Tweetalig opvoeden

26-10-2010 08:56 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Oostenrijk en verwacht begin januari mijn eerste kind. Aangezien mijn vriend Oostenrijker is, willen we tweetalig opvoeden. Hoe pakken we dit het handigste aan?

Praat ik vanaf het begin alleen Nederlands met haar en mijn vriend Duits?

Als ik bij schoonfamilie of vrienden ben zal ik toch Duits moeten praten, wordt dit dan niet te verwarrend voor haar?

Alle tips zijn welkom!
Vriend praat Engels, ik Nederlands, onderling praten we Engels. Bij schoonfamilie ook Engels. Gaat echt vanzelf bij de meeste kleintjes.
Ik heb altijd begrepen dat het belangrijk is om concequent de taal te gebruiken. Dus jij concequent Nederlands, je vriend Duits.

Wij wonen in Friesland en zijn beide Nederlands sprekend. Ik kan heel goed Fries spreken, maar het is niet mijn gevoelstaal (Ben zelf door mijn Friese moeder Nederlands opgevoed). Ik wil wel graag dat onze kinderen Fries leren spreken/verstaan.

De oppas, mijn moeder en de rest van die kant van de familie en iedereen die verder Fries spreekt laat ik Fries tegen onze kinderen spreken. Zelf lees ik regelmatig voor en zing ik in het Fries.

Dochter van dik 2,5 begint nu Fries en Nederlands door elkaar te gebruiken. (vaak in één zin) Zijn we in een Fries sprekend gezelschap ben ik ineens Memmie, ipv mama.

Ze verstaat Fries moeiteloos, antwoordt dan weer in het Fries en dan weer in het Nederlands.

Grappig is dat ze wel Friese woorden richting haar Beppe gebruikt, maar niet richting haar (Groningse) Opa.
Ik heb erg veel familie in amerika en wil later mijn kinderen dus tweetalig opvoeden. Ik spreek zelf goed engels, maar nederlands is mijn moedertaal en ik wil niet dat ze kleine fouten van mij overnemen. Ik denk dat ik het later vooral zo ga doen: We spreken nederlands met ze, maar voorleesboekjes en films en televisieprogrammas moeten ze allemaal in het engels kijken. Als ik dat doe vanaf dag 1, dan komt het vast allemaal goed.

Misschien dat jij ook zoiets kunt doen!
dubbell

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven