Time-out; echt een goede methode?
woensdag 21 april 2010 om 14:41
Ik vroeg me af of de time-out methode die nu zo populair is wel echt zo goed is als wordt beweerd.
De methode is heel populair geworden door psychologen en programma's zoals 'Supernanny' enzo.
Maar er wordt ook kritiek op geuit, het blijkt niet altijd even goed als wordt beweerd.
Vooral omdat je kinderen dan afzonderd, en buiten het gezin worden geplaatst.
Ik vond er een artikel over en ik zag er wel wat in.
Wat vinden jullie en wat gebruiken jullie?
Ik zal het artikel eens zoeken.
De methode is heel populair geworden door psychologen en programma's zoals 'Supernanny' enzo.
Maar er wordt ook kritiek op geuit, het blijkt niet altijd even goed als wordt beweerd.
Vooral omdat je kinderen dan afzonderd, en buiten het gezin worden geplaatst.
Ik vond er een artikel over en ik zag er wel wat in.
Wat vinden jullie en wat gebruiken jullie?
Ik zal het artikel eens zoeken.
donderdag 22 april 2010 om 15:22
donderdag 22 april 2010 om 15:22
quote:Miffy schreef op 22 april 2010 @ 15:21:
[...]
Omdat pijn door een mep met een latje in de ogen van MrsC kennelijk wel een effectieve manier is om iets te leren - dus een kind van 20 maanden begrijpt het begrip pijn in haar ogen blijkbaar heel goed- terwijl zeggen dat iets pijn doet nog veel te moeilijk is. Of zo. Denk ik.Ja en boven alles, die onvoorwaardelijke liefde he!
[...]
Omdat pijn door een mep met een latje in de ogen van MrsC kennelijk wel een effectieve manier is om iets te leren - dus een kind van 20 maanden begrijpt het begrip pijn in haar ogen blijkbaar heel goed- terwijl zeggen dat iets pijn doet nog veel te moeilijk is. Of zo. Denk ik.Ja en boven alles, die onvoorwaardelijke liefde he!
donderdag 22 april 2010 om 15:23
quote:mrscaricos schreef op 22 april 2010 @ 15:22:
[...]
Als ik in de woonkamer aanwezig ben bij mijn kinderen.
Daarbij hebben we ook een kachel in de keuken en in de veranda.
We hebben hier kachels, geen cvJa dat zal me een worst wezen, al had je een koprollende kanariepiet van diamant. Ik vind het gewoon niet normaal.
[...]
Als ik in de woonkamer aanwezig ben bij mijn kinderen.
Daarbij hebben we ook een kachel in de keuken en in de veranda.
We hebben hier kachels, geen cvJa dat zal me een worst wezen, al had je een koprollende kanariepiet van diamant. Ik vind het gewoon niet normaal.
donderdag 22 april 2010 om 15:24
quote:mrscaricos schreef op 22 april 2010 @ 15:14:
[...]
Wat is dat voor onzin? dat krijgen ze zeker wel!Als het maar precies in jouw straatje past. Of wil je zeggen dat je ze thuis les geeft omdat je er zulke ruimdenkende, van alles op de hoogte zijnde kinderen van wilt maken (zonder dat jij de info eerst filtert). En je vind het dus eigenlijk ook wel prima als een van je kinderen homo zou zijn, of niet jouw geloof aan zou hangen?
[...]
Wat is dat voor onzin? dat krijgen ze zeker wel!Als het maar precies in jouw straatje past. Of wil je zeggen dat je ze thuis les geeft omdat je er zulke ruimdenkende, van alles op de hoogte zijnde kinderen van wilt maken (zonder dat jij de info eerst filtert). En je vind het dus eigenlijk ook wel prima als een van je kinderen homo zou zijn, of niet jouw geloof aan zou hangen?
donderdag 22 april 2010 om 15:25
donderdag 22 april 2010 om 15:27
donderdag 22 april 2010 om 15:29
MrsC, ik hoop het maar voor je dan. Wat is je alternatief als ze tóch niet zo braaf zijn?
En verder: kinderen zijn ten alle tijde trouw aan hun ouders. Zelfs kinderen die ernstig mishandeld worden houden van hun ouders en hechten aan ze. Dus dat jij de indruk hebt dat jouw kinderen zich veilig voelen zegt niet zo geruststellend veel als je wel zou willen helaas.
En verder: kinderen zijn ten alle tijde trouw aan hun ouders. Zelfs kinderen die ernstig mishandeld worden houden van hun ouders en hechten aan ze. Dus dat jij de indruk hebt dat jouw kinderen zich veilig voelen zegt niet zo geruststellend veel als je wel zou willen helaas.
donderdag 22 april 2010 om 15:29
Slaan uit liefde is eerst tegen je kind zeggen dat het voor zijn eigen bestwil is en dat mama heel veel van hem houdt voordat je hem pijn doet.
Slaan uit onmacht is eerst je kind pijn doen en daarna bedenken: oeps, dat had ik anders aan moeten pakken.
De enige overeenkomst is dat je in beide gevallen je kind pijn doet.
En slaan uit liefde is voor mij het ergste van die twee kwaden, omdat je het begrip liefde verbindt aan het pijn doen van je kind.
Slaan uit onmacht is eerst je kind pijn doen en daarna bedenken: oeps, dat had ik anders aan moeten pakken.
En slaan uit liefde is voor mij het ergste van die twee kwaden, omdat je het begrip liefde verbindt aan het pijn doen van je kind.
donderdag 22 april 2010 om 15:31
quote:Miffy schreef op 22 april 2010 @ 15:18:
Eh, Poes, wat doe jij op deze pijler ?
I know I know.....
Ik kijk niet naar de pijler, maar naar het topic En ik kan er met mijn verstand niet bij dat iemand zijn/haar kinderen slaat, en dan ook nog beweerd dat het uit liefde is.
Daarvoor waag ik mij graag op de horrorpijler!
Eh, Poes, wat doe jij op deze pijler ?
I know I know.....
Ik kijk niet naar de pijler, maar naar het topic En ik kan er met mijn verstand niet bij dat iemand zijn/haar kinderen slaat, en dan ook nog beweerd dat het uit liefde is.
Daarvoor waag ik mij graag op de horrorpijler!
donderdag 22 april 2010 om 15:31
quote:robo schreef op 22 april 2010 @ 15:29:
Slaan uit liefde is eerst tegen je kind zeggen dat het voor zijn eigen bestwil is en dat mama heel veel van hem houdt voordat je hem pijn doet.
Compleet mee eens.
Slaan en liefde zijn voor mij dan ook niet met elkaar te rijmen.
Compleet mee eens.
Slaan en liefde zijn voor mij dan ook niet met elkaar te rijmen.
donderdag 22 april 2010 om 15:32
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 15:07:
De kunst is denk ik ook om als ouder zelf nooit je kalmte en zelfbeheersing te verliezen, maar altijd rustig en beheerst te blijven.
Moeilijk met 3 kinderen van 4, 3 en 1,8 jaar oud....
Gatver, daar gaat ze weer.....
En je bent er toch zelf bij dat je 3 kinderen in 4 jaar baart?
De kunst is denk ik ook om als ouder zelf nooit je kalmte en zelfbeheersing te verliezen, maar altijd rustig en beheerst te blijven.
Moeilijk met 3 kinderen van 4, 3 en 1,8 jaar oud....
Gatver, daar gaat ze weer.....
En je bent er toch zelf bij dat je 3 kinderen in 4 jaar baart?
donderdag 22 april 2010 om 15:37
quote:mrscaricos schreef op 22 april 2010 @ 15:25:
Als je het uit liefde en respect doet en niet uit onmacht is er een heel erg groot verschil!!
Dat is inderdaad en groot verschil. Ik begrijp het best wel als iemand uit onmacht een keer een mep uitdeelt. Vooral als hij/zij daarna hulp gaat zoeken. Maar bewust slaan, daar heb ik eigenlijk niet echt begrip voor.
Dat gezegd hebbende, ik vind het heel jammer dat topics van TO altijd in deze discussie uitmonden. Het onderwerp was m.i. gewoon heel interessant.
Als je het uit liefde en respect doet en niet uit onmacht is er een heel erg groot verschil!!
Dat is inderdaad en groot verschil. Ik begrijp het best wel als iemand uit onmacht een keer een mep uitdeelt. Vooral als hij/zij daarna hulp gaat zoeken. Maar bewust slaan, daar heb ik eigenlijk niet echt begrip voor.
Dat gezegd hebbende, ik vind het heel jammer dat topics van TO altijd in deze discussie uitmonden. Het onderwerp was m.i. gewoon heel interessant.
Het is zoals het is
donderdag 22 april 2010 om 15:38
mrscaricos, ik snap niet dat je het zo ontzettend leuk vindt om op het VIVA-forum te komen en dit soort topics te openen. Jouw gedachten- en leefwereld staan mijlenver van de gemiddelde (bestaat die eigenlijk?) forummer, dat moet wel botsen en dat doet het dan ook. Het VIVA-forum is voor jou verstrooiing heb je ooit geschreven maar ik zou als ik jou was, deze ijdele bezigheid toch maar gauw skippen. Het kan vast niet God's bedoeling zijn dat je in dit soort discussies verzeild raakt, terwijl jij gewoon de waarheid kent. Dit soort discussies geeft toch alleen maar onrust? Kun je nou je tijd niet veel waardevoller besteden dan je hier met al die ongelovigen/aanhangers van een dwaalleer (in mijn geval) bezig te houden?
donderdag 22 april 2010 om 15:40
donderdag 22 april 2010 om 15:44
quote:mrscaricos schreef op 22 april 2010 @ 15:12:
[...]
En waarom dan wel?
Omdat het gelijk staat aan het "breken" van een kind.
De wil van een kind moet ten alle tijden ondergeschikt zijn, en dat gevecht moet jij als ouder altijd winnen.
Ik vind dat heel kwetsbaar en machteloos klinken vanuit het perspectief van een kind.
En zie daarin geen vrije ontwikkeling van eigen persoon.
[...]
En waarom dan wel?
Omdat het gelijk staat aan het "breken" van een kind.
De wil van een kind moet ten alle tijden ondergeschikt zijn, en dat gevecht moet jij als ouder altijd winnen.
Ik vind dat heel kwetsbaar en machteloos klinken vanuit het perspectief van een kind.
En zie daarin geen vrije ontwikkeling van eigen persoon.
donderdag 22 april 2010 om 15:44
Applaus MrsC!! Geweldig! Je hebt het voor elkaar, en helemaal zelf gedaan ook nog!
De laatste weken kap je zelf iedere discussie die je zelf aanzwengelt over religie en opvoedmethodes af en wil je er verder niet over praten want je hoeft jezelf niet te verdedigen vind je.
En nu? Gaat het wéér over religie, over jullie opvoedmethoden, en heb jij de wijsheid in pacht en willen wij het niet zien.
Maar je hebt geen zendingsdrang? Wel de drang om je keer op keer te profileren hier. Op een manier waarvan je ondertussen weet dat die hier niet goed valt. Maar da's allemaal niet je eigen schuld, de anderen lezen niet goed. Sure. Whatever.
De laatste weken kap je zelf iedere discussie die je zelf aanzwengelt over religie en opvoedmethodes af en wil je er verder niet over praten want je hoeft jezelf niet te verdedigen vind je.
En nu? Gaat het wéér over religie, over jullie opvoedmethoden, en heb jij de wijsheid in pacht en willen wij het niet zien.
Maar je hebt geen zendingsdrang? Wel de drang om je keer op keer te profileren hier. Op een manier waarvan je ondertussen weet dat die hier niet goed valt. Maar da's allemaal niet je eigen schuld, de anderen lezen niet goed. Sure. Whatever.
Iets anders