en zeurt alleen maar om koek of snoep.

Waar heeft hij dat leren eten dan??? Een kind van die leeftijd heeft die troep niet nodig.
Judith, ik had het zelf geschreven kunnen hebben: soortgelijk gedrag en ik ben ook over 2 weken uitgerekend. Ik denk zelf dat het een combi is van de leeftijd en een grote verandering hier in huis.

Hij is ook extreem plakkerig op bepaalde momenten en slapen is ook ruk sinds een paar dagen.

Geen tips dus, maar wel herkenning.
Nog meer herkenning

Amy, 2 kilo onder de curve. Hij is nu 90 cm en hij weegt 10.5 kilo. Ondanks dat hij zo weinig eet hebben ze ons wel geadviseerd om met de pap te stoppen voor het slapen gaan. Dat hebben we dan ook gedaan, maar ook nu eet hij niet. We hebben wel het idee dat hij honger heeft, maar dat het gewoon een machtsspel is.
quote:peecee schreef op 26 juli 2011 @ 20:15:

Bijvoorbeeld met eten. Hij wil bijna niets meer eten en zeurt alleen maar om koek of snoep.

Waar heeft hij dat leren eten dan??? Een kind van die leeftijd heeft die troep niet nodig.De meeste kinderen die naar een KDV gaan, hebben bij 22 maanden al lang en breed kennis gemaakt met de wereld van snoep en koek.
HIer ook herkenning helaas,

Pff wat een dag wat een dag.

Niks was goed. Elke actie van mijn kant leidde tot een neerstorten op de grond...

Sterkte en ik blijf ff meelezen!
He queen jij ook hier

Misschien is het gewoon zijn bouw dat hij dun en licht is? Over het algemeen kunnen kinderen aardig het eten en de hoeveelheid hiervan reguleren. Eten en poepen is het enige waar kinderen zelf de macht in kunnen hebben en houden dus daar moet je nooit een strijd om proberen te maken, dus het is goed dat je dat niet doet.

En als je kinderen met adhd of andere problematiek om je heen kent dan snap ik je angst daarvoor. Maar dan hadden ze het op het kdv ook gezien hoor! Juist daar met alle prikkels! En daarnaast is je zoon nog zo klein!

Het komt vast goed! Maar vermoeiend is het wel he helemaal als je hoogzwanger bent!
@Peecee, hij krijgt weleens zo'n dreumesliga of een doosje rozijntjes. Al krijgt hij dat sinds hij zo slecht eet heel sporadisch. Ook soepstengels of rijstwafels die hij op het kinderdagverblijf krijgt vallen onder de noemer koekie bij hem.

@Madremia, laten we ons maar troosten met de gedachte dat we niet de enige zijn. Denk dat de verandering in huis er wel iets mee te maken heeft inderdaad.
Hier ook een meid onder de curve resp 75 cm en 8.2 kilo maar eten als een bouwvakker (ook sloopt ze alles als een bouwvakker) ze is zo actief dat ze alle calorieen die ze binnen krijgt verbrand en daardoor weinig aan komt.

Krijgt ook pap.... drinkt ze ook niet altijd meer op tegenwoordig...

Mischien voelt hij wel dat er iets veranderd idd en is dat zijn manier om zich te uiten.
quote:judith29 schreef op 26 juli 2011 @ 20:16:

Nog meer herkenning

Amy, 2 kilo onder de curve. Hij is nu 90 cm en hij weegt 10.5 kilo. Ondanks dat hij zo weinig eet hebben ze ons wel geadviseerd om met de pap te stoppen voor het slapen gaan. Dat hebben we dan ook gedaan, maar ook nu eet hij niet. We hebben wel het idee dat hij honger heeft, maar dat het gewoon een machtsspel is.Als hij verder gezond is zou ik me er niet druk om maken, je hebt gewoon een lange slanke zoon
Joh ga je niet verantwoorden over een snoepje. Kan best.
fijn die herkenning en leuk om jullie verhalen te lezen, het is soms ook wel lachwekkend eigenlijk hoe ze ons op de kast weten te jagen. . Het stelt me gerust dat jullie ook met de eet kwestie hetzelfde omgaan. Ik dacht ,misschien ben ik niet streng genoeg. Maar ja, het in zijn mond duwen en het vervolgens naar mijn hoofd gesmeten krijgen is ook niet erg effectief.

Nu lees ik ook veel dochters. Ik hoor om me heen veel mensen roepen "wacht maar als je meisje er straks is, want meiden zijn veel makkelijker". Dan denk ik ook, jaja...

Hij zal inderdaad erg veel energie verbruiken en daarom ook wat slanker zijn.

Dit topic maar even bombarderen tot het tegendraadse dreumessen topic dan.
O en bedankt voor de sterktewensen en knuffels terug voor de uitgedeelde knuffels

@Amy, dat verantwoorden komt voort uit de onzekerheid die de laatste tijd de kop op steekt. Ook als mensen dan zeggen, goh slank mannetje hé, geef je hem wel genoeg te eten? Daar kan ik echt verdrietig om worden.
Oh, dan schrijf ik mee!
Meisjes makkelijker? Neuh. Die van mij iig niet. Mijn dochter is 22 maanden en was vanmiddag ruzie aan het maken met haar vader. Over appelsap. Mijn man vroeg of ze appelsap wilde, waarop ze zei, neeeeeee appelfaf. Dus man weer ja, appelsap. Nee appelfaf. Al stampvoetend omdat man het expres bleef herhalen als appelsap.
Meiden zijn echt niet makkelijker hoor. Wel gehaaider. Onze Hooligan stond afgelopen Zondag naast de bank, zette haar allerliefste lach op en zei; chips? Ja?

En zo doet ze dat met alles. En als het niet mag stort ze zich theatraal ter aarde en krijst alles bij elkaar.
Ik herken het wel.

Wb. het gooi- en smijtwerk: ik bedenk altijd of het echt nodig is om 'nee' te zeggen. Als het tijdschriften zijn of speelgoed dat niet stuk kan, laat ik mijn dochter. Het negeren zorgt er al voor dat het snel stopt. Klinkt heel 'vrij' en tolerant maar dat ben ik niet. Soms kan dochter zich niet alleen vermaken en heeft ze dit klieren met d'r spullen nodig. Daarnaast geef ik als ik nee zeg altijd een alternatief. Dus op de bank springen mag niet maar op de grond wel. Als ik dan nog.even met haar mee doe is ze de bank al snel vergeten.

Sinds een aantal weken kan dochter zich langere tijd concentreren waardoor knutselactiviteiten leuk zijn. Kleuren, stempelen of met de klei. Ik moet wel mee doen maar dat vind ik niet erg want zit lekker rustig en ondertussen kan ik nog een krant oid lezen...

Mocht je bang zijn voor adhd kan je bij dit soort actviteiten ook zien of de concentratieboog kort of al wat langer is... Zo gezellig aan tafel houdt mijn dochter het best lang uit...
Tegen mij werd altijd geroepen dat jongens makkelijker zijn. Mijn oudste is een dochter, erg pittig, driftbuien zoals jij ze beschrijft en op het kdv (en nu op de bso, ze is 5) een engeltje. Thuis gaat ze echter los met driftbuien. Natuurlijk niet alleen maar, maar ze kan niet tegen 'iets moeten' en het woord 'nee' (van ons dan).

Zoon is 21 maanden en vind ik wel makkelijker dan dochter. Toch herken ik wel dingen die je zegt, maar dan niet de driftbuien. Wel kiept hij elke maaltijd zijn bord ondersteboven, vliegt speelgoed door de kamer, klimt op de tafel (en doet dat opnieuw als we hem eraf halen, wegzetten en nee zeggen) en gooit zijn drinken om. Het omkiepen van zijn bord heeft er niets mee te maken dat hij geen honger heeft, hij eet vervolgens van de tafel verder. Heeft hij geen honger, dan kiept hij het om en maait het van tafel. Toch krijgt hij van ons wel zijn eten terug, anders bezuren we het 's nachts: honger. Meestal ga ik over op voeren als hij dit doet. Hij lust gelukkig wel vrijwel alles, i.t.t. dochter die sinds ze nog geen jaar was al bijna niks lust. Zoon is ook een tenger jochie trouwens.

Ik lees mee, misschien heeft er iemand de ultieme tip!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:peecee schreef op 26 juli 2011 @ 20:15:

Waar heeft hij dat leren eten dan??? Een kind van die leeftijd heeft die troep niet nodig.Ehm ti's geen baby meer? Bij een gezond eet opvoeding hoort ook kennis maken met minder gezond voedsel. Daarbij is er een heel breed spectrum aan snoep een koek. Een volwassene heeft dat trouwens okk niet nodig, die troep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven