Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek
maandag 23 december 2019 om 16:12
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd

maandag 23 december 2019 om 16:51
veensteker schreef: ↑23-12-2019 16:39Lees die link naar stichting B12. Artsen weten hier te weinig van.
Dit!
Een beetje lage waarde is voor de een nog prima te doen en voor de ander veel te laag. Er is geen exacte waarde aan te duiden waarbij aangevuld moet worden.
Tekort geeft slechte eetlust. Slecht eten kan leiden tot te kort. Maar goed eten niet altijd tot goede waarde. Sommige pubers/mensen kunnen het niet opnemen uit hun voedsel. Dus ook niet uit tabletten.
Te hoge waarde geeft ook klachten, dus niet ineens te veel toedienen.
Te kort kan zelfs depressiviteit tot gevolg hebben.
Zeker goed om dus extra actie te ondernemen naar aanleiding van die lage waarde.
maandag 23 december 2019 om 16:53
Geen gepest, ligt goed in de groep. Moet er wel stevig aan trekken, heeft een diagnose. Doet vwo. Gebruikt echt geen drugs of alcohol daar is hij totaal het type niet naar bovendien is hij altijd thuis. Maar goed, zeg nooit nooit, ik hou het in mijn achterhoofd.
Verder is hij behoorlijk (understatement) strongwilled en ik ben wel even klaar met het gedoe thuis met hem (in dit topic wil ik daar niet over uitdiepen)
Ik kwam hier specifiek vragen of meer ouders dit van hun pubers herkennen en of het bij de pubertijd of bij ziek en niet goed uitzieken kan horen, of slecht eten en slapen en ik zoek een beetje naar harten onder de riem denk ik.
Toch iedereen bedankt voor de genomen moeite. Denk niet dat als ik niet op je reageer dat ik je negeer. Ik sla alles in me op. Helaas is onze eigen huisarts op vakantie tot begin januari. Bloed prikken was vandaag ook bij een invaller.
Verder is hij behoorlijk (understatement) strongwilled en ik ben wel even klaar met het gedoe thuis met hem (in dit topic wil ik daar niet over uitdiepen)
Ik kwam hier specifiek vragen of meer ouders dit van hun pubers herkennen en of het bij de pubertijd of bij ziek en niet goed uitzieken kan horen, of slecht eten en slapen en ik zoek een beetje naar harten onder de riem denk ik.
Toch iedereen bedankt voor de genomen moeite. Denk niet dat als ik niet op je reageer dat ik je negeer. Ik sla alles in me op. Helaas is onze eigen huisarts op vakantie tot begin januari. Bloed prikken was vandaag ook bij een invaller.
maandag 23 december 2019 om 16:54
happie voor papa happie voor mama...

gelukkig zit er in bietjes geen gluten.. ook in omze familie komt coeliakie niet voor maar heb ik dat wel, al bijna 18 jaar.
en inderdaad kom op zeg 14 dan heb je nu ff niks te vertellen.. mee naar de dokter en zelf je verhaal doen anders verteld mama dat wel even.. na het verhaal vertellen kan je desnoods de spreekkamer uit lopen om hem zijn verhaal te laten doen ivm zijn privacy.

maandag 23 december 2019 om 16:54
Als je geen eetlust hebt is eten lastig. Geen eetlust hebben kan door externe oorzaken komen. Zoals b12 tekort, maar ook drugs.
Ik zou juist inzetten op het achterhalen van de oorzaak van de geringe eetlust.
maandag 23 december 2019 om 16:55
De veertienjarige ik zou:
A: zeker niet toegeven
B: je eeuwig haten
•

maandag 23 december 2019 om 16:55
Te vroeg stoppen met antibiotica is nooit een goed idee of is dit in overleg met arts?
Vooral het afvallen lijkt me zorgelijk. En nee, je kunt een puber niet dwingen te eten, maar dan ook niet gamen of meuk eten lijkt me. Je kunt daar best afspraken over maken of is er niet te onderhandelen? Dan gingen bij mij alle apparaten het huis uit.
Vooral het afvallen lijkt me zorgelijk. En nee, je kunt een puber niet dwingen te eten, maar dan ook niet gamen of meuk eten lijkt me. Je kunt daar best afspraken over maken of is er niet te onderhandelen? Dan gingen bij mij alle apparaten het huis uit.

maandag 23 december 2019 om 16:57
Tuurlijk moet je dat ook doen!
Ik zou ook proberen de strijd over te slaan, beetje extra affectie juist als je daar nog mee aan kan komen.

maandag 23 december 2019 om 16:57
Ik zou dit wel een soort noodtoestand vinden en een maand met hem thuis gaan zitten. En heel goed observeren hoe hij zijn dagen en nachten vult.
En hem van die dieetdrankjes voeren om aan te komen, slagroom desnoods, iets! Eens per week patat en snacks en wat hij maar wil maar eet.
Als je fysiek niet ok bent kun je ook in een vicieuze circel terechtkomen, daar wordt je dan lusteloos van, daarvan ga je gamen en netflixen, raakt uit je ritme etc.
Ik zou er dus bovenop zitten want ik zou willen weten hoe de knoop te ontwarren. Hij komt er zelf niet uit.
En hem van die dieetdrankjes voeren om aan te komen, slagroom desnoods, iets! Eens per week patat en snacks en wat hij maar wil maar eet.
Als je fysiek niet ok bent kun je ook in een vicieuze circel terechtkomen, daar wordt je dan lusteloos van, daarvan ga je gamen en netflixen, raakt uit je ritme etc.
Ik zou er dus bovenop zitten want ik zou willen weten hoe de knoop te ontwarren. Hij komt er zelf niet uit.
maandag 23 december 2019 om 16:59
Als hij zo’n sterke wil heeft dan is deze strijd sowieso een verloren en energieverslindende zaak.Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 16:53Geen gepest, ligt goed in de groep. Moet er wel stevig aan trekken, heeft een diagnose. Doet vwo. Gebruikt echt geen drugs of alcohol daar is hij totaal het type niet naar bovendien is hij altijd thuis. Maar goed, zeg nooit nooit, ik hou het in mijn achterhoofd.
Kan je de verbinding weer zoeken? Op welke momenten gaat het wel goed?
•
maandag 23 december 2019 om 16:59
Ja weet je: dat lukt dus niet meer. Hij is een jongeman en torent inmiddels boven mij uit. Ik kan op mijn kop gaan staan maar deze knul heeft een totaal andere benadering nodig. Dus verplichten aan tafel te blijven gaat hier totaal averechts werken. Hij loopt gewoon weg, lacht me uit, trekt de deur achter zich dicht en toedeloe.
Ik moet hem aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel. En dat is nogal een uitdaging. En iets met een lange adem.
En laat ik die nou net even niet hebben.
Maar ondertussen is hij gewoon wel echt ongezond en schieten er allerlei serieuze zaken door mijn kop. Met hem erover praten kan precies 1 minuut, dan staat ie op en loopt ie weg. Je moet je moment nogal secuur uitkiezen zeg maar.
Mijn 14 jarige is niet achterlijk zeg maar. Maar tegelijkertijd heel, en dan bedoel ik ook HEEL laks. En eigengereid. En eigenwijs. En koppig.
Zijn slaapprobleem dateert al van jaren en jaren geleden (ja behandeld en de hele santenkraam, toen is ons geleerd: laat het los, laat hem in zijn sop gaarkoken. Dat resulteert er nu in dat hij maar 5-6 uur per nacht slaapt. Hooguit)

maandag 23 december 2019 om 17:00
maandag 23 december 2019 om 17:03
Hij heeft wel eetlust maar eet heel selectief. Hij voelt overdag door allerlei afleiding geen honger: vreet zijn buik vol einde van de dag en als ik thuis kom en eten kook dan blieft hij niks meer. Om een uur later weer op te staan en aan de kasten te hangen.
Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Hij wil dus op zich best eten maar ik moet er naast zitten. En hij heeft een intense voorkeur voor noodles, frikandelbroodjes, kaascroissants, chips, en wit brood met vlokken.
En dat in een huishouden waar biologisch en vegetarisch eten zo een beetje met de paplepel is ingegoten. Ik snap er niks van.
ps hij lust amper vlees of vleesvervangers en eet daar dus ook echt te weinig van.
Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Hij wil dus op zich best eten maar ik moet er naast zitten. En hij heeft een intense voorkeur voor noodles, frikandelbroodjes, kaascroissants, chips, en wit brood met vlokken.
En dat in een huishouden waar biologisch en vegetarisch eten zo een beetje met de paplepel is ingegoten. Ik snap er niks van.
ps hij lust amper vlees of vleesvervangers en eet daar dus ook echt te weinig van.

maandag 23 december 2019 om 17:04
Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 16:59Ja weet je: dat lukt dus niet meer. Hij is een jongeman en torent inmiddels boven mij uit. Ik kan op mijn kop gaan staan maar deze knul heeft een totaal andere benadering nodig. Dus verplichten aan tafel te blijven gaat hier totaal averechts werken. Hij loopt gewoon weg, lacht me uit, trekt de deur achter zich dicht en toedeloe.
Ik moet hem aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel. En dat is nogal een uitdaging. En iets met een lange adem.
En laat ik die nou net even niet hebben.
Maar ondertussen is hij gewoon wel echt ongezond en schieten er allerlei serieuze zaken door mijn kop. Met hem erover praten kan precies 1 minuut, dan staat ie op en loopt ie weg. Je moet je moment nogal secuur uitkiezen zeg maar.
Mijn 14 jarige is niet achterlijk zeg maar. Maar tegelijkertijd heel, en dan bedoel ik ook HEEL laks. En eigengereid. En eigenwijs. En koppig.
Zijn slaapprobleem dateert al van jaren en jaren geleden (ja behandeld en de hele santenkraam, toen is ons geleerd: laat het los, laat hem in zijn sop gaarkoken. Dat resulteert er nu in dat hij maar 5-6 uur per nacht slaapt. Hooguit)
En waar is pa in dit hele verhaal? En heb je in de gaten dat niet je zoon een probleem heeft maar jullie als ouders?
De situatie is compleet ontspoord, je zoon beïnvloedt het hele gezin, en jij denkt dit op te lossen met een ander pilletje.
maandag 23 december 2019 om 17:06
Oh nou dan komt ie toch een heel eind met eten? Kan je dat voor even loslaten?Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 17:03Hij heeft wel eetlust maar eet heel selectief. Hij voelt overdag door allerlei afleiding geen honger: vreet zijn buik vol einde van de dag en als ik thuis kom en eten kook dan blieft hij niks meer. Om een uur later weer op te staan en aan de kasten te hangen.
•
maandag 23 december 2019 om 17:07
Nee sorry niet herkenbaar, de mijne heeft een beetje een dwangneurose, dus totaal iets anders.Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 16:53Geen gepest, ligt goed in de groep. Moet er wel stevig aan trekken, heeft een diagnose. Doet vwo. Gebruikt echt geen drugs of alcohol daar is hij totaal het type niet naar bovendien is hij altijd thuis. Maar goed, zeg nooit nooit, ik hou het in mijn achterhoofd.
Maar zeker een hart onder de riem

maandag 23 december 2019 om 17:08
Een b12 waarde van 70 is een extreem tekort. Ik had jaren geleden een waarde van 90 en was daardoor maandenlang heel ziek, had ook netelroos, tintelende benen en flauwvallen, hartproblemen en doodmoe. Het enige wat me heeft gered waren de dagelijkse(!!!!!!) injecties die ik gedurende een maand kreeg, en daarna de wekelijkse injecties gedurende een halfjaar. Huisartsen weten nog zeer weinig over b12. Injecties zijn het enige wat helpt. Ga terug naar de huisarts en vraag om injecties (en nee, eentje helpt niet). Sterkte!
maandag 23 december 2019 om 17:11
Geen strijd snap ik wel. Daar voelt hij zich vast ook niet beter door.
Misschien zit ie te veel alleen en verpietert hij een beetje. Als jij en je man hele dagen werken en hij zit vooral thuis.
Mijn 14 jarige liep ook vast. Uit eindelijk is het met een hoop tijd en liefde en aanpassing van mijn kant goed gekomen. Ik ging eerst namelijk lekker door, was blij met de grotere zelfstandigheid, maar besteedde daardoor minder tijd aan kind. Terwijl dat nog wel nodig was, maar wel op een andere manier. Want als ik aandacht gaf, deed ik dat gewoon nog alsof kind 10 was.
Dus agenda van mij en kind leeg geveegd om meer aandacht te kunnen geven, even niet gericht op 'beter worden, minder moe zijn, weer blij naar school' maar wat zou je willen doen vandaag.
In mijn ervaring zijn er best veel die rond het 3e jaar middelbare school door een lastige fase gaan.
Misschien zit ie te veel alleen en verpietert hij een beetje. Als jij en je man hele dagen werken en hij zit vooral thuis.
Mijn 14 jarige liep ook vast. Uit eindelijk is het met een hoop tijd en liefde en aanpassing van mijn kant goed gekomen. Ik ging eerst namelijk lekker door, was blij met de grotere zelfstandigheid, maar besteedde daardoor minder tijd aan kind. Terwijl dat nog wel nodig was, maar wel op een andere manier. Want als ik aandacht gaf, deed ik dat gewoon nog alsof kind 10 was.
Dus agenda van mij en kind leeg geveegd om meer aandacht te kunnen geven, even niet gericht op 'beter worden, minder moe zijn, weer blij naar school' maar wat zou je willen doen vandaag.
In mijn ervaring zijn er best veel die rond het 3e jaar middelbare school door een lastige fase gaan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 23 december 2019 om 17:11
Volgens mij haal je de waardes door elkaar. Zoon van TO zit niet zo laag.Eersteaccountooit schreef: ↑23-12-2019 17:08Een b12 waarde van 70 is een extreem tekort. Ik had jaren geleden een waarde van 90 en was daardoor maandenlang heel ziek, had ook netelroos, tintelende benen en flauwvallen, hartproblemen en doodmoe. Het enige wat me heeft gered waren de dagelijkse(!!!!!!) injecties die ik gedurende een maand kreeg, en daarna de wekelijkse injecties gedurende een halfjaar. Huisartsen weten nog zeer weinig over b12. Injecties zijn het enige wat helpt. Ga terug naar de huisarts en vraag om injecties (en nee, eentje helpt niet). Sterkte!
•
maandag 23 december 2019 om 17:24
Ja zelfde verhaal hier een beetje.lolapaloeza schreef: ↑23-12-2019 17:11Geen strijd snap ik wel. Daar voelt hij zich vast ook niet beter door.
Blijf er alleen bij dat hij er ook echt fysiek niet goed uitziet.
Ik heb hem as we speek aan een bak rauwe noten gezet: hij eet!!