Thuisblijfmoeders

vrijdag 4 december 2020 om 13:11
glitglam schreef: ↑04-12-2020 13:03Iedereen is anders dus de één vindt het saai thuis, de ander heerlijk, de één ontwikkelt zichzelf verder (of je nou werkt of niet, want werk betekend ook niet altijd ontwikkeling) en de ander niet.
Ik zou iig zorgen dat mn kennis en CV up to date blijven op één of andere manier zodat je wat makkelijker weer kan instappen mbt de arbeidsmarkt mocht je willen of mocht het nodig zijn.
Bij scheiding, dood of arbeidsongeschiktheid ben je echter wel flink de bok en kan het grote gevolgen hebben als je al jaren niets hebt gedaan mbt werk of opleiding.
Dat laatste is echt klets. Scheiding kan geregeld worden zodat beide het bokje zijn ipv een flinke bok en voor dood en arbeidsongeschiktheid zijn verzekeringen af te sluiten.
vrijdag 4 december 2020 om 13:18

vrijdag 4 december 2020 om 13:18
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑04-12-2020 11:41Ik weet uit ervaring (werk) dat het voor net startende kleutertjes écht heeeeel vermoeiend is óók nog naar de BSO te moeten. Zeker die eerste paar weken. Ik gun oprecht ieder kind het lekker naar huis te kunnen na een lange schooldag waarin ze de hele dag dingen moeten. En of papa, mama, oma, opa, gastouder, nanny of van mij part de buurvrouw thuis het kind opvangt, dat is dan niet zo belangrijk. Als een kind maar tot rust kan komen in z'n eigen omgeving. Of natuurlijk gezellig bij een vriendje thuis spelen![]()
Als ze wat ouder zijn, is het vaak al weer wat anders, maar die ukkie's, ach, m'n hart brak als ik zo'n kleutertje huilend van vermoeidheid met een dame van de BSO mee zag gaan, in z'n eerste weken op die grote school.
Ik zie dit ook op het schoolplein. Het ene kindje springt in de bso rij en de ander staat nog 2 minuten om zich heen te kijken of papa/mama écht niet op het schoolplein staan. Om daarna sip met hangende schouders in de rij aan te sluiten.
Als ik zo’n hummel zie wil ik die ook met een bakje komkommers op mijn bank thuis zetten. Dat ie even niet hoeft.

vrijdag 4 december 2020 om 13:21
Dat klopt hoor, daarom had ik het ook over mezelf. Voor míj zou het te beperkt zijn, maar dat zou bijvoorbeeld een baan waarbij je monotoon werk moet verrichten ook zijn.glitglam schreef: ↑04-12-2020 13:03Iedereen is anders dus de één vindt het saai thuis, de ander heerlijk, de één ontwikkelt zichzelf verder (of je nou werkt of niet, want werk betekend ook niet altijd ontwikkeling) en de ander niet.
Ik zou iig zorgen dat mn kennis en CV up to date blijven op één of andere manier zodat je wat makkelijker weer kan instappen mbt de arbeidsmarkt mocht je willen of mocht het nodig zijn.
Bij scheiding, dood of arbeidsongeschiktheid ben je echter wel flink de bok en kan het grote gevolgen hebben als je al jaren niets hebt gedaan mbt werk of opleiding.
Ik snap niet waarom dit wordt gezien als denigrerend. Iedereen zit anders in elkaar. Ik word zelf erg ongelukkig als ik alleen maar met heel simpele taken bezig zou zijn, heel de dag.
Ik ben nogal een nerd en ik heb jarenlang gestudeerd om te komen waar ik ben, dus het voelt voor mij een beetje hetzelfde alsof iemand me ervan probeert te overtuigen dat ik achter de kassa moet gaan zitten en dat dit echt hartstikke uitdagend voor me zou zijn. Nee, dat is het niet.
Maar dat betekent niet dat ik neerkijk op de caissière. Ik ben hartstikke blij dat er mensen zijn die het willen doen.
vrijdag 4 december 2020 om 13:32
Dat is echt geen klets. Ik snap beide kanten zoals ik steeds schreef, maar jarenlang niet werken maakt je wél kwetsbaar en afhankelijk. De praktische/zakelijke kant moet je ook gewoon onder ogen zien, dat is gewoon realistisch.
Bij scheiding ben je dan afhankelijk van partneralimentatie en toeslagen en Ja, dat kun je eisen, maar partneralimentatie zou ik gewoon niet willen.
Daarnaast zijn de meeste mensen echt niet voldoende verzekerd mbt dood en arbeidsongeschiktheid en dus moet je het dan doen met wat instanties je geven.
Dan heb ik mn inkomen gewoon liever zelf in de hand.
vrijdag 4 december 2020 om 13:35
Voor mijzelf is het ook te beperkt en ik vind het zonde om niets te doen met mijn studie of daarna niet meer te kunnen werken in het werkveld waarvoor ik gestudeerd heb.HawaZon schreef: ↑04-12-2020 13:21Dat klopt hoor, daarom had ik het ook over mezelf. Voor míj zou het te beperkt zijn, maar dat zou bijvoorbeeld een baan waarbij je monotoon werk moet verrichten ook zijn.
Ik snap niet waarom dit wordt gezien als denigrerend. Iedereen zit anders in elkaar. Ik word zelf erg ongelukkig als ik alleen maar met heel simpele taken bezig zou zijn, heel de dag.
Ik ben nogal een nerd en ik heb jarenlang gestudeerd om te komen waar ik ben, dus het voelt voor mij een beetje hetzelfde alsof iemand me ervan probeert te overtuigen dat ik achter de kassa moet gaan zitten en dat dit echt hartstikke uitdagend voor me zou zijn. Nee, dat is het niet.
Maar dat betekent niet dat ik neerkijk op de caissière. Ik ben hartstikke blij dat er mensen zijn die het willen doen.
Daarom heb ik júist gestudeerd, om geen werk te hoeven doen waar ik geen plezier in heb.
Als het moet dan zou ik dat alsnog doen hoor, daar niet van, maar liever niet.
vrijdag 4 december 2020 om 13:43
Ja ook eerste weken haha. Wel 2 dagen en geen 4 of 5 hoorIrish_Wasser_Woman schreef: ↑04-12-2020 11:47Maar ook gelijk die eerste paar weken al? Ik geloof best dat die kleutertjes bestaan hoorMaar ik heb (helaas) veel te vaak huilende kleutertjes gezien. Ach, ik vond het zo sneu
(het waren wel vaak kleutertjes die dan gelijk ook vier of vijf dagen tot 18.00 op de BSO zaten, dat wel.)
vrijdag 4 december 2020 om 14:11

Helemaal niet denigrerend, zeggen dat een ander alleen maar met heel simpele taken bezig is, heel de dag.
vrijdag 4 december 2020 om 15:07
Die achterstand is later gewoon ingehaald en heeft helemaal niet zoveel te maken met of een kind ‘ergens anders wordt achtergelaten’.HawaZon schreef: ↑04-12-2020 07:07Toch behoorlijk wat. Sommige moeders willen hun kind absoluut niet ergens anders achterlaten. Pas als het echt moet, dan moet het (5 jaar), vaak zie je dan een grote taal- en ontwikkelingsachterstand.
Vandaar dat de overheid het wil verplichten om alle kinderen vanaf 2 jaar die kans te bieden, maar dat voorstel is er nog niet doorheen.
En nee, er zijn helemaal niet zoveel ouders die hun kleine kinderen uit overtuiging overal weghouden.

vrijdag 4 december 2020 om 15:24
Het kán. Maar dit is niet de realiteit, de armoedeval komt nog altijd erg vaak voor. Bij moeders welteverstaan, want vaders gaan er gemiddeld financieel juist op vooruit na een scheiding.

vrijdag 4 december 2020 om 15:25
Nou... zonder nu opnieuw denigrerend over te willen komen, maar de lijstjes die je hier leest, daar zie ik geen heel moeilijke taken tussen staan.
Niet voor niets kan een nanny van een jaar of 16, 17 zonder diploma's het werk overnemen.
vrijdag 4 december 2020 om 15:34
vrijdag 4 december 2020 om 15:39
Tsja... wat moet ik hier nou op zeggen? Een luier verschonen of naar de speeltuin gaan is inderdaad geen hogere wiskunde, nee. En je hebt ook geen diploma nodig om een kind op te voeden, helaas zou ik bijna zeggen. Maar een kind succesvol opvoeden is verre van een simpele taak.
vrijdag 4 december 2020 om 15:39
Maar dat komt ook, omdat na de scheiding de verdeling niet slim gaat
Eigenlijk zou de meest verdienende (pa dus) de kinderen de meeste dagen moeten opvangen (zelf of via betaalde opvang), zodat ma eindelijk een baan kan zoeken.
vrijdag 4 december 2020 om 15:47
Dat wordt niet gestimuleerd. Het is de bedoeling dat je een diploma haalt. Maar idd: wie dat niet kan of wil of na middelbare school een zgn tussenjaar doet, zou nanny kunnen worden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 4 december 2020 om 15:51
Zonder diploma’s kan je ook echt gerust werken.
Je wil niet denigrerend overkomen, maar ik vind je wel een beetje een beperkt wereldbeeld hebben.

vrijdag 4 december 2020 om 15:54
Een paar uurtjes overnemen als veel al geregeld is kan zeker. Dat deed ik al als oppas van 13. Een huishouden strak runnen met alles wat daarbij komt kijken, dag en nacht, dag in dag uit, zal de gemiddelde 16 jarige het denk ik nog best lastig mee hebben. Mijn tbm moeder vriendin zegt altijd dat ze het tbm-schap pittiger vindt dan haar PhD traject. Er komt best wat bij kijken om alles georganiseerd te krijgen met een peuter en baby aan je been en arm. En voor hun uitdaging en ontwikkeling ben je ook verantwoordelijk. Daarvoor bedenk je als tbm ook activiteiten en organiseert het.
Cognitieve uitdaging kan je verder natuurlijk zelf op ontzettend veel verschillende manieren opzoeken. Daar hoef je echt niet per se betaald voor te worden. En dan hoef je je ook niet op een vakgebied te richten, maar kan je van alles kiezen wat je leuk vindt. Je kan van alles oppakken, cursus programmeren, leren slim te beleggen, meubels maken, etc.
vrijdag 4 december 2020 om 15:59
dat kan allemaal, maar dan kun je dus niet naar de speeltuin.Baloma schreef: ↑04-12-2020 15:54
Cognitieve uitdaging kan je verder natuurlijk zelf op ontzettend veel verschillende manieren opzoeken. Daar hoef je echt niet per se betaald voor te worden. En dan hoef je je ook niet op een vakgebied te richten, maar kan je van alles kiezen wat je leuk vindt. Je kan van alles oppakken, cursus programmeren, leren slim te beleggen, meubels maken, etc.

vrijdag 4 december 2020 om 16:08