Thuismoeders

21-04-2020 07:56 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ik vind het heel raar dat “niet genoeg moedertypes” aan kinderen beginnen. Je weet van jezelf dat je kinderen en ervoor zorgen niet leuk vindt, maar ze wel op de wereld zetten. Why?
viavia2013 schreef:
21-04-2020 12:24
Ik vind het heel raar dat “niet genoeg moedertypes” aan kinderen beginnen. Je weet van jezelf dat je kinderen en ervoor zorgen niet leuk vindt, maar ze wel op de wereld zetten. Why?
moedertype? :rofl:
Vadertypes, hoeven niet voor de kinderen te zorgen?

wat is een moedertype, wellicht kan ik dat beter vragen?
Ik vind werken heel leuk, maar heb daar hulp bij nodig.
Mijn man doet normaal gesproken ook genoeg ik het huishouden, de hulp komt wekelijks, de was brengen we soms weg, kind gaat een paar dagen per week naar de opvang.

Ik vind dit echt een totaal andere situatie, ik vind het heerlijk om voor ons kind te zorgen, te werken,te sporten en het huishouden bij te houden. Dit is echt andere koek. Feitelijk heb ik geen tijd voor mezelf, ik sport bijna dwangmatig. Ik dwing mezelf om aan het einde van de dag te fietsen,terwijl ik buitengewoon moe ben. Ik doe een wanhopige poging om enige endorfine aanmaak te bevorderen en een goede conditie te houden. Ieder mens heeft tijd voor zichzelf nodig,dat betekent niet dat je niet voor je kind wil zorgen.
Mijn kind en dan met name het geluk van mijn kind is het belangrijkste in mijn leven en de verantwoordelijkheid van ons als ouders.
Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn kind mee te geven dat je zelf je broek op moet kunnen houden, ongeacht je geslacht.
Financiële onafhankelijkheid staat los van het ouderschap. Zij die dat kunnen mogen daar dankbaar voor zijn.
ardni wijzigde dit bericht op 21-04-2020 12:40
68.57% gewijzigd
Die vriend uit de OP kan ook gewoon niet overal zijn troep neerkwakken en zelf met de handjes wapperen.
viavia2013 schreef:
En daar is het. En de vader dan? :rofl:
ardni schreef:
21-04-2020 12:26
moedertype? :rofl:
Vadertypes, hoeven niet voor de kinderen te zorgen?

wat is een moedertype, wellicht kan ik dat beter vragen?
Staat in de OP, ik heb het niet zelf verzonnen.
viavia2013 schreef:
ik heb flinke moederpunten gescoord, door eeuwig BV te geven, dus daarna kon ik compenseren door lekker fulltime te gaan werken
lilalinda schreef:
die term heb ik nog nooit horen zeggen door een "werkende moeder", het is meer een soort spookterm, die nooit echt benoemd is, maar aangehaald wordt als iets dat gezegd-zou-zijn
O jawel hoor. En geen idee of een "werkende moeder" dat geschreven zou hebben(maakt het uit wie dat schrijft?), maar het komt in vrijwel elk thuisblijfmoedertopic op. Uit de staatsruif vreten is een hele gangbare term hier, ook geliefd op Actueel uiteraard.
O god, het 10.000ste topic over thuisbliijfmoeders O_O
Geen bijzonderheden
LaFleurNoire schreef:
21-04-2020 12:30
O jawel hoor. En geen idee of een "werkende moeder" dat geschreven zou hebben(maakt het uit wie dat schrijft?), maar het komt in vrijwel elk thuisblijfmoedertopic op. Uit de staatsruif vreten is een hele gangbare term hier, ook geliefd op Actueel uiteraard.
zelfs buitenom googelend vind ik het niet
(ja, ik verveel me, pauze op het werk, alleen)
Goh, nou, ik heb het niet zelf verzonnen hoor, ik vind het een akelige term, in welke context dan ook. Helaas heb ik geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken, maar ik weet zeker dat de term hier regelmatig valt.
lilalinda schreef:
21-04-2020 12:30
ik heb flinke moederpunten gescoord, door eeuwig BV te geven, dus daarna kon ik compenseren door lekker fulltime te gaan werken
Dat je de borstvoedingsmaffia hebt overleefd zegt nog niks hoor, zeker niet nu je fulltime werkt.
Echt verschrikkelijk, moeders die fulltime werken. Maak dan een keuze, of werken of moederschap, een combinatie is echt schandalig.
Straks zitten de kinderen bij een psycholoog wegens afwezige moeder, werkende moeders hebben immers geen tijd voor hun kinderen.
Die kinderen worden opgevoed door de crèche.Vaders zijn enkel geschikt om te faciliteren.

Ik gooi het er maar vast in.
ardni wijzigde dit bericht op 21-04-2020 12:47
2.09% gewijzigd
LaFleurNoire schreef:
21-04-2020 12:40
Goh, nou, ik heb het niet zelf verzonnen hoor, ik vind het een akelige term, in welke context dan ook. Helaas heb ik geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken, maar ik weet zeker dat de term hier regelmatig valt.
Klopt hoor, ik lees ‘m ook regelmatig.
werkende moeders riekt ook naar een volwassen conversatie
# werkende mama's

kinderen/werkende-mama-s-hoe-doen-julli ... ges/412713

kinderen/werkende-moeder-of-thuis-blijv ... ges/115231

kinderen/balans-werk-en-kinderen/list_messages/62325

kinderen/baby-achterlaten/list_messages/437988

kinderen/kinderen-en-werken/list_messages/144676

http://deverslaggever.fhj.nl/de-degrada ... huisvrouw/
yasmijn schreef:
21-04-2020 12:35
O god, het 10.000ste topic over thuisbliijfmoeders O_O
Ja, echt he'?!
Pindakaasjes schreef:
21-04-2020 12:47
Ja, echt he'?!
Het was er toch weer tijd voor? Ik verwacht ook weer een "hoe vaak verschoon je je bed"-topic.
Ik weet wel waarom ik nooit thuisblijfmoeder zou willen zijn. We verdienen beiden voldoende om ons gezin te onderhouden, maar dan zouden we kleiner moeten gaan wonen en een hoop andere leuke dingen opgeven. Dat zie ik niet zitten.

Maar nog meer: als ik TBM zou zijn ga ik er even vanuit dat mijn partner full time zou gaan werken, en dan zou IK dus verantwoordelijk moeten zijn voor het huishouden. En ik moet er werkelijk niet aan denken!! Al zou ik er bij wijze van spreken alleen werken om de werkster te betalen, dan was het het nog waard!!

Ik heb een paar jaar geleden drie maanden ouderschapsverlof gehad en ik merkte dat het huishouden ook meer wordt als je hele dagen thuis zit. Waar we normaal de deur achter ons dichttrekken 's ochtends, en het me worst zal zijn of de ontbijtboel wel/niet helemaal is opgeruimd, als je de hele dag er tegen aan kijkt, wil je het zeker wel graag opgeruimd hebben.
Mijn man heeft er een handje van om schoenen te laten slingeren, vind ik normaal ook niet erg. Tot ik om 11u in de ochtend bezoek krijg en zie dat er drie paar rondslingert. Enzovoort.

Nee, laat mij maar lekker werken en allebei evenveel zorgen/huishouden doen.
viavia2013 schreef:
21-04-2020 12:29
Staat in de OP, ik heb het niet zelf verzonnen.
:-D

Dat is het ook denk ik. Vrouwen die nog steeds geacht worden, ondanks dat ze werken, voor alles mbt zorg en huishouden op te knappen. En als ze al mannen hebben die wel thuis aanpoten is het geregel eromheen nog steeds bijna altijd de 'taak' van de moeder.

TO zelf denkt er ook zo over inderdaad.
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 12:01
Ik kreeg het idee dat je dacht dat ik thuismoeders lui vindt. Zeker niet!
Wat ik eigenlijk wil zeggen met het feit dat ik bewondering voor ze heb is omdat ze zelf moeten vinden hoe ze zich ontwikkelen en vermaken. Ik ben meer afhankelijk van wat me aangeboden wordt in mijn werk of contacten met anderen.
Ok. Misschien een eyeopener voor je: huisvrouwen of thuisblijfmoeders, hoe je ze ook noemt: let op: hebben ook gewoon contact met anderen. Het is niet zo dat ze de hele dag binnen zitten Oprah kijken of met het huishouden bezig zijn. Het zijn net echt mensen hoor. En ik neem aan dat jij buiten je werk om ook jezelf moet vermaken en ontwikkelen. En je bent niet alleen afhankelijk van wat voor soort werk en hoeveelheid je wordt aangeboden door je werkgever toch? Toch? Vragen vragen vragen....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik dacht dat ik het prima zou vinden om niet meer te werken. Maar ik merk nu na een paar weken dat dat niet zo is. Ik kan aan de ene kant best jaloers zijn op iemand die financieel zichzelf niet hoeft te onderhouden. Maar ik weet zeker dat ik me niet nuttig genoeg zou voelen en me bezwaard zou voelen als ik overdag even zit terwijl mijn vriend hard werkt. Dat ik dat zo voel zegt niets over de thuismoeders. Het zegt iets over mij.
Ik wil ook geen man die zich de blubbers werkt om genoeg binnen te halen. Klinkt stom, maar ik wil dat hij genoeg thuis is om ons aandacht te geven en de sterren van de hemel het me te vrijen of lekker te gaan motor rijden enz.
En ik wil mijn eigen broek op kunnen houden. Maar het lijkt me ook heerlijk als je zo zeker van je relatie kunt zijn dat je dat gewoon los laat.
Dus iedereen zijn eigen ding. Maakt me niet uit wat mensen doen zolang ze zich er gelukkig bij voelen.
Ik word na 5 weken thuis zitten niet echt blij. Ik mis mijn werken met mensen.
Ik moet nu dus verplicht mijn tempo verlagen en dat kost me moeite. Maar heel knap als mensen dat wel kunnen.
lilalinda schreef:
21-04-2020 12:37
zelfs buitenom googelend vind ik het niet
(ja, ik verveel me, pauze op het werk, alleen)
De term zelf is me nooit opgevallen. Maar het zou me niks verbazen in een context waarin een werkende moeder redeneert dat zij in elk geval niet afhankelijk is, maar haar eigen broek op kan houden en zich ontwikkelt - waarmee ze lijkt te impliceren dat thuisblijfmoeders afhankelijk zijn en zich niet ontwikkelen.

De werkelijkheid ligt over het algemeen echter minder zwart-wit dan dit soort hokjes-denkers willen geloven. Wie een huishouden deelt, is voor het handhaven van de levensstandaard die hij/zij heeft, al snel afhankelijk van de partner. Ongeacht hoe de rollen mbt betaald en onbetaald werk zijn verdeeld. En de mate waarin iemand zich persoonlijk ontwikkelt, ligt volgens mij meer aan de persoon zelf dan aan het al dan niet hebben van een betaalde baan.
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 13:00
Ik dacht dat ik het prima zou vinden om niet meer te werken. Maar ik merk nu na een paar weken dat dat niet zo is. Ik kan aan de ene kant best jaloers zijn op iemand die financieel zichzelf niet hoeft te onderhouden. Maar ik weet zeker dat ik me niet nuttig genoeg zou voelen en me bezwaard zou voelen als ik overdag even zit terwijl mijn vriend hard werkt. Dat ik dat zo voel zegt niets over de thuismoeders. Het zegt iets over mij.
Ik wil ook geen man die zich de blubbers werkt om genoeg binnen te halen. Klinkt stom, maar ik wil dat hij genoeg thuis is om ons aandacht te geven en de sterren van de hemel het me te vrijen of lekker te gaan motor rijden enz.
En ik wil mijn eigen broek op kunnen houden. Maar het lijkt me ook heerlijk als je zo zeker van je relatie kunt zijn dat je dat gewoon los laat.
Dus iedereen zijn eigen ding. Maakt me niet uit wat mensen doen zolang ze zich er gelukkig bij voelen.
Ik word na 5 weken thuis zitten niet echt blij. Ik mis mijn werken met mensen.
Ik moet nu dus verplicht mijn tempo verlagen en dat kost me moeite. Maar heel knap als mensen dat wel kunnen.
Je begrijpt inmiddels toch wel dat deze periode niet te vergelijken is met het normale leven he?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 12:01
Ik kreeg het idee dat je dacht dat ik thuismoeders lui vindt. Zeker niet!
Wat ik eigenlijk wil zeggen met het feit dat ik bewondering voor ze heb is omdat ze zelf moeten vinden hoe ze zich ontwikkelen en vermaken. Ik ben meer afhankelijk van wat me aangeboden wordt in mijn werk of contacten met anderen.

Jij hebt bewondering voor hoe thuismoeders zichzelf moeten ontwikkelen en vermaken??
Serieus?
Waarom schrijf je niet eens eerlijk hoe je erover denkt?
Je verontschuldigd je over je zogenaamde knullige formulering aangaande huisvrouwen, maar volgens weet jij drommels goed waar je heen wil met dit topic.
En dan met name ter ere en glorie van jezelf.
Luci_Morgenster schreef:
21-04-2020 12:57
:-D

Dat is het ook denk ik. Vrouwen die nog steeds geacht worden, ondanks dat ze werken, voor alles mbt zorg en huishouden op te knappen. En als ze al mannen hebben die wel thuis aanpoten is het geregel eromheen nog steeds bijna altijd de 'taak' van de moeder.

TO zelf denkt er ook zo over inderdaad.
Klopt, helaas heb ik hier al enige tijd de moed opgegeven en doe alles in huis.
Wij werken allebei, vinden het fijn om alles samen te doen: werk, zorg en huishouden. Op 1 salaris zou kunnen, maar dan moet onze levensstijl veranderen en dat willen we niet. Goed voorbeeld voor de kinderen, vinden wij, dat vader en moeder allebei op alle leefgebieden hun bijdrage leveren.

Puur voor mezelf vind ik onafhankelijkheid, zeker financieel, heel belangrijk. Ongeacht geslacht, wel/geen relatie, wel/geen kinderen, etc. Gewoon, als je daar fysiek en psychisch toe in staat bent, lekker zelf je centjes verdienen. :)
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 13:00

Zo zeg! Dus naast al je verwondering, vind jij een laag tempo voeren ook heel knap?!

Misschien kun je lintjes gaan uitdelen bij alle huisvrouwen.. je bent zo onder de indruk van ze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven